Sida 2 av 2
|
|
---|---|
![]() 13.127 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, en vakuumpump/vakuummätare eller ännu bättre en rökmaskin hade suttit fint här. Låter ju onekligen som bromsservon, men hade ju definitivt verifierat det innan jag gav mig på att köpa ett nytt samt byta ut. Testet är ju ganska enkelt, kan det inte hålla vakuum så är det uppenbarligen fel på det och då byter man ju hela enheten. På min E87 (säkerligen lika knepigt på en E46) så är det ju inte lika enkelt som mina hederliga E30 & E34. Nu är det trångt och knöligt. Huvudbromscylindern måste bort som vanligt (men nu är det förbaskat trångt och knöligt), men nu måste ju ta bort hela DSC-enheten också. Blir ju ett förbaskat ormbo av bromsrör i ett utrymme som är trångt och jäkligt att arbeta i. Och till slut måste man vinkla och böja undan bromsrör för att lirka ut bromsservon. Suck... Men kostar ett nytt bromsservo så mycket? Att köpa från USA lönar sig aldrig någonsin för mig numera : dålig kurs, hög fraktkostnad och tull gör att allt jag vill köpa från USA blir löjligt dyrt. Ett nytt bromsservo till min E87 kostar runt 2000 SEK hos BMW. Tror till din E46 är det lite dyrare, typ 2500 SEK. Detta är såklart BMW Original. Så hör med BMW vad ett nytt skulle kosta. |
Till min 318 E46 2002 med N42-motor kostar bromsservo ca 5000 kr från BMW. Från bildelaronline24.se kan man köpa Ate bromsservo för 1950 kr. Nöjer man sig med begagnat kan man få det för ca 800 kr på ebay. |
|
Sorry, glöm mina prisuppgifter då jag var helt ute och snurrade. Ni har helt rätt, även till min E87 120i kostar ett nytt bromsservo nästan 5000 SEK. |
Gjorde ett snabbtest till med att ha motorn igång ock drog loss vakumslangen uppe vid servon då sög det till vid lossandet av slang ,gjorde om samma procedur men tryckte ned bromspedalen denna gång låste den med en träbit å drog slangen då lät inte mycket till sug, så nu har jag påbörjat urplockning efter att ha beställt en lite begagnad från skroten ca 16000 mil ,men gjorde kväll när jag insåg att man inte bara måste lossa huvudcylinder å DSC utan även ta loss bromsrören å plocka ur enheterna helt, vilket i sin tur medför luftning av bromssystem som följd suck, varför måste alltid den del som monteras först haverera ? | |
Ja nu är servon/bromskraftförstärkaren bytt och bromsarna är tillbaka så det va väl värt besväret,den gamla såg inte så pigg ut, membranet som man kunde se när man tittade in i hålet där huvudbromscylindern skall sitta var rostskadat,skall riva isär den och undersöka den grundligare när tid ges. | |
Har du tid och möjlighet att riva isär bromskraftsförstärkaren så gör gärna det - är nyfiken på dess skick! Brukar själv göra likadant - inspektera defekta komponenter och allmänt titta inuti saker och ting. Nu senast i söndags öppnade jag upp ett Volvo oljefilter då jag gärna tar mig en titt på vad som sitter fast där i alla vecken hos filterelementet :-) |
![]() 23.260 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Håller på att byta bromsservo på E46 där det gick att bromsa en gång typ och sedan blev det tungtrampat. Har tidigare bytt vakuumpumpen för nått år sedan. Membranet i servot såg ut som en veckad kjol i botten och var lite oljekladdigt. Var skohornspassning för dem o montering men det gick att få dit osså ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Köpte du ett nytt bromsservo eller gjorde du som jag och köpte begagnat? Var bromsverkan sämst när du körde sakta? Jag antar att du fick plocka bort DSC-modulen för att komma åt bromsservot och därmed fick en del besvär med att få ur all luft ur systemet. |
|
![]() 23.260 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kundbil blev ett från skroten för 900 spänn. Jepp Absenheten fick jag självklart ta bort . Luftning inga problem har "tryckklocka" som man fyller med bromsvätska och 2 kg luft och ansluter till bromsbehållaren så är det bara att öppna nipplarna vid hjulen. Det blev perfekt broms. Det gick bara att bromsa en gång sedan blev det hårdbromsat avsett hastighet .väntade man 10 sek var det full broms en gång igen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Väcker denna gamla tråden till iv igen. Nu känns det som att jag fått liknande problem med bromsservon. Det gick att bromsa en gång sedan blev pedalen stum och det tog ca 10 sekunder innan servon hade återhämtat sig. Upptäckte att backventilen var sönder så bytte den. Ingen förbättring tyvärr. Dessutom så var det även olja i min servo. Ej mätt upp vacuumet men har kännt med fingret och det känns som det suger ganska bra. (Vet ej hur det bör kännas) Vad jag märker men inte lyckats googla fram något svar på är att när jag håller ner pedalen med bilen igång så stiger sakta pedalen. Är detta ett tecken på att servon läcker och behöver bytas? Och om jag gör det, vad är det som har orsakat att det kommit dit olja? Trasig backventil eller defekt pump som kanske också borde bytas/renoveras om det är möjligt? Vill inte att felet ska återkomma. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.