AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Finns det knacksensor på e38 750?

Visad 888 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.280st
Postad/Inlagd2018-03-31 22:21
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej
Från vad jag kan se på diverse reservdels sidor så skall det finna knacksensorer ( 4st) på m73 motorn?
(BOSCH 0 261 231 107)

Men jag finner inga på min bil?

Någon som hittat dessa på sin e38 750 och isof vart?

Mvh
Skalman           IP: ...[241.127]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-03-31 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det ska det finnas. De bör sitta på topparnas insugssida (två stycken per topp). På den mindre M60-motorn satt de om jag minns rätt på traditionellt sätt nere i V-et men tror inte det fick plats där på M73. Bör ha ett äldre dokument, ska snoka...
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-03-31 22:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, verkar minnas rätt - se sid 12 i dokumentet nedan
[LÄNK]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-01 08:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Det finns en onumrerad bild mellan nr 6 och nr 7 som visar på två av dem. (De skall vara fyra st. Har själv gjort denna operation, men minns inte längre detaljer.)

[LÄNK]

(Tack, BMW- slangen, för intressant läsning i om M73 ! :) )

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-01 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Ok tackar... hittar nämligen ingen på realoem.org

Det märkliga är att om man söker "google" på m73 knocksensor så får man upp att det ska vara 4st, men på dokumentet enligt ovan så ser jag bara två st?

Fel av mig...två per sida naturligtvis ;)

Mvh
Skalman
          IP: ...[241.127]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-01 10:19
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Hej igen!

Har hittat dessa 4 nu, kommen man åt att byta dem utan att lossa insugen?

Har bytt insugspackningar tidigare och inte alls sugen på att lossa dem igen :(

Mvh
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-01 10:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
När jag tittar på bilderna från mitt eget projekt (skall länka senare) ser jag att de kontaktstycken, som är markerade, har två kablar vardera. En går framåt (mot ytterligare en sensor?) och en bakåt (mot DME:n ?).

Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-01 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Oj, där var jag sen.

Ber att få återkomma om din senaste fråga. Borde kunna ge lite vägledning.

Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-01 10:50
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Hej igen och tack.

Kan vara så att det skiljer mellan årsmodellerna kanske?
Dyra rackare dessa!... lyckades dock hitta på e-bay Bosch originial för ca 550kr st.

Hur var symtomen innan du bytte dina sensorer?

Min misständer vid tomgång på ena halvan samt att det känns som den rycker lite vid motorvägskörning,
I samband med detta så tänds "Engine failsafe mode" för att därefter bara gå på vänster bank.

Om jag stannar till och vrider tändningen av/på så är det bara att köra igen tills det är dags nästa gång.

Tipps på bra OBD scanner annan än Carsoft 6,5 emottages tacksamt :D

Mvh
Skalman

Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-01 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Mitt projekt gällde att jaga en kylvätskeläcka (som till slut inte alls fanns där, men det är en annan historia). Nån konkret kännedom om knackningssensorerna har jag alltså inte.
Dessutom lurades jag av det dokument som jag länkade tidigare. Där visas bara _kontaktstyckena_ till sensorerna. Kontaktstyckena ansluts i den kabel-låda som ligger ovanför insugen, medan de fyra kablarna går till varsin knackningssensor. Du kan ana dig till hur det ser ut av mina bilder från projektet här:

[LÄNK]

Det verkar onekligen som att det inte går så lätt att komma åt dem. Å andra sidan undrar jag om det verkligen är de som krånglar. Borde det inte vara misständningen i sig, som ställer till det?

På min förra 750, en 95:a hade jag fortlöpande problem med misständningar, som jag idag vill skylla på fördelardetaljer av piratslag. Men det blev aldrig klarlagt. De kändes inte mycket efter att motorn blivit varm, men varje gång jag gjorde en OBD-läsning, fick jag rapport om ett flertal.

(OBD-läsaren köpte jag från USA för jättelängesen - det finns billigare på närmare håll idag.)

Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-01 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Hej igen och tack.

Har bytt fördelare, nya stift, svindyra silicone tändkablar från England, MAF, Vevaxelgivare, kamlägesgivare,nya insugspackningar,lambdasonder , tempgivare mm.

Då misständningarna är på samma sida hela tiden så skiftade jag DME 1 och 2 för att se om felet följde med, men nejdå...fortfarande samma fel på den aktuella sidan.

Kan ju iof vara EML boxen som skickar orena signaler till vänster bank, och då spelar det ingen roll om man skiftar DME?...

Kvar är bara knacksensorerna, men skall göra en diagnos först.

Tack för engagemanget :)

Mvh
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-01 11:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Fast när jag zoomar in duktigt på bilden P...208, ser det ju ut som att det borde kunna gå att komma emellan.

Vill i det sammanhanget rekommendera BMWs specialverktyg för insugets muttrar. Egentligen bara en väldigt lång och small förlängare med en 10 mm hylsa med magnet Underlättade stort. Om du nu skulle behöva gå så långt.

Hittade denna begagnade sensorn på ebay.de (lika höger och vänster):

[LÄNK]

Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-01 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Ja, undrar om det inte ska gå att komma åt, vi får se.

På min bil ( tillverkad 1994/11) så sitter det 4st med varsin kontakt att ansluta till "plastlådan" ovanpå insugen.

Ska ut och rota lite sedan om solen behagar fortsätta skina.

Mvh           IP: ...[241.127]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-01 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Här går det om vartannat... Och jag tänker långsamt...

De två verktyg, jämte OBDII-läsaren, som jag brukar luta mig mot, är BMW Scanner och INPA.

Om det är så, att en defekt knacksensor, går att upptäcka via diagnos, borde båda klara av det. (Felkod på en DME.) En vanlig OBDII-läsare gör det knappast.

När alla logiska förklaringar tycks ha tagit slut, blir man beredd på att försöka allt. Så vill du testa med en annan tändspole, kan du få av mig. Jag har ju också varit i letar-svängen... :)
Eller du har antagligen redan provat att skifta dem också?

/Lennart
          IP: ...[129.143]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-01 13:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänk på att knacksensorerna inte är inblandande när det gäller diagnostisering av misständning.

Misständningsdiagnostisering görs uteslutande genom att läsa av skillnader i accelerationen på svänghjulet (M73 har en sensor för varje DME dvs cylinderbank om jag minns rätt).

Knacksensorerna (eller pingsensorerna som de ibland kallas) är endast inblandade i att justera främst tändning för att kunna anpassa mot varierande förhållanden (som tex bränslekvalitet). Sensorn är gjord för att registrera det typiska "pingandet" ljudet som uppstår när det sker en "alltför våldsam förbränning" inuti cylindern. Det skapar stora tryckvågor och ger upphov till ett typiskt metalliskt pingande ljud som fångas upp av knacksensorerna.

Diagnostisering av knacksensorerna och vad de registrerar är relativt enkelt (du behöver bara ett enkelt oscilloskop och lite vana att kolla på signalkurvor från knacksensorer). De är vanliga piezoelektriska element (genererar sin egen spänning) så vad man brukar göra är att först kolla hur kurvorna ser ut för alla knacksensorer med motorn vid det varvtal man vill analysera (om man som i detta fall vill jämföra en cylinderbank med en annan).

Därefter kan man själv analysera huruvida knacksensorerna ger rimlig respons eller inte. Med motorn avslagen så mäter man spänningen från knacksensorerna samtidigt som man slår lätt på blocket/toppen (det skapar signaler i knacksensorerna).

Det är inte alltid motorstyrenheten uppfattar att en knacksensor är dålig (och lagrar en felkod om detta). Ibland gör den det, ibland inte.

Därefter vill man se vad motorstyrenheten egentligen gör med dessa signaler. Tändningen justeras exempelvis baserat på information från knacksensorerna (och mycket annat såkklart). I detta fallet är det naturligtvis intressant att jämför tändvinkel mellan de två cylinderbankarna vid olika driftscenarios.

Det är lite kinkigt hur man monterar nya knacksensorer - rätt placering/vinkel/moment är viktigt.

Men ha som sagt i åtanke att knacksensorerna inte används för att diagnostisera misständning - så finns det felkoder om misständning så är denna analys gjord via sensorerna som sitter ovanför det tandade svänghjulet (58+2 tänder).
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-01 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
lenwib Tack för erbjudandet men tändspolarna är nya även dem :(

bmw-slangen: låter för avancerat för min del, men om motorn misständer och inget registreras via Carsoft 6,5 så KAN det vara knacksensorerna likväl?

Det finns två stift i kontaktstyckena , vilket av dem anslutar man till om man vill testa?
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-04-01 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är relativt osannolikt att det är knacksensorerna som är orsaken till att motorn misständer. Fast jag har haft fel förr :-)

Det är själva knacksensorn som producerar sin egen spänning (precis som de "gammaldags" vevaxelpositionssensorerna eller ABS-sensorerna som byggde på induktiv teknik) - så man mäter spänningen som sensorn producerar så därför mäter man spänningspotentialen mellan de båda kablarna som kommer från sensorn.

Nu är det relativt låg frekvens vi pratar om (upp till typ 10kHz räcker) så det behövs inget dyrt oscilloskop men vi pratar om väldigt små signalnivåer (mV) så man behöver se till att alla sina kontakter och kablage är i bra skick samt en del signalkonditionering kan behövas (bandpassfilter eller liknande kan vara lämpligt).

Men motorstyrenheten reagerar på knacksensorernas insignaler genom att bland annat justera tändvinkeln. Eftersom du har en bra cylinderbank och en dålig cylinderbank så bara flånga upp de båda tändvinklarna och se om de avviker från varandra - det ger ju en ganska bra indikation på om en knacksensor spelar DME ett spratt eller inte. Men de symptom du beskriver är inte typiskt för en defekt knacksensor.

Men nej du har helt rätt - detta är inget som en vanlig weekend warrior mekaniker brukar pyssla med eller har hemma liggandes i garaget. Det är faktiskt få här i landet som brukar felsöka - desto fler kan meka.

Därför rekommenderar jag i princip alltid att när det gäller felsökning så är det bästa att man lämnar in bilen till en hängiven BMW-verkstad (som är speciellt kompetent inom felsökning - det räcker inte att det är duktiga mekaniker - det måste finnas duktiga tekniker också).

Men man kan ändåså göra en del själv! Fast det kräver i princip alltid att man måste spendera en hel del tid på att läsa in sig på massor av olika områden samt ha grundläggande diagnostikutrustning (även om det är grundläggande så är de ändåså ovanliga bland de som skruvar med sina egna bilar). Så det brukar vara typ 98% research och resten av tiden går åt att komma prylen man vill mäta på :-)

Har det gjorts någon felsökning hitintills på motorn? Är det samma cylinder/cylindrar som misständer inom den felande cylinderbanken? Eller varierar det inom den felande cylinderbanken? Har något leakdown- eller kompressionstest gjorts? Spridarbalanstest på den felande cylinderbanken? Bränsletryck?           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-02 09:15
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Nytt fenomen...... bilen startar men svarar ej på gas??

Den har stått över vintern men det har aldrig varit något problem förr?
Läste någonstans att man kan "boota" EML mot DME när sådant inträffar.

Alltså inte vanlig återställning med frånkopplat batteri som brukligt är.

Tycker mig minnas att det skall vara en procedur där gaspedlan skall tryckas ned ett antal sekunder och nyckeln stå i ett visst läge etc etc..

Någon som har kläm på detta?

Mvh
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-02 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Googlade och fann bl a detta, det som du kanske sökte:

Hela (den givetvis oavslutade) tråden:

[LÄNK]

Utmynnar i det egentligen enda användbara citatet:

"BMW Mechanic: mike
Hi, it is possiable this car will be hard to fix without bmw diagnois equipment. but if one side of the engine is not working that will need to be fixed. Thats why if you swap dme it will help narrow down the problem. Also if the throttle bodies are bad the car will not accelerate as every time you turn the key to start the car they run a system check. Try this turn the key to postion 2 press the gas pedal down to the floor slowly and let it back up slowly. Then turn key off then try to start and see what happens. Mike"

Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2018-04-02 12:54
Anmäl svaretAnmäl svaret

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

Ja det var nått snarlikt, skall testas i eftermiddag.

Tack o bock!

Mvh
Skalman
Antal inlägg845 st
Postad/Inlagd2018-11-30 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
750 -91
750 -00

Har det löst sig Skalman? Jag hade samma bekymmer som du. Min bil satte felkod på misständningar på ena banken. I Mitt fall var det spridarna som var dåliga, själva halsen ner mot insuget var av och drog in omätt luft. Vet dock inte om du har luftinjektion till spridarna som jag har på min M73TUB54.           IP: ...[.150.41]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95