AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Bilresa i Europa?

Visad 3.231 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87st
Postad/Inlagd2018-02-12 22:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
Hej

Planerar en resa ner via Gedser, Rostock, Innsbruck via Brennerpasset till Amalfikusten i sommar o sen upp via italienska kusten till Nice, vidare till Zürich, Nürburgring sen hem igen. Planerar att det ska ta 16-20 dagar med ett par sammanhängande övernattningar på vissa platser. Körtid och sträcka är taget från google maps. Raster är inte inplanerat i körtiden.

Vad tror ni som rest en del om körplanen. Ska man Boka hotell hemifrån eller är det dumt att låsa körplanen? Man kanske vill stanna längre på vissa orter. Vad ska man ha med sig?
Räknar med 25-30000 i hotell o Bilkostnader, sen tillkommer mat o nöjeskontot. Förhoppningsvis vinner man tillbaka allt på kasinot i Monaco ;)
Behöver alla tips jag kan få :)

Dag 1: Sthlm - Plau am see 96mil 12tim
Avfärd 10:00 framme Gedser (Danmark) 19:00 färja till Rostock (Tyskland) 20:45
Rostock – Plau am see 10mil 1tim Ankomst 22:00

Dag 2: Plau am see (Tyskland) - Innsbruck (Österrike) 89mil 8timmar
Avfärd 10:00 framme 18:00

Dag 3: Innsbruck - Venedig (Italien) 39mil 4tim
Avfärd 10:00 framme 14:00

Dag 5: Venedig – Positano 75mil 7tim
Avfärd 09:00 framme 16:00

Dag 6: Positano via amalfikusten till Napoli 12mil 3,5tim
Avfärd 10:00 framme 13:30

Dag 7: Napoli – Pisa via kusten 55mil 5,5tim
Avfärd 10:00 framme Pisa15:30

Dag 8: Pisa – Nice 35mil 4 tim
Avfärd 10:00 framme 14:00

Dag 12: Nice – Zürich 59mil 6,5tim
Avfärd 10:00 framme 16:30

Dag 13: Zürich – Elsenfeldt 37mil 4 tim
Avfärd 17:00 framme 21:00

Dag 15: Elsenfeldt - Nürburgring 22mil 2tim
Avfärd 13:00 framme 15:00 Öppet 17:30-19:30 (250kr körpass)

Dag 16: Nürburgring – Rostock 70mil 6,5tim
Avfärd 07:00 framme 13:30 Färja 15:15-21:15 6 tim
Trelleborg – Hem 66mil 6,5tim
Avfärd 21:15 framme 04:00

655mil totalt

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.           IP: ...[.157.55]
Annons
Antal inlägg5.874 st
Postad/Inlagd2018-02-13 07:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Känns spontant som en trevlig resa men jag hade spenderat en-två dagar på att käka alppass. Du avverkar ju Europas bästa bilvägsområde som om det är en transportsträcka.

          IP: ...[34.11.3]
Antal inlägg1.764 st
Postad/Inlagd2018-02-13 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Personligen så skulle jag ta det lite lugnare med antalet resmål, du kommer spendera mer tid i bilen än att faktiskt uppleva en semester. För dig är det kanske tanken (kan relatera), men för eventuell medresenär så är det inget vidare. Speciellt i en M-bil som är allt annat än perfekt att köra långresor i (tråkig ljudnivå). Ni kommer mer eller mindre checka ut, köra bil, checka in, äta middag, gå en runda på stan och sen lägga er. Lägg till eventuella köer, problem att hitta parkering, dubbelbokade rum (det är Sydeuropa vi snackar om) och längre stop än väntat på vägen.

2-3 stop (plus eventuella övernattningar på vägen upp och ner) skulle jag säga är lagom på två veckor.

De längre stoppen brukar vi boka hotell på i förhand, men alltid avbokningsbart. Alla andra stop kör vi on the go med hjälp av hotels.com och booking.com -apparna. Booking.com är i regel något billigare för samma hotell men hotels.com ger dig en gratisnatt. Går jämnt ut i slutändan. Vi snittar cirka 1500:- per natt i hotellkostnad. Då får man i regel bra standard.           IP: ...[5.94.37]
Antal inlägg548 st
Postad/Inlagd2018-02-13 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Jag gillar också bilsemester med mycket körning, men jag håller med dd88,för en medresenär kan det bli lite tjatigt.

Sen är det väldigt optimistiska transporttider, speciellt om du åker i semestertider.
Fruktansvärt mycket trafik och oändligt med vägbyggen.
Vi var nere en sväng med bilen i Italien förra sommaren i början/mitten på juni, alltså i god tid innan semesterruschen, snitthastighet i södra Tyskland på autobahn 60km/h :(
Innsbruck - Florens (knappt 500km) som enligt Google tar drygt 5 timmar tog för oss 9 1/2 timme.
Är det något du skall planera så till att att du undviker veckoslut när du passerar gränsövergångar och pass, som t ex Brennerpasset.

          IP: ...[2.72.66]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2018-02-13 09:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Är rädd för att en del av etapperna lär, beroende på trafik och vägarbeten, ta betydligt längre tid än vad du planerat. Tex Dag 2, blir tufft att ta Plau am See-Innsbruck på 8 timmar om du inte kör mitt i natten. Du skall förbi München och finns stor risk att du hamnar i rusningen när alla skall hem. Och på helgerna skall alla tyskar till medelhavet över helgen. I somras satt jag i kö där en lördag förmiddag i 3h...

Jag brukar normalt sett stå på rätt bra i Tyskland men snittfarten på sträckan Rostock-Munchen i somras landade på 89 km/h. Och då gick det ändå i 180-200 där det var fri fart.

Så mitt tips är att undvika söndagskvällar att köra in mot större tyska städer och fredagskvällar/lördagmorgonar att köra ut från större städer i södra tyskland. Tyskarna har vanligtvis senare semester men de åker gärna på helgturer när det går :-)

Planera gärna in Ferrarimuseet i Maranello och om du har möjlighet, ta gärna Como också på vägen tillbaka.           IP: ...[208.213]
Antal inlägg5.874 st
Postad/Inlagd2018-02-13 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Comosjöb är i mitt tycke överskattat (stendött och dålig åtkomlighet till vatten) och har svängt förbi två gånger. Föreslår hellre Lugano eller ännu hellre Gardasjöns västra sida.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg529 st
Postad/Inlagd2018-02-13 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi brukar köra de längsta etapperna (70-120 mil) på natten. Gör att man kommer
mycket längre, ett tips är att boka en extra natt på hotellet man ankommer till
så man kan sova några timmar direkt på morgonen när man kommer.

Jag tycker du räknat lite lågt på kostnaderna...Vi brukar ej bo på lyxhotell men
uppskattar vettigt läge och garage eller privat parkering har varit ett måste.
Under högsäsong är det svårt att hitta vettiga hotell för 1000-1500kr           IP: ...[121.203]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2018-02-13 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
Körde förra sommaren en liknande tur men något kortare. Malmö - Munchen - Crans Montana - Genua - Montalcino (via Pisa) - Como (via Verona) - Bechtesgaden (via Verona och Brennerpasset) - Malmö

Första gången jag var ute på det sättet, blev cirka 500 mil och var nöjd med min resa. Som sagt ovan så underskatta inte risken för köer, är det inte köer flyter det oerhört smidigt, är det köer så tar det väldigt mycket längre tid.

Jag var dum nog att inte köra lite mer småvägar men fick ändå en del riktigt trevliga körupplevelser i Alperna. Har du tid så skulle jag rekommendera att vika av från de större vägarna mer, speciellt uppe i bergen.

Italien upplevde jag som extremt effektivt körmässigt. Så länge man är på de stora motorvägarna så tar det inte lång tid att ta sig mellan städerna, men de är avgiftsbelagda och det beror ju på vad man vill se. Just runt Como-sjön var det rätt trångt, jag hade (lite av misstag) bokat ett hotell längst ute på spetsen "söderifrån". Lite marigt att ta sig ut med en 6-serie på de vägarna, men väldigt trevlig utsikt.

Tyskland var rätt snabbt avverkat, ner körde jag på en söndag och jag tror att det inte går lastbilar på Autobahn då. Nackdelen är om man ska ha tag i ett miljömärke för städer, jag hittade inget ställe förutom TUV som är stängt på söndagar. Hem körde jag på natten/tidig morgon, en otroligt kul upplevelse att vara nästan ensam på en bra väg med fri fart.

Hotell bokade jag via Hotels.com strax innan resan, väldigt smidigt. Bokade av en avstickare bara någon dag innan utan att det kostade mig något. Går säkert att boka på väg med.

Räkna dock med att det kommer kosta bränsle, nu körde jag visserligen en 650 men fri fart på Autobahn är inte gratis bränslemässigt. Det går rätt fort på motorvägarna i Italien med, och blir det köer så drar det sitt strå till stacken.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är värmen. Jag körde i början på Juli och det var varmt, riktigt varmt. Speciellt om man sitter mycket i bilen och behagliga 20+ och sen stiger ur i Italien i inte så bekväma 35+.

Överlag så tror jag som andra sagt att du inte ska hänga upp dig för mycket på exakta restider, det lär leda till stress. Ta det lite som det kommer, köer är svåra att planera. Jag hade också funderat lite på om ni är två eller fler. Jag körde själv och trivs bra så, målet var också att köra mycket med lite kul stopp snarare än att bara ha bilen som färdmedel. Men även om jag körde en förhållandevis bekväm bil så är det mycket körande, jag hade inte velat sitta i passagerarsätet om man säger så.

Jag hade med mig en stor resväska med "för mycket" kläder, en datorväska och en mindre resväska som jag i princip inte behövde. Ska man bara glida runt behövs det inte mycket. Tog ut lite pengar i Tyskland för att ha vid behov, men kort funkade mer eller mindre överallt. Hade även golfklubbor då jag passade på att spela Crans Montana (magiskt kl 7 på morgonen uppe i bergen med sanslös utsikt) men det behövs ju knappast om man inte spelar golf eller inte ska spela på sin runda.

Oklart hur mina planer ser ut i sommar men är rejält sugen på att ta nya bilen ner på en liknande runda. Jäkligt kul att köra runt, kan definitivt rekommendera.           IP: ...[223.196]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2018-02-13 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
Tack för tipsen, får bege mig tillbaks till ritbordet.

Kanske får tänka om och korta ner sträckan då vi inte vill minnas resan som om man satt i bilen hela resan och körde mot nästa mål. Kanske stryka södra Italien och vika av mot Nice då vi väl kommit till Verona. Gardasjön såg fin ut så kanske övernatta där innan man beger sig vidare. Jag och tjejen kommer dela på körningen så förutsättningarna finns för att beta av många mil, dock kommer man ju knappt 50 mil på en tank i M2:an så blir en del stopp.

Nån nämnde parkering, brukar det vara ett problem? Vill inte komma hem en massa parkeringsskador.



          IP: ...[.157.55]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2018-02-13 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
Kolla hotellen i förväg, oftast har de någon form av parkering. Jag bodde bara på hotell som hade antingen garage, egen parkering eller liknande. Speciellt nere i Italien är det trångt inne i städerna, och det är tveksamt om snubben med en bucklig Fiat punto är lika rädd om sin bil som du är om man säger så. Hotels.com hade bra info tycker jag.           IP: ...[.66.129]
Antal inlägg207 st
Postad/Inlagd2018-02-14 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
x3 msport
Mina fem cent här efter att ha avverkat några större rundresor i europa är följande:

Om du inte varit på de ställen du ska till kanske du får feeling för något och vill vara där längre samtidigt som något annat du kanske trodde var superbra när du kom dit inte var så kul. Om man inte bokat hotell i förväg så är man ju väldigt flexibel. Dessutom nu när internet/telefon fungerar i hela europa (typ?) utan att bli ruinerad så kan man ju enkelt boka. Risken är såklart att det är fullbokat och att du får betala mer, du kanske får en sämre standard på hotellrummet. Är detta det viktigaste ska du naturligtvis boka i förväg.

En annan aspekt om man gör en sommarsemester är ju vädret. Hur kul är det om det regnar en hel vecka när man ute? Ett år skulle vi ta oss ner mot just moseldalen och vädret såg kanon ut i flera veckor innan. Tills såklart det ändrades tvärt på dagen när vi skulle ner och det skulle spöregna i princip hela centraleuropa två veckor framåt. Och gjorde det också. Inte alls roligt. Men eftersom vi inte hade bokat något så kunde vi kolla var det var bra väder så vi körde till frankrike istället så resan blev bra ändå. Just den typen flexibilitet tycker jag är rätt svårslagen när man ska ut och bila.

          IP: ...[.31.215]
Antal inlägg128 st
Postad/Inlagd2018-02-14 19:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535xd GT -15
Ett alternativ är att åka ena hållet genom Polen. Fina betalmotorvägar med 140 km/h hastihetsgräns. Dessutom låg prisnivå.           IP: ...[.184.51]
Antal inlägg529 st
Postad/Inlagd2018-02-14 19:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
M2-17: Jag upplevde parkering som ett problem när man kom söder om munchen.
Vi bokade via hotels.com men lärde oss att man var tvungen att ringa hotellet
för att kolla så att garaget inte var anpassat till en Fiat Punto.

Förvånansvärt många hotell erbjöd inte bokning av parkering/garage. Det var först till
kvarn som gällde.
          IP: ...[121.203]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2018-02-14 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
bmwping

Ska man åka genom Tjeckien och Wien i så fall? Med första stopp i Wien blir det 90mil 9timmat från Gdansk enligt google maps. 9:45 enligt michelin map           IP: ...[.157.55]
Antal inlägg216 st
Postad/Inlagd2018-02-14 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Mini Cooper S -16
430i GC -16

Såld: 320d Touring -10
Trafiken i Neapel ska ju vara ökänd!           IP: ...[.138.18]
Antal inlägg654 st
Postad/Inlagd2018-02-15 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har också gjort rundresa i europa, vi var i Danmark, Tyskland, Österrike och Tjeckien. Skulle defintivt rekommendera att vara lite längre på vissa av ställena. Visst är det kul att köra bil, men att sitta i bilen 6-7 timmar om dagen i dryga två veckor kan bli tröttande till slut.           IP: ...[76.1.85]
Antal inlägg4.906 st
Postad/Inlagd2018-02-15 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
Jag har bilat Europa, mestadels Frankrike och Italien ett par gånger om året sedan 2001 och håller med föregående talare om att tidsåtgången för sträckorna är något optimistiska. Vi hart alltid bokat våra boenden i förtid, men det är mest för att vi är fem och det är väldigt svårt att hitta rum spontant för en familj med tre barn, så kör du själv eller som par är det väl roligare att spontanboka iaf några av era vistelser!
Kör säkert och notera att varje gång det tar stopp på autobahn eller autostradan är det pga en svensk eller holländare som inte vet hur filkörning går till :)           IP: ...[3.92.70]
Antal inlägg529 st
Postad/Inlagd2018-02-15 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
LUS:Du får lägga till en Dansk med tältsläpvagn. :)           IP: ...[121.203]
Antal inlägg907 st
Postad/Inlagd2018-02-16 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
Instämmer i mycket som sagts här, jag brukar ha en budget på 2000:-/dag för hotell och soppa. Hotellen är ofta lite billigare längre söderut och lite dyrare norrut.

För din info, Zürich (Schweiz) är ett väldigt dyrt stopp, dels är priserna höga och dessutom får du köpa en Autobahn Vignette för hela året som kostar rätt mycket, jag miss inte exakt men 5-600 kr kanske (motsvarande i Österrike är mycket billigare då man köper för en vecka eller så). Om du åker in i Schweiz på motorvägen så finns det inget val, du får inte köra vidare utan att betala.


/DJ           IP: ...[4.52.91]
Antal inlägg566 st
Postad/Inlagd2018-02-17 16:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 F15 -16
Boka absolut inte hotell i förväg. Din tidsplan kan spricka på grund av vad som helst och då ska du krångla med avboka 8 hotell.

Europa svämmar över i hotell, bilvänliga sådana överallt. Finns absolut ingen anledning till boka dem i förväg, åk runt som du känner för.

Tänk på att alltid köpa alla vignetter INNAN du kör in i landet. Många tänker att de tar vignetterna på första bensinmack inne i landet, men poliser har en fäbless för stå direkt över gränsövergången och bötfälla alla som tänkt så.

Parkera bilar är inga problem. Har parkerat enorm X5a i nästan varenda huvudstad i Europa utan en enda buckla eller andra storleksrelaterade bekymmer.

Mina europaresor är i regel helt oplanerade. Jag vet var jag vill börja och sluta, däremellan freestylar jag utefter känsla, infall, väder och roliga destinationer man googlar på utmed vägen.

Schweiz undviker jag, orkar inte med gränskontroller, det är dyrt med vignett och annat, och allt som finns att se där finns mer lättillgängligt i Österrike.

Tänk även på att vägavgifter i Frankrike och Italien är svindyra, ofta uppemot 15 kr / milen och avstånden är långa. Kanske därför motorvägarna i dessa länder regelmässigt är helt tomma typ.           IP: ...[.201.95]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2018-02-17 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
Tack för ers tips.

Saab 9-5: 15kr milen!? Hur ska man veta vart det kostar?, vart man köper vinjetter? När man ska köpa dem? ( trist om man missar sista macken o sen står polis på andra sidan gränsen. Hur betalar man tullarna i Frankrike o Italien? Finns det stationer vid varje på/avfart?

Tycker det låter vettigt som många skriver att man har sätter ett mål o sen freestylar man resan dit. Så blir inga hotellnätter i förväg.

Vad tror ni om resan Gdansk-Wien? Färjan går på över 3000kr så är inte ekonomiskt försvarbart. Docks sparar man ju minst 50mil enkel väg om man startar i Sthlm.           IP: ...[.157.55]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW M5  -02
Pris: 300.000:-

BMW 525 Touring  -02
Pris: 24.900:-

BMW 320  -02
Pris: 80.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen