AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

BMW 530e första intryck

Visad 8.884 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.743st
Postad/Inlagd2018-02-24 20:37
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Haft bilen en dag nu och hunnit köra 6 mil med den; kan trots allt redan nu säga att det är den tystaste bilen jag nånsing suttit i. Helt knäpptyst är det. Sjukt tyst.

Batteriet gillar inte kyla, vid minus 5 max-edrive inte tillgänglig direkt utan först efter några kilometer. Märkte dock att om man laddar just före man skall åka iväg så funkar även max-edrive direkt. Elektriska kilometer verkar vara betydligt kortare än vanliga km så räckvidden kunde varit bättre...nu visade den 32 km fulladdat, körde ca 10 km och den visade 11 km så 1 mil försvann bara så där...

Connected drive får jag inte till att fungera som den skall, får åka till Bavaria på måndag. Annars....I like :-)
          IP: ...[207.240]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2018-02-26 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e G30 -18
Mycket intressant att läsa. Har provat både 330e men 530e är verkligen en helt annan bil och testat den några dagar nu. Inga problem med appen men lite strul med laddningen. Vissa laddstoplar vill helt enkelt inte fungera. Ibland har det hjälpt att bara byta uttag/stople men på något ställe fungerade inte någon vilket verkade märkligt. Stod en annan hybrid bredvid och laddade utan problem.

Känns som det är stor skillnad på att köra med uppvärmd bil och batteri, mitt på dagen (när den stått i solen) kommer man nästan dubbelt så långt som på morgonen. Detta trots att jag ställt in avresetid och kör med eco pro. I morse stod det MAX edrive är inte tillgängligt pga för högt effektuttag, vad det nu innebär. Vid nästa körning var det tillgängligt igen.

Har du några bilder på din och vad valde du för utrustning?           IP: ...[.61.143]
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2018-02-26 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
640i GC -12
Körde en 330 e -18 en vecka i december när min bil var på lackering. Gillade konceptet. Gick nog att anpassa laddning och kupevärmning så det blev klart just-in-time för avfärd men upptäckte att laddning blev klar mitt i natten och sedan startade enbart kupevärmningen strax för avfärd. Inte så bra då det drog ur batteriet en hel del.
Körsträckan var dock alltid för lång för att klara det på el så jag valde att starta på bensin och köra på el i stadstrafik. Min fundering är hur bra är det för bensinmotorn att kallstartas mitt på vägen i 80-90 kph. Kanske någon vet?           IP: ...[0.92.73]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2018-02-26 14:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e f30
När motorn hoppar igång vid 80 knyck så fortsätter elmotorn att driva en stund (när man läser ut l/mil och kWh/mil så ser man), dvs bensinmotorn går obelastat ett tag och vid relativt lågt rpm. Så verkar som dom tänkt till.

Trycker man plattan i mattan eller gasar mer rejält så blir det nog lite hård start dock. Är det riktigt kallt och man vill ha snäll bensinmotorstart så kör över i "Save" vid kallstart och tuffar på "som vanligt". Det går att vara snäll vid bilen.           IP: ...[9.50.40]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-02-27 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Här en bild [LÄNK]
Utrustning [LÄNK]

Kom på EN RIKTIG irriterande sak idag....förbränningsmotorn slår den alltid av så vad gör man när det är t ex full stopp i trafiken p g a vädret eller en olycka och det är minus 26 ute? Blir snabbt iskallt i bilen. Ja 9.2kW batteriet är förstås tomt och säg att man måste övernatta i bilen? Andra bilister har det gott och varmt då motorn går men inte den som sitter i en 530e...testade med lite olika modes ute på parkeringen med 0 km el kvar, inga problem att starta bensinmotorn men den slås av efter bara 10 sekunder typ...livsfarligt in the middle of nowhere på vintern om nånting händer...           IP: ...[207.240]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2018-02-27 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e f30
Nä då, bensin går igång när där inte är el så det räcker till värme. Även om du står stilla på "tomgång" i kö i P. Förutsatt att varvräknaren visar i "ready" så du inte bara står i tändläge 1.

0 km kan ibland vara 5-7 % batteri.

