AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.950

kan inte nollställa bromsbeläggsvarning fast slitagevarnare är nya X5 E70 3.0SD

Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Jag håller på att bli tokig på bilen :(
Funderar på att skriva en tråd om den framöver men först måste jag få bukt med röda bromsvarningen som säger att jag måste byta belägg...

Alltså, jag fick varning för att bromsbelägg fram behövde bytas vilket jag gjorde men eftersom det inte fanns en sensor på hyllan bytte jag bara beläggen och buntade fast slitagevarnaren tillfälligt.

Så jag kunde leva med en påminnelse vid start angående frambromsar men dagen efter var det röd varning. Flekod angav bakbromsbeläggen.

Jag har nu två nya slitagevarnare. Frambelägg är nya. Bakbeläggen är inte nya men tillräckligt tjocka för att slitagevarnaren bak inte blir "nött". Ska byta belägg bak till hösten tror jag.

Nu till eländet.

I menyn står det att jag har 380 km kvar på frambeläggen. Det går inte att nollställa.
Varken i bilen eller med Carly eller med Delphi (AutoCom). Inpa får jag inte att fungera med bilen.
Bakbeläggen går att nollställa i bilen vilket också bekräftas med ett OK.

Carly kan inte nolla varken fram eller bak.

Jag har kopplat ut båda slitagevarnare, cyklat tändning osv. Återkopplat dessa men ingen skillnad. Bilen vägrar nolla frambromsarna :(

Jag har Ohm-mätt båda slitagevarnarna och dessa visar båda ca 0,3 Ohm.
Efter att ha läst på diverse forum har jag även provat att bygla kontakten men inget fungerar...

Felkoderna med slitagevarnare borta är:
5F14 fram
5F11 bak

Dessa försvinner när slitagevarnarna är inkopplade till att börja med men dyker sen upp igen.

Vad är det som händer?

Ska jag köpa nya slitagevarnare igen?

Är det någon som har någon idé?

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej jag bytte nyligen skivor och belägg fram. Slitagevarnarna var hela så jag bytte aldrig dom. Jag nollställde idriven genom att köra nån manöver med bc knappen. (Kollade på youtube hur man gjorde så kommer inte ihåg exakt )
Det är inte slitagevarnaren som nollställer det man ser i bilen.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280

Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Tack men när sensorn har blivit sliten måste den bytas ut. Annars går det inte att nollställa. Problemet är att enligt mig ska det gå att nollställa men den vägrar göra det.
Blir tokig snart :(

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Men det kan ju inte stämma. Slitagevarnaren funkar ju så att belägget är slitet ner till en viss nivå så löser den ut då den slits motsvarande. Mina hade inte löst ut så min mekaniker bytte inte dom. Sedan så nollställde jag själv serviceindicatorn.
Serviceindikatorn följer nog inte den verkliga nedslitningen av beläggen, den kalkylerar på ditt körsätt, antal mil osv.
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
sensorn har vad jag förstår två steg, ett är förmodligen helt sluten krets, andra steget är när den har börjat bli sliten då får den ett motstånd på 470 Ohm enligt Bentley-rephandbok för E60...

Sen har bilen utöver det en km-räknare osv.

Mitt problem är att den vägrar uppföra sig som den ska. Förmodligen har jag fått något kabelbrott alt. är det DSC-ecu som mår dåligt :(

ELLER så har jag gjort något fel vilket inte heller är omöjligt...

Ikväll ska jag ohm-mäta från bak och fram till DSC-anslutning och se så att det inte är ett kabelbrott.

Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
har nu ohm-mätt framme vid kontakten för DSC för både fram och bak. fullt sluten kedja som jag trodde. båda slitagevarnarna är även de slutna.
Fram:
sensor(pin1) - DSC(pin20)
sensor(pin2) - DSC(pin7)
Bak:
sensor(pin1) - DSC(pin7)
sensor(pin2) - DSC(pin33)

det felkoden säger gällande frambromsarna (Carly) är bla. att förväntad km inte stämmer överens med det beräknade.
"Fault: Lining Wear: Feasibility error. Wear of the BBV Vorderachsefuehlers does not match the calculated wear value or Ruecksetzwunsch --- (DSC: Lining Wear Front plausibility)
- Code: 005F14"

Beställde nya slitagevarnare från BMW imorse. Får se till helgen om det ger något resultat. Blir galen snart...

mo
228
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
Det var något som jag inte kunde nollställa med min Carly och kontaktade support ang detta och dom rekommenderade att ominstallera appen vilket löste mitt problem!
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Nya org. slitagesensorer och nya belägg men ingen skillnad gällande felkoder eller servicemeddelande.

Nu är bilen inlämnad till en ny verkstad och de har efter uppdatering av bilen lyckats att återställa servicevarningen men den röda bromsvarningen kvarstår som gäller slitna bromsbelägg.

Verkstaden tror att det är kabelhärvan som inte är frisk vilket då även kan förklara de tidigare intermittenta felkoderna rörande aktiv styrning, 4x4 och DSC :(

Mardrömmen fortsätter :(

Snart ryker nog M5'an för att täcka kostnaden för X5'an :(
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vad har bilen för historik?
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Bilen är inköpt hos en bilfirma i mitten av februari och har sen dess strulat och inte kunnat köras mycket. Bilfirman tycker att det är rätt åt mig.

Enda kända felen vid inköp var, dåligt batteri och att bakrutans elvärme inte fungerade. Annars köndes bilen fin och såg välskött ut.

Frambromsarna såg ut att vara okej ett tag till men eftersom de hade slitits mycket på insidan så syntes det inte vid köpet. Glidpinnarna hade kärvat.

Grundfelet av mig är väl att ha försökt att åtgärda felen själv för att kunna ha bilen till fjällen på sportlovet vilket inte gick...

Kommer framöver möjligne skriva en tråd om bilen. Nu vill jag bara ha bort bromsvarningen.
Röd lampa är inte okej. DSC-varning är inte heller okej.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Konstateras fel på kabelhärva av oberoende verkstad så är det troligen grund till hävning av köpet, alternativt kostsam reparation av säljande firma. Har du kollat bilens historik? Något som sticker ut?
"Rätt åt dig" låter som en seriös approach...
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Nje, sista brukaren hade den i ett år. Den verkar ha köpts och sålt ett par gånger via en handlare med några års mellanrum vilka senare sålde till firman jag köpte den från. Den hade inte stått så länge att jag reagerade på det.
Båda bilformarna hade gott omdömme enligt reco.se.

Jag kollade med förra ägaren som sa att "den bilen bara gick och gick".

Bilen går kanon när man kör den. Inga vibrationer och inga oljud. Supertrevlig att köra.
Service verkar också ha skötts enligt boken, sista två gångerna på icke BMW men det förstår jag.

Bilen hade sina brister men det har ju alla bilar. Ingen säljer väl något man är helt nöjd med. Den kändes som en bra/okej bil att utgå från men jag är ingen bra köpare (för egen del), bode lyssnat mer på huvudet än på "vill ha bilen"...
Priset fick mig inte heller att reagera med tanke på utrustning, ålder och mil.
Lätt att vara efterklok.

En gammal bil har ju sina fel så klart.

Att häva köpet skulle vara det bästa. För jag har tappat förtroendet för bilen men det går de inte med på förståss.
ARN kommer jag vända mig till men vad det ger vet jag inte. Avvaktar utlåtandet från verkstaden.

Är det kabelhärvan kan det bli hur dyrt som helst :(

Suck
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Hej
Jag har BMW x6.
Jag har bytt fram och back bromsbelägg.
Min fråga är varför när nödställde ge mig bara 20000 km back och fram 50 000km???
Bromsbelägg är Bosch märke från trodo köpt jag. Tack
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byttes slitagevarnarsensorerna?

Beläggens märke känner inte bilen av!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Ser att jag inte uppdaterade med orsakerna till eländet.

Det visade sig att ABS/DSC ECU’n var dålig. Fick byta den och efter det fungerar allt som det ska.
Men vilket elände det var….

Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Ja har bytt back slitagevarnarsensorerna!
Men inte frame och bytt innan slitagevarnarsensorerna ljuser.
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Jag tror bromsbelägg är inte originalet Bosch från Trodo.
Visa användare
ProPro-medlem
23.267
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har haft ngr sådana kundbilar under åren och där återställning strulat gissar att någon har fibblat med återställning innan varnarna bytts ut och fått till syntax error i systemet. Nått inte ingenjören tänkt sig skulle hända .BMW fått återinstallera mjukvaran och då har det funkat igen vad jag minns. Främst E61 med tvåkretsvarnare

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Ok tack så mycke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.