AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.760

Nya M5

Sida 1 av 2
ma
14
magrom
X5 M50D -19
Några frågor från en novis till er som är insatt i köp/ägande av ny M5.

Någon som känner till vilken nivå av rabatt man kan förvänta sig på en ny M5 jmf med t ex en M550? (leasing företag)?

Vilket försäkringsbolag ska man använda sig av och vilken prisnivå pratar vi om? Använder originalförsäkring just nu och de har varit mkt bra men misstänker att det kanske är specialförsäkringar för bilar som M5.

Vilken värdeminskning jmf med vanliga 5-serie pratar vi om i det fall man använder bilen och inte bara har den i garaget? Låt säga 2000 mil/år i tre år?

När man tittar på tillvalslistan så är mkt inkluderat redan. Vad ska man inte missa att kryssa för av det som återstår?

BMW original är väl det enda vettiga alternativet för en ny M5. Behöver inte vara jättedyrt heller, många prestandabilar ligger helt ok till de första åren för att sen öka i premie efter ett par år när bilarna har gått ner i pris och fått en annan skadehistorik.
Du får nog räkna med minst 50% värdeminskning på 3 år, antagligen mera då det blir rätt många mil dessutom relativt många andra likvärdiga bilar. Ingen vet heller hur dessa bilar kommer att beskattas om tre år. Jag skulle personligen vara väldigt försiktig i min kalkyl.

/Anders
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Tror det blir riktigt dåligt andrahandsvärde, men häftig bil. Räkna med 20 procent första året på.nettopris. Du bör få i vart fall 10 procent rabatt.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
På den här typen av bil ska man inte vara snål på utrustning... ny teknik och stolarna, avgas m.m. Fälgar osv.
Första M5 G30 på Blocket? Länk

/Anders
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Dragkrok? WTF :)
Praktiskt!

För det priset hade jag däremot förväntat mig roligare fälgar än vad som ser ut som en trist M-kopia för vanliga 5-serien. Men de kanske är bättre i verkligheten?

Också lite fundersam på vem som köper en färdigkonfigurerad bil för det priset med så lång leveranstid? Fast det bör väl gå att ändra ordern innan leverans?
Visa användare
2.304
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
F90 (inte G30)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
We
1.890
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hade inte tackat nej till en M5 Touring med dragkrok, drömmarnas dragbil. :D
To
17
TouringErik
E91 335iX Touring LCI -11
@Westerlund:

Nya Alpina B5 finns som touring:

Länk
ma
14
magrom
X5 M50D -19
Tack för svaren. Ja om man ska köpa en M5 så ska man nog inte räkna för mycket på vad värdeminskning, skatt och försäkring kostar extra jmf med t ex en M550.

Jag undrar om handlaren med M5an på blocket vänder sig till den otålige som inte vill vänta. Frågade förra veckan i Stockholm och då var leverans på en 5-serie först i oktober.

Har sneglat länge mot Alpina men med nuvarande eurokurs och inga rabatter + lite högre moms så blir det ganska dyrt i jämförelse. Jmf med BMW så får man inte heller lika förmånliga leasingavtal/ränta. Men fina är dom :)

Lite lustigt att det enast verkar finnas någon enstaka (endast en -15 vad jag kan finna) M5 F10 efter 2013 års modell just nu på Blocket om sökmotorn fungerar korrekt. Inte för att det har sålts många men ovanligt att det finns så pass få beg. så här års.

/Anders
Visa användare
168
tattern
M5 F10 -12
530d xDrive F11 -12
Tycker det var bra gjort att få upp den annonserade över 1,5milj.
1142kkr kostar den utan extra utrustning. Väldigt mycket utrustning ingår ju redan då så när jag byggde en med det som jag tycker måste vara med kom jag bara upp i 1182kkr?
Måste vara hiskeligt dyrt med keramiska bromsar?

/Mathias
Lägst värdeminskning kommer en M5 utan någon extrautrustning att ha. Std-utrustningen är riklig. Med få undantag (t.ex. keramiska bromsar) kommer extrautrustning göra bilen tyngre (= bränsletörstigare och långsammare).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror att några extra kilo på en bil runt 2 ton knappast gör någon prestandaskillnad, dessutom förväntar sig köparna av den här typen av bilar en viss nivå av utrustning. Jag tror få kommer lämna utan 20"-fälgar. Många kommer ha helläder och majoriteten sportavgassystem och M-stolarna. Lägg där till något av driving assistant-paketen så har man nog det som "behövs". Lyx är väl keramiska bromsar och BW-ljud.

Ska man ändå lägga 1,1 miljoner plus så snålar man inte in på 150 000 för att få en vettigt utrustad bil.
ma
14
magrom
X5 M50D -19
Nä, ska man köpa en M5a känns ju inte snål som en bra utgångspunkt. Samtidigt är det ju säkert så att värdeminskning blir mindre om man inte drar på med allt som finns. Frågan är vilken extrautrustning som ska läggas till?

We
1.890
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
TouringErik: Där ser man, men det får vänta några år tills värdeminskningen och min plånbok kommer överens. Och åldern (på mig) med så försäkringen inte är för jävla dyr.
Var och kolla på nya F90 igår, skulle nog säga att det känns inte som en värdig upgradering från nuvarande F10, när man fick se den i verkligheten och även höra avgassystemet så blev man ganska besviken, det är mer en facelift.
Nackdelarna ser jag det som att dem övergivit PDK lådan, big mistake, det var nästan hela grejen med F10an...

Bilen känns större på något sätt. men det kanske är inbillning, ska kolla siffrorna närmare.

Visst den låter lite bättre i Sport läge men både F10 och F90 kräver nytt system, jag tog bort slutburkarna och nu låter den helt ok, men går inte jämföra med min gamla E63 AMG som dessutom hade originalsystem och lät otroligt fint.

Men som sagt, både F10 och F90 är för stora helt enkelt.
@magrom Från och med i Juli kan du även beställa M-performance delarna samtidigt som du lägger beställningen på bilen, jag funderade på byta från min F10 M5 till nya men ångrat mig efter jag såg den i verkligheten.

Dock har ju BMW ryckt upp sig vad gäller tillbehören med nya F90, du kommer från Juli kunna beställa coilovers, Akrapovic Titan system, kolfiber diffuser med mera....
Nu
13
Nurburgking
BMW M2 LCI - 18
BMW M3 E36 (Ringtool) - 93
Hej,

Absolut kan jag hålla med om att nya M5an inte har extremt stora skillnader mot vanliga G30 utseendemässigt men att kalla den en Facelift av f10 är fel.
Bilarna går inte att jämföra enligt mig, den är ett extremt lyft i teknik, komfort, prestanda.. Även det nya M X-drive systemet. Någon som purister som jag inte var så positiv till men efter jag var nere och körde F90 på Estoril förra veckan måste jag säga att jag hade tok-fel! Grymt komplement till M5ans ändamål, går även att åka rent bakhjulsdrivet men då utan några som helst hjälpsystem, extremt roligt! Men även med 4wd och all DSC off så kunden man nästan ha ännu roligare på ett blöt Estoril. Har även pratat med lite vänner som varit med och utvecklat M5 på Nurburgring och där är den faktiskt snabbast med 4wd.. Kommer släppas en häftig tid snart :)!! HAr ni några frågor om nya F90 så fråga på!

7.34 BTG (E46 M3)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.