AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Bromsskivor BMW 745i 2002

Visad 519 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg30st
Postad/Inlagd2018-02-15 23:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i -02
Hej jag undrar om nån har ett tips på bromsskivor som är funkar bäst till skapligt pris och inte slår sej efter 5 minuter ?

snackade med en bilmeck idag som skruvar mycket BMW och han påstod att inte ens de skivor bmw använder är speciellt bra utan oxå slår sej rätt snabbt,

Han menade oxå att en bromsskiva slår sej bara en gång så svarvar man om den när den är rätt ny direkt när den blir skev så håller dom mycket längre sedan, kan det ligga något i det, då vore det ju värt att köpa nya sen tokbromsa tills dom slår sej för att svarva om dom direkt...
men jag kan ingenting om metallens egenskaper på så vis men kanske någon här vet?

vill ju inte köpa asdyra skivor om dom ändå inte håller längre
samtidigt vill jag inte köpa de billigaste jag ser heller då jag inbillar mej att man får det man betalar för till en viss gräns iaf

IP: ...[9.7.152]
Annons
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-02-15 23:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brembo är min rekommendation, många har gott att säga om Zimmermann också.

Det är extremt sällan som bromsskivor slår sig, det där med att bromsskivor slår sig hela tiden är en myt.

Nä, nä, nä - du ska inte tokbromsa en ny bromsskiva tills de glöder.

Däremot så är det en fördel när man exempelvis monterat nya bromsskivor och bromsbelägg att göra en "brake in" procedur. Man gör denna inkörningsprocedur för att "köra in" de två ytorna mot varandra. Vad man vill åstadkomma är en gradvis temperaturökning samt en viss materialöverföring från bromsbeläggen till bromsskivan så det bildas en ytterst molekyltunn film av detta material på bromsskivans yta.

Inkörning av bromsskivor gör vanligtvis genom att bygga upp temperatur gradvis. Tex accelerera upp till 70, bromsa ned till 20, upp till 70 osv typ 5 gånger. Kör någon kilometer eller så och gör om samma sak fast från 90 och lite hårdare inbromsning denna gång. Kyl av bromsarna lite och gör nu samma sak fast med maximal retardation typ tre gånger. Kör en längre sträcka och låt bromsarna kyla av sig.

Man ska se en något blåaktig ton på bromsskivan om gjort inkörningen korrekt.

Det är mycket viktigt att man inte bromsar till stillastående och sedan står ståendes med pedalen nedtryckt och beläggen tryckandes med den varma bromsskivan. Det kan orsaka materialöverföring från beläggen till bromsskivan som i sin tur samlar på sig mer material och sen blir det som en snöbollseffekt och man kan ojämn yta på bromsskivan.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2018-02-16 00:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i -02
okej där ser man vilken tur jag frågade lite innan jag omsatte min teori i verkligheten=) och sabbat ett par nya bromsskivor=)

Sen kan hända jag säger helt fel ord när jag säger slår sej men skeva vinda så det ruskar i hela bilen när man bromsar är ändå inte helt ovanligt på bilar gärna stora tunga oxå,
men nu läste jag om tar.ox som värmebehandlar sina sportskivor innan sista slipande behandlingen för att släppa spänningarna i metallen så dom ska tåla värme bättre sedan så att värma skivorna var ju på rätt spår ändå men kanske inte det bästa att göra med bromsbeläggen iof =)
          IP: ...[9.7.152]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-02-16 01:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att det skakar vid inbromsning brukar i 99% av fallen bero på något annat än just bromsskivorna (oftast komponenter i framvagnen).

I de fall där bromsskivan är inblandad är det inte helt ovanligt att vibrationerna kommer från andra problem (exempelvis kan det bli problem om man kör bromsarna riktigt tokvarma och direkt därefter stannar bilen med bromsen nedtryckt - då ligger bromsbeläggen emot den enormt varma bromsskivan och det kan bli lite väl mycket materialöverföring där. Här bildas sedan små toppar som bildar high spots som blir lite varmare än allt annat och de hårdnar och och blir varmare och hårdnar ännu mer och plötsligt har du ojämnt slitage på bromsskivan som i sin tur kan leda till pulserande känsla i bromspedal/ratt vid inbromsning).

Att de är fysiskt skeva/vinda är mycket ovanligt.

Stämmer, de flesta bromstillverkare numera vet om att inga konsumenter gör någon inkörningsprocedur. Därför görs mycket vid tillverkningen för att detta inte ska behövas vid normala körförhållanden.

Nya bromsbelägg innehåller bindningsmedel men när man använder bromsbelägg för första gången så upphettas lite extra mycket bindningsmedel och omvandlas till gas. Detta kan upplevas som en något försämrad bromsverkan den första korta tiden efter man monterat nya bromsbelägg (utöver den något sämre friktionen mellan bromsbelägg och bromsskiva då de inte slitit in sig mot varandra helt ännu) - detta kallas "green fading" inom bromsindustrin. TRW verkar kalla hela perioden med dålig friktion som "green period" och försöker även minimera detta för slutkunden. Andra tillverkare gör likadant för de vet att de flesta ändåså bara smäller på sina nya saker och drar iväg :-)

Själv så brukar jag faktiskt göra en enklare inkörningsprocedur på mina vardagsbilar - om tillfälle ges.
På min track day car så görs alltid riktiga inkörningsprocedurer - men det är en helt annan sak (och bromsprodukterna inom detta område skiljer sig ofta på en hel del punkter).
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2018-02-16 06:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i -02
okej då hänger jag med=)

och det kanske är denna ojämnhet man lätt kan få eftersom man inte" bromsar in" bromsarna så att säga som min polare snackade om att man kunde svarva bort,

vad händer med härdning/ytbehandlingen av bromskivan då kan man undra, eller det kanske inte gör något de blir bara som ett jämnt slitage av skivan.

Men nu ska jag inte grotta in mej på det, jag är varken bilmeck eller metallarbetare och ville mest ha tips på prisvärda skivor, fast man kan då som novis förstöra även den dyraste skivan om man inte "bromsar in" bromsarna vid byte lite förenklat sagt.
jag tackar för lektionen .           IP: ...[9.7.152]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-02-16 09:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, dessa ojämnheter skulle jag vilja säga är ändåså ganska ovanliga (men uppstår dem så ska det gå att svarva bort dem).

Den absolut vanligaste orsaken är ändåså defekter i framvagnen.

Det byts ju tusentals bromsskivor per dag och det är i princip ingen som bromsar in bromsarna - tillverkarna har tagit med detta i beräkningen. Kör man normalt efter byte så är det inga problem. Men har man precis satt på nya bromsar och drar ut och chockbelastar skivorna (dvs direkt ut från verkstaden och ut på Autobahn och sedan göra en kraftig inbromsning med en tung bil från 250 km/h till stillastående och sedan stå stilla med pedalen nedtryckt) så kan definitivt problem uppstå oavsett märke på bromsskivan.
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2018-02-16 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i -02
ja en inte allt för vanlig situation här i gamla svedala med andra ord=)           IP: ...[9.7.152]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2018-03-31 02:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i -02
Sådär äntligen nya bromsar fram det blev brembo skivor och belägg.

såg nu hur inkörningen skulle gå till vilket jag inte glömt skulle göras men hur den skulle göras, jag har kört så mjukt jag bara kunnat och bromsat så snällt det bara gått och aldrig stannat bilen helt med bromsen eller haft tryck på bromsen vid rödljus eller så

vilket inte var riktigt som man skulle göra,men det har nog inte skadat heller=)

Mycket riktigt så var framvagnen riktigt dålig men glappa styrleder och bussningar som var kassa så det ska bytas så fort kassan tillåter det dvs nästa lön.

Men den har slutat tokvibbrera/ruska när jag bromsar iaf men fixar jag inte framvagnen lär det nog dyka upp fortare än anat är jag rädd för så det får bli nästa månads projekt..           IP: ...[9.7.152]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95