AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.996

318 E46 2002 Allvariga bromsproblem

Sida 1 av 2
Pe
37
Per HF
318i -02
När jag skulle stanna vid en rondell idag så fanns det nästan ingen bromsverkan alls.
Vid högre hastigheter så går det bromsa men det känns som bromsverkan är försvagad.
Bromsverkan blir svagare desto saktare jag kör. Vid krypkörning är det nästan ingen bromsverkan alls och bromspedalen känns helt stum. Inga varningslampor lyser. Felet kom helt plötsligt utan någon förvarning.
Någon som har en aning om vad detta kan vara?
Kass bromsservo tex pga trasig/läckande vakumslang/whatever?
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag är också inne på Dawwe's linje - att något med bromsservofunktionen (vakuumbaserad) lagt av.

Händer det så plöstligt och med så stor skillnad så brukar det ofta vara att en slang hoppat av helt eller att bromsvakuumförstärkarbehållaren spruckit hål (om de börjar rosta så är det inte helt ovanligt att det kan hända).

Men på denna motor har vi även vakuumpumpen som en misstänkt! Bör väl sitta en N42-motor i denna bilen och då har den en vakuumpump (precis som min N46-motor).
Sitter där bak på toppen och drivs av kamaxeln. Felsymptomet passar ju bra in på en vakuumpump som inte fungerar eller är otät (fast de brukar inte ge upp sådär plötsligt).



Steg 1 : Börja med en myckel enkel felsökning.
* Sitt i bilen med motorn avslagen.
Pumpa bromspedalen ett par gånger och håll den nedtryckt.
Den blir hård och stum, eller hur?
Och den sjunker inte mot botten, eller hur?
* Fortsätt hålla bromspedalen nedtryckt och starta motorn.
Vad händer nu med bromspedalen?
Sjunker den ned en bit eller blev det ingen större skillnad?


Steg 2 : Gör en enkel felsökning på bromsservofunktionaliteten
* Koppla loss slangen till bromsvakuumförstärkarbehållaren på lämpligt ställe och koppla in en vakuumtestare. Kolla om den kan behålla vakuum eller om det läcker.
* Koppla loss slangen till vakuumpumpen på baksidan av toppen. Koppla in en vakuummätare. Starta motorn och mät hur mycket vakuum som uppnås.
Pe
37
Per HF
318i -02
Jag testade att hålla bromsen nedtryck när jag startar och jag kan inte märka att det händer så mycket med bromspedalen.
Om jag däremot står stilla med motorn igång och trycker ned bromspedalen så känns den först normal (fjädrar lite) men sen stiger pedalen ca 2 cm. Släpper man sedan pedalen så känns bromsen alldeles stum nästa gång man trycker på den.
Om man bromsar när man kör så fungerar bromsen ok ett par sekunder sedan avtar bromverkan mer och mer och på slutet får man trycka väldigt hårt för att det ska bromsa över huvud taget.
Med andra ord så fungerar bromsservot bara en kort stund,sedan får man släppa bromsen och vänta lite innan man kan bromsa igen.
Nån som kan säga om dessa sympton mest talar för trasigt bromsservo eller om det är vakumledningen eller vakumpumpen som är problemet?
Det finns väl även en backventil mellan bromsservot och vakumpumpen men så länge motorn är igång så borde det väl skapas vakum i bromsservot även om inte backventilen fungerar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det går att spekulera i sannolikheter vilken komponent (eller vilka - vi vet ju inte om det är flera komponenter som är trasiga - i detta fallet tror jag det bara är en komponent - men i vanlig felsökning kan detta inte uteslutas då det inte är helt ovanligt att en komponent är trasig som ger följdfel i en annan mer uppenbar komponent).

Om jag minns rätt så sätter backventilen som en del i vakuumpumpen (fast en aningens osäker här).

Men statistiska siffror kommer inte dig närmare en lösning på problemet :-) Det är metodisk felsökning som gäller härifrån (det är relativt enkel felsökning)!

Med ovanstående testmetoder kan du på runt 2 minuter avgöra
- om vakuumpumpen, backventiler och alla slangar fram till bromsvakuumförstärkarbehållaren fungerar perfekt
- om bromsvakuumförstärkarbehållaren fungerar perfekt

Beroende på testresultat i ovanstående test så går du vidare på olika sätt.

Annars kan du lämna in den på en kompentent BMW-specialiseras verkstad som är erkänt duktiga på felsökning och diagnostik - det är troligtvis ett relativt enkelt fel att hitta (om jag måste gissa på något så gissar jag på vakuumpumpen då problemet verkar vara att ett visst vakuum kan behållas men såfort du använt det vakuumet så tar det vansinnigt lång tid innan nytt vakuum byggs upp - tyder på att vakuumpumpen verkar vara väldigt ineffektiv och inte orkar bygga upp något vakuum under rimlig tid - alternativt att det läcker kontinuerligt och vakuumpumpen måste desperat skapa vakuum hela tiden men tror mer på fel på vakuumpumpen).
Pe
37
Per HF
318i -02
Jag lossade vakumledningen från bromsservot. Det suger i ledningen men jag har ingen erfarenhet av hur mycket det ska suga.
Jag har också konstaterat att det bubblar i bromsservot när man bromsar.
Precis som om det är fullt med vätska i bromsservot.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, men men sålänge det är någotsånär vakuum(om du sätter tummen för och sedan lossar så ska det vara uppenbart så att säga att det är ett vakuum där) så får den flyttas ned på listan över misstänkta. Bäst är såklart att mäta upp det.



Bubbling i bromsservot låter ju däremot inte helt normalt.

Var det olja i slangen? Det är inte helt ovanligt att packningarna internt i vakuumpumpen går sönder och i mycket få fall så har det runnit olja tillbaka i denna slangen tills det blivit så mycket att bromsservon inte fungerar längre.

Annars finns möjligheten att huvudbromscylindern plötsligt sprungit läck och dumpar massa bromsvätska ned i bromsservot. Är nivån på bromsvätskan ovanligt låg?

Här skulle jag mätt huruvida bromsservon klarar att hålla vakuum.
Pe
37
Per HF
318i -02
Jag har nu konstaterat att bromsservot var full med motorolja.
Totalt har jag sugit upp ca 2 liter motorolja ur hålet där man ansluter vakuumslangen.
Vad jag jag förstår så är enda vägen oljan kan ha kommit dit genom vakuumslangen som går mellan bromsservot och vakuumpumpen.
Så oljan har vandrat i motsatt riktning mot vakuumsuget??????
Det finns ju också en backventil på vakuumslangen som oljan ska förbi. Jag har läst att några antyder att det även är en backventil på utloppet ur vakuumpumpen men det kanske finns olika utförande på detta.
Jag ska nu demontera vakuumpumpen och se om jag kan hitta något fel.
Nån som kan förklara hur oljan har tagit sig i motsatt riktning mot vakuumsuget?
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, som jag förstår det så kommer oljan kommer ifrån vakuumpumpen.

Det finns faktiskt en NHTSA recall för detta från runt 2011, men denna innefattade bara vissa modeller från 5, 6 och 7-Serien.

Problembeskrivningen i brevet från BMW till ägarna är följande "The issue involves the power assist braking function. A small amount of oil could leak from the brake vacuum pump into the brake vacuum hose. Over time, contamination of the brake booster could occur. This could affect the power assist braking function. In an extreme case, loss of the power brake assist could occur."

Varför inte andra modeller som tex 3-Serien är med vet jag inte. Gissningsvis rör det sig om en viss komponent som hade en tillverkningsdefekt. I det här fallet verkar det röra sig om non-return valve som hade en tillverkningsdefekt och är det som är problemet i ovan nämnda recall.



Du är faktiskt den första jag hört om som fått detta felet.

Vad som troligtvis har hänt i ditt fall är att vakuumpumpen börjat läcka olja internt. Samtidigt har denna non-return valve (var nu den sitter om den sitter inbyggd i plastanslutningen som man trycker in i brake boostern eller om den är inbyggd i vakuumpumpen) slutat fungera och över tid så har det sakta men säkert letat in sig i olja (gissningsvis med lite hjälp av gravitation).


Man kanske skulle ta loss anslutningen på sin egen E87 120i och känna efter om det är någon olja där (jag fick o-ringarna till min vakuumpump åtgärdade då den läckte olja internt men själva vakuumpumpen byttes aldrig).
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, nu har jag hunnit läsa lite mer detaljer.

