Sida: 1 2 3 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
176st
2018-02-10 22:43
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Startar en tråd till.
Svårt att avgöra ljud på detta vis.
Men nån som vill gissa på vad det kan vara?
[LÄNK]
Har rullat många mil med detta ljud å hoo går precis lika bra som innan ljudet kom och det blir inte bättre men inte sämre heller
IP: ...[.204.53] |
Annons |
|
10.052 st
2018-02-10 22:48
Anmäl svaret
|
Vevlager gissar jag på då det låter högt och "hårt" :(. Men, testa för guds skull att hänga av remmarna i motorns framkant, försvinner ljudet då så är det nåt aggregat (generator, servopump osv) som låter illa...Kör inte motorn mer än max 20 sekunder utan rem/remmar, detta då ena driver vattenpumpen.
Det kommer säker komma de som tror att det är nån ventillyftare som "hängt sig", dessvärre tror jag inte att det är det du råkat ut för då ljudet är alldeles för högt och "hårt", dessutom brukar ett sådan fel "rätta till sig med mil o tid", tex efter en ordentlig varmkörning. Mitt råd är att behandla motorn försiktigt, allra helst bör du inte använda bilen alls. Är det ett vevlager (troligt!) så kommer du skada vevaxeln om du kör så här, o där är det enda ekonomiskt försvarbar alternativet motorbyte. Har du tur o byter vevlager redan nu så kan du han sån tur att vevaxeln inte hunnit ta skada. Däremot så lär du ha "trevliga metallflisor" i omlopp i motorn... IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-10 22:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Denna bil stod länge när de hände men efter massa letande så rullar denna bil än ska inte säga hur många hundra mil jag åkt men långt över 100 mil och gått hårt hela vintern.
Olja å filter är bytt men inga metall spån.
Ljudet verkar komma framifrån. Öppnar man oljelocket så hörs inte ljudet där ifrån IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-10 23:02
Anmäl svaret
|
Häng av remmarna. Är ljudet kvar så kommer det från motorn. Jag känner dessvärre igen detta ljud, o det låter inte som att en ventillyftare hängt sig, för så här högt låter det inte. En ventillyftare som hängt sig brukar endast höras svagt inne i kupén, jag misstänker att du hör detta ljudet klart o tydligt i kupén. Man kan säkert köra vidare ett tag till, men raset kommer komma, när är svårt att säga, det kan dröja 10 mil eller 500 mil. O har du kört i över 100 mil så här så har du högst sannolikt redan förstört vevaxeln :(. IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-10 23:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Ska hänga av dom å lyssna iaf =)
Rasar denna så har hoo haft ett långt å bra liv iaf. Gått 50000mil nu.
Ja tycker att ljudet borde ha blivit värre under alla dessa mil?
Men hoo går så länge hoo går.
Kosta på en ny maskin å sälja na blir drygt å sälja na som hoo låter nu blir nog svårt. Så hoo får gå så länge de går ska bes den sista denna månad IP: ...[.204.53] |
176 st
2018-02-10 23:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Ljudet hörs i biln men väldigt svagt. Hörs mest utvändigt. Håller man 3500 varv så är ljudet helt borta IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-10 23:15
Anmäl svaret
|
Ok, försvinner det vid 3500 varv/min så kan det vara en ventillyftare, men då borde det inte komma tillbaka när det väl försvunnit så att säg, iaf inte med en gång utan det borde förbli tyst iaf en 20-30 sek innan ljudet "smyger sig tillbaka" IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-10 23:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
De blir tyst där ifrån å uppåt fast ja varvar aldrig långt över 4 men ljudet kommer tebax nästan direkt.
Hoo sotar även mer än förut. De blir inte värdens moln bakom men svart /grått blir de. Tidigare har man aldrig sett nåt.
Är de en massa jobb å riva å försöka se/byta lyftare på dessa? Om de nu kan va de IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-10 23:31
Anmäl svaret
|
Du måste lyfta av kamaxlarna för att byta lyftare, massa jobb, o dyrt. Det är lättare (och billigare!) att byta vevlager(om vevaxeln klarat sig, men visst kan man smälla dit nya vevlager även om lagerytan har ordentliga skador, men frågan är hur länge det håller...) då man brukar kunna ta de underifrån om man plockar bort "lite". Man botar en strulande ventillyftare genom att varva motorn på förhöjd tomgång tills det tystnar, det kan ta 5-20 minuter. När det väl tystnat så skall ljudet vara bort på alla varvtal, möjligtvis att det kommer tillbaka i svag form på tomgång men försvinner så fort man höjer varvtalet. Jag tror inte att det är nån ventillyftare som låter i ditt fall dessvärre :( IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-10 23:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Usch då de låter inge vidare.
Tanken är eller har varit kombin med värme problemet att den ska igång då denna förutom ljudet och dyr skatt så är den oxå för liten. Får inte med all packning jämt. Så vill ja helst inte lägga nån tid alls på denna.
Åker hellre manta tills kombin kanske funkar.
Mer som hittar in i den trån får gärna lägga massa idéer =)
IP: ...[.204.53] |
2.548 st
2018-02-11 12:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525iA -02
|
Kan vara en dålig spridare som får det att låta och med tanke på att den sotar mer än vanligt så ökar misstanken om taskig spridare. IP: ...[9.58.79] |
176 st
2018-02-11 12:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Kan man rycka en kontakt åt gången menar om ljudet blir mindre eller om de ska tystna helt om man gör så?
IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-11 13:04
Anmäl svaret
|
Hm...Förklara för en som inte är expert på diesel hur en dålig spridare kan ge detta mekaniska oljud? Att ett löst tändstift (diesel har inga tändstift) kan låta nåt i stil med det man hör på filmen är fullt möjligt. Men visst om glödstiftet sitter löst absolut. O skulle det nu vara ett löst glödstift så är risken stor att man skjuter gängorna i toppen rätt snart? I mina öron vevlager...
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK] IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-11 13:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Jag har läst att diesel spridare kan knacka nå djävulskt men aldrig hört nån själv. Inte heller hittat nåt ljud på Youtube som låter som detta =/ IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-11 13:43
Anmäl svaret
|
Nej ditt oljud är mycket "hårdare" än så här om jag får säg, men jag kan i vanlig ordning ha HELT fel :D
[LÄNK] (Dåliga injektorer?)
[LÄNK] (Piston slap! Lösningen blev annan motor)
[LÄNK] (Ja påminner en om ditt oljud faktiskt. Felet var kass/kassa injektorer)
Edit: Har lyssnat mycket mer "kritiskt" på ditt oljud. O jag får nog säg att det är inte fullt så "hårt" som jag upplevde det från början. Med andra ord, det kan mycket väl vara en kass spridare. Jag vet INTE hur "smart" det är att köra runt med en kass/läckande/whatever diesel-spridare, men det finns säkert andra som kan svara på det. Däremot kan meddela att om det är ett vevlager så är den motorn körd i praktiken om du nu kört så i över 100 mil. Jag har själv kört i typ 200 mil med knackande vevlager i en Opel Ascona, den lät betydligt mindre vid vissa varvtal. Segdrog man så lät det som värst, så det gällde att ha lagom snurr på maskin så den gick "lätt o fint". Lösningen blev en annan motor. IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-11 13:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
På sätt å vis är ljuden rätt lika men ändå inte. Alltså ljud är ju Skit svårt å spela in så de blir rättvist.
Om man tar en skruvmejsel å sätter mot örat å lyssnar runt så hörs inte knackat alls i toppen eller i blocket.
Men lyssnar på på första spridarn (om man står direkt framför biln å räknar fram ifrån å bak. Så hörs de lite.
Men framför den så ser de ut som en turbin som sitter där ingen aning om va de e för nåt eller va den heter men där hörs knacket bra
IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-11 14:00
Anmäl svaret
|
"Turbinen" är kylfläktbladen till kylaren gissar jag, dessa sitter monterade mot vattenpumpen enkelt uttryckt. Jag har aldrig hört en vattenpump banka på detta vis, om det nu inte är fläktbladen som slår i nånstans, men jag tycker att frekvensen är för låg för detta, du har ju ca 10 fläktblad som skulle slå i nånstans, per vattenpumpsvarv...Häng av remmarna, då kommer "turbinen" stå still, försvinner oljudet så vet du att det inte kommer från motorn. Då kan det vara vattenpumpen eller dess fläktblad eller nåt annat aggregat.
Jag har varit med om att en servopump gav ett hårt knackande ljud som påminde starkt om vevlager ras. Lättnaden var stor för ägaren när bilen gick tyst o fint med avhängda remmar. Visade sig att det räckte att byta drivremmar o montera med korrekt spänning (gammal BMW 535i E34 utan automatisk remspänningsjustering) IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-11 14:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
Ja ska försöka hitta en bild på vad ja menar.
Den turbinen finns inte på 528:an ja har.
Generatorn misstänker ja är boven i dramat med att hoo drar tjuvström men inget med detta ljud tror ja. Ja ska hänga av remmerna å lyssna iaf bara för att.
Vattenpump har ja hört oljud av men aldrig så här.
Generatorn på min manta sa tack och godnatt förra sommarn. Det lät precis som ett vevlager =/
IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-11 14:10
Anmäl svaret
|
Eftersom "turbinen" saknas på 528:an så kan det vara anledningen till att den går varm? IP: ...[197.202] |
176 st
2018-02-11 14:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d-99
528i-97
|
[LÄNK]
Om du tittar på första bilden å den grejen som sitter uppe te vänster.
Ser ut som en liten typ turbin IP: ...[.204.53] |
10.052 st
2018-02-11 14:17
Anmäl svaret
|
Jag TROR det är nån form av "vakuumpump" (till bromsservon?), den borde drivas via (avgas)kamaxeln? IP: ...[197.202] |
|