AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.406

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 3 av 10
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Ja, min ska vara åtgärdad redan med ”snöventil” men det hjälpte ju föga...
Suck! Tror jag råkat ut för samma. Det har varit riktigt kallt nyligen, ner mot -20 grader. Bilen har börjat vina vid lite högre gaspådrag, ganska diskret, men ljudet har inte varit där innan. Blir till att lämna in den för en kontroll.

Vad brukar ett turbobyte landa på i kostnad ungefär?

Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Samma här, fått en vinande ljud från turbon när man lägger last på motorn.
Ska in på BMW för felsökning/kontroll nästa vecka. Pratat med försäkringsbolaget som täcker kostnaden om det blir turbobyte.
Bilen har gått 8800mil och fick ny insugssnorkel 2019.
I mitt fall så hörs vinandet dock inte om bilen står på tomgång och jag varvar!? Kan det verkligen vara turbon då? Ska väl inte spea någon roll om motorn driver eller inte?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Turbon laddar väldigt lite på tomgångsvarvning, mest laddtryck är väl någonstans mellan 1400-2500rpm vid belastning. Har exakt samma, både förra gången och nu. Undrar hur många bilar som är påverkade egentligen.
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Turep: hördes betydligt mindre vid varvande utan motstånd som Malcus skriver.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Som sagt, turbon låter bara när den belastas.
Man behöver lägga last på motorn, som acceleration eller köra i uppförsbacke med husvagn.
Bara att stå stilla och varva motorn får inte turbon att varva/jobba ordentligt.
Ok, förstår. Den låter tydligt när den belastas.

Riktigt tråkigt. 320d är den första bilen jag haft som fungerat problemfritt, så här långt alltså...

Kan tillägga att min bil är uppdaterad med "snöventilen".

Jag har inget garage så vad ska man göra i fortsättningen? Och även om jag hade haft det så parkerar man ju utomhus i andra sammanhang också. Hatar när man ska behöva gå omkring och va nojig för såna här saker.

Det nämndes något om byte av grenrör tidigare. Är det en fix som avhjälper problemet med isbildning?
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Idag har bilen varit inne på felsökning, och mycket riktigt så var det turbon som hade fått impellern sönderslagen av is.
Kommer få stora turbon bytt nästa vecka, och kostnaden går på bilens försäkring.

Är inte insugsröret något som byttes i förebyggande syfte på alla bilar som levererats utan?

På min bil var röret bytt 2019, men aldrig turbon. Vilket servicemottagaren aldrig varit med om tidigare. Utan han påstod att den byttes enbart på bilar som turbon havererat på, vilket låter lite märkligt om det är ett känt problem.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Skulle tro att det finns ett stort mörkertal av bilar som blivit drabbade, men där ägarna aldrig uppmärksammar felet.
Ingen motorfelkod som tänds, ingen uppenbar prestandaförsämring, hörs i princip enbart på full gas.

Är motorintresserad och sysslat med motorsport i många år, och gissar att man är mer vaksam över missljud och vibrationer än gemene man?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Jag tycker verkligen alla drabbade ska stå på sig och kräva goodwill på detta. Angående missljud hörs tjejens bil väldigt väl.
Ursäkta min okunskap... Hur gör jag rent praktiskt för att begära goodwill? Har tid bokad på auktoriserad verkstad. Snackar jag med dem, eller ska jag kontakta BMW innan på annat sätt?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Du pratar med din servicerådgivare, sedan får dom ta det vidare. ÅF bör kunna hjälpa dig, det krävs dock att bilen är servad av bmw har jag för mig.
Min fick ny turbo och blev "ombyggd" för 3 år sen. Vill minnas att verkstaden sa att detta går under avgasreningslagen? Eller blandar jag ihop det med EGR problematiken..
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Det gick på goodwill, tydligen finns ett nyutvecklat insugsrör med fälla typ som vevhusventilation
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Antagligen det som de kallar för ”snöventil”. Det är installerat på min bil och turbon gick ändå.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Samma här, min bil fick det uppgraderade röret 2019.
Imorgon ska bilen in på verkstaden för turbobyte.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nä snöventilen finns på vår bil också, installerad 2019. Nu ska hela insugsröret bytas i samband med turbon.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Malcus,
Uppfattar jag det rätt att det kommit ett helt nytt insugsrör och att bilar som uppgraderats 2019 enbart har fått snöventil monterad?
(Vet inte hur själva konstruktionen ser ut, då jag inte demonterat luftfilterboxen och tittat efter själv)
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Precis haft kontakt med verkstaden igen.
Min bil fick ett uppgraderat rör 2019, och ska nu få ett nytt rör igen som ska vara vidareutvecklat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.