Ovan gäller 330e men gissar det är samma.           IP: ...[196.139]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-02-27 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Ja det stod "ready" på skärmen....kanske väntade jag inte tillräckligt länge för att batteriet skulle bli helt tom, du menar alltså att bensinmotorn inte bara går igång med tomt körbatteri utan även fortsätter att gå efter 10 sekunder och inte slår sig av....förutsatt att stora batteriet är helt tom?           IP: ...[207.240]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2018-02-28 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e f30
Vid ett tillfälle stod jag stilla med "tomt" batteri och värmen igång. Efter en stund så hoppade bensinaren igång även om jag inte gjorde något. %:en steg lite på batteriet. Stod kanske en minut sen körde jag vidare så vet inte hur länge den skulle stått igång men man blir inte utan värme åtminstone sålänge där är soppa i den lilla tanken.

Så nu på vintern är det gött att värmen kommer nästan direkt, även utan att man för-klimat och även om tomt batteri.           IP: ...[9.50.40]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-01 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Active Protection grep in idag, bilen bara tvärnita helt plötsligt på en smal katastrofal dålig väg (efter vintern) så att kollegan som körde bak BMW:n fick sig en liten överraskning. Grund? Jag befann mig på fel sida av vägen, samt att det var en trailer parkerad 50 cm från mig, detta accepterade Bmw:n inte!!! LOL Slog av skiten direkt, biljäveln har 3 kameror fram. 2 åt sidorna och en bak. Plus radar plus plus. Och försöker att hänga dig med hjälp av säkerhetsbältet när du kör iväg om Active Protection är på....otäcka grejor, får lite av en Hall 9000 (Space Odyssey) feeling med bilen....vem är det som styr här egentligen?           IP: ...[207.240]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2018-03-02 07:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
”I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that”

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[121.202]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-03 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Är nu nere i Tyskland med bilen. Den dricker soppa rejält. Drar 1.2 -1.3 liter per mil när man ligger runt 180 - 220, d v s ingen diesel :-) Annars, Led-ljuset kan se snyggt ut men är det så bra? Helljuset verkar i alla fall vara klart sämre på G30:n än på E 90:n. Har inte hittat riktigt bra sittställning än, har sportstolar. Drivlinjan funkar inte helt sömlös, man märker tydligt övergången från el till bensin samt växlingar på bensindrift när man pushar den hårt. Bagagerummet räcker för 2 personer på en weekendtrip.
          IP: ...[220.205]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-11 02:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Tillbaka från Tyskland, kan bara säga; vilken skitbil jag köpt! Vet inte om den är en fågel eller en fisk.... att den med lätthet drar typ 1,2- 1,3 bara man snuttar 200 på AB tog jag som ett skämt och hade fel....

För att den går som en aldrig servad 1981- E28 518 när man ger fullgas vid 150.....för att komma till det s k " E-BOOST" får man trycka pedalen genom golvet och lite till plus att den då först växlar från 8:n till 3:n och tappar massa fart.....Hatar biljäveln efter 2 veckor, man sitter konstigt snett i den också. Fuck it!           IP: ...[207.240]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2018-03-12 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e G30 -18
Tråkigt att läsa att du är så missnöjd. Det enda positiva är att du tycker den är tyst :/. Låter som du skulle behövt en 540e istället, eller rättare sagt en helt annan bil.

Kan meddela att vår VW Golf TSI drar 1,1 i 140-150 på motorvägen och den väger betydligt mindre så är väl ingen konstig förbrukning.

Att den beter sig som den gör vid acceleration i 150-200 är såklart inte optimalt på autobahn men kanske kan förbättras med av en mjukvaruuppdatering. Kan tänka mig att tyskarna inte borde vara nöjda med det. Är inget jag märkt vid körning på svenska vägar.

Att du upplever en sned sittställning borde inte vara något specifikt för just e-drive versionen.           IP: ...[158.150]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2018-03-13 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag bytte efter 2år bort min 330e M-Sport och har haft min 530e M-sport i 2 veckor nu och är jättenöjd, men jag kommer huvudsakligen använda den till korta resor och max inom 100km radie, så förbrukningen för mitt användningsområde är helt grym. Och laddplats både på jobbet och hemma :)

Försökte vara "openminded" och kollade på 15 olika bilmärken innan jag valde min nya, men detaljkvaliten på BMW är grym jämfört med andra märken, och vill man ha just laddhybrid finns det inte många konkurrenter som mäter sig i dagsläget.           IP: ...[.222.30]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-13 18:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Nu var jag säkert lite för negativ i mitt förra inlägg, hade precis kommit hem efter en vecka i Tyskland och upplevt hur törstig den var på AB. Att den lekande lätt sörplar 1,2 per mil vore helt ok om det var en 550i men bilen är ju egentligen en 520i med 184 hk och 290 nm. E-boostar gör den ju först när du ger max gas och då kommer allt på en gång så BMW:s påstående att den skulle vara lika stark som en 530i är en sanning med modifikation :-) Only when U nail it!

Tänkte först att ev. "optimera" den. Hittills har jag dock endast hittat två firmor som trimmar e-modeller från BMW, Ventura
[LÄNK] och Mosselman
[LÄNK] bägge från Holland. ESS har slutat med det. Racechip från Tyskland likaså. Var visst inte helt problemfritt. Jag tror jag väntar lite med optimering även om bägge firmor lovar "lätt" över 300 hk och 500 nm vrid... ty...BMW lovar ju också original 252 hk och 420 nm utan att det stämmer.....

Har 5 års/ 200 000 km Norgesgaranti på bilen, och även om t ex Ventura lovar att deras box inte lämnar några som helst spår i bilens ecu känns det lite så där...

Jag skulle egentligen behöva en stark diesel. Har kört diesel de sista 9 åren och gillar diesel starkt. Tyvärr verkar inte dieslarna ha någon framtid och då blev det en skattelättad phev istället. Men utan det där BMW-typiska leendet på läpparna :-(

Ähh vilket i-landsproblem jag har, det verkar inte alls intressera mig att alla tittar på den och kollegor kommer och frågar om det är en hybridbmw och vad jag tycker om den; lik som tullaren i Larvik när jag ankom Norge med en färja:-)...nu när det blitt lite mildare väder här (+- 0 grad) kör jag 3 av mina 4 mil till jobbet på Max-Edrive.

Kanske borde jag köpa mig en i3 istället + en lite äldre diesel-BMW med stor motor (730d) -för mina tysklandsresor (ca 10 gånger om året med bil)? Gillar elektriskt körning men 530:n vill inte att jag tar bort ägget under gaspedalen...nej tvålitersfyran går i gång direkt om man gasar lite.

Ja, vi får se vad jag gör med bilen men magkänslan säger att den skall bort.
          IP: ...[207.240]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-03-14 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fick också ett väldigt bra intryck under provkörning av 530e, finns inget direkt jag kan klaga på.
Pär:an vilken Spec tog du på din?:)           IP: ...[9.24.60]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-14 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Positiva nyheter grabbar! Lyckades köra den 38 km på max-edrive i eco pro-läge idag. Total sträcka 41 km varar 38 elektriskt :-) Utetemperaturen var + 2,5 och genomsnittshastigheten 53.5 km/t.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2018-03-14 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e G30 -18
Transocean: Det var inte illa, nog längre än vad många andra lyckats med. Bilen måste känt av dina negativa tankar :)           IP: ...[4.51.75]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-14 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
@Krille

Ja, bilen blev nog lite skraj efter att jag hotade med försäljning! Det började redan i morse då max-edrive helt plötsligt var tillgänglig från start fast det var -9 grader kallt ute :-)

Var inte alls ansträngande att klara 38 km nu på eftermiddagen, bara att flyta med annan trafik (rushtid på motorvägen), bilen visade först 27 km räckvidd men klarade alltså 11 km längre, det lovar gott inför sommarn, då kan det tänkas att man kan sköta resan till arbetet helt utan bensin ( 4 mil en väg). Laddar hemma och på arbetsplatsen. Och på AB får jag väl helt enkelt gasa lite mindre :-)           IP: ...[207.240]
Antal inlägg2.743 st
Postad/Inlagd2018-03-21 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Klarar 4 mil nu i rushtiden på vägen hem, alternativt 3 mil om jag kör med max-edrive och comfort och håller mellan 120-140 km/t. Ecopro verkar ta slut tidigare då den inte regenerar lika bra, i comfort kan man glida och regenera samtidigt :-)

Tagit bort ägget under gaspedalen nu efter 3 veckor, BMW:n skall köras enligt högsta tillåtna fart + moms.
Jag verkar klara BMW:s officiella siffror utan problem vilket är bra. AB förbruket är värre men bilen brukas ju primärt mellan hemmet/jobbet så då får det kvitta om den har törst på AB även om det blir många turer..sammanfattad lika eller lite lägre årskostnader jämfört med min gamla 320dA, naturligtvis en uppgrade komfortmässigt.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-03-29 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Transocean: stänger du av radio o klimat m m eller är allt på som vanligt när du kommer ca 40 km på el?           IP: ...[243.215]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07