AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

750 -95 V12 m73, hur silkeslent ska den gå?

Visad 4.052 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-02-21 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Karlsson72, Jag gick faktiskt ute i garaget och testa idag. Tyvärr gjorde det inte någon skillnad. Tack för tipset iallafall.

// Magnus

IP: ...[.243.91]
Antal inlägg637 st
Postad/Inlagd2019-02-22 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
2013 - Ring Knutstorp.
Varmkörd motor. En (tidsenlig) femkrona på kant ovanpå motorkåpan, från tomgång sakta upp till 2000v/min. Vid gasuppsläpp vinglade iofs femman till en aning, men välte aldrig.
Dom som såg, kan intyga :)
Det är väl ungefär så silkeslent en frisk M73 ska gå.           IP: ...[136.240]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-02-24 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Den övre kylarslangen brast på min M73. Motorn duschades ordentligt med kylarvätska. Efter det tändproblem på två a tre cylindrar under uppvärmningsfasen. Hittills har jag tolkat det som överslag mellan kablarna i "tändkabellådorna" och har köpt nya satser för montering, när bilen kommer ut från sin vinterförvaring.

Men samtidigt som jag trott på överslag, har det gnagt lite att värmen torkat kablarna (tillfälligt) så snabbt och att det inte blivit bättre ö h t. Dessutom tillkom en felkod på den ena DME:n, som innebar (additivt) adaptionsproblem. Totalt ny kod, aldrig en motorkod tidigare. Först inte så oroande, alla kan ju ha en dålig dag. Men koden återkom, mest som "shadow". Förklaringen framgår, hoppas jag, längre ned.

Så jag har börjat leta information. "Misfire bmw M73" leder till en del på nätet. För min del blev denna länk ett lika klockrent som svettigt svar:

[LÄNK]

I korthet går redogörelsen ut på att torra/åldrade/spruckna insugspackningar ledde till att tjuvluft drogs in alldeles vid portarna. Omöjligt för verkstaden att upptäcka via någon sorts röktest man använt (och sannolikt hade man också fått samma negativa resultat med vår svenska favorit, startgas).

Möjligen hade man redan misstankar om Insugspackningarna, eftersom de är kända för att ha en begränsad livslängd. Hur som helst demonterade man insugen och fann felet, spruckna packningar.

I mitt fall kan följande ha hänt: kylarslangen exploderar, men även om jag nästan tvärstannade när ångmolnet flög ut ur huven, kan eftervärmen i den torrlagda motorn utan kylmedium ha blivit för mycket för de redan åldriga packningarna.

Den resulterande skadan kan alltså mycket sannolikt ge de symptom som min bil uppvisar: både tjuvluft - på tomgång, under uppvärmning (= felkod additivt adaptionsproblem) - och det uppförande med allvarliga misständningar, som vid ett flertal starter bara har förekommit under uppvärmningsfasen.

När bilen sen rullat, har felkoden övergått till att bli "shadow" eftersom packningen /-arna svällt i värmen och tätat till. Så länge motorn varit varm, har koden inte återkommit, och det har då inte heller satts någon kod för "long term fuel adaption (problem)" eftersom den svälla packningen varit tät p g a värmen.

Om trådstartare Magnus känner igen (delar av) detta, har vi bägge två lite att göra framöver, inte minst att gräva i plånboken. :)

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-02-24 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag drar mig lite för insugspackningarna men de ligger där i bakhuvudet och gnager.. Startgas och rök har ju i mitt fall givit noll resultat men jag släpper det ändå inte.

Kollega på jobbet som tidigare hade en 850 med M70 sa sig framgångsrikt fixat packningarna med motorsilikon eller liknande kladd. Men likväl är det ett jäkla jobb att lyfta insugen och kolla över situationen. Men det kanske slutar med det, ska dock bli klar med hjulupphängningarna först.

// Magnus

IP: ...[.243.91]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95