AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Köp av bromsbelägg, F31 Touring

Visad 4.224 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg12st
Postad/Inlagd2018-02-08 23:28
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 320D -13
Hej, fick nyligen meddelandet att det var dags att byta beläggen fram på min F31 320D -13, har inte kollat på dem men antar att det inte är så akut. Kollat runt lite på olika priser och funderar på att handla ifrån bildelaronline24.
Finns mycket att välja på i olika prisklasser, ATE, TRW, Bosch osv. Det spelar väl inte så stor roll egentligen men vill vara säker på att jag väljer rätt.

När jag kollar på min bil på RealOEM.com så står det att beläggens nr. är 34116859066. Söker man på det numret så får man belägg "För bilar med sportpaket" Vilket inte borde stämma då bilen inte har någon annan sportutrustning. Jag vet dock inte vad som skiljer dessa åt.

Jag förmodar att det skall vara de utan sport/performance. Är det något speciellt märke ni föredrar? Sedan slitagesensorn ska vara denna, 34356792289. Och det finns ju lite olika märken där med.

Servicemeddelandet borde inte vara några problem att återställa efter bytet?

Tack på förhand.           IP: ...[130.108]
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-02-09 01:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Man kan med relativt stor säkerhet anta att du inte har varken förstärkta bromsar (brukar sitta på utryckningsfordon) eller M Sport bromsar (en ovanlig men trevlig option som bilen kan beställas med eller få det eftermonterat hos BMW).

Om du uppger ditt chassinummer (räcker med de 7 sista siffrorna) så kan vi kolla med säkerhet att vi tittar på rätt bilmodell.

Om det sitter M Sport bromsar där fram ser du ganska lätt, för då ska det sitta ett par av dessa fina små saker:
[LÄNK]

När jag slår upp din bil så får jag att bromsbeläggen du ska ha (förutsatt du har helt vanliga bromsar) är BMW 34 10 6 859 181
[LÄNK]

Exakt märke spelar inte så stor roll, köp ett välkänt märke som ATE, Textar (ett märke som BMW använder sig av), Jurid (ett annat märke som BMW använder sig av), TRW, Bosch, Ferodo är exempel på stabila och välkäna märken. Även lite billigare märken som Remsa och Roadhouse brukar fungera alldeles utmärkt.

Jag själv har nog använt alla ovan nämnda märken utan minsta problem, så alla bör anses som safe bets så att säga.

Slitagesensorn är mycket riktigt BMW 34 35 6 792 289. Jag har blivit bränd två gånger på slitagesensorer när jag köpte sensor i kvalitetsnivå med QuickBrake (vilket orsakade att jag fick smälla ihop allt och beställa en riktig hos BMW och göra om halva jobbet igen dagen efter) - jag har inte tid med sådant tjafs så det är original som gäller för mig numera på den punkten.
Men ser att det finns en del pålitliga tillverkare på bildelaronline24 och mitt råd är att inte snåla här utan köp ett välkänt märke som tex Bosch, Brembo, Jurid, Textar eller Hella.

Nej, oftast är det inga problem att återställa serviceräknaren (finns en del udda fall där det av någon märklig anledning inte riktigt fungerat första gången men det är ovanligt).

Så här gjorde jag på min E87 120i -06 men skiljer sig väl lite i detaljer på din - men konceptuellt sett är det samma.

#1 : Insert key.

#2 : Push the Start/Stop button once.

#3 : Push and hold the left button (the one for resetting the
trip odometer) in the instrument cluster until a service
item symbol appears.

#4 : Use the toggle button (on the turn signals lever) to
browse through the different service items available.

#5 : Once you found the item you want to reset, press the
BC button (on the turn signals lever) once and the
option RESET will appear.

#6 : To confirm and actually perform the reset, push and
hold the BC button. An animated clock will appear,
when it disapperars (and the new value of the service
item is visible) you release the BC button.

#7 : Push the Start/Stop button twice to turn off the
vehicle.

