AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

750 -95 V12 m73, hur silkeslent ska den gå?

Visad 4.051 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-07-19 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Bytte nyss till just den typen. En av två rekommenderade, den andra någon NKG.
Inga problem så långt, 2-300 mil, och jag förväntar mig inga heller. Brukar följa upp bilens hälsotillstånd med en OBDII-läsare, som inte missar en enda missad tändning... :)

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.693 st
Postad/Inlagd2018-07-19 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Jag tror inte att vare sig M70 eller M73 är speciellt känsliga för tändstift, så länge det inte är HELT fel specifikationer på de du satte in. Jag bytte till NGK Breakup på min för några år sedan och de går utmärkt.

Den enskilt största förbättringen jag märkt i min är dock när jag bytte tändkablar.

Anledningen att jag inte tror de är så känsliga är för M73 är ju inte precis något under av hög trimningsgrad, det är ingen vanos eller valvetronic och allt vad det heter. Det är så att säga "bara" en väldigt fin maskin. Det är inte ens speciellt hög kompression. Den så fina välbalanserade silkesmaskinen och jag vet inte allt vad journalister kallar den består ju egentligen mest av att den lufsar fram i sin egen takt.

Har du gjort några djupare undersökningar? Vet du i vilket skick kamaxlar är? Cylindertätningar?           IP: ...[146.139]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-07-20 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Håller med om att det inte borde vara kritiskt med stift till motorn, det är rätt blygsam litereffekt och rätt enkel konstruktion. Möjligen kan man ju undra lite kring tändsystemet där det sitter spolar för coil on plug men med fördelare vilket man kan undra om det är optimalt.

Efter lite studier av jänkarnas forum verkar det som att en del får bättre resultat med enklare stift med en elektrod istället för 4-elektroder stift som bosch stiften jag monterat nu...

Hur motorn mår rent mekanisk vet jag inte i detalj men den låter frisk, drar inte någon större mängd olja och går att köra på litern vid försiktigt landsvägskörning. Men visst, det är ju 26500 mil på klockan.. Ett kompressionsprov vore spännande..

// Magnus

          IP: ...[.38.172]
Antal inlägg2.693 st
Postad/Inlagd2018-07-20 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Rättning: Den lufsar fram i sin egen takt innebär visserligen att den lufsar fram väldigt silkeslent! :)           IP: ...[146.139]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-09-03 23:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En liten uppdatering.
Testat med att byta 6 stift till en annan modell, ingen tydligt eller konsekvent skillnad.
Gjorde en reset av databoxarna med bilen strömlös i 15 minuter och plus och minus kortslutna. Det tycktes hjälpa för stunden, efter en varmkörning och lite gasande genom varvtalsområdet gick den riktigt bra en stund. Tyvärr var det bara tillfällig glädje, efter nästa start var det som vanligt igen.

Kollade på signalerna från lambdasonderna med multimetern nu i afton. (naturligtvis fortfarande inkopplade, mätte på baksida av kontakten till databoxarna) Tydligt att lambdaregleringen inte lirar på vänster sida av motorn. Värdet ligger fast på magert eller fett mest hela tiden istället för att snabbt pendla som det ska. Alla sonder ser signal upp till dryga 0,8V och reagerar när man släpper in tjuvluft via pysventilerna nära gasspjällen, däremot lite tveksamt hur det är med deras responstid? Frågan är om man kan byta plats på sonder före och efter kat i felsökningssyfte? Räcker kablarna? Samma kontakt?
En lite trött sond efter kat borde ju inte ställa till med så mycket som en trött sond före kat?

Eller ska man bara slänga ut några tusen på nya sonder utan att kolla närmare på de? Det bär mig emot.

// Magnus

          IP: ...[4.47.36]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-09-04 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Får göra en liten korrigering av mig själv för framtida egen läsning av detta. Det är på höger sida som lambdaregleringen inte verkar lira. Virrade till det lite då vänster pysventil påverkar höger sida och tvärt om, insugen går ju i kors.

          IP: ...[4.47.36]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2018-10-04 23:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i
Hur är det med vacumslangarna?
Min gick dåligt på tomgång.....hitta läcka ganska omgående där det inte är så vanligt (annan modell)           IP: ...[.186.12]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-10-21 22:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kärran fick nya sonder före kattens. Bosch. Snabbt och enkelt byte.
Kanske går den lite bättre, det är dock inte helt perfekt. Framför allt luktar det fortfarande lite väl mycket soppa vid kallstart och den är lite nervös då.

Jäkligt störande att inte kunna läsa felkoder på den...

// Magnus


          IP: ...[4.47.36]
Antal inlägg2.693 st
Postad/Inlagd2019-02-15 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Min erfarenhet av att meka V12 är att det inte alltid är så lätt att förstå i efterhand vad som gjorde att den började gå bra.

Det har hänt mig flera gånger när jag bytt saker att jag inte märkt någon större skillnad direkt efteråt, men senare så märker jag att den börjat gå bättre och då vet jag ju inte riktigt vad det var som gjorde att den började gå bra.

Den enskilt största förbättringen jag märkt på min M70 direkt var när jag bytte tändkablar, från gamla original till helt nya. Dessutom har jag bytat insugningspackningar, tändspolar och renoverat båda spjällhusen. Så mycket mer att byta vet jag inte om det finns.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg2.484 st
Postad/Inlagd2019-02-15 16:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
M73 har inga tändkablar           IP: ...[.137.34]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-02-15 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
@henke lexus: Jo, även på M73 vimlar det av dem. :) En plus sex på varje sida.

Eller förstår jag din kommentar fel?

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg377 st
Postad/Inlagd2019-02-15 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Jag får inte INPA att prata med motorn på min men BMW-scanner (via runda kontakten) fungerar. Ola säljer och ger bra support:
[LÄNK]

Har precis bytt stift (NGK). Kommer ägna helgen åt att läsa koder och lära mig mer. Min blev jämnare kall och halvvarm. Luktar lite dåligt förbränt vid kallstart.
          IP: ...[163.194]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-02-15 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du har en 750-00 och då är det lite annat än för oss med en från 95 med ADS interface till DME. Nyare som din är sällan något problem på samma sätt.

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg22.179 st
Postad/Inlagd2019-02-15 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liten klocka ringer i huvudet och den pekar mot ett minne för länge sedan i någon tråd där det pratades om att kalibrera gasspjällen efter att bilen varit strömlös och/eller hade problem med gången.

Detta gjordes genom en speciell körprocess där man gasade upp till en viss hastighet och sedan motorbromsade ner till en annan - om jag minns rätt skulle det göras genom ett antal växlar...

En sökning kanske ger svaret eller någon som är mer införstådd i V12:orna.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg2.484 st
Postad/Inlagd2019-02-16 12:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
Lennart: Nej du har helt rätt, jag hade fel. Ibland är minnet inte på topp, jag har ju haft en 750 själv med M73 och borde veta bättre.           IP: ...[.137.34]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-02-16 12:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Ingen stor sak. Brukar också glömma alltmer, fastän jag i likhet med dig ofta har haft händerna på, och jobbat med, grejerna en gång. Mycket irriterande.

Jag antar att bmw inte ansåg det riktigt möjligt att få plats med med COP, åtminstone inte som de brukade se ut på de tiden. (De hade det ju sedan länge på sexorna.)

Idag har bmw säkert nåt slimmat i sina N74B.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-02-16 20:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Johan B, jag tror du tänker på adaptionen av svänghjulet, den gör man just som du beskriver, motorbromsa en stund medan motorn bryter soppan och inte ger något moment.

Bryter jag strömmen en stund så all adaptionen rensas och sedan göra det ovan och därför efter kör ett varv där hela registret gås igenom så när jag sedan stannar till med pjäsen på tomgång så går den riktigt fint. Efter en omstart kan det sedan vara som vanligt igen med lite oro på tomgång. Det är då jag skulle vilja koppla in datorn och se vad fasen som pågår...

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg2.693 st
Postad/Inlagd2019-02-19 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Jag tror Johan B har lite halvrätt men mest fel angående synkningen av spjällhusen. Det finns faktiskt trådar om detta med att synka dubbla spjällhus på V12:or efter avstängd ström som cirkulerar runt halva internet.

Dock har de som borde veta - exempelvis BMW-verkstäder - aldrig hört talas om denna procedur i några utbildningar.

Processen går ut på att man skall köra bilen på tomgång i fem minuter, sedan gasa upp på ettans växel till 5000 varv och sedan ner på tomgång, och sedan tvåsans växel upp till 5000 varv och ner på tomgång och sedan treans växel och sist fyrans växel i 5000 varv. Bara som en liten sidonotering kan jag säga att en BMW 850 som har 5000 varv på fyrans växel håller en hastighet på 250 km/h.

Finns det någon som på fullt allvar tror att det finns någon BMW som måste köras i 250 km/h för att någon elektronik-pryl skall kunna ställa in sig korrekt?

Om det nu varit så att den där synk-processen faktiskt behövs så är det ju himla lustigt att det inte nämns någonstans i bilens instruktionsbok, lämpligtvis under kapitlet "Avställning"...

Min slutsats är att de där spjällhusen synkar sig själva om det ens behövs. Jag har aldrig gjort det på min egen bil för övrigt och den har jag haft i sju år nu.           IP: ...[149.231]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2019-02-19 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Står klart och tydligt i repmanualen hur dessa spjällhus skall sykroniseras på M70,
1: vär upp motorn till arbetstemp
2: kör upp motorn över 5000 rpm sedan ner till tomgång tre ggr på växel 1 (ca 10 sek)
3: låt motorn gå på tomgång i neutralläge eller parkering minst 5 minuter.
Sedan som Alexander skriver så sker detta automatiskt vid användning av bilen men tar ca 500 km körning.
/P           IP: ...[.102.17]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2019-02-19 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 M5 '00, VW Up! '15
Har du provat detta? Löste mina problem dock på min 95:a med återkommande motornotprogramm-idikeringar i mätarhuset och svajig gång på tomgång, fick göra om det 3 ggr men sen försvann meddelandet i klustret och bilen gick silkes. Alltså en sorts throttle adaptation.


1. Turn ignition to position 2, wait 3-5 seconds
2. Push the throttle pedal all the way down and activate kick down switch, hold it for 3-5 seconds
3. Let off the pedal completely, wait 3-5 seconds
4. Push the throttle pedal all the way down and activate kick down switch, hold it for 3-5 seconds
5. Let off the pedal completely, wait 3-5 seconds
6. Turn off ignition, wait at least 10 seconds.

          IP: ...[.132.88]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen