AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Instrumentklustret, kodnyckel, 750 e32 -88

Visad 1.150 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg545st
Postad/Inlagd2018-04-06 12:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Har letat info om detta i databasen men får ingen klarhet. Instrumentklustret i min gamla 750 e32 -88 med mätare för temp, varvtal, bensintank har slutat fungerar, likaså LED-displayen. Hastighetsmätaren och alla lampor fungerar dock!
Tidigare kunde man knacka lite lätt på instrumentklustret för att det skulle hoppa igång igen, men nu går inte det heller.

Instrumentklustret är en GenI med kodpluggen sittandes i den bruna kontakten på baksidan. Har bytt de fem elektrolytkondingarna på kretskortet, lött om lödningarna kring kontaktdonen, men fungerar ej.

På OBC'n står det konstant PPPP på displayen, vilket jag sett nånstans ska betyda att den inte får några data från kodpluggen.

Har tagit ut kodpluggen för att kolla om det är nån glappkontakt i den, kallödning eller så. Men det verkar kärvt att få ut det lilla kretskortet.

Om jag skulle byta Instrumentklustret till ett GenII eller III, hur kommer det då att bli med kodpluggen? Tar man Instrumentklustret från t.ex en 525 så får man ju datan för den bilens konfiguration om jag förstått det rätt, vilket blir obra!? Genom att ta ett Gen II/III slipper man problemet med mätaren som lägger av vid 29000-nånting. Har visserligen några tusen mil kvar dit.

Nån som har erfarenhet?           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-06 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag laborerade en del med min E34 535i (och bollade mellan instrumentkluster mellan E34 och E32 och olika generationer då de är fullt utbytbara mellan E34 och E32).

Byter du till GenII eller GenIII så tas all data från kodpluggen som nu sitter direkt monterat i själva instrumentklustret.
Du kommer såklart att ha GenI kodpluggen kvar då den är en del av den bruna kontakten.
Men tittar man noga på den bruna kontakten på GenII och GenIII så är denna i princip helt tom på pinnar - Gen II och Gen III använder endast ett fåtal pinnar från den bruna kontakten (och ignorerar fullständigt att det råkar sitta en kodplugg där).

Gen I Brun Kontakt - Full Med Pinnar [LÄNK]
Gen II Brun Kontakt - Tom På Pinnar [LÄNK]
Gen III Brun Kontakt - Tom På Pinnar [LÄNK]

Så när jag monterade Gen II/III instrumentkluster i min E34 535i (som urpsrungligen hade Gen I) så fick jag matcha att jag fick en kodplugg med rätt antal cylindrar , 260 km/h varianten av hästighetsmätaren (går eventuellt att byta) samt 80 liter varianten av bränslemätaren (går eventuellt att byta).

När jag bytte omkring så råkade jag få 90 liter varianten av bränslemätaren, så när mätaren visade 90 liter så hade jag egentligen bara 80 liter. Men ju närmare R den kom, desto mindre blev ju såklart differensen. Och lampan tänds ju ändåså vid exakt samma ögonblick som tidigare (den går ju via en sensor i bränsletanken). Så jag la inte någon energi på att försöka få det rätt då det spelade mindre roll för min del.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-07 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
bmw-slangen> Det du säger stämmer bra in på vad jag har kommit fram till också, alltså att den grå GenI går hur bra som helst att byta ut mot den blå GenIII.

Som du säger så har man tagit bort pinnarna i uttaget för den bruna kontakten i Instrumentklustret GenIII, där Kodpluggen satt i gamla GenI versionen.
Jag tog ur kodpluggen / kretskortet igår ur den bruna kontakten för att kolla lödningarna, men inget fel på dem. Men eftersom jag beställt en GenIII från skroten monterar jag inte tillbaka den!

Det med cylindrarna etc blev lite knepigare att lösa, hittade inget Instrumentkluster för V12. Det jag beställt är från en 525:a (M50 motor) vilket väl är en 6:a. Men det ska väl gå att lämna in kodpluggen på BMW eller någon annan firma för att programmera om den så allt blir rätt.

Kommer att föra över både 90 l bränslemätaren och 280 km/tim hastighetsmätaren från gamla till nya så det blir rätt där också.

Vad kan en omprogrammering av kodpluggen gå på? Har sett allt från 300 till 1100 kr. Vissa säger att på BMW vet en del inte ens vad en kodplugg är för något! :D

Tack för feedback!           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-07 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De får nog gå ned i vinkällaren och damma av den gamla programmeringsutrustningen - var nog 20 år sedan sist den användes :-)

Men jodå, vissa gamla rävar vet vad det är.

Stämmer, M50 är en 6:a.


Steg 1 : Börja med att höra med BMW vad de kan erbjuda och till vilket pris. De kanske måste skicka iväg kodpluggen ned till Tyskland (finns troligtvis en del rutiner kring detta då VIN nummer är inkodat i kodpluggen).


Steg 2 : Om det är en återvändsgränd (möjlighet eller pris) så är det näst enklaste att bara köpa en lös kodplugg som kommer från en E32 750i (enkelt att se då VIN nummer står på kodpluggen).

Exempelvis den bruna kodpluggen i bilden nedan kommer från en E34 535i byggd 10/1990
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-07 19:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Ja jag antar det är ett tag sedan de använde programmeringsutrustningen senast! :D
Det gamla gardet sen som hade kunskaperna om de gamla bilarna har gått i pension!

Men vi har en bilfirma / verkstad här i stan som hållit på mycket med reparationer och service av gamla BMW-modeller, har själv lämnat in bilen där och de verkar kunna sin sak. Kanske har dom grejer och kan programmera pluggensjälva!
Annars får jag försöka få tag på en 750 plugg nånstans!

Vad säger bilbesiktningen förresten när man hade 25000 mil senaste besiktningen och så kommer man in med 20000? Har det nån betydelse eller struntar dom i det!?

Tack för bilden! Känner igen "kodpluggen" längst till vänster. Det var ett h-e att få ut den ur kontakten. Plasten som var gammal o torr gick sönder!           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-08 00:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, första gången jag tog loss en sån där kodplugg så gick en del plast sönder också - och jag höll på i evigheter. Nästa gång tog det bara en halv evighet...

BMW Sverige uppger att spärren vid 299 690 fanns där av "säkerhetsskäl". Vi in industrin kallar det däremot ett implementationsfel.



Har fått en fråga (av mer nyfiken natur) från besiktningsstationen varför min mätare fortfarande stod på 299 960 km (besiktade hos samma företag många år i rad)? Berättade då om BMW's märklighet hos just GenI instrumentkluster men att det försvann i GenII och GenIII. Och det var inget mer med det.

När jag bytte instrumentkluster till ett GenIII så hoppade mätarställningen tillbaka ett skutt och vid ett tillfälle fick jag också en fråga (även denna mer av nyfiken natur) från besiktningsstationen om det. Och förklaringen var enkel att jag behövde byta då det gamla instrumentklustret formligen gick upp i rök.

Min Volvo 850 har en mekanisk odometer och dess kugghjul av plast är berömda att gå sönder efter en tid. Så de senaste åren har det skrivits in 309 810 km i besiktningsrapporten.



Då jag visste att det har tillkommit en ny kontrollpunkt kring detta för runt 5 år sedan så började jag snoka lite extra i detta och såg att i TSFS 2011:101 har en ny kontrollpunkt lagts till. Där har vägmätaren tillkommit som kontrollpunkt och kan ge ett underkännande (2x) om vägmätarställningen uppenbart har manipulerats jämfört med föregående inrapporterade vägmätarställning.

------------------------------------------------------------------------
Om fordonet har vägmätare kontrolleras angiven sträcka mot
föregående inrapporterade vägmätarställning. Underkännande
ska ske om vägmätarställningen är uppenbart manipulerad.

Vägmätare (2012):
- felvisning 2x
------------------------------------------------------------------------



Detta ansåg jag vara en helt absurt och skickade en förfrågan till Transportstyrelsen där jag bad om en förklaring hur detta är kopplad till miljö och säkerhet (ärendet är TSMS 2012/1325).

------------------------------------------------------------------------
EU har kommit med ett ändringsdirektiv 2010/48/EG som Sverige
varit tvungna att införa i svensk lagstiftning den 1 januari 2012. Av
den anledningen har punkten uppenbart manipulerad vägmätare
införts som en kontrollpunkt i besiktningsprogrammet för bilar.

Transportstyrelsen har tidigare inte ansett att vägmätarställningen
kunnat kopplas till trafiksäkerhet och miljö i någon större utsträckning.
Det huvudsakliga skälet till att bedömningen infördes, var att många
medlemsländer har problem med manipulerade vägmätare, som i första
hand ger ekonomiska konsekvenser för kreditgivare, försäkringsbolag
och inte minst enskilda personer. Sedan är det viktigt att vägmätarställningen
inte manipulerats för att fordonet ska få rätt service och underhåll. Detta i sin
tur bidrar till att undvika haverier, och att minska andelen onödiga utsläpp
från fordonstrafiken. På så sätt kommer trafiksäkerhets- och miljöaspekten in."
------------------------------------------------------------------------



Kort och gott har vi blivit påtvingade denna kontrollpunkt från
andra EU-länder, inget vi valt själva.



Men det är fortfarande helt lagligt att ändra en vägmätarställning och även sälja bilen efter detta - sålänge man uppger att detta har skett. Hur kan man då samtidigt införa en årlig kontrollpunkt där det förbjuds. Det är så bakvänt så man mår illa...

Visst är det ett problem, men det finns andra lösningar än att införa en lag som är helt tandlös utan effekt (ser snyggt på papper men noll effekt).
Ett exempel är att öka kraven på mängden information och historiken som Transportstyrelsen måste lagra. I samband med privatiseringen av besiktningsföretag försvann en hel del möjligheter att spåra historik kring en bil. Om historik är så viktig data, borde då inte det införas lag om vad och hur mycket som ska sparas? Samt enkelt tillgång till denna data. Jag frågade Transportstyrelsen varför de inte lagrar någon historik - de svarade att "det kostar lagringsutrymme". Jag räknade snabbt på det och fick inte ihop det...



Men visst har vi ett problem med manipulerade givare - men styrande vägrar fortfarande inse det växande problem med den kraftigt ökande trenden av inbrott i bilar, stölder av dyra bilkomponenter samt stölder av komplette bilar. Både inhemska (främst utlandsbaserade ligor) samt temporära utlandsbaserade ligor kan svepa fritt omkring i Sverige på stöldturneer och frakta ut container efter container ut från lander då vi varken har koll på vad som kommer in i vårt eller vad som skeppas ut ur vårt land numera. DET får minsann ekonomiska konsekvenser - speciellt för enskilda personer.

Ynkligheten och mjäkigheten från styrande att inte våga sätta ned foten och våga göra åtgärder för att motverka detta (och många andra områden som går åt fel håll) gör mig illamående. Blåögdheten eller att man bara blundar för problemen är löjeväckande.



Kort och gott så kan de eventuellt fråga, men det är generellt sett inga problem (men eftersom du nog ändåså kommer att dokumentera vad som görs så ta med den infon oavsett för säkerhets skull - finns det rimlig förklaring så är det aldrig några problem).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-12 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Fick mitt instrumentkluster på posten idag från skroten. Var i gott skick, lite repor på glaset.
Torkade av dammet och snyggade till det, monterade sen in den i bilen. Fungerade klockrent!!!

En av framdörrarna hade inte gått i lås riktigt när jag startade bilen och till min förvåning dök det upp en varning om detta i displayen!
Såg aldrig någon sådan varning i mitt gamla GenI instrument kluster. Den kanske var ur funktion!?
Men det ständiga "gong gongandet" som hördes i det gamla var som bortblåst nu! Tyckte också displayen var tydligare i denna nyare GenIII.

Sen bensinmätare är 80-liters mätare på denna och verkar visa för snålt. Är väl 90 eller 95 i min 750.

Varvräknaren är samma skala som på det gamla instrumentklustret och visar rätt, däremot var maxhastigheten 280 på gamla mätaren och är "bara" 260 på den nya.
Det märks när man kör att den visar kanske 10-15 km/tim för lite, eller om det kanske är 20 för lite eftersom det är så mycket som skiljer på skalan?!

Så jag är ganska nöjd. Tjänade 5000 mil, har 20 000 mil nånting på denna vägmätarställning medans jag var uppe i över 25 på gamla mätaren.

Försökte komma på hur man får bort kodpluggen i det här nya klustret, men det såg lite knepigt ut. Måste man öppna bakstycket för att få ur pluggen eller bryter man upp plastlocket från utsidan???

Tyvärr har den här bilverkstaden som tidigare fixat mycket med BMW-bilar här i stan lagt av med detta. Nu har man blivit "seriös" och säljer / ger service / reparerar bara KIA. Så nu hänvisade de mig istället till M-bilar som tar över 1700 kr i timersättning! :D Vansinnigt!

Ja det här med EU har blivit både bu och bä! Sverige följer EU's regler slaviskt i vissa frågor, men sk-er fullständigt i EU i andra!

Nåväl, ska väl prata med M-bilar framöver ifall de kan fixa fram en ny kodplugg! Med deras priser lär det säkert gå på en tusenlapp!

Har för mig man bl.a. behöver en VIN-kod här! Vart kan man hitta den???

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-12 23:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
<bmw-slangen> Hittade förresten din hemsida. Fanns ju en massa godbitar där vad gäller reparationer! En får tacke!!! :D

Du hade en väldans massa fina racingfoton också!

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-12 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kul att det fungerar! Och de små avigheter (tankmätare, hastighetsmätare) visste ju vi om att det fanns skillnader där.


Tankmätaren i ditt originalinstrumentkluster var graderad med största sannolikhet till 100L.

Hastighetsmätaren i ditt originalinstrumentkluster var mycket riktigt graderat till 280 km/h. E32 750i/750iL var mig veterligen den enda modellen som hade graderat upp till 280 km/h. De övriga versionerna var 240 km/h, 260 km/h samt 300 km/h (E34 M5).


Angående konstant gong-gongande så är det ett tecken på att saker och ting håller på att gå sönder i ett instrumentkluster. Kommer ihåg en episod när jag var körandes på motorvägen mellan Malmö och Lund och plötsligt började gong-gongen konstant gonga. Gong gong gong gong gong gong gong! Det var bara att gilla läget i ett par mil :-)


Jag kommer inte längre ihåg hur plastramen runt kodpluggen såg ut. Huruvida det var ett form av "sigill" som gjorde att man inte kunde byta kodplugg utan att bryta det "sigillet" eller inte låter jag vara osagt. Och om man satte en rosa plastram när man brytit det sigillet. Eller om det var tvärtom. Jag kommer inte ihåg längre.
Här är två bilder på hur det kunde se ut
[LÄNK]
[LÄNK]
Jag bara gjorde det som behövde göras utan att tänka så mycket på det :-)


När menar du att man behöver VIN-kod? När du fixar fram en ny kodplugg? Om det går att beställa så kommer de oavsett ta ditt regnummer och de får fram VIN-koden utifrån detta.
Annars så står VIN-koden i princip överallt. Det står instämplat under vindrutan (det är där besiktningspersonalen läser av det när du besiktigar din bil), det står även på plaketten inuti din motorutrymme [LÄNK] , det står i ditt registreringsbevis, det står om du slår upp bilen på Transportstyrelsens hemsida [LÄNK] , det står även när du slår upp bilen på Biluppgifter [LÄNK] eller Car.info [LÄNK] - tja det står i princip överallt :-)


Ja, du hittade den där :-) Jo, finns en del där men har fortfarande en del reparationer/exempel som jag inte hunnit lägga upp. Och nu blir det i princip bara mekande på track day bilen. Försöker iallafall ha kvar den info jag har och ibland lägger jag till lite småtekniska detaljer jag hittar längs med vägen så att säga. Men dags att städa upp lite där, var ett tag sen...

Jomen, lite fotande blir det allt också - nu drar ju säsongen igång närsomhelst ju! :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-14 00:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Ja du har tydligen varit med ett tag på BMW-fronten. Du kanske kände "Paap Reeder" då som verkade ha varit en klippa på speciellt e32 750, men som tyvärr inte finns med oss längre! Fanns väl nån annan oldtimer också som inte längre finns kvar, men som jag inte kommer ihåg vad han hade för användarnamn.

Ok, så chassinumret och VIN-numret är alltså detsamma, tack för den infon!

Mitt nya instrumentkluster ser ut som denna du bifogade: [LÄNK]
Men jag såg att det finns ingen lapp på min med id-nummer (eller vad man ska kalla det)!

Tycker f.ö. att nya klustrets blinkers låter så inni h-e. På gamla klustret var blinkersen väldigt diskret! Går det att göra något åt detta oljud, byta relä eller något!?

Som du säger är det 100 liters tank i min, rättare sagt 102 liter.

Jag skaffade min 750 kring 2008 och har hållit efter bilen så gott jag kunnat. Motorn är väldigt fin, inget sot alls när jag öppnade ventilkåporna för några år sedan. Sköter dessutom oljebytena, byter olja och filter varje år.

Det som är största problemet just nu är att det läcker servoolja i hydralsystemet till hydraliska stötdämparna bak.

Hade tidigare den numera svårtillgängliga Pentosin CHF 7.1, men bytte till en ljusgrön LHM-olja (ej blandbara). En del säger att den inte är bra att använda i 750, men sen jag bytte till den har läckaget avtagit betydligt. Kanske packningar / ringar som börjat svälla. Funderade på att byta till Pentosin CHF 11S, men kör väl LHM ett tag till.

Hittade faktiskt info om hur man renoverar både stötdämparna och regulatorventilen: [LÄNK]
något jag är sugen på att göra framöver när man blir pensionär.
Men då ska man ha ett riktigt garage och tid! Hatar att ligga under bilar och meka. Ska helst vara tvåpelarlyft! :D

Ska hålla koll på din sida! Verkar intressant!



"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-14 01:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet att Paap Reeder hade koll på E32, men kände honom inte. Tråkigt med hans bortgång - man blir än en gång påmind om att ingenting varar för evigt.


Jodå, VIN står för Vehicle Identification Number och är termen som används internationellt för det unika nummer de flesta motorfordon måste ha. Här i Sverige säger vi oftast chassinummer.


De där papperslapparna på baksidan av instrumentklustrerna trillar ibland bort. De är inte så viktiga utan de indikerar i första hand mjukvaruversionen (och det finns en dröse av dessa). Men det är inte så tokviktigt vad som står där.

@Theobald : Vad stod det på din kodplugg förresten? I den här [LÄNK] bilden så står det ju "BG35913" på kodpluggen. Vad stod det på kodpluggen som satt i instrumentklustret du köpte?


Reläet för blinkers (iallafall det som låter) sitter väl vid sidan av rattstången? Eller var det bara för varningsblinkers? Kommer det verkligen ljud från instrumentklustret? Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin såg någon komponent inuti instrumentklustret som kan avge något ljud... Jo vänta! Det sitter ju ett litet relä! Måste ju isåfall vara det som låter.
[LÄNK]
[LÄNK]

Inte alls omöjligt att de ändrade det. För det gjordes ganska stora ändringar internt mellan Gen1 och Gen2/Gen3. När jag kollar på bilder från ett Gen1 instrumentkluster så ser det ut som att det som skulle kunna vara reläet som låter är mer inkapslat i Gen1 än vad det är i Gen2/Gen3.
Gen 1 : [LÄNK]
Gen 3 : [LÄNK]


Just det, var ju en diskussion för inte så länge sedan om det här med hydrauloljor och produkter som inte längre är tillgängliga och vilka alternativ man har. Verkar vara vanligt att konvertera till vanliga stötdämpare när det blir allvarliga fel / dyra reparationer på dessa hydrualiska system. Men så länge man kan hålla det i fungerande skick med rimliga insatser så är det ju värt det!
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-14 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Jag kom in i BMW-svängen och forumet efter Paap Reeders bortgång. Ja visst blir man ständigt påmind om att ingenting är för evigt. Dessutom, för varje människa som lämnar oss försvinner ju även massor av värdefull kunskap! Varje människa är som ett vandrande bibliotek!

"Vad stod det på din kodplugg förresten?"
Det stod ingenting, fanns ingen lapp som den du visade på bilden! Så den har nog trillat bort!

Plockade sen aldrig ur kodpluggen eftersom jag inte kom på hur man skulle få ut den. Men ser nu på bilden du bifogade att man kommer ju åt pluggen när man tagit bort det blå bakstycket!

Det måste finnas ett blinkersrelä innuti instrumentklustret, för ljudet nu är helt annorlunda än i gamla klustret. Tycket detta ljudet är ovärdig en e32 750, alldeles för skarpt, plastigt och nojsigt. Ska vara knappt hörbart tickande enligt min smak! :D
Ska kolla sen om det går att byta ut reläet. Det måste ju gå, för man ska ju inte behöva byta hela klustret bara för att blinkersreläet ger upp!

Är det inte det lilla reläet till höger på den här bilden du bifogade, alldeles under kondingarna som brukar fallera!?: [LÄNK]

Har även problem med kupéfläkten som låter som den håller på att skära ihop när som helst! Tror det hörs mer än väl utanför bilen också, så när man kör i tätbebyggt områden där folk är ute och rör sig får man dra ner hastigheten på fläkten för att inte väcka för mycket uppmärksamhet!
En 750 ska ju gå tyst och omärkligt fram utan oljud! :D

Vet du om det är krångligt att montera ur och byta kupéfläkten? AC´n
är krångligt att få ur vad jag förstått, men den ligger väl bakom kupéfläkten. Skulle bra gärna vilja byta ut den mot en ny och fräsch.

Vill gärna ha kvar det hydraliska systemet, men tyvärr det blir lite pölar där man stått med bilen en längre tid! Har ändå fått igenom den i besiktningen, men har fått påpeka att det inte är läckande bromsvätska!

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-14 11:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Kommer man verkligen åt kupéfläkten i 750 v12:an utifrån motorrummet? Ser så ut enligt denna bilden: [LÄNK]

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-14 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jaha, nu hänger jag med - klisterlappen på själva kodpluggen!

Det går att få fram vilket nummer det stod på kodpluggen på ett annat sätt. Om man går in i den gömda menyn i instrumentklustret så visas chassinummer i displayen (och den läses ifrån kodpluggen).

Du går in i den gömda menyn genom att börja med tändningen avslagen.
Tryck in och håll intryckt vänster knapp i instrumentklustret.
Slå på tändningen till läge "Radio" och den första submenyn kommer att visas.
Om man inte rör någonting kommer den automatiskt att visa allt innehåll i den första submenyn som är följande
* VIN (chassinummer)
* Body number
* Part number of cluster
* Coding/diagnosis/bus index
* Manufacturing date (calendar week/year)
* Hardware/software version of cluster (hardware_software)
* Injection status, number of cylindes, engine factor

Så där kan du läsa ut VIN-nummer (chassinummer) istället ifrån lappen på kodpluggen.



Jo, precis - det var det där lilla reläet (ovanför den vita kontakten) som jag plötsligt kom att tänka på. Som sagt, ingen aning om det är den, men det är iallafall den enda komponenten jag kan komma på som kan göra den typ av ljud inuti instrumentklustret.
[LÄNK]



Jag skulle gissa att man gör likadant på E32 som på E34. Även om det sitter en V12'a där - för det finns inget annat sätt.

Beskrivningen i länken i ditt inlägg är väldigt likt vad jag behövde göra för att få ut kupefläkten (den var tvungen att tas ut för att kunna få ut vindrutetorkarmekansimen - det blev en del svärande under detta jobb kan jag lova).
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]

Jag har faktiskt Bentley-manualen till E32 (984 sidor av guld i form av papper) och tittade där för säkerhets skull och man ska göra som beskrivet ovan (ingen annan procedur för V12'or).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2018-04-14 19:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Tjenare Tobbe,

Jag kanske har en kupefläkt från slaktade 750:n. Minns inte om jag plockade ur den eller inte. Kan kolla imorgon när jag är i garaget och skruvar lite Camaro..

//Mackan "fast i BMW träsket igen"           IP: ...[4.5.123]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-15 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Ok ska testa detta sen! Vänster knapp i klustret är väl samma knapp som man nollställer trippmätaren?! Då lär jag få fram VIN-numret till den bil man tog instrumentklustret från (525:an).

Vet från mitt gamla instrumentkluster (GenI), när man ställde in språk så behöll den aldrig den inställningen ifall man kopplade bort bilbatteriet.
Finns det något backupbatteri i det nya GenIII-klustret?

När jag var ute och körde igår tyckte jag att bränsleförbrukningen enligt ODC stämde bra med värdena jag hade med gamla klustret. Är det plant och jag kör 90-100 med farthållaren på så ligger förbrukningen kring 1.0 l/mil. Har för mig Volvos V70 är minst lika törstig.

Helt suveränt med bilderna du bifogat på kupéfläktens placering. Ska plocka ut och fixa till den när det blivit lite varmare ute. Vet inte vad som hänt, det låter som själva skovelhjulen (fläktbladen) tar i nånstans.

Tjena Marten! Ja det kanske blir läge att köpa din fläktmotor ifall min är helt utsliten. Antar den är intakt!?

Antar man kommer åt värmepaketet också då när fläkten är borttagen, så man kan rengöra!

Tack åter igen <bmw-slangen> för värdefull info och tack $Marten för att du håller koll på vad jag behöver för reservdelar! ;-)


"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-15 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, du bör se 525'ans VIN-nummer (mest nyfiken på vad det är för VIN-nummer och om det faktiskt tillhör en 525i).

Nej, E32/E34 har ingen batteribackup in instrumentklustret (det var bara E30 som hade det och det användes endast för att hålla kvar informationen kring Service Info) och inget annat).


Nehidu, att komma åt värmepaketet är många gånger värre. I princip behöver du riva bort hela främre inredningen och stora delar av klimatdelarna/instrumentbrädan för att komma åt den.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-15 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Angående värmepaketet misstänkte jag att ditt svar skulle bli det det blev! Det är inte alltid så enkelt som man hoppas!

Eftersom det inte finns något microfilter i min kärra (kom året efter 1989), så antar jag det är ganska fullt med mögel, pollen och annan diverse sk-t vid AC'n!

Kollade förresten hastighetsmätaren idag mot en hastighetsapp. Hastighetsmätaren visade 4-5 km/tim MER än GPS'en.

Tror nog GPS'en visar korrekta värden, men att mätaren visar högre hastighet än den verkliga hastigheten har kanske att göra med att jag har 17" däck istället för orginal 16". Eller är jag ute och cyklar här!?

Ska se om jag kan kolla VIN imorgen!

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-15 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Var nyss ute och försökte kolla datan genom att hålla inne vänster knapp samtidigt som jag slog på tändningen till "radio"-läget som du instruerade, men det hände ingenting.

Men när jag utförde samma förfarande med höger knapp kom det däremot upp data:
BMW nr:
Code nr:
K-zahl:
F.G. nr:
SW. vers.:
ÄND. INDEX:

Sen som avslutning gjordes nån slags test där hastighetsmätaren och varvräknaren gick upp till halva skalan, även på bensin- och temp-mätaren gick visaren upp på skalan.

Sen tändes alla pixlar i LCD'n tända.

Verkar vara ett testprogram som aktiverades!

Så fick fram ett nummer för kodpluggen och även ett VIN-nummer.

Kollade upp VIN-numret och fick fram dessa data:

Type Code HD51
E Series E34 ()
Series 5
Type LIM
Model 525I (EUR)
Steering LL
Doors 4
Engine M50
Displacement 2.50
Power 141
Drive HECK
Transmission MECH
Colour ORIENTBLAU METALLIC (317)
Upholstery (0412)
Prod. Date 1994-03-10

Så klustret är alltså från en 525i årsmodell: 1994


"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-15 23:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ehum, kan ha varit jag som minns fel - är säker på att det var vänster knapp man skulle hålla intryckt. Men det löste sig ändåså!

Stämmer, det är ett enklare testprogram som man kan göra en enklare feldiagnostik på instrumentkluster och displayer (numera så trycker man bara på en knapp i serviceverktyget på datorn - provade det på min E87 120i och som väntat såg det ut som ett flipperspel på dagens moderna instrumentkluster).

Nice, då var kodpluggen vad du förväntade dig - man vet aldrig vad som hänt med en bil under närmare 25 år :-)



Signalen för hastighetsvisaren kommer som du vet från differentialen. Men den signalen visar ju bara hur snabbt bakhjulet snurrar. Och att omvandla det till hastighet innebär att följande faktorer måste vara kända
- hjulets rullomkrets
- differentialens utväxling
- växellådans utväxling

Alla dessa parametrar är inkodade i kodpluggen. Så just nu använder datorn faktorer för en E34 525i till din E32 750i för att göra hastighetsberäkningarna. Så den eventuella förändringen i hjurullomkrets (om det blir större, mindre eller lika mycket beror ju på däckets profil) är bara en av tre parametrar som påverkar beräkningen av hastigheten.
Men kom ihåg att du använder parametrar för en E34 525i - vi vet inte åt vilket håll det blir en felberäkning om man tar E34 525i parametrar och applicerar på en E32 750i. Så därför kan vi inte veta om dina 17" gjorde att felet blev mindre eller större.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-04-16 08:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750ial -88
Jag kan tänka mig det att testprogrammet gör att det ser ut som ett flipperspel / julgran på nyare bilar.

Det enda som verkar fallera på mitt GenIII-kluster är att LCD'n ser ut att ha gett upp där man kan se vilket läge växelspaken är i (N-R-D-1-2-3), likaså syns inte heller lägena S (Sport) och E (Ekonomi). Så antagligen har dessa pixlar slutat fungera.

När testet pågick såg jag att det var tre större separata pixelområden (innehållande pixlar) varav det i mitten inte lyste. Men det kanske går att byta ut!? Det på gamla funkade ju och det kanske är samma typ.

Ditt resonemang för visad hastighet verkar logiskt och stämmer nog.

Sa tidigare att jag vid testet fått koden / beteckningen på kodpluggen. Så var det inte, det stod bara 4 st nollor där!

"Nöden är uppfinningarnas moder."           IP: ...[112.181]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen