Sida 10 av 10
|
|
---|---|
Jag har bytt turbo på min bil via maskinskadan (av annan orsak) och tyckte självrisken var OK att betala (jämfört med verkstadspriset). Om jag gissar vilt skulle jag tro att du vinner en tvist via ARN med hänvisning till tidigare liknande ärende samt avgaslagen. Dvs om du har tid och energi att bråka. Så alternativen är väl att betala självrisken och få det gjort, eller be BMW fundera en gång till på "avslaget" innan du skapar ett ärende hos ARN med hänvisning till tidigare länkade ARN-ärende samt avgaslagen. |
|
Ska byta turbon så fort som möjligt. Nu när det är vinter så behöver jag bilen så den kommer nog köras i väntan på bytet. Jag har då två frågor som kanske redan är besvarade. 1. Hjälper det att använda motorvärmare för att undvika framtida problem eller för att undvika att turbon skadas ytterligare. 2. Är det bättre att parkera i uppförsbacke än i nedförsbacke. Tacksam om en snäll själ guidar mig då vintern är här... |
|
Hur utbrett är det här problemet? Jag funderar på att köpa en 118d med b47 motorn men blir fundersam. Jag har googlat efter likande problem med dom men inte hittat någon info och är det någon större skillnad på insug mm där? | |
Motorvärmare hjälper inte mot problemet då dem bara värmer kylsystemet eller oljan. Har bytt till en N47-slang mellan luftfilter och turbo på min F36 420d. Originalslangen har någon slags resonansdel/oljefälla som det samlas vatten i. Tömde ut en del vatten i samband med bytet. |
|
Tror du det är safe efter bytet och var sängen dyr och lätt att byta? Läste om någon som vad jag förstod bytte hela insuget till ett från N47. | |
N47:an har inga problem med turbon vad jag förstått, så slangen mellan filter och turbo borde avhjälpt problemet. I sommar ska plenumet demonteras och göras rent samt avaktivera EGR:ventilen också. Samlas en del koks där. |
|
Tack för svar och skönt om det går att motverka. Frågan är om det är samma insug på 1,6 och 1,8 då jag inte läst något om liknade problem där? |
|
Fick följande info från Bavaria Luleå i samband med att min turbo byttes 2023: Enligt dem, (kan tas med en nypa salt då de är bra på att slingra sig kring sanningen), så är det ENDAST F31 320d som har dessa problem, alltså inga problem med vare sig sedanen eller GT'n. Vet inte vad jag själv ska tro om detta, men det var vad de sade till mig. |
|
Låter lite märkligt då filter/inloppsslang ser likadant ut på åtminstone F30/F31/F36. Men F31 är väl den allra vanligaste modellen och drabbas oftast? |
|
Fast det stämmer ju inte och om man läser tråden så framgår ju det. Jag har tex en f34. För övrigt så fick jag nyligen en Vi Bilägare av svärfar där det var en artikel om just det här problemet och enligt pajasen på BMW de hade kontakt med så var det här inget problem. Men verkligheten ser annorlunda ut och personen på mitt försäkringsbolag jag pratade med sa att det här var väldigt vanligt på bilar med den här motorn. Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.