#8 : Done.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2018-02-09 06:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 320D -13
Tack för hjälpen! Här är de 7 sista i chassinumret: F661778           IP: ...[.51.212]
Antal inlägg21.809 st
Postad/Inlagd2018-02-09 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt ett pressmeddelande jag läste från Ferodo för några år sedan, skrev de att de blivit huvudleverantör av bromsbelägg till F30-serien.

Men Textar, Jurid, Bosch, TRW, Ate etc. gör alla bra belägg.

En sak som jag har stört mig lite på är dock att F31:ans bromsar ger enorma mängder svart bromsdamm...

Därför kommer jag att montera Ate Ceramic på bakaxeln för att minska bromsdammet där.

Fram letar jag fortfarande efter lite skarpare belägg för ännu bättre bromskänsla - dvs. sportbelägg som jag hade på en tidigare BMW E46 och var väldigt nöjd med (Ferodo Performance DS).
I mitt fall som har något mindre bromsskivor än 320d (av någon anledning) är detta inte så lätt, men det verkar finnas ett större utbud för 320d på den fronten.

Hittar jag inget bra sportbelägg till framaxeln kommer jag att köra på Ate Standard då de efter mina efterforskningar verkar ha lite mer initial (kall) friktion än de flesta andra beläggen till min bil.

Ate standard har amerikanska friktionsklassningen GF medan BMW original, Bosch och Ferodo Premier har FF. Textar och Brembo har FE, dvs. lite lägre friktion när de är varma.

Dock kan det vara andra klassningar på beläggen till din bil då de inte är samma...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-02-09 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Tack för hjälpen! Här är de 7 sista i chassinumret: F661778
Ok, då ska det ovan nämnda info stämma (min exempeluppslagning stämmer överens med just din modell samt vad jag kan se så har denna inte några förstärkta bromsar och M Sport bromsar bör den inte ha fast det kan enkelt se själv).
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2018-02-13 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 320D -13
Har några fler frågor. Jag tänkte att jag köper bakbeläggen samtidigt, men tycker det är lite svårt att se vilka det ska vara på realoem.com. Det radas upp så väldigt många olika nummer för beläggen.
Men det borde nog vara 34216850569 eller 34216873093.

Fram tror jag att det får bli TRW, antingen de vanliga eller dammreducerade DTEC COTEC. Är det något värt att lägga extra på tror ni?

Bak på TRW finns, COTEC eller DTEC COTEC men ingen av de är förberedda för slitagesensorn av någon anledning. Borde jag välja andra då?           IP: ...[.45.169]
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-02-13 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, får hålla med om att det såg ut att vara en rörig röra av massa nummer.
Men ändåså inte, egentligen är det inte så många om man bara filtrerar lite.
[LÄNK]

Vad jag kan se så är det detta nummer som du bör sikta in dig på.
34 21 6 873 093

Om vi börjar uppifrån och går ned så ser du att det blir bara ett enda nummer till slut.

569 är ENDED
093 är det nya

Korea = YES
Din bil är inte för den koreanska marknaden så vi kan glatt skippa detta!
809 => don't care
094 => don't care

Korea = NO
Reinforced = NO
Detta passar ju in på din bil - men visar sig att det är exakt samma nummer som längst upp - så oavsett vad detta betyder så ändrar det ingenting...
569 = ENDED
093
093

Japan = NO
Reinforced = NO
Detta passar ju in på din bil - men här är ändåså delen "ENDED" och det är än en gång samma nummer som längst upp - så oavsett vad detta betyder så ändrar det ingenting...
569 = ENDED

Så efter en enkel sållning så är det bara ett nummer kvar! :-)

En anledning till att dessa lågpriskedjor är billigare är att de aldrig behöver klura ut ovanstående detaljer. Jämför med en affär där du bara kliver in och säger "Jag ska ha x till bilen y". Den kompetensen är inte gratis.

Är det den där lågpriskedjan som skrivit att de inte är förbereda för slitagesensor? Dessa lågpriskedjor har inte ett enda rätt på sina sidor, de stoppar in ett antal alfabet i näsan och sedan nyser rakt in i webserven och vips så är websiten klar!

Det är ofta det är fel texter, fel komponenter kopplade till fel modeller, helt fel saker upplagda, helt åt helsike fel information åt både det ena och det andra hållet. Men ibland har de rätt. Det finns tusentals liknande inlägg där andra är lika förvirrade över infon i dessa lågpriskedjor - så det är inte jag som hittar på eller är allmänt gnällig. Jag skulle rekommendera att kolla direkt i tillverkarens egna katalog angående detaljer - det brukar vara mer rätt där (men inte alltid). Finns egentligen bara ett enda litet halmstrå man kan hålla sig i på dessa lågpriskedjor och det är BMW's artikelnummer - då brukar det bli rätt - för det mesta.

Johan B nämner ju att F30/F31 av någon anledning använder bakbromsarna lika mycket som frambromsarna. Gissar på att det något modernt elektroniskt påhitt (gissningsvis relaterat till det dynamiska stabilitetssystemet) och finns väl på de flesta nyare modeller numera är man rädd för. Å andra sidan så rostar inte bakbromsarna fast då alla mest fiskör runt numera och använder aldrig bromsarna.

Så därför kan det faktiskt vara smart att köpa ett dammreducerande belägg där bak. Men även fram också såklart - på min E87 120i är det frambromsarna som dammar 10 gånger mer än bakbromsarna. Har själv aldrig provat nyare belägg från TRW. Är COTEC vanliga belägg och TRW DTEC COTEC dammreducerande? Ska kolla upp TRW's hemsida, blev nyfiken.

Annars tror jag mycket på ATE Ceramic som Johan B verkar gått på. Men du har inte hunnit prova dessa ännu - eller?

EDIT : Intressant, DTEC är alltså TRW's low dust alternativ. COTEC är bara en ny coating för att undvika "green fading" (när lättflyktiga ämnen i friktionsmaterialet kokar bort under inkörningsproceduren - vanligt bland racingbelägg).
[LÄNK]

Hmmm, får kolla upp om TRW kanske har något bra low dust alternativ till min E87 120i.

Tjo! De ska ha GDB1611DTE (fram) och GDB1612DTE (fram) till min E87 120i - kanske ska prova dessa?
Antal inlägg21.809 st
Postad/Inlagd2018-02-14 09:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, jag har inte monterat Ceramic-beläggen ännu.
Tänkte ta det till våren i samband med byte till sommardäcken.

Enligt det jag har läst mig till från olika användare av Ate Ceramic och Ate själva, finns det två presumtivt negativa effekter med de beläggen förutom att priset är något högre än för standardbelägg från Ate och andra "premiumtillverkare".

1. Ate själva skriver på sin produkthemsida att Ceramic-beläggen inte är tillräckligt aggressiva för att ta bort djupare rost på bromsskivorna som vanliga belägg ev. skulle klarat av. Detta kan kanske vara en nackdel i vårt land med mycket saltslask kanske... Får hoppas på att den frekventa användningen av bromsarna som bilen själv gör med aktiva stabiliseringssystemet och farthållaren med bromsfunktion är tillräckligt för att hålla rosten borta från svepytorna - vi får se nästa vinter hur det går.

2. En del personer vittnar om att beläggen kan ge en känsla av att inte bita ordentligt de första få metrarna vid bromsning innan de fått upp lite värme, men att de sedan biter bättre än standardbelägg.
Det ger troligen ingen större skillnad i bromssträcka men kanske en annan känsla i bromsningen.

Fördelarna skall i alla fall vara att de är tystare än vanliga belägg, håller mycket längre, får skivorna att hålla mycket längre och att de dammar mycket mindre.
Det är framför allt det senare jag är ute efter vid bytet.

Ate säljer normalt sett inte Ceramic-beläggen via sina generalagent-/återförsäljarkanaler i Sverige av någon anledning, men de verkade inte helt avvisande till att börja med det utifrån svaret jag fick av generalagenten i Sverige i höstas.

