AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Hur påverkar nya bilskatten för import ?

Visad 1.230 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg445st
Postad/Inlagd2018-05-18 13:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 540IA Msport -18
Som frågan lyder           IP: ...[4.170.0]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-18 14:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bonus/Malus startar från första datum i Sverige och tre år framåt så länge bilens skattskyldighet inträffat efter 1/7 -18 (= äldre bilar kan fortfarande importeras utan skattetillägg).           IP: ...[.82.210]
Antal inlägg4.663 st
Postad/Inlagd2018-05-18 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2-18
BMW 760i-05
Detta funderar jag också över, men har inte fått något entydigt svar.
Av inlägget ovan att döma åker man på 3 år Malusskatt i Sverige på en importbilar som är reggade i utlandet efter 1/7-18 även om det hunnit gå 3 år sedan dess? Det skulle i så fall göra det ointressant att med bilar i registrerade i utlandet efter detta datum, för vem vill köra en 3 år gammal bil med hög skatt i ytterligare 3 år?

En annan variant jag har hört är att det är det första regdatumet i utlandet som gäller dvs man kan importera en bil som är reggad första gång 1/7-18 när den hunnit bli 3 år och därmed slippa malusskatten?




BMW CS #5139           IP: ...[.208.65]
Antal inlägg3.624 st
Postad/Inlagd2018-05-18 20:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Från Transportstyrelsen :

"Vilka bilar omfattas av bonus malus?
Det är endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som berörs av bonus malus. Fordonsskatten förblir oförändrad för de bilar som rullar på vägarna redan i dag. Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. (Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands.)"

          IP: ...[8.51.48]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-18 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
JL: Som jag förstår blir det Malus de tre första åren i Sverige för importbilar oavsett hur gamla de är så länge deras skattskyldighet startat efter 1/7 -18.

Hoppas jag har fel men jag tror inte det. Dock blir det ju intressant för i så fall borde man ju kunna få Bonus även på begagnade bilar? Hoppas verkligen inte de gjort skattesystemet skevt.           IP: ...[.82.210]
Antal inlägg2.177 st
Postad/Inlagd2018-05-22 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Den stora frågan med Bonus/Malus är väl huruvida det verkligen blir så att den höga skatten återgår till det normala efter de första 3 åren???

Är väl sällan våra politiker självmant avstår från sköna skatteintäkter.....

Känns som risken för att den höga skatten blir kvar även efter år 3 är rätt stor.

Iofs OT men en relevant fråga ändå kan jag tycka.

Niklas

Fransosen           IP: ...[.240.74]
Antal inlägg8.861 st
Postad/Inlagd2018-05-22 11:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fransosen: Exakt mina tankar, varför skulle skatten sänkas med tid? Förstår inte det faktiskt, i nästa led så uppmuntrar man då indirekt köp av begagnade bilar som är smutsigare än nya, speciellt i en tid där vi står inför ett teknikskifte. Räkna med att det kommer komma ett ny beräkningsmodell för fordonsskatt inom 3 år som kommer straffa "smutsiga" bilar ännu hårdare och ta bort luckan med "normal" fordonsskatt efter 3 år. Alternativt att den nya "gamla" skatten blir justerad och lika dyr.           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-22 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ingår redan i beslutet att den går ner efter 3 år.
Ska den inte göra det så krävs ett nytt beslut som inte finns än.

Det som kommer påverka skatten uppåt är dock övergången från NEDC till WLTP som beräkningsgrund.           IP: ...[.82.210]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2018-05-22 18:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
När det gäller att ändra lagar och regler som reglerar skatter och avgifter till det sämre går det snabbt som attan att ändra. Skall det däremot ändras lagar som försvårar för kriminella och andra parasiter tar det hur lång tid som helst.



MVH Christofer           IP: ...[.154.76]
Antal inlägg2.177 st
Postad/Inlagd2018-05-24 09:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Mja, bara för att det står i beslutet just nu att det ska återgå till det normala efter 3 år behöver det ju tyvärr inte innebära att det faktiskt även gör det efter 3 år....

Politiker har nu en tendens att vända kappan efter vinden, även väldigt låga vindhastigheter, och jag skulle inte hålla det för otroligt att dom ändrar sig även här. För många sköna skatteslantar som dom inte kan slösa bort.....

Men det återstår att se och jag hoppas att dom för en gångs skull håller vad dom lovat!

