AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.676

Hur vettigt är det att köra 750 F01?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


Hej!

Precis sålt min 535D och blir de inte förmånsbil nu så kikar jag på vad för brukis som ska inhandlas till hösten. Alltid varit sugen på en 750 F01. För mig jag läst någonstans att det varit lite problem med dubbelturbo V8an som sitter i dessa och bla 550. Vad drar de i praktiken och har någon här kanske bytt programvara i sin?

Är ju ganska mycket bil för pengarna nu när man kan få en för en bit under 200-strecket. Alltid åkt M5, 540 osv förr så är inte rädd för stora motorer :)
Min 650 drog cirka 1.3l milen ganska jämnt den tiden jag hade den. Som lägst fick jag ner den till precis under litern under en längre körning i lugnt och jämnt temp, men drar bensin gör de.

Jag fick även strul med motorn i slutet, men som jag förstått det så ska det vara mindre risk om du väljer en som har årsmodell -13 eller nyare. Min var en -12 och den har den äldre varianten 408hk vs 448hk. Sen är det ju inte strul med alla, men det blir dyrt när det händer om du inte kan ta det på garanti/försäkring.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


Tack för input. Börjat kika lite efter 740i som ett alternativ, kryllar dock inte utav dem ute på annons.
Visa användare
ProPro-medlem
4.997
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alpinaturbo, glöm 750 före 2013.
N63 är inte bra.
Finns en del att läsa..
Länk

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Fr
2.489
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min drar ungefär 1,4 liter milen men då är det mest stad och blandad körning. På långkörning har jag fått ner den till 1,07 men då var vi fyra pers och full packning. Men körde HELT enligt hastighetsbegränsningarna. Det var inte kul men men....

Kanske inte den bästa bruksbilen sett till förbrukning och andra kostnader men det är en UNDERBAR bil.

Jag har en 2009 som strax passerar 20.000 mil. Den har inte varit felfri utan kostat en (jävla) massa stålars tyvärr men som tur är har ju inte allt kommit på en och samma gång.

Det stämmer att N63 inte har det bästa ryktet men vad jag kunnat läsa mig till gäller det främst den amerikanska marknaden. Finns en hel del att läsa om det. Men mig veterligen finns det inte många i Sverige som drabbats, finns en tråd om en kille som haft otur här på AP.

Att köpa eg bagagnad bil är alltid ett litet vågspel men med tanke på hur det gått för de som köpt en BMW med N47 (?) 20d motorn så är det inte fel- eller riskfritt att köpa en ny bil heller.

Jag tror att oron för dessa maskiners (N63 alltså) tillkortakommanden är överdrivna men det är så klart inget jag kan leda i bevis på något sätt.

Själv har jag fått byta alla spridare, dyrt men det är inte unikt för motorn. Jag har även bytt VV till turbosarna 2 gånger. Vet inte om det är motorspecifikt det heller. Men plast och värme är inte de bästa kompisar och det blir VARMT under locket där snurrorna sitter så det kanske är att räkna med (fast jag tycker nog att BMW som premiummärke skulle göra vissa grejer i annat mer värmebeständigt material än plast på vissa utsatta ställen) när bilen har varit med ett tag.

Sen har det varit en del annat mindre kul saker som går sönder men det är väl heller inget modell eller motorspecifikt?!

Så klart är det kanske att föredra att köpa en LCI men jag skulle inte banga för en välskött och välservad pre-LCI ändå. Byt till bra olja ofta och håll koll helt enkelt.

Sen kanske det är vettigare med en 730d som brukis, tänkt utifrån ett förbrukningsperspektiv alltså. Det är ju samma bil och komfort i övrigt. Men bensin V8 är ju tevligare än diesel, alla dagar i veckan. Sen så ska man inte glömma att även en dieselstånka inte är helt utan fel och brister.....

Så att dra alla 750 före 2013 över en kam är nog lite tokigt anser jag då.

Niklas

Fransosen
Visa användare
2.789
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har kört min 650i N63 i drygt två år och 3000 mil. (Har rullat totalt 7000 mil nu) Dessa mil har varit totalt felfria. Förhoppningsvis ska det forsätta så, men det vet man ju inte.

Det man kan se på min svensksålda bil, med en tidigare ägare, är att den varit in på många uppgraderingar innan jag köpte den. Så förhoppningsvis är spridarna redan bytta.

Summerat så är det en väldigt trevlig motor som går imponerande bränslesnålt så länge som man inte kör mycket stadskörning. Brukar oftast ligga på c:a 1,1 liter per mil mätt vid tankningarna. Långkörning på svenska vägar ofta under litern. Men med mycket småkörningar så stiger det snabbt.
Som jag skrivit tidigare i andra trådar så är det ju inte så att alla N63 rasar. Men personligen skulle jag nog (efter att ha haft strul med en som en blixt från klar himmel när det väl hände) lagt undan i häraden 50k till oförutsedda utgifter. Kan man inte göra det, så kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse. Har man sen inte otur så är det ju en trevlig bonus att kunna använda pengarna till något annat.

Men rädd för motorn skulle jag inte vara. Det är en fantastisk maskin, med bra resurser när man vill och ett väldigt behagligt temperament för att glida runt. Kan man få en bil med vettig historik till bra pengar och som sagt kunna ta en smäll om det händer så är det bara att slå till. Det är mer att man ska vara medveten om att det finns en uppenbar risk att något händer och att det då kan bli dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.