AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

BMW 728iA som går på 5 cylindrar

Visad 436 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg35st
Postad/Inlagd2018-05-19 18:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Efter att ha haft problem med, dåliga avgasvärden, grenrörsläckage och trasig LMM besiktades bilen i måndags med finfina värden. Gick som en klocka. I torsdags tog jag en lugn tur på småvägarna häromkring och märkte efter en knapp halvmil att det uppstod vibrationer på låga varv. Stannade och märkte att bilen gick på 5 cylindrar.

Linkade hem och började felsöka. Via INPA ser förbränningen inget vidare ut på cylinder 2. Fullt i stapeln i "rough". De andra ligger helt jämnt Tändspolen på den cylindern ser inget vidare ut, har smält lite. Skiftar plats mellan 1:an och 2:ans spole men fortfarande är 2:ans cylinder inte med.
Tar ett kompprov på 2:ans cylinder då jag börjar undra om den tappat komp. Mätaren är nog inte helt tillförlitlig men 11kg borde räcka för att den ska gå iaf.

Startar igen och försöker med skruvmejsel lyssna mig till om spridaren går. Får för mig att jag inte hör spridaren på 2:an och skiftar plats på 1;an och 2:an även där. Fortfarande är det 2:ans cylinder som inte är med. Har provat skifta plats på tändstiften också.

Vad kan man mer prova? Går det någorlunda enkelt mäta om 2:ans spridare får rätt ström? Eller tändspolen?

Tidigare problemen, om någon undrar:
[LÄNK]

Olle           IP: ...[3.37.87]
Annons
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-05-19 22:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Gräv fram elschema till att börja med.
Du ska ha konstant +12V på ett stift till både tändspole och spridare när tändningen är på. Sedan jordar databoxen andra stiftet för att ladda spolen eller öppna spridaren, det är svårare att mäta utan lite kunskap och rätt grejer. Men du kan alltid mäta upp kablaget mellan spridaren respektive tändspole och databoxen, därav behovet av ett elschema.

// Magnus

IP: ...[.40.208]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-05-19 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Konstant 12v bör vara lätt att hitta.
Tips på var man kan hitta elschema?

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-05-20 12:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Jag konstaterade att jag har konstantspänning till tändspolen. Innan jag kontrollerade om det finns spänning på spridaren plockade jag ut styrdonet för att se om det fanns några uppenbara fel. Lite oxid på ett fåtal stift (har inget elschema så oklart vilken funktion dessa har), men mer uppenbart fel kunde skönjas på kretskortet. Längs ena kanten sitter 6 st likadana komponenter (med tre ben) som ser ut att kunna vara transistorer (till tändspole? spridare?). Nr 2 från kortets kontaktdon sett ser uppenbart brännskadat ut. Oavsett om det är spridare eller tändspole känns det tillräckligt fel för att försöka skicka in boxen på reparation någonstans. Någon som har tips på prisvärd, snabb och kompetent firma som kan reparera ett styrdon?
Kan det tänkas att oxiden på stiften bränt transistorerna? Eller sker det slumpmässigt?

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-06-11 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
6st nya tändspolar och ny styrbox och bilen går fint igen.

Olle           IP: ...[3.37.54]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-06-12 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
All oxidation borttaget också? Så felet inte återkommer..
Kul att den rullar hur som helst!

// Magnus           IP: ...[4.39.40]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95