Niklas

Fransosen           IP: ...[.240.74]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-24 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skattebeslut är dock ganska formella saker, inget man bara ändrar över en natt. Möjligheten att göra det finns dock förstås men det är ingen risk att Transportstyrelsen "glömmer" att sänka skatten efter år 3 som bestämmelserna ser ut nu.

För övrigt är jag fortfarande genuint intresserad vad som gäller vid import. Någon som tagit reda på det?           IP: ...[.82.210]
Antal inlägg634 st
Postad/Inlagd2018-05-24 19:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
För de som tror att man tog beslutet om bonus-malus över en natt så började det utredas 2015 och ett betänkande lämnades 2016 för remiss.

[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[1.36.36]
Antal inlägg3.624 st
Postad/Inlagd2018-05-24 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Texten från transportstyrelsen ovan antyder ju att bonus malus åtminstone inte gäller importbilar som varit tagna i trafik i annat land tidigare.

"Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands."           IP: ...[8.51.48]
Antal inlägg21.522 st
Postad/Inlagd2018-05-24 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om så är fallet, kommer det att skapa ett system där "privatimporterade" nyare bilar blir avsevärt billigare i skatt de första åren...
Kan man gissa på att affärerna kommer att blomstra för "vimpelhandlarna" som kommer att importera bilar hejvilt (både fina och sminkade lik)!?


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-24 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tolkar texten annorlunda och Transportstyrelsen verkar hålla med mig. Texten i fjärde inlägget skulle jag tro avser Bonusdelen som mycket riktigt inte lär tillfalla importbilar.

Från TS:
"Detta innebär malus
Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter i följande beskrivning:

- har fordonsår 2018 eller senare
- tas i trafik för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land)
- släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning
inte har alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas)."

Punkt 2 ger att bilen lär få Malus minst från sitt första regdatum, i värsta fall från första datum i Sverige.           IP: ...[.82.210]
Antal inlägg21.522 st
Postad/Inlagd2018-05-24 23:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen tror jag mer på Andreas tolkning och då även att man kommer att lägga bonus/malus från första gången bilen registreras i Sverige...dvs. det kommer att bli väldigt ogynnsamt att efterimportera de flesta typer av bilar som är av fordonsår 2018 eller senare. "Jänkebilar" och andra törstiga/skitiga bilar lär väl nästan tvärdö som importobjekt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-24 23:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Precis min uppfattning

-------
//Lövet           IP: ...[.82.210]
Antal inlägg459 st
Postad/Inlagd2018-05-25 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW CS
medlem nr. länge
Om det ska stämma in på "alla" tre punkter kan väl knappast bilar med fordonsår före 2018 beskattas med detta?

Lite OT, det ska bli intressant att se när Trumpen&Co blir uppmärksammad på dessa skatter på nya Ford Mustang, a 20000 kr/år eller andra amerikanska bilar i Sverige (i EU)...
          IP: ...[4.1.137]
Antal inlägg3.624 st
Postad/Inlagd2018-05-25 08:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja läser man vidare på transportstyrelsens sida ser det helt klart ut som att texten jag kopierade därifrån inte är korrekt. Ser absolut ut som att malus kommer att gälla för importer men inte bonus.           IP: ...[152.243]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-05-25 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Tur" att kronkursen är ett haveri då så det ändå inte är nån idé att importera...

För övrigt så överdrivs kostnaden för skatten. Det kommer inte bli lönsamt att importera för det. Så jäkla mycket är det inte. Precis som att bensinpriset och dieselpriset inte gör så mycket skillnad heller.

Kör man normalt mycket, runt 150 mil i månaden, så gör 1 krona på bränslepriset typ 120:-/mån i skillnad. En Spelar det så stor roll om bilen kostar 7800:-/mån eller 7920:-/mån?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-25 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Birka: Nej de bilarna är lugnt. Men om du importear en bil som är reggad utomlands efter 1/8 så får den Malus när den kommer till Sverige i 3 år. Jag kan inte tolka det på något annat sätt.

För "vanliga" bilar är inte detta ett problem eftersom kostnaderna att importera kommer överstiga de 3-4 tusen per år det handlar om. Mustangförsäljningen i Sverige ligger väl något mera illa till så att säga. Dock undrar jag om den typen av bilar inte ändå står avställda stora delar av året.

-------
//Lövet           IP: ...[182.2.1]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02
Pris: 24.900:-

BMW 320  -02
Pris: 80.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen