AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.717

BMW Z4 3.0i 2005 - Okänslig styrning eller s k sticky steering

Sida 1 av 3
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Jag vill lyfta detta problem på nytt och är nyfiken på om det är flera som åtgärdat det. Det finns någon gammal tråd om det, där några lyckades få det åtgärdat inom maskinskadeförsäkringen.
Problemet innebär att styrningen upplevs som hackig och okänslig, särskilt vid vanlig landsvägskörning och man uppfattar det som att ratten "låser sig" en aning. För vissa förvärras problemen vid varm väderlek, vilket också gällde min bil.
Detta är tydligen ett omskrivet och välkänt problem bland Z4-ägare till årsmodeller 2003-2006.
Det finns i korthet tre varianter av åtgärder, och jag generaliserar förstås:
1. Den amerikanska lösningen - som innebär att man borrar ett hål där servoenheternas båda delar möts och i hålet sprutar in en smörjning. Länk till diskussion om detta här: Länk
2. Den tyska lösningen - som innebär att man lossar två bultar vid servoenheten och förflyttar en krans i enheten som gör att problemet försvinner. Länk till diskussion om detta här: Länk
3. BMWs egen lösning - innebär att man helt enkelt byter ut servoenheten mot en modifierad.
Priset för att åtgärda enligt 1:an och 2:an är försumbara. Däremot kräver den tyska lösningen en mycket händig person, då skruvarna att lossa/justera sitter väldigt illa till. BMW:s originallösning är nog en affär på ca 35000-40000 kr (om det ens finns modifierade servoenheter att uppbringa).
Själv valde jag att testa den amerikanska lösningen, och måste säga att jag blev överraskad över resultatet. Hackigheten i styrningen försvann, och nu känns bilen betydligt mer lättkörd i vanlig landsvägstrafik. En välkänd biverkning av denna "operation" är att servon blir aningen trögare, men det är något jag faktiskt uppskattar, och gör att bilen känns mer sportbilslik. Och just den skillnaden är samtidigt så marginell att det med råge uppvägs av att man slipper hackigheten.
Jag är intresserad av om flera har erfarenheter av detta och vilka lösningar ni valt? Och jag är villig att tipsa om hur jag gick till väga. Det är definitivt värt att åtgärda, för man får en mycket trevligare bil att köra!
(Jag är medveten om att det finns någon tråd om detta här på forumet, men de har blivit väldigt gamla vid det här laget.)

CM
2
CMH
BMW Z4-2,5 O4
Hej LGW67
Mycket intressant att du tog upp denna tråd, då jag igår konstaterat att jag har detta problem med min Z4. Står i solen på dagen och känns mycket "obehaglig" i styrningen vid varmt väder. Du hänvisade till en länk som leder till Bimmerforums. Den verkar inte fungera då de har tekniska problem. Finns det instruktioner någon annanstans som visar hur operationen utförs, dvs den du gjort på din Z4. Jag har en oerhört skicklig mekaniker som löser det mesta. Men, vill gärna kunna visa på lösningen innan, så det finns chans att diskutera för och nackdelar innan ingreppet. Du skrev lite om biverkningar. De känns som du skriver inte så allvarliga, vilket jag håller med om. Gärna en tyngre styrning. Men, finns det andra saker som kan hända iom att man borrar i godset o därmed gör ingrepp i en konstruktion.Vill så gärna ha hjälp med att lösa detta problem. Skulle egentligen vilja tala med dig personligen om detta. men har du mer info, så ser jag med glädje att få den levererad till detta utmärkta forum. C-M
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Kortfattad beskrivning:
1.Skruva loss panelen under rattstången i kupén. På min bil = 4 skruvar, men kan skilja beroende på modell. I panelen sitter en lampa och eventuellt en diskanthögtalare. Koppla ur dem och tag ur panelen.
2.Servoenheten är gjord i två större aluminiumenheter. Övre och undre delen.
3. Lokalisera var de båda enheterna är ihopskarvade. (Finns bilder, se nedan)
4. Borra med ett 3 mm borr centrerat i skarven mellan delarna ovan. I aluminiumet rör sig borren lätt tills det möter motstånd på ca 15 mm djup. Sluta borra när detta motstånd möter.
5.(Därefter kan man välja att sätta dit en smörjnippel, men detta steg hoppar vi över, för det har visat sig att det inte behövs. Gå direkt till 6.)
6.Man kan istället för smörnippel och smörjfett, välja att spruta in smörjning i hålet tills det är fyllt.(Jag har använt Wurth HHS 2000, som är en mycket bra produkt.)
7.Smörjningen kan/bör sprutas in så att det kommer smörjning i alla vinklar, rotera alltså om möjligt sprayburken så att smörjningen når åt flera håll.
8. Därefter provkör man innan panelerna och kupébelysningen monteras tillbaka.

Jag är mycket medveten om att detta anses aningen vågat med tanke på att man gör ett litet borrhål i en tekniskt avancerad servoenhet. Men alternativet är att stå ut med problemet, (vilket stundtals är mycket irriterande och tar bort en del av glädjen av att köra Z4) eller att låta BMW byta ut hela servoenheten, till ett värde som motsvarar en tredjedel av bilens fulla värde... Jag tog mod till mig mot bakgrund av alla som vittnar om att detta påtagligt förbättrat styrningen.

Jag har sparat ner originalbeskrivningen på engelska, samt ett antal bilder som visar var borrhålet ska vara. Detta kan jag skicka till dig om du önskar, i så fall får du PM:a mig en mail-adress.
CM
2
CMH
BMW Z4-2,5 O4
Tack för bra info.
PM. "cmhallden@gmail.com"
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej LGW67.

Jag är mycket intresserad av beskrivningen. Har också drabbats av sticky steering.
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej Izzy!
Jag pm:ar dig.
//
LGW67
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

vad betyder PM?

LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej!
PM betyder att jag skickat ett meddelande till din profil, s k powerpost på detta forum. Men skriv din epostadress så skickar jag beskrivningen.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej LGW67,

Min e-mailadress är : bartha.direct@gmail.com
Z4
2
Z4 Richard
Z4 2.5i -04
520d -10
Hej LGW 67,

jag har samma problem, och vore tacksam för en kopia.

richard0936se@gmail.com
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej Z4 Richard!
Det ska jag fixa. Är inte hemma just nu, men återkommer!
// LG W
Z4
2
Z4 Richard
Z4 2.5i -04
520d -10
Stort tack till LG som tog upp detta igen och gav en välbehövlig (för mig) Svensk referens.

Testade detta och det blev mycket stor förbättring. Nervöst att borra men väl värt övningen. Tack för all support

mvh
Richard
pe
1
perapersson
Z4 (e85) 3.0i -03
Hej LGW67.
Jag är också intresserad av beskrivningen. Värt ett försök. Tacksam för en kopia.
perapersson.ap@gmail.com

/Perapersson
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej perapersson!
Nu har jag skickat ett mail till dig med en beskrivning. Lycka till!
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag upplevde sticky steering förra våren då jag tog ut bilen. Vi har en lång kurva som mynnar ut i en påfart...där kändes man symptomen. Jag körde sedan bilen dagligen ända till hösten....och faktiskt så försvann sticky steering känslan efter nån vecka....Kanske har med stillståendet under vintern att göra????


Izzy
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej Izzy!
Ja, det är troligt att några bilar kan "lida" av att stå stilla under vintern, och därför behöver mjukas upp lite innan allt fungerar optimalt. Men i mitt fall var bilen aldrig avställd utan brukades regelbundet, och besvären ökade dessutom med varmare väderlek. Så då fanns det inget alternativ än att försöka åtgärda det.
Jag gjorde alltså detta lilla borrhål och sprutade in specialfett för ett år sedan, och jag har inte haft några problem med styrningen sedan dess.
Visa användare
2
lpdata
Z4 3.0i -03
Hej alla, hämtade ut min Z4:a från vinterförvaringen och första milen hem inga problem med "sticky steering", började efter den stått en stund och skulle iväg igen :)
Ni som har beskrivningar hur ni löst får gärna maila över dom så jag kan åtgärda detta irriterande problem.

Mail: lasse@lpdata.com

Tackar på förhand

//Lasse
Hej, jag har en BMW Z4 2004 2.2l och jag misstänker att jag har ett liknande problem. I verkstadshandboken står det angående påfyllning av hydralolja/styrservo-olja men jag saknar denna behållare och tror då att jag har en elektrisk linjärmotor. Den kärvar på sättet beskrivet ovan. Är det samma styrsystem som ni har problem med?

Tittar gärna också på beskrivningen om så, mail: lindebergbjorn(at)gmail.com
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej!
Jag tror att alla Z4:or från dessa årsmodeller har samma servostyrning. Jag skickar över en beskrivning imorgon.
// Lars-Gunnar
Hej LGW67!

Läste med intresse din beskrivning av den "amerikanska metoden" att med PTFE-spray i styrleden mellan servoaggregaten reducera den tröga /låsande styrkänslan på Z4.

Du hänsvisade till en bild, som jag tyvärr likt andra följare inte kan se.
Har du möjlighet att på något annat sätt visa mig exakt hur /var man skall borra? Kolla häromdagen vid aggregaten under ratten, men vågade inte borra på måfå, det kan ju gå galet. Bättre veta än att tro...…

Hälsn,

/Bengt i Hbg.

BEX
LG
15
LGW67
Z4 3.0i -05
420d -16

Volvo V60 D3 -14
Volvo V50 D2 -12
VW Beetle 1.8T -01
Hej Bengt!
Jag skickar ett mail till dig med förklaring och bilder. Här på forumet kan vi inte dela bilder, annars hade jag lagt ut ett par för att visa var man ska borra.
Mvh
Lars-Gunnar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.