AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

750 -95 V12 m73, hur silkeslent ska den gå?

Visad 4.053 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.723st
Postad/Inlagd2018-04-30 21:54
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min 750iL -95 går inte riktigt så perfekt som jag önskar på tomgång och jag hittar inte någon fel. Jag kan väl tycka att mina tidigare M50tu och M54 snurror gått minst lika bra eller bättre. Jag har misstänkte insugspackningarna och laddade mentalt för byte men efter att kollat efter läckor med massor av startgas och även med rökmaskin utan att hitta något fel börjar jag lägga ner det spåret. Besiktningen gick bra även om HC och lambda inte var perfekt, 35 och 1,02 vilket jag tycker tyder på lite misständningar. Den går precis lika bra eller dåligt på alla cylindrar när jag rycker spridarkontakter för att kolla.

Stiften såg ut som skit och byttes utan större förbättring, fördelarna fick mig att undra hur den ens kunde gå igång men den går inte mycket bättre för att jag bytte. Kamaxelgivaren funkar, luftmängdsmätarna verkar friska, jag ser inga överslag i tändkablarna och resistansen är okej. Felkoder kan jag inte läsa av eftersom tidiga m73 verkar nästan hopplösa att göra det på trots rätt interface och inpa.

Jag förväntar jag en mer eller mindre helt perfekt gång men upplever att man störs lite av vibrationer när man sitter i förarstolen. Siktar jag för högt? 26000 mil är det på klockan. Går bra annars.

// Magnus

          IP: ...[113.200]
Annons
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-05-01 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Jag hade tidigare en 750 -95, där misständningar var/blev ett problem. Från början märkte jag just ingenting, men en OBD-läsare som jag köpt långt tidigare och från USA (eftersom de ännu inte hade blivit så vanliga) rapporterade i princip alltid om feltändning på en eller flera cylindrar på bank 2 (cyl 7 - 12), någon enstaka gång på bank 1. Men vad jag minns, hade jag inga problem vid besiktningen.

Jag provade att byta tändstift, ingen effekt. Provade att byta fördelarlock och rotorer. ("Bosch" från Biltema - aldrig mer tänddelar därifrån!), då det snarare blev värre.

Olika omständigheter gjorde att jag uppgraderade till min nuvarande bil och överlät den gamla till en son, där den knappast gjorde någon succé. Så vi tog ett gemensamt beslut att sälja den. Den dagen var det fuktväder och bilen gick strax efter start så orent att vi praktiskt taget skänkte bort den. Kan jag lite ångra idag.

Efteråt har jag faktiskt tänkt en del på vad som gjorde att feltändningarna var så frekventa. Var diagnosen verkligen rätt och handlade det i så fall bara om ett kallstartproblem? Du skriver att kamaxelsensorn är ok, Men tändpulserna styrs av två vevaxelgivare i botten på svänghjulskåpan. Jag har själv tänkt på om det var de som spökade men vet naturligtvis inget nu.

Vevhusventilationen har också betydelse för motorgången. Bara som ett förslag. Jag vet inte hur det yttrar sig när felet bara är ringa.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-05-01 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för inlägget, låter som att du hade problem med överslag i tändkablarna eller liknande.
Jag kan väl tillägga att jag inte monterat biltema delar i tändningen utan köpt grejer från Tyskland, bosch stift och bremi fördelare. Vevhusventilationen verkar vara okay, försiktig inblåsning av rök i insuget ger rök i oljepåfyllningslocket när man öppnar där. Öppnar man med motorn igång har man ett svagt undertryck där precis som man brukar på BMW.

Vevaxelgivarna har jag inte kollat, får plocka fram oscilloskåpet. Jag har dock testat att köra snurran på bara en bank åt gången utan att märka att den går sämre på ena eller andra banken så därför tror jag inte riktigt på att båda givarna ska vara dåliga.

Jag funderar på om lite utsträckt kamkedja kan göra att kamaxlarna står lite lite fel och ger orolig tomgång?

// Magnus

          IP: ...[113.200]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-05-01 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Jag menade inte att _båda_ givarna skulle vara dåliga. Eller ens att någon av dem skulle vara det. Men de styr tändningen till varsin halva och du letar ju efter något som bråkar.

Det kan ju kanske hjälpa att sanera dem? De sitter ju bra till för att bli kleggiga.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-05-01 22:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag menade att eftersom den verkar gå precis lika bra/dåligt på båda bankerna bör båda givarna var i samma skick och då är det osannolikt att de är lite lagom dåliga båda två. Kärran är på väg in i garaget nu iallafall för lite översyn så jag passar på att inspektera de iallafall, de kanske ser ut som skit när man kollar närmare :)

// Magnus

          IP: ...[.40.208]
Antal inlägg2.484 st
Postad/Inlagd2018-05-02 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
Det var några år sen jag hade min 750 men några vibrationer det hade jag aldrig så du siktar inte för högt. Min gick alltid silkeslent och den hade då gått omkring 27.000 mil.

