AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Ombesiktning på fel som egentligen inte finns

Visad 2.286 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg375st
Postad/Inlagd2018-03-30 18:31
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW F30 330e 2016
Hej!
Jag skulle var tacksam om jag kunde få råd och tips hur går jag till väga efter att jag fått nedslag på besiktningen.
Besiktning 2; gäller diagnostik uppkoppling kunde ej ske.
Andra tvåan gällde vindrutan (spricka som kanske är också diskutabelt men nu är den utbytt)
Problemet är att bilen kontrollerades i verkstad och det var ingen problem med att komma i bilens olika styrenheter. Vad gör man nu?! Min tanke är att åka och prata med besiktnings killen som har besiktat bilen, eller hans föreståndare. Men vad gör man om dom står för det att dom måste kopplas in med deras utrustning? Tycker inte att det ska stå fel i besiktningsprotokollet på något som är inget fel på och har inte heller lust att betala efterkontroll för det som inget är fel på.
Glad påsk till alla även till alla besiktnings stationer!           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-03-30 18:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns ett "prejudikat" kring samma problem i en inte alltför gammal tråd här på forumet
[LÄNK]

Transportstyrelens författningssamlingar kring detta område är extremt luddigt. Det är knappt Transportstyrelsen reder ut det själva och besiktningsföretagen gör ju bara sina egna tolkningar (med stöd från Swedac som de blivit ackrediterade av) där författningarna är oklara.

Nu ska vi tänka på att "elektroniska miljökontroll" i nuläget officiellt sett endast ersätter avgasmätning vid tomgång (fast i verkligheten ersätter den mer då motorstyrenheten kontiuerligt övervakar alla komponenter inblandade). Mätning vid förhöjt varvtal görs ju fortfarande.

Därför ska du kunna begära en alternativ kontroll där avgaser mäts på ett tradionellt sätt.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-03-30 19:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
tack slangen, jag pratade med deras kund tjänst om just detta, innan bilen var på verkstad, men dom sa att bilen är redan godkänd på detta biten.
Men nu när jag vet att obd fungerar vet jag inte hur går jag vidare.
Läste någonstans att det kan fixas med någon uppdatering av ECU men ska man egentligen behöva göra detta? Varför behövs detta uppdatering, bara för deras verktyg? Låter orimligt för mig i alla fall.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-03-30 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu blev det lite rörigt :-)

Jag trodde ditt problem var att du inte fick igenom bilen genom besiktningen pga att deras utrustning inte kunde koppla upp sig mot din bils motorstyrenhet (via OBD-uttaget).

Nu ska vi se, så vad är själva problemet som måste lösas?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-03-30 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Ok ledsen om det blev rörigt.
Bilen blev underkänd pga uppkoppling kan ej ske.
Var med bilen på verkstad idag, för att kontrollera obd uttaget inga problem vid uppkopplingen med deras dator.
Hur går jag vidare utan att få nerslag på samma sak igen, eftersom enligt dom ska dom kunna koppla in sig och avlösa felkoder för att bilen ska vara godkänd!?           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-03-30 19:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok nu hänger jag med!

Du har egentligen två val:
#1: Begär alternativ avgaskontroll (besiktningsorganet får inte underkänna en bil enbart för att de inte kan koppla upp sig mot OBD-uttaget - se mitt första inlägg som handlar om detta).
#2 : Klura ut vad som krävs för få det att fungera ihop med den utrustning som är ackrediterad av SWEDAC - antalet felkällor är i princip oändliga och inget man löser med en chevanyckel och en kofot hemma på uppfarten :-)

Om du vill gå på #2 så skulle jag börjat med att undersöka vilka protokoll som används vid respektive scenario. Olika protokoll använder olika pinnar på OBD-uttaget, kan ju vara en så simpel detalj att pinnen för ett specifikt protokoll blivit skadat.
Oavsett så är det ett måste att veta vilket protokoll som försöker användas vid de olika scenarios för att någon ska kunna felsöka vidare (och för en effektiv felsökning krävs det att ha tillgång till en liknande utrustning som är ackrediterad av SWEDAC och där man kan reproducera felet).
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-03-30 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Egentligen vill jag ha bilen godkänd oavsett vilket, men med tanke att bilen ska besiktigas nästa år igen vill man veta vart verkliga felet ligger. Ligger felet hos deras utrustning eller i min bil? Om felet är hos dom ska vi vanliga trafikanter anpassa våra bilar efter deras utrustning eller skulle det var tvärtom?

Vill reda ut det som jag tror blev rörigt i andra inlägget ;
Efter bilens nedslag på besiktningen pratade jag både med besiktnings kundtjänst och Transportstyrelsen och båda seger om uppkoppling kan ej ske då är bilen icke godkänt och "manuell miljökontroll" finns ej.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-03-30 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I November förra året gav Transportstyrelsen det helt motsatta svaret (se mitt första inlägg). Högst osannolikt de har uppdaterat regelverket sen dess.

Rekommenderar att kolla med "ettkall" från ovan nämnda tråd och få fram ett TSMS ärendenummer som du kan luta dig emot och få din bil godkänd - för du har väl bara en månad på dig och sedan är det körförbud på din bil.

På sikt förstår jag att du vill ha problemet löst - för att slippa samma visa varje år. Se mitt förra inlägg om hur du går vidare där (och du har helt rätt i att det är oklart huruvida felet finns i deras utrustning eller i din bil eller båda).
Antal inlägg21.903 st
Postad/Inlagd2018-03-30 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läser man vad t ex. bilprovningen skriver så är bilen formellt underkänd om uppkoppling inte kan ske.

Dock verkar det vara relativt vanligt att de inte får kontakt med bilen och senare kan det lyckas om de försöker igen...

Kanske spelar batterispänning in - det anges ju tydligt hos t ex. carsoft att spänningen måste vara bra i batteriet annars måste man koppla in en batteriladdare innan felsökning. Vet av egen erfarenhet att det lätt blir "kinkigt" så fort spänningen i batteriet är lite dålig när man ska försöka få kontakt med diverse moduler...

I vilket fall verkar också de flesta bilprovningsfirmor erbjuda alternativ "miljökontroll" om/när de inte får kontakt med bilens system - då gör de en avgasmätning på det "gamla vanliga sättet". Det ger ju en bra bild av bilens avgasrenande förmåga, åtminstone när det gäller bensinbilar.
Men ska man hårdra det är det nog egentligen utanför det rent formella regelverket, eller åtminstone ute i grå-zonen...

Jag har vid en besiktning varit med om att de inte kunde få kontakt med bilen, och då sa besiktningsgubben ungefär: "Det har varit lite strul med att koppla upp sig mot en del bilar, så vi kör en vanlig avgasmätning - som även gjordes med exemplariska värden och godkänt som följd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[27.7.91]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-03-31 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Tackar för svar, men det är absolut tvärtom alla svar som jag fick både från besiktnings kundtjänst och transportstyrelsen. Han från Transportstyrelsen verkade inte påläst om saken och försökte hitta något om alternativt "vanlig" miljömätning men hittade inget.
Jag tänker göra så att åka eller ringa till bes. station igen prata med besiktnings personal hur dom ser till detta om manuell miljömätning, prata med stationens föreståndare, och igen med transportstyrelsen, kanske får jag bättre lycka med någon kunnig om saken.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-03-31 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det står i Transportstyrelens författningssamling för kontrollbesiktning att om bilen inte genomfört samtliga självtester (dvs OBD-II Mode $06) ska mätning vid tomgång enligt x.y.z genomföras.

Så om man raderar felkoder precis innan besiktningen så kommer inte alla självtester vara genomförda och man gör då vanlig avgasmätning.

Problemet här är ju att för att kunna läsa ut readiness-koderna så måste man ha kontakt med bilen via OBD II (för de läses ut ur samma uttag).

Så det går inte att ta den vägen heller...

Jag tror tyvärr att det är som Johan B säger - att läser man i en äldre variant av författningarna från 2010 så står det faktiskt följande under rubriken "Grund för bedömning (30.1 Avgasrening - utrustning, injustering och funktion":
Omborddiagnossystem (OBD):
- anslutning, uppkoppling kan inte ske 2

Så jag tror att i alla fall där man valt att göra vanlig avgasmätning när man inte lyckats koppla upp har varit ett undantag från besiktningsstationens sida (ibland kan det finnas giltliga skäl om exempelvis personalen misstänker att det faktiskt är fel på deras mätutrustning som tex trasigt kontaktdon som resulterar i att de inte får kontakt med flera olika bilar samma dag).

Så jag tror inte alternativ #1 är en ordinarie väg framåt och det var mer en engångshändelse för trådskaparen i den tråden. Men enligt Transportstyrelsen (i den tråden) så skulle ju en alternativ mätmetod erbjudas, detta går dock emot vad som står i deras författningar. Nu kollar jag i en äldre författning, fullt möjligt att de ändrat det på senare tid.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-03-31 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Har skickat ett mejl till Transportstyrelsen så avvaktar deras svar.
På tisdag ska jag besöka besiktning och beretta att bilen var på verkstad och att deras dator har ingen problem att koppla upp mot bilens olika styrenheter.
Återkommer med informationen.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-03-31 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Man hittar mycket intressanta läsningar om "felet" på nätet. Här är ett exempel:
[LÄNK]
Inlägg nr 7!?
Om man kan avläsa med billigt Kina OBD2 varför måste man göra uppdatering för att besiktnings utrustning ska kunna göra det samma?!           IP: ...[217.122]
Antal inlägg1.896 st
Postad/Inlagd2018-04-01 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
För att göra det enkelt för dig - kan du inte göra ombesiktning hos en annan bilbesiktning - de kanske har en annan ODB-utrustning som får kontakt med din bil, då är ju saken ur världen. En av fördelarna med avregleringen - man kan lättare åka
till en annan besiktning.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.91]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-04-01 23:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Ju väldigt enkelt men tänk om det inte fungerar hos dom häller, då är det körförbud, väldigt tråkigt. Men tack för tipsen ändå.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-04-01 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det här är ett något komplicerat ämne med många standarder, hårdvaror, en stor variation av målsystem samt multipla aktörer inblandande (själv egen erfarenhet från denna typ av setup). Problemet är att detta lastas över på konsumenten. Besiktningsorganet säger att det fungerar fint med deras testutrustning och den auktoriserade verkstaden säger det fungerar fint med deras testutrustning - konsumenten hamnar i ett vakuum.

Att ett billigt Kina OBD2 fungerar är bara en liten pusselbit och har inte någon övergripande betydelse förutom att det indikerar att OBD2-uttaget inte är helt dött (vi vet redan att en annan verkstad kunnat koppla upp sig så helt död är således inte OBD2-uppkopplingen).

Ett exempel är min E87. Jag har en relativt pålitlig dongle från Carly BMW (en glorifierad Kina knockoff) och jag kan inte komma åt motorstyrenheten med Carly BMW appen (alla andra styrenheter hittar den däremot). Men med samma dongle och appen Torque fungerar det fint. Med kabel och INPA fungerar det också fint. Även hos verkstäder och besiktningsorgan fungerar det fint (hitintills iallafall). Varför fungerar inte Carly BMW då? Ingen vet... Jag kunde lika gärna själv varit i samma situation som trådskaparen!

Så vad göra? Har inte auktoriserade verkstäder (och även andra) möjlighet "att släcka 2:or" (jag hatar det uttrycket)? Om du vet en verkstad där uppkopplingen fungerar och som har rättigheter "att släcka 2:or" så kan du ju lämna in den där.

Du löser inte grundproblemet - men du köper dig typ 14 månader till att fundera ut en strategi - som vi kan dryfta om här :-)
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-04-02 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Tack slangen det är precis så det känns. Jag tror det löser sig i veckan och att bilen blir godkänt om inte annat med verkstads bekräftelse att det fungerar hos dom, eller med den manuella miljö kontroll.
Men som du sagt redan grund problemet kvar står och den måste lösas får framtida besiktningar. Och det mest jag håller med om är det du skrev:

"Problemet är att detta lastas över på konsumenten. Besiktningsorganet säger att det fungerar fint med deras testutrustning och den auktoriserade verkstaden säger det fungerar fint med deras testutrustning - konsumenten hamnar i ett vakuum."           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2018-04-02 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Eller så blir det som för mig...Min felkodsläsare (V-Checker V401) hittade 3 felkoder i EWS. Googlade dessa o fick ytterst få träffar... Skaffade sedan INPA o gjorde en ny felkodsavläsning. De tre koderna V-401 hittade i EWS hittade inte INPA, däremot hitta INPA en annan felkod i EWS... Verkar som om den där V-401 inte är riktig 100% kompatibel med E46, men den duger gott till mycket, men skall man vara 100% på att man får korrekta felkoder bör man nog amvända sig av annat än "handhållna enheter".           IP: ...[197.202]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-04-05 17:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Åkte till samma besiktning station igår och bilen blev godkänd?!
Vid ankomst pratade jag med samma tekniker som felade bilen, påpekade att verkstad fick konkat med bilen direkt. Han tog sitt utrustning och gissa han fick ju kontakt med. Inga fel koder och bilen godkänd.
Frågade ändå vad skulle hända om det skulle vara tvärtom, om han skulle inte få kontakt med bilen igen, skulle han kunna utföra den manuella miljökontroll och svaret var nej. Fortfarande väntar på svar från transportstyrelsen som skickades under påsk. Tror ej att det kommer någon häller. Men nu har jag i alla fall ett år på mig att utforska lite vad felet var.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2018-04-11 17:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F30 330e 2016
Vill bara återkoppla igen pga att jag fick svar från transportstyrelsen och som ser bra ut för dom med samma problem som jag ;-)

Svar: Enligt de besiktningsföreskrifter som gäller idag (TSFS 2010:84) är det ett krav att uppkoppling till OBD-systemet ska kunna ske på bensindrivna personbilar från fordonsår 2002. Den 20 maj upphör den att gälla och en ny föreskrift (2017:54) träder i kraft. I den nya föreskriften ska man inte underkänna bilen enbart för att uppkoppling till OBD inte kan ske utan i så fall gör man en mätning med avgasmätare, och om motorvarningslampan inte indikerar fel samtidigt som avgasmätningen ger godkända värden kan bilen godkännas ändå. Så det löser sig nog för din bil om uppkopplingen krånglar även vid besiktningen 2019.           IP: ...[217.122]
Antal inlägg10.372 st
Postad/Inlagd2018-04-11 18:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Missade ditt förra inlägg Palikovich.

Men ditt senaste är ju ännu mer intressant!

Har missat den där 2017:54, ska nog flukta lite i den :-)

Tummen upp för feedback!

Jaså, så det tog dryga 10 år (var väl runt 2009 som detta introducerades) att komma fram till att det kan uppstå problem när två helt skilda tekniska system ska kommunicera med varandra och det inte är uppenbart att felet behöver vara hos fordonet som undersöks. Suck...

Om tex motorlampan inte lyser vid påslagning av tändning så är det uppenbart att felet finns hos fordonet, men det är inte alls uppenbart var felet är i den typen av fall som Palikovich råkade ut för.

Det är FORDONET som ska besiktigas, vi ska inte agera testobjekt för besiktningsorganens testutrustning.
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 635iA  -87
Pris: 120.000:-

BMW 318i cabrio  -92
Pris: 95.000:-

BMW 320  -97
Pris: 3.500:-

BMW 328  -95