AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.849

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 1 av 10
Tjena,

Kommer från N47 och har nu B47. När jag gasar på hörs ett vinande ljud, rätt trevligt ljud, men eftersom jag har nybilsgaranti kvar några veckor vill jag bara höra så att det står rätt till? Hörde aldrig detta ljud med N47an.

Som sagt, ljudet är trevligt, men kan det vara ett tecken på att något är fel?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Min B47 -2017 gör likadant, tror inte det är ngt fel...
Låter bra, då får vi hoppas att det ska vara så.
Jag har fått min turbo bytt på garanti, den hade också ett vinande ljud, enligt bmw-verkstaden var impellern skadad av is som bildats i insugs röret innan turbo. Efter turbo bytet upplevde jag det som jag fick bättre gasrespons. Bmw-verkstaden sa även att nytt insugs rör finns som tydligen skall vara anpassat för kallt klimat, det har jag inte fått monterat ännu.. innan vintern ska dom montera det på min B47.
Intressant. Jag måste säga att jag upplever att bilen känns lite segare än N47, det får bli ett case på detta då kanske.

Märkte du detta på annat sätt också? Eller bara vinande ljud och lite segare?
Gi
17
Gilbert
520d M-sport G31 -21
Även jag har fått turbon bytt pga is som slagit sönder impellern, min hade gått knappt 3000mil vid bytet. Upplever oxå att den laddar på lite snabbare efter bytet, speciellt på lägre varv.
//
1.679
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag har ett sjukt irriterande vinande ljud mellan 130-140kmh! Endast vid dessa farter!
//
1.679
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Känns som att de oxå år nåt med turbon, tycker även att de är enormt mycke ketchup effekt om man trycker gasen i botten fort! Känns som att den nästan bromsar in lite innan den kommer igång! Har dock inget att jämnföra med så de kanske ska vara så på dieselsexorna!
Hur märkte du det Gilbert?
Gi
17
Gilbert
520d M-sport G31 -21
Jag hade ett irriterande vinande när turbon laddade, min gick bra men som sagt så känns den lite rappare direkt när börjar ladda .
Ok, antar att det är precis det jag har. Hörs ingenting, sen när jag trycker på så viner det. Ljudet påminner om en gammal Volvo 850. Tycker inte den går som den ska heller. Domen kommer inom någon vecka, tid beställd!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Tjejens 320d 2017 fick också turbon bytt i vintras vid 3000mil. Lät som en kompressormatad motor.
Turbo byte på g. Måste tyvärr medge att jag har blivit en orolig BMW ägare, tycker det är mycket fel på nästan nya bilar jag haft. Körde en japan över 1 år som gick helt felfritt.. Ännu inte hänt med en BMW jag ägt, tyvärr.
ex
1
extremt
116D 2011
520D xdrive M-Sport 2017
Efter första stora servicen som gjordes för ungefär en vecka sedan märkte jag av detta fel på min 520d från 2017. Turbon låter lite som en dammsugare vid gaspådrag (så fort turbon börjar spoola).

Kontaktade BMW och turbon och något insugsrör ska bytas nästa vecka. Så har ni en B47 motor kontakta BMW och kolla om ni kan få insugsröret bytt.

Vet inte varför nya bilar skeppas med felkonstruerat rör från fabrik till länder som Sverige där man vet att det är kallt klimat och isbildning kan uppstå.
Kan bytet av insugsrör göras i förebyggande syfte på garantin, någon som vet? Som ev spekulant på denna motor är det viktig information.
Vad jag hörde låg det ett s.k Puma på ombyggningen av insuget.
he
3
henhed
320D XDRIVE GT -16
Jag kan informera om att jag också har fått byta turbon - 3 gånger pga. skadade ledskovlar på min 320D B47 motor. Jag har inte haft några mer problem efter sista bytet.
Efter sista bytet som jag antar gjordes enligt framtagen instruktion för detta fenomen har ett nytt vinande "funktionsljud" uppstått vid gaspådrag som verkstaden säger är normalt. Personligen tycker jag det är ett rätt irriterande ljud som hörs extra tydligt vid kraftigare gaspådrag.
Jag har bytt turbon två ggr pga skovelfel på mib 320d - 17, men tycker att den viner fortfaranda vid lite kraftigare gaspådrag, enligt Bmw så ska det vina lite, tycker det känns lite fel att det ska vina.
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Har en 320d 2018 B47 som svagt började vina (normalt turboljud om man kört en äldre volvo turbo förut) vilket jag tyckte var konstigt då jag inte hört turbon innan. Hördes dock bara vid hårdare acceleration, i övrigt märktes inget. Misstänkte tjuvluft eller slang som gått sönder.. Åkte in till BMW och de filmar turbo från insugssidan och ser då att 3 av 8 impellers är rejält skadade. Anledningen är, säger de att kondens frusit i insugsröret och is har skadat turbon. Jag berättar om det som skrivits ovan och BMW säger att min bil redan har det uppdaterade och uppvärmda insugsröret som ska förhindra detta men det har uppenbarligen hänt ändå.
Ingen Goodwill eller garanti säger BMW. eftersom bilen redan åtgärdats.
Bilen har knappt gått 4500 mil.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Ingen idé att öppna en ny tråd för detta så jag kör vidare. Har haft ett svagt knappt märkbart ljud sen jag köpte bilen.
Har ju läst denna tråd tidigare och tänkt "det händer nog mig också snart".

Mycket riktigt. Idag lät den lite.. Ja för att beskriva det lättast kan man jämföra med ljudet på en Corolla jag ägde för många år sen. Riktigt likt faktiskt,,

Vad tror ni, är det kört? haha
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Kan säga att jag körde på lördagen med bilen och då hördes inget och på morgonen dagen efter var ljudet där. Ljudet kom bara när turbon laddade och försvann så fort jag släppte gasen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.