AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

750 -95 V12 m73, hur silkeslent ska den gå?

Visad 5.089 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2019-02-21 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Karlsson72, Jag gick faktiskt ute i garaget och testa idag. Tyvärr gjorde det inte någon skillnad. Tack för tipset iallafall.

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg645 st
Postad/Inlagd2019-02-22 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
2013 - Ring Knutstorp.
Varmkörd motor. En (tidsenlig) femkrona på kant ovanpå motorkåpan, från tomgång sakta upp till 2000v/min. Vid gasuppsläpp vinglade iofs femman till en aning, men välte aldrig.
Dom som såg, kan intyga :)
Det är väl ungefär så silkeslent en frisk M73 ska gå.           IP: ...[136.240]
Antal inlägg2.939 st
Postad/Inlagd2019-02-24 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Den övre kylarslangen brast på min M73. Motorn duschades ordentligt med kylarvätska. Efter det tändproblem på två a tre cylindrar under uppvärmningsfasen. Hittills har jag tolkat det som överslag mellan kablarna i "tändkabellådorna" och har köpt nya satser för montering, när bilen kommer ut från sin vinterförvaring.

Men samtidigt som jag trott på överslag, har det gnagt lite att värmen torkat kablarna (tillfälligt) så snabbt och att det inte blivit bättre ö h t. Dessutom tillkom en felkod på den ena DME:n, som innebar (additivt) adaptionsproblem. Totalt ny kod, aldrig en motorkod tidigare. Först inte så oroande, alla kan ju ha en dålig dag. Men koden återkom, mest som "shadow". Förklaringen framgår, hoppas jag, längre ned.

Så jag har börjat leta information. "Misfire bmw M73" leder till en del på nätet. För min del blev denna länk ett lika klockrent som svettigt svar:

[LÄNK]

I korthet går redogörelsen ut på att torra/åldrade/spruckna insugspackningar ledde till att tjuvluft drogs in alldeles vid portarna. Omöjligt för verkstaden att upptäcka via någon sorts röktest man använt (och sannolikt hade man också fått samma negativa resultat med vår svenska favorit, startgas).

Möjligen hade man redan misstankar om Insugspackningarna, eftersom de är kända för att ha en begränsad livslängd. Hur som helst demonterade man insugen och fann felet, spruckna packningar.

I mitt fall kan följande ha hänt: kylarslangen exploderar, men även om jag nästan tvärstannade när ångmolnet flög ut ur huven, kan eftervärmen i den torrlagda motorn utan kylmedium ha blivit för mycket för de redan åldriga packningarna.

Den resulterande skadan kan alltså mycket sannolikt ge de symptom som min bil uppvisar: både tjuvluft - på tomgång, under uppvärmning (= felkod additivt adaptionsproblem) - och det uppförande med allvarliga misständningar, som vid ett flertal starter bara har förekommit under uppvärmningsfasen.

När bilen sen rullat, har felkoden övergått till att bli "shadow" eftersom packningen /-arna svällt i värmen och tätat till. Så länge motorn varit varm, har koden inte återkommit, och det har då inte heller satts någon kod för "long term fuel adaption (problem)" eftersom den svälla packningen varit tät p g a värmen.

Om trådstartare Magnus känner igen (delar av) detta, har vi bägge två lite att göra framöver, inte minst att gräva i plånboken. :)

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2019-02-24 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag drar mig lite för insugspackningarna men de ligger där i bakhuvudet och gnager.. Startgas och rök har ju i mitt fall givit noll resultat men jag släpper det ändå inte.

Kollega på jobbet som tidigare hade en 850 med M70 sa sig framgångsrikt fixat packningarna med motorsilikon eller liknande kladd. Men likväl är det ett jäkla jobb att lyfta insugen och kolla över situationen. Men det kanske slutar med det, ska dock bli klar med hjulupphängningarna först.

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2020-04-10 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850 -91. BMW 750 -92. Renault Kangoo Elbil -12. Vw Crafter -07. Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Nr 1 på dessa motorer är att kolla tändkablar, rotor och fördelarlock. Har tändkablarna ett ohmtal på ca 4-7 Kohm är de ok.
Nr 2 är att du monterar tändstift utan resistor! Annars blir det "kaka på kaka" med resistor både i kablarna och i stiften. Tändspolarna var inte de bästa ens som nya och har inte blivit bättre med åren. Jag har !botat" många M70/M73 och andra motorer också med detta sätt. Tom. HC värdena har gått ner kraftigt! Också ett problem på dessa med Nicasil liknande lopp.

          IP: ...[.26.134]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2020-04-12 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Svar från Mittmotor:
"Jag kör på NGK BCP5ES vilka kan översättas till Denso Q16U eller Eqyuem FC42LS.
Motsvarande NGK idag heter ZF5F-11"

Det svar jag själv skrev in annan tråd på ämnet som jag infogar här för att hålla ihop ämnet:
"Det var ju inte några dyra stift så det kostar mest jobbet om man ska byta för att testa, blod och svett ;)

Jag är dock lite tveksam till att mina varierande problem med ojämn tomgång har med tändningen att göra, allt mellan spolar och stift är bytt till nya märkesgrejer sista tre åren. Men är tändningen problemet skulle man ju satsa på två cdi boxar med matchande spolar för att få lite mer fart på gnistan."

Från tråden om avgasvärden kan man också läsa att jag fixa de genom att köra silikon på insugspackningarna. [LÄNK]

// Magnus

          IP: ...[.242.71]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2020-04-17 12:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
För att testa så är 12 stift utan resistans inköpta. Brisk D17YCY 0018. De ska vara utbytbara mot NGK stiften som nämns ovan. 29,90 per styck 🙂
Får se när jag får i de.

// Magnus


          IP: ...[.242.71]
Antal inlägg820 st
Postad/Inlagd2020-04-17 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Kör ett ordentligt test med startgas o avgasnäsa,då ser du direkt om insugspackningarna är otäta!
Mvh Dic           IP: ...[7.22.87]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2020-04-19 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
@Dic, insuget är tätat efter ytterligare felsökning med rök. Det blev en separat, lång tråd om det ;)

Jag stoppa i 6 av de nya noll motstånd stiften i vänster halva och slog eld i maskin. Den spontana känslan är att den går sämre än normalt med resistorstift.

Jag lånade sedan gnista från två cylindrar och rigga upp stift för att kunna kolla på gnistan. Den är inte imponerande i något av fallen, med eller utan resistans i stiften, men kanske bättre med resistorstift. Jag testade Brisk D17YCY (noll ohm), Brisk DR15TCY (5 kohm trippel elektrod) och Bosch FGR7DQP+ (väldigt högt motstånd, fyra elektroder) . Gnistan upplevs nog bäst med DR15TCY och det också det som motorn upplevs gå bäst med.

Men med tanke på att gnistan ser rätt klen ut i samtliga fall trots nya tänddelar rakt igenom vore det ju spännande att testa någon CDI box typ msd6 eller liknande.

// Magnus, snart bäst i världen på stiftbyte :P

          IP: ...[.242.71]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2020-04-20 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850 -91. BMW 750 -92. Renault Kangoo Elbil -12. Vw Crafter -07. Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Du kan inte avgöra hur gnistan är utan för cylindern. Det säger egentligen ingenting. Där har du ingen mer resistans än det i kablar/stift.
Det är först när du har kompressionstryck och en bränsleblandning som man kan "se"
märka skillnad. Därinne kan det vara många kiloohm större motstånd.
Antalet elektroder gör ingen skillnad i resistans!

          IP: ...[.26.134]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2020-04-26 22:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nej, antalet elektroder påverkar inte resistansen, jag mätte med multimetern och inget annat.

Jodå, jag vet att gnistan inte kan bedömas fullt ut utanför cylindern men det jag såg var inte så imponerande. Inte med något av de tre olika typer av stift jag titta på. Det lär inte se bättre ut inne i cylindern kan jag tycka.

På jakten efter bättre gnista kolla jag några saker:
- Resistorn som på högspänningssidan till jord, okay 238 ohm. 240 enligt spec.
- Spänningsmatningen till spolen, spänningsfall på 0,2V jfr batterispänning måste anses okay.
- Spolen laddas 3ms (dwell) på tomgång enligt oscilloskopet.
- Spänningen över motståndet på 238 ohm varierar rätt så kraftigt mellan varje gnista, korta peakar på mellan 5-25V ser man på skärmen. Exakt vad detta innebär eller vad databoxen gör av det vågar jag inte säga något om. Men det hade känts bättre om alla impulser varit lika höga.

Jag ska fundera på vad jag kan komma på mer att kolla på...

// Magnus

          IP: ...[.242.71]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2020-06-14 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Fick ett infall.
Grävde fram en gammal blixtlampa för att ställa tändningen på bilar där man gör det handgripligen.

Jag koppla in den på kabeln direkt från ena tändspolen och starta maskin. Lampan blinka snabbt som förväntat eftersom man få ett blink för varje cylinder som ska tända, men när jag kollar närmare så ser jag att ibland missar den en blinkning helt slumpmässigt. Den blinkar så snabbt att man mest ser ett sken som ibland avbryts kort och precis då hör man också att maskin missar.
Resultatet är liknande på båda sidorna och det går inte att se något mönster.
Jag testade också att kolla på varje stifts tändkabel och kan inte säga att den missar mer eller mindre på någon cylinder. Det verkar slumpmässigt

Med denna kunskap känner jag nu att fokus måste nu vara 100% på tändsystemet. Varför tänder den inte alltid?
Sista 500 milen har den fått nya stift (testa olika varianter), nya tändkablar, nya fördelarlock och rotor, nya tändspolar och jag har även testat med två andra databoxar (900 kr hem till dörren så det var inte så farligt) utan att kunna se någon större skillnad. (jo, den går snålare)

Vad kan få den att inte vilja tända? Det känns som att databoxen helt enkelt inte ens försöker tända ibland?

// Magnus

          IP: ...[.244.91]
Antal inlägg1.823 st
Postad/Inlagd2020-06-29 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kriget fortsätter.
Senaste vapnet att plocka fram blev oscilloskopet för att titta på tändsystemet. Det är en hel vetenskap och för de som kan konsten går det att dra många slutsatser. Jag är nybörjare på området tolka tändningskurvor, men lite har jag snappat upp.
En sak man kan se är hur länge gnistan brinner, "burn line" på engelska. Enligt alla källor jag kan hitta bör den vara 1-2 ms lång. På min snurra är den aldrig över 1 ms vilket är tecken på problem. Tyvärr är det snarlikt för alla cylindrarna och misständningen syns ibland som att gnistan bara varat någon tiondels millisekund.
Databoxen verkar göra sitt jobb med att ladda spolen 3 ms stabilt och spännings-peaken är cirka 400 V på primärsidan när gnistan ska komma, dvs helt okay värden. Allt fram till tändspolen verkar alltså okay men sedan är det skumt.

Minskar jag gnistgapet ser det bättre ut på oscilloskopet, gnistan brinner oftare cirka 1 ms (stämmer med teorin) men motorn går snarare sämre.

Det känns som att det helt enkelt saknas energi i gnistan, men varför?
Allt är ju mer eller mindre nytt och inga no name skräpgrejer någon stans.
Det borde vara en busenkel motor att få bra tändning till? Låg litereffekt, inget direkt högt komp, varvar inte extremt högt.
Det enda skumma i bmws lösning är att man använder tändspolar som är av coil on plug (COP) typ istället för vanliga. Troligen för att de har stöd för att kopplas via shuntmotstånd på sekundärsidan och på så vis detektera misständningar där.

Det är väl bara att gå ut i garaget och samla nya krafter.

// Magnus

          IP: ...[.244.91]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2020-06-30 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850 Ci -93
Är det någon som provat en annan typ av tändspolar, skulle ju vara lite intressant att se om det blir bättre ;-)

          IP: ...[.95.102]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523iA Touring  -98
Pris: 8.500:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 39.000:-

BMW 540i  -00
Pris: 85.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen