Sida 2 av 10
|
|
---|---|
Och ja, det lät som på videon du bifogade under accerelation. | |
Fick domen idag. Turbon ska bytas. Kondens, kall natt, kling! Är teorin... Bilen kommer få stå 100% i garaget framöver. Lär väl minska risken. 2a turbobytet på denna bil. |
|
Tänkte göra en egen film men så många som haft problemet redan så det behövs ej: Exakt som den här 120d låter min B47 nu: |
|
Vart lämnar du in bilen? | |
Frågan som jag ställer mig: Vart tog de avslagna delarna av impellern vägen och vilken skada kan de orsaka? Usel konstruktion om den inte tål svensk vinterkyla - en felkonstruktion som inte borde släppts på vår marknad! :( Har du ansökt om good-will? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Det undrade jag också och fick till svar att de kunde hamnat i intercoolern. Men man får ju anta att de kollar detta i samband med bytet som pågår just nu eftersom några av bladen skadats. Ingen goodwill eller garanti säger BMW eftersom problemet med insugsröret är åtgärdat på min bil.... | |
Ingen goodwill här heller. Bilen fick ny Turbo på utökad garanti vid 3900 mil. Mindre än två år sen. Bilen har nu gått 6250 mil. Det gick inte att få garanti på garantin så att säga.. Försäkringsbolaget får ta det. Dvs vi samtliga som betalar premien för biltypen... Jag köpte bilen billigt på privatmarknaden kring coronautbrottet fullt medveten om turboproblematiken på dessa bilar. Så har ingen annan än mig själv att skylla. Och lär väl lära mig att bilen SKA stå i garaget januari och februari... |
|
Seriöst denna tråd väcks upp och kör tjejens bil nu en vecka senare. Det där jävla turbo vinandet är tillbaka. Det är helt sjukt om det inte går på goodwill, hennes bil fick ny turbo stax innan 6000mil om jag inte minns fel. Nu har den gått 9400mil. Bedrövligt, man inte kan ska behöva byta turbo vartannat år. | |
BMW-verkstäderna får se till att ha några turbos liggandes på hyllan inför varje vinter.. Det är ju uppenbarligen inget problem de löst genom att uppdatera insuget.. | |
Insugsröret byttes strax innan 6000mil, turbon byttes vid runt 3000mil. Som sagt det verkar inte löst problemet alls, jävligt dåligt att inte ta på sig från bmws sida. Sånt här som får mig överväga att byta märke. |
|
Dom hade 4 bilar inne nu för turbobyte på verkstaden jag gör åtgärden på. Jag lider faktiskt lite med verkstäderna så därför tänker jag inte hänga ut verkstaden. Det här får BMW Sverige ta på sig och ta sitt ansvar. Det funkar kanske för oss som har motorskadegarantin kvar. Men sen då? Ska bilarna skrotas vid 12000 mil eftersom ingen har råd att betala turbobyte vartannat år? | |
Jag har skickat en fråga som jag hoppas Vi Bilägare kan skicka vidare till BMW Sverige för att få ett officiellt uttalande. Jag tror vi ökar chanserna att få gehör om fler drabbade bilägare hör av sig samtidigt. Därför ber jag alla bilägare som känner igen sig drabbade skicka frågan till Vi Bilägare kring om det är rimligt att ett uppenbart konstruktionsfel ska drabba försäkringsbolag och bilägare. När åtgärder som är gjorda uppenbarligen inte fungerat. Gå in på Vi Bilägares hemsida, välj meny, bilfrågan. Man behöver fylla i regnummer. Det blir troligen bäst effekt om ni som skickar in frågan även anger regnummer och har antingen pågående eller avslutat ärende hos BMW där ni fått turbon utbytt på grund av skadade impellrar orsakade av isbildning. |
|
Skickat nu till vi bilägare. Riktigt förbannad och besviken över bmws kvalitet och speciellt bemötande. Kan man inte konstruera en driftsäker dieselmotor? EGR bytt 2 gånger och turbo nu en annalkande 2a gång på 9400mil. Det är fan under all kritik. | |
Jag har nu fått ett samtal från BMW och min ansökan om goodwill har nu godkänts. BMW betalar hela reparationen på min bil. Jag tolkar detta som ett tydligt budskap och svar till denna tråd: BMW tar på sig ansvaret och erkänner detta som ett problem. |
|
Hej Skönt att det ordnade sig för dig. Man kan undra varför de ändrade sig? |
|
Var det värmaren "4NE Blow-by heater" som var åtgärden mot is-problemet på era bilar, och ändå inte fungerar som tänkt? Eller är 4NE i senare årsmodeller en fungerande lösning? | |
Nja jag vet bara att dom bytte "insugssnorkel" men det verkar hjälpt föga. Bilen ska in om en dryg vecka för felsökning och det lät inte omöjligt på servicerådgivaren att detta kunde tas på goodwill. Det verkade faktiskt som att hon hört talas om problemet många gånger tidigare vilket dom sällan vill kännas vid när man tar upp specifika typfel. | |
Man kan ju spekulera i att det nu varit så pass många likadana bilar inne på denna typ av reparation att BMW nu kommer ta detta fel på goodwill. Förmodligen krävs det ett visst antal redan reparerade bilar innan man har statistik nog att konstatera med säkerhet att felet fortfarande finns kvar. Min något mer snabbtänkta hälft i familjen gjorde en iakttagelse som jag inte tänkt på tidigare. Dagen innan felet uppstod från absolut ingenstans parkerade jag bilen lite annorlunda. Normalt parkerar jag med nosen upp mot garaget. Men just denna sista kväll innan felet uppstod backade jag in bilen mot garaget på grund av att jag skulle lasta ur saker in i garaget.. Om jag spinner vidare på den tanken så känns det logiskt att kondens bildas och tar olika vägar beroende på i vilken lutning bilen står. Vi har också en lutning från garaget ner mot vägen som inte är helt obetydlig.. Varför felet uppstod just morgonen efter detta kan ju bero på något helt annat. Men teorin är inte helt dum ändå.. |
|
Jag parkerade också med nosen lutande ner mot vägen så det kanske inte är helt obetydligt ändå. | |
De här åtgärderna de gjort på insuget, är det samma som min gamla bil fick en återkallelse för, avsaknad av snöventil? Fick lämna in min i slutet av 2018 har jag för mig. Det var en 320d 2016 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.