AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Lambdasonder universal placering bmw e38 750

Visad 2.952 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.280st
Postad/Inlagd2018-04-07 12:27
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej.

Tänker byta ut samtlig lambdasonder men får lite olika uppgifter.
Någon säger att alla lambdasonder är identiska oavsett om dem sitter för eller efter katten, endast längden på kabeln som skiljer?
Nästa person säger att NEJ dom är INTE identiska, det är viktigt att man skiljer på dem så att rätt sond sitter på rätt plats, dvs före resp efter katt?

Vad gäller?

Mvh
Skalman           IP: ...[241.127]
Annons
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-04-07 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej, dom behöver inte vara identiska.
Ja rätt sånd ska sitta på rätt plats, annars blir det helt fel.
Varför ska du byta ut alla och just till universalsonder när det finns modelanpassat med rätt längd och kontakt att bara klicka på.           IP: ...[102.240]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-07 15:45
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Hej..

Då är dom alltså INTE identiska om dom måste sitta på "rätt plats" då ;)

Vad jag menar är ( om vi glömmer längd på kabeln) är att en och samma typ av sond kan sitta både före och efter katten?

Min bekant tog sig för pannan och sade:

"-NEJ....det är olika typer av sonder som sitter före resp efter katten, inte undra på att bilen går fett!" slut citat.

Jag vill ju minnas att det inte spelar någon roll? ( oavsett kabellängd då)

Jag avser att byta samtliga sonder för att eliminera dessa som felkälla ( får kod på post sensor catalytic converter och post sensor converter på vänster resp höger katt och just nu sitter det " universal" på bilen med pålödda kontaktdon.

Mvh
Skalman

IP: ...[241.127]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-07 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Differences between the oxygen and air-fuel sensor

While both are used to measure catalytic efficiency and determine if a vehicle is running rich or lean, the way they work is fundamentally different. Air-fuel sensors reflect a lean condition when their voltage INCREASES and a rich condition when their voltage DECREASES.

Air-fuel sensors are only used for fuel control, so they are always a pre-catalytic converter sensor, not a post-catalytic converter sensor. The post-cat sensor is always a standard oxygen sensor. While a pre-cat oxygen sensor switches voltage from rich to lean, the air-fuel sensor stays at a steady voltage.

Enligt detta så ÄR det tydligen skillnad där post-cat sonder alltid är standard?
Men efter cat av annan typ?

Detta skulle ju kunna förklara den enorma skillnaden i pris mellan dem?

Snurrigt detta!...får nog vända mig till "Ask a mechanic".

Mvh
Skalman           IP: ...[241.127]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-04-07 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad för koder?           IP: ...[102.240]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-07 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Hej igen

Malfunction på vänster sida "pre-cat sensor" samt höger sida "post cat-sensor"
Har inte kod nr tillgängligt där jag sitter just nu.

Motorn går fett efter att den blivit varm.

Eftersom det verkar finna två läger huruvida samtliga sonder är av samma typ, eller att dem är olika, så slängde jag iväg en fråga till "Ask a BMW mech" så får vi se.

Nu sitter det lika dana sonder både före och efter och bilen har inte gått bra sedan det bytet....även om jag också är inne på att det inte ska ha någon större betydelse, men men, man har ju haft fel förr.

IP: ...[241.127]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2018-04-08 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,
Min uppfattning är att syresensorna mäter syrgashalten vare sig de sitter före eller efter katalysatorn, dvs det är ingen skillnad mellan dem mer än kabellängden. Däremot tolkas informationen på olika sätt av DMEn.

Men min egentliga avsikt med detta inlägg är att påpeka att kablarna inte får lödas! Det har nämnts åtskilliga gånger här. Sonderna tar referensluft mellan ledaren och isoleringen och en lödskarv sabbar detta.

Sök här ovan på ” lamda near löda” så kommer det upp några trådar. Detta är den första
[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-04-08 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Helt riktigt aldrig löda, det brukar följa med klämhylsor.           IP: ...[102.240]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02