Den NHTSA recall jag nämnde berörde bara de modeller med N62, N62TU eller N73TU tillverkade under en viss tidsperiod.

Det verkar vara kopplat till vilken typ av vakuumpump som används. Recallen verkar gälla modeller med nedan nämnda vakuumpump (den satt inte i 1- eller 3-Serien):
Länk

Det som är intressant är att recallen bara säger att man ska ersätta nuvarande vakuumslang med en annan "updated brake booster vacuum supply line with fluid check valve".

Kanske problemet inte är att vakuumpumpen läcker olja, problemet kanske är att den där check valven som användes för dessa motorer inte fungerade mot olja och det är därför den byts ut.

För slår man upp just den slangen (som har den där check valve "inbyggd" i ena änden) så får man upp ungefär samma modellutbud som recallen gällde
Länk



Oavsett detaljer kring recall så verkar det fullt möjligt att få olja i bromsservot från vakuumpumpen.

Vilket troligtvis är det som hänt i ditt fall.

Det är lite olika reparationstillvägagångssätt beroende på om ett läckage uppträtt eller inte. Kan ju vara bra att läsa i det här fallet.

Kolla på NHTSA på länken nedan för all info (scrolla ned till Brake Vacuum Pump, tryck på plust-symbolen, scrolla ned och öppna upp "15 Associated Documents"):
Länk
Pe
37
Per HF
318i -02
Jag har nu demonterat vakuumpumpen och vakuumslangen.
Det sitter en backventil i den änden av vakuumslangen som är ansluten mot bromsservot. Det gick att blåsa obehindrat i båda riktningarna i slangen så den backventilen var kass. Jag tror också att det ska vara en backventil i utloppet från bromsservot och den är i så fall också ur funktion. Testade att vatten kunde rinna genom denna obehindrat i båda riktningarna.
Har nu beställt ett begagnat bromsservo från skroten samt en ny vakuumpump på ebay. Ska bli intressant att testa om det finns någon backventilfunktion på den nya vakuumpumpen.
Verkar sitta kvar en backventil på skrotens bromsservo som jag hoppas att jag kan koppla ihop med befintlig vakuumslang.
Vill helst slippa en kostnad på 729 kr för vakuumslang från Schniedmann + att det var 11 dagars leveranstid på denna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, den där backventilen vid bromsservot ska definitivt agera backventil. Angående vakuumpumpen så tror jag det ska finnas det - men är som sagt inte säker - så ska bli intressant att se vad du kommer fram till!

Kolla så att o-ringen mellan brake master cylinder och bromsservot (detalj #3 i länken nedan) inte är skadad/uppsvälld/deformerad av oljan.
Vid oljeläckage vill BMW byta både brake master cylinder och o-ringen (men det är ju för att gardera sig). Är det ingen olja där vid brake master cylinder och o-ringen ser bra ut så bör det inte vara några problem.
Länk

Om du skulle behöva en ny vakuumslang (med backventil), ring och hör med BMW. Om den finns här i Arlöv (nordiska centrallagret) så kan du hämta den hos din BMW-återförsäljare nästa dag under lämplig kafferast. Finns den i Tyskland brukar det ta 2-3 dagar och så kan du hämta ut den hos din BMW-återförsäljare (men vid ett fåtal tillfällen har det dock hakat upp sig lite och tagit en eller ett par dagar extra).

Så alltid värt att kolla med BMW.
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Hej

Innan du drar på för höga växlar, byt bromsvätska om det inte är gjort.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Per HF : Blev det någon skillnad med annat begagnat bromsservo och en ny vakuumpump?

@Kendymannen : Detta fel är helt orelaterat till bromsvätskans skick.
Pe
37
Per HF
318i -02
Tänkte göra en liten sammanfattning om någon annan skulle råka ut för samma problem.
Bromsarna fungerar nu och bilen gick igenom besiktningen.
Problemet var alltså att bromsservot hade slutat fungera. Jag fann också 2 liter motorolja i bromsservot.
Jag har nu bytt bromsservot (köpte begagnat) och vakuumpumpen.
Det visade sig att både backventilen i vakuumpumpen och backventilen vid bromsservot hade slutat att fungera. Detta var antagligen anledningen till att motoroljan hade kunnat ta sig in i bromsservot.
Jag har läst att några påstår att man kan byta bromsservo utan att demontera bromshuvudcylinder och ABS/DSC-enhet. Glöm det. Det var nätt och jämt att jag fick bort bromsservot även när dessa var bortmonterade.
Det är också trångt att byta vakuumpump men bromsservot var tio gånger värre.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket bra summering!

Wow, 2 liter! Jag trodde att det var så extremt osannolikt att ett bromsservo kunde fyllas upp med så mycket olja (oavsett hur många backventiler som gick sönder) att det i princip aldrig skulle hända i verkligheten - men här har vi faktiskt exempel på att det kan hända.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Lite OT men jag har fyllt upp ett servo med, dock med bromsvätska. Jag fyllde upp hela vakuumklockan med bromsvätska allt eftersom jag fyllde på och till slut blev det fullt. Då rann bromsvätskan in i insuget via vakuumslangen och resultatet blev en rökridå bakom bilen av grandiösa mått:)

//RX 450h -12
Le
5
Leif ix
BMW 525ix e34 limo -92 och 316 e46 sedan -03
Jag tackar på fördand för den fina sammanfattning av bromsprobemet på e46 -an,min dotter lånar min e46a (mest hon som brukar den).
Hon ringde för nån timme sedan å var lite förskräkt över att bromsarna även på den blivit på beskrivning lika dana ,mycket dålig bromverkan å nästan stum bromspedal men även ett pysljud vid inbromsning,och sammanträffandet är fullkomligt för det upptäktes också vid en rondell.
Skall ta mej en titt på den när jag får hem den, förberedde mej genom att läsa Per HFs inlägg och svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är intresserad av att höra vad du hittar där under huven, Leif ix. Väldigt ovanligt att det blir så katastrofalt som det faktiskt blev i Per HF's fall.

Nu lär jag mig aldrig om det är N40-motorn eller N42-motorn i dessa senare E46 316i modeller. Eller om de kom med båda och var lite slumpvis vad man fick eller vad som styr...

Om det sitter N40-motorn i bilen så har den en "traditionell" vakuumförsörjning, dvs en helt vanlig gummislang mellan insuget och bromsservoförstärkaren. Ingen risk för olja eller dylikt alltså (men slangar och plastkopplingar kan såklart brista och skapa samma typ av beteende). N40-motorn hade ju inte Valvetronic och därmed finns alltid ett vakuum i insuget som kan användas.

Annat är det med N42-motorn, den fick ju Valvetronic. Och därmed fick den även den där vakuumpumpen baktill på toppen. Och därmed kan diverse backventiler gå sönder och olja kan börja flöda åt fel håll.
Le
5
Leif ix
BMW 525ix e34 limo -92 och 316 e46 sedan -03
Ok glömde det det, sitter en N42 motor i den,fick hit bilen i går kväll å då jag körde in den i garaget så var bromsverkan väldigt svag å testade det där med att hålla på pedalen och starta motorn pedalen skönk lite å sedan släppte jag fick den gå nån minut och så trampade jag igen då väste det till nere vid pedalen lite, nästa tryck jag gjorde så var pedalen nästan stum,har tittat lite på den nu på morgonen å nån olja i vakuunklockan var det inte,oringarna i vakuumpumpen byttes för ca ett år sedan både internt å den som läkte mellan ventilkåpan å pump,men troligt är att antingen är det nåt fel på pumpen eller läkage på vakuumklockan,får kolla vidare senare när tid finnes,vi ska åka bort idag så vi får väl ta den gamla trogna 525ix e34-an.
Le
5
Leif ix
BMW 525ix e34 limo -92 och 316 e46 sedan -03
Hej har tittat vidare på bromsproblemet idag på e46an,vakuum i slangen verkar den ha sätter man fingret för i änden mot bromssevon med motor igång så suger det fast rätt bra, så vakuumpump å slang verkar ok,har dock ingen vakuummätare men känslan är att felet är bromsservon för det väser nere vid pedalen när man trycker på den,så man får väl inrikta sej på att byta bromsservon (det lät inte så enkelt så begagnad känns sådär den håller väl bara nåt år med den "tur" vi haft med denna bil) därför kollade jag efter nya, priserna varierade dock ca 4500 kr å ner mot 1250 kr + eventuell tullavg från Pelicanparts i USA.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.