Kan du lägga ett mynt på högkant på en plan yta på motorn med motorn på tomgång utan att den vibrerar omkull?           IP: ...[170.135]
Antal inlägg817 st
Postad/Inlagd2018-05-02 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Som gammal M70 ägare så tycker jag det låter tändrelaterat,ojämn gång o att det "floffar" ur avgaspipor på tomgång.
Gamla tips men ändå,mät ohmtalet på tändkablarna hatt till hatt,ska ligga på 6,33
är der 5,5 eller bara 5 så lirar det inte riktigt.Tänk på att hattarna mot motor är keramiska (tyvärr) får lätt brott om man är lite oaktsam.
Lycka Till !
Mvh Dic           IP: ...[.79.197]
Antal inlägg11.182 st
Postad/Inlagd2018-05-02 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Bilen ska gå silkeslent, du ska kunna ställa en tia på motorkåponra och den ska ligga stilla. Kamkedja/sträcksare borde inte bara problem om du inte känner/hör något rent mekaniskt oljud? Du kan ta en bit av ett kvastskaft eller liknande, föra det mot olika punkter på motorn och läggga örat till. Ljud förstärks så likt läkares stetoskop. Nästa gång du byter olja, ta ner tråget, efterdra skruvarna för säkerhets skull och på med lite adekvat locktite. Min M73 hade inte rört sig en mm i ljuepumpsfästet då de bytte insugspackningar.
Ett sidospår, vad tros om främre lambdana eller kattarna? Prova att slå på kattarna med en träklubba, rasslar det så är det innehållet som sätter igen flödet.
Lycka till oavsett!
Asken
PS när du köper vevaxel och kamaxelgivare, köp Oriignal på de känsliga produkterna Lambda mm hittar man billigast på www.alt-a-avgassystem.se           IP: ...[194.161]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-05-02 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Hur står det till med spridarna? Flödet kan vara nedsatt pga avlagringar och smuts!

Jag lämnade in mina spridare för 4-5 år sedan till en firma i Krylbo, PPF (Pure Performance Factory) [LÄNK]

Ägaren Andreas flödestestade alla 12 spridarna för 100 kr styck. Flera av dem hade nedsatt flödesfunktion med mellan 15-30%. Efter de blivit rengjorda gick motorn mycket bättre och mjukare!

Vet dock inte om han gör detta längre och till samma pris?
          IP: ...[112.181]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2018-05-08 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 iA -92
[LÄNK]

Rätt länk som Asken hänvisade till.           IP: ...[108.143]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-05-11 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för svaren, här är en liten update.
Vevaxelgivarna tror jag är okay, båda hade exakt samma resistans, cirkus 600 Ohm om jag minns rätt, och är BMW original. Jag torkade bort lite smuts från de och satte tillbaka.
Kattarna låter okay när man slår lite på de, tror inte något är löst eller tilltäppt i de. Dessutom går maskin bra på fullgas och varvar villigt.
Lambdasonderna borde vara okay eftersom den går igen besiktningen om än med lite lite högt lambda.
Bränslefilter är bytt, luftfilter är bytt, dock inte för att jag trodde det skulle hjälpa utan jag bytte när jag ändå gjorde service och skruvade lite.
Mekaniskt hör jag inga missljud som gör mig orolig och M73 maskinerna sägs vara rätt skottsäkra om jag förstått rätt.

Jag börjar tro att det är något med tändningen snarare än bränslebiten, mest för att den misständer direkt från start och då borde den gå på fasta spridartider bara styrda av temperatur tills lambdasonderna vaknat och dessutom lite fett för att starta snällt vilket borde göra att den skulle gå fint då om den bara fick bra gnista. Nu känner man en tydlig bensindoft efter start vilket borde vara pga misständningar. Det skulle också kunna vara fukt som orsakar överslag för när jag kört 20 mil förra helgen i fint väder gick den riktigt hyggligt på tomgång precis som att värmen torkat bort orsaken till ev. överslag i tändkablarna.

Spridarna vore ju något att kolla över men rykten säger att spridarnas plast är jäkligt ömtålig och spricker gärna om man demonterar de? Någon som kan bekräfta eller dementera? Trist att behöva köpa nya för dyra pengar om de går sönder.

// Magnus

          IP: ...[.40.208]
Antal inlägg22.179 st
Postad/Inlagd2018-05-11 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lambdasonder slits med tiden och reagerar långsammare och långsammare.
Det kan mycket väl påverka tomgången då bränsleregleringen blir lite "yvig och långsam" då motorstyrningen hela tiden hamnar lite i efterhand pga. långsam reaktion från lambdsasonderna.

Normalt brukar man säga att lambdasonder bör bytas efter ca 15.000 mil eller så, som en serviceåtgärd.

En flaska RedLine SI-1 i tanken kan du prova, en av få injectioncleaners som faktiskt fungerar. Innehåller höga halter av Polyeteramin - samma ämne som bensintillverkarna använder i låg dosering i bensinen.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg11.182 st
Postad/Inlagd2018-05-11 23:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Nån sa till mig att lambdor bör man egentligen byta som man byter tändstift...

Mvh
Asken           IP: ...[167.216]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-05-12 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lambdorna kan mycket väl vara lite trötta men jag tycker att de borde påverka först en stund efter kallstart i så fall, de har ju en viss uppvärmningstid. Nu ger de ojämna gången sig tillkänna direkt och inte först efter att lambdorna blivit varma så därför håller jag inte de för allt för misstänkta. När jag haft trött lambda på tidigare BMW har det dessutom bara givit lite lågt lambdavärde och ökad törst, ingen orolig gång.

En flaska redline SI-1 rann ner i tanken idag iallafall, vi får se vad det ger när jag kört upp de 70 liter som finns i.

Jäkla elände att jag inte lyckas läsa några felkoder på pjäsen utan får jobba så här istället...

// Magnus

          IP: ...[.40.208]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-07-12 00:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En liten update igen.

En flaska redline SI-1 gjorde inte någon märkbar skillnad.
Nya tändspolar (bremi) gjorde inte någon skillnad.
Nya tändkablar (från Shogun på bimmerforum) gjorde inte någon skillnad.
Nu är alltså alla delar i tändningen bytta.

En iakttagelse för någon vecka sedan var att den gick väldigt fint efter en snabb utfärd till bauhaus där den fick sträcka lite på benen så att säga, mer eller mindre perfekt tomgång efteråt. Tyvärr höll det inte i sig och nya försök med friskt gasande har inte givit samma resultat.

Jag kan inte märka att den går bättre eller sämre på höger eller vänster sida när jag kopplar bort halva motorn genom att lossa kontakten till tändspolen (lågspänningskontakten..)

// Magnus

          IP: ...[.44.122]
Antal inlägg2.693 st
Postad/Inlagd2018-07-12 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Som svar på din fråga är att både M73 och M70 skall gå väldigt silkeslent.

En del har för sig att M73 går väldigt mycket silkeslenare än M70 men det stämmer inte riktigt. De som tror de har provkört eller provlyssnat på en dåligt skött privatimporterad M70 som haft ett hårt liv och jämfört med en M73 som är svensksåld och har gått 8000 välservade mil för att sedan dra slutsatsen att "M73 går mycket finare än M70".

Kunnandet att få en sexcylindrig motor att gå silkeslent (och en tolva är ju egentligen två sexor) har BMW besuttit i många år som vi ju alla vet. :)

Har du bytt insugningspacknignar? Vevhusventilation?
          IP: ...[146.139]
Antal inlägg22.179 st
Postad/Inlagd2018-07-12 23:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är lambdasonder bytta?

Dessa är en förslitningsdetalj som bör bytas efter typ 12-15 000 mil.
Sonderna slits och blir långsammare och långsammare i reaktionen och det ger sämre motorprestanda/högre förbrukning/sämre avgasvärden och ofta ryckighet/svajighet i motorgången.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-07-13 12:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
I sugspackningarna är inte bytta men jag har testat med startgas i massor utan att hitta något misstänkt, sedan har jag också blåst in rök i insugen utan att hitta någon läcka.

Vevhusventilationen har jag bytt packningar i ner mot ventilkåporna pga oljesöl där. Öppnar man oljepåfyllningen finns det ett svagt vakuum som det ska så jag tror allt är okej där.

Lambdasonder har jag inte bytt eftersom den går illa direkt efter start och då är inte sonderna med i matchen ännu, de behöver ju värmas upp lite.

Samma sak tänker jag kring luftpumpen och dess ventiler mm, en läcka där bör inte kunna störa gången direkt efter start när insprutningen fortfarande går i open loop.

Nåja, nu ska jag och ungarna strax ut och lägga lite mer mil på den så får vi se hur det utvecklar sig. Det är ju något jättefel utan bara irriterande på tomgång och stör upplevelsen.

// Magnus

          IP: ...[.44.122]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2018-07-13 13:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Har du mätt upp tändkablarna? alla 14, ett bra tips om den går ojämnt eftersom du varit på de övriga delarna vad jag kan läsa.           IP: ...[.102.17]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-07-14 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jodå, både gamla och nya är mätta. De gamla var även de inom spec men lite torra och tråkiga. De nya är 6,0kOhm och 2,0 kOhm.

// Magnus

          IP: ...[100.165]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-07-19 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Börjar fundera kring om V12:an är en sådan motor som är mycket känslig för vilka stift som sitter i? Jag skruvade i nya Bosch Platinum FGR7DQP+ förra året när jag precis köpt kärran och började jakten på den perfekta motorgången. Skulle jag valt något annat? De jag bytte ut var Bosch F8LCR som såg ut att suttit där väldigt länge och har något minne av att nått stift också var av en annan typ. Mitt byte för ett år sedan gjorde iaf inte någon större skillnad.

// Magnus

          IP: ...[.44.122]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen