AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Missljud drivning eller växellåda bmw 320 d xdrivre automat 2014

Visad 721 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg50st
Postad/Inlagd2018-05-06 13:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320xd GT F34 -14
Hej. För drygt en månad sen började jag notera att det är något ljud som inte varit tidigare vid körning. Jag vill kalla ljudet mekaniskt motstånd men om det är korrekt vet jag inte, de låter lite som en backväxel på en Volvo 240 fast inte så högt, eller som en leksaksbil som man drar bakåt sen kör den själv ni vet, åt det hållet. Det låter egentligen hela tiden men man märker det mest vid inbromsning vid lägre hastigheter, och nej, det är inte motor eller däckljud. Ljudet är inte överdrivet högt och kanske svårt att höra när man inte vet vad man skall leta efter, men när man hört det så hör man det. Då det förändras med växlarna drar jag slutsats att det är i samband med växellåda eller drivningen, man hör inget när man står stilla och varvar.
Bilen har gått 9200 mil och går förutom ljudet, som han skall.
Var på bmw men den tomten hörde ju inget och sa att jag inte har någon garanti kvar, så jag kan likaväl köra till den går sönder isåfall inta de på maskin försäkring men det är inte riktigt min stil, då jag retar mig på det för att det inte varit där innan.
Ljudet fanns både men vinterdäck o sommardäck så det felet är uteslutet också. Den används inte jätte mycket längre utan mest på helgerna, (säkert bara snittat max 50 mil i månaden senaste halvåret vilket låter lite udda kanske...)
Var börjar jag leta så jag kan peka bmw verkstaden åt rätt håll vid felsökning? Jag tänkte börja med att hissa upp den själv o se om jag kan se något uppenbart men mina kunskaper är bristfälliga. Gillar bilar men inte att meka....
Vad tror ni det kan vara? Någon som haft liknande?           IP: ...[154.101]
Annons
Antal inlägg1.841 st
Postad/Inlagd2018-05-06 14:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 325i Touring -10
Bmw 650i Coupe -07
Ja ett sådant missljud är väldigt svårt både för en amatör och fackman att lokalisera. Kanske kan hjälpa att låta nån mer verkstad lyssna? Har läst nånstans tidigare att ett fåtal haft missljud från fördelningslådan, eller vad det heter på just x-drive. Nån har även haft vinande missljud från automatlådan, dom lite nyare sportautomaterna då, vet ej vilken som sitter i din.

IP: ...[.71.235]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2018-05-06 15:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xd GT F34 -14
Ja det är svårt men är där. Bad svärfar åka med förra veckan, han hörde inget. Idag gjorde vi ett nytt försök o då hörde han samma sen o där efter hörde han det hela tiden. Här i jönköping är de ju Holmgrens o det är ganska långt till andra bmw försäljare som för den delen också är Holmgrens, är väl säker 8 mil till närmsta åt vilket håll man än åker..

De skulle ju kunna vara någon fördelarlåda.. jag har den vanliga 8 växlade automaten, ingen sportmodell..           IP: ...[154.101]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2018-05-06 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330iA M-Sport 18
Du kan ju testa med Nifab i Sävsjö om du har vägarna förbi. Det är en auktoriserad BMW-verkstad. Duktiga och prisvärda.

Hoppas du får ordning på oljudet.           IP: ...[184.180]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2018-06-03 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xd GT F34 -14
efter felsökning på verkstad verkar det vara något frihjul i generatorn, så generatorn måste bytas. hoppas det är det. De hade aldrig varit med om att något frihjul i generatorn varit trasigt dock..
enligt svärfar är det generatorn som drar igång bilen på start och stopp funktionen, så ska försöka be verkstaden koda om funktionen så man måste starta den själv istället för att den är på jämt (tveksam till att de gör det) annars får jag väl ladda ner carly appen.           IP: ...[154.101]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 10.000:-

BMW 520iA Touring  -01