AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Instrumentklustret, kodnyckel, 750 e32 -88

Visad 1.151 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-16 23:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Upptäckte ikväll att det inte gick att flytta över hastighets- och bensin-mätaren från gamla till nya klustret. Hastighetsmätaren hade helt fel anslutning och bensinmätarens ben som visserligen var i rätt position, var för korta.

Gick heller inte att alternera mellan Sport och Ekonomiläget med knappen. Som det är nu vet jag inte om lådan går på S eller E. I vanliga fall brukar lådan lägga i 4e växlen när man trycker på E. Men nu händer ingenting.

Om det beror på klustret eller om det blivit något nytt fel återstår att se!

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-17 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Herre jisses, M-bilar tar 5300 kr för att programmera en ny kodplugg!

Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-18 03:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå, jag hade hoppats på att mätarna var överförbara mellan de olika generationerna. Men i ärlighetens namn kom jag nog aldrig så långt att jag provade detta. Irriterande att de inte är det...

Angående LCD-displayen så vet jag att dessa är väldigt enkla att byta på iallfall någon av generationerna - för jag sålde några jag hade över (när jag fasade ut E34)
[LÄNK]

Men tveksamt att just dessa pixlar lägger av, troligtvis är LCD-displayen fullt fungerande.

Jag råkade däremot ut för att att hela LCD-displayen såg tom ut, men lyste man med ficklampa kunde man se allting - visade sig att drivningen av belysningen av LCD-displayen gått sönder i instrumentklustret.

En annan gång när jag kopplade in ett reservinstrumentkluster så lyste S/E indikatorn samt N-R-D-1-2-3 indikatorn - vilket gjorde mig lite förbryllad då jag satt och vispade runt med en 5-växlad manuell :-)
Visade sig att det var elektriska fel inuti det instrumentklustret som skickade ut fel signaler till LCD-displayen.

Uppdatering! Jo, hittade några gamla anteckningar om de där LCD-displayerna. De två LCD-displayerna i bilden jag visade nyss [LÄNK] kommer från Gen II/III instrumentkluster (och uppenbarligen är de då utbytbara).
LCD-displayerna från Gen II/III har en tjockare metallram än Gen I.
LCD-displayerna från Gen II/III har en vit baksida jämfört med Gen I som har en brun baksida.

Jo, förväntade mig att det skulle landa i de trakterna för en programmering av en kodplugg.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-19 09:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Nej ingen av mätarna gick att föra över. Benen var alldeles för korta, förutom hast. mätaren som inte var i närheten av att kunna monteras över. Smart drag av BMW ifall man inte vill att det ska finnas reservdelar.

Ja jag märkte när jag öppnade klustret att det bara var att släppa på fyra st clips och sedan ta ut LCD'n. MEN, det gick inte att använda GenI LCD'n i GenII-klustret. Helt annorlunda anslutning även där. Men tydligen går det att byta mellan GenII och III som du säger.
LCD'n i mitt nya kluster ser ut att vara i god kondition och är alltså intakt, så det med växellägena som inte vill synas måste vara något med klustret!

Går det att aktivera / inaktivera olika funktioner kanske? Såg ett clip på Youtube där en kille gick igenom flera funktioner i sitt kluster (en modernare BMW-modell) som han sedan kunde aktivera. Men det var något 5-6 siffrigt nummer som krävdes först för att "låsa upp" för att kunna ändra.

Ang. automaten att det inte gick att välja mellan (S)port- och (E)konomi-läget så var nog detta bara en tillfällighet. Efter jag tagit bort minuspolen på batteriet några sekunder så fungerade dessa lägen på "lådan" igen.

Kan nog ha varit att jag ändrat något i OBC'n när jag höll på att pilla tidigare.

Nej jag kommre nog att köra med detta kluster. Tänker aldrig lägga 5000 spänn på en kodplugg. Ska se om det finns någon som kan göra denna programmering billigare, eller om det kanske finns nån utrustning så man kan programmera själv.

Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95