Ang. TRW:s belägg så är det nog TRW själva som anger att de inte är förberedda för slitagegivare men tittar man på bilder på beläggen (både ritningarna och fotografier) så verkar det som att de är det - i detta fallet kan det vara TRW själva som skrivit fel...eller så är det någon liten detalj i stödplåten till belägget som gör att det inte går att fästa en givare där, men jag tror utifrån bilder att de helt enkelt har angivit fel parametrar i "produktspecifikationen" - en "tryckfelsnisse".

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-02-14 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant info Johan B!

Jag tog mig en titt i TRW's katalog för de belägg som fanns till min E87 120i (både DTEC och icke-DTEC) och samtliga hade noteringen att de hade uttag för slitagesensor.

Men nu var det ju inte frågan om min bil, utan om trådskaparens :-)

Så som jag nämnde ovan, dubbelkolla vad TRW själva säger.
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2018-02-14 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 320D -13
Jag kollade TRW:s sida innan och det stod även där att de inte var förberedda för slitagesensorn (bak). De andra från TRW (ej DTEC) var inte heller förberedda för sensorn stod det.
Så det fick bli TRW COTEC DTEC fram och ATE bak.           IP: ...[.45.169]
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-02-15 00:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var märkligt! Jag håller med Johan B, kanske TRW faktiskt har fel mot alla odds, eller vet något som inte vi vet.

Så om både tillverkaren och websiten (som ju bara överför överför data från olika datasystem in i sitt datasystem) säger att det är problem med sensorn, så skulle inte jag köpt det förräns jag hade dubbelkollat med tillverkaren - vilket kan ta tid...

Så det där du köpt blir alldeles utmärkt!

Angående ATE Ceramic är jag inte personligen oroad över att de inte klarar av att ta bort djupare rost. Men om man har en körprofil där man kör med bilen i vårt klimat och bilen står stilla i längre perioder utomhus (exempelvis använder bilen i två veckor, bilen står stilla i två veckor, använder i två veckor, står stilla i två veckor osv) så kan det vara ett problem.

Funderar på om det upplevda problemet att de inte biter bra i början av inbromsningen beror på effekter som "green fading", men din beskrivning av problemet passar inte riktigt in på det.

Finns bara ett sätt att ta reda på - prova själv! :-) Hittar jag ett lämpligt inköpsställe så kommer jag köpa och prova ATE Ceramic både fram och bak.
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-04-04 02:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har nu inhandlat TRW DTEC belägg till min E87 120i (passade på att köpa både fram och bak). Får se om jag slänger på dem denna säsongen eller väntar till nästa säsong - får återkomma hur dessa beter sig.
Antal inlägg378 st
Postad/Inlagd2018-04-04 17:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Kan rekommendera Textars keramiska belägg "Epad" annars, kör såna på min E90 och de dammar betydligt mindre än originalbeläggen som satt innan.           IP: ...[161.192]
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-04-04 18:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De beläggen var på tapeten för min del.

Men det visade sig att Textar inte har epad till mina frambromsar (bara bakbromsarna vilket är lite märkligt - är ju där fram som det behövs som mest).

EBC Redstuff Ceramic fanns varken till fram eller bak.

Bosch QuietCast Ceramic vet jag inte - troligtvis inte.

ATE Ceramic fanns dock både till fram och bak - men lite jobbigare att jaga rätt på och blev då lite dyrare.

TRW DTEC fanns till både fram och bak och lättillgängliga - så det blev dessa.
Antal inlägg21.809 st
Postad/Inlagd2018-04-04 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-slangen, var beläggen förberedda för slitagevarnare (som de angav att de inte var)?

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-04-04 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt TRW ska dessa belägg (Fram=GDB1611DTE Bak=GDB1612DTE) vara det.

Men det är exakt det första jag tänker kolla (och fota och lägga upp här) när jag får prylarna :-)
Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-04-14 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan bekräfta att dessa TRW DTEC belägg har uttag för slitagesensor
[LÄNK]
Antal inlägg21.809 st
Postad/Inlagd2018-04-14 21:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bmw-slangen, är uttagen "frästa" så det går att fästa slitagevarnaren?
De har ju ett smalt spår (kanske 1,5-2 mm brett) där de ska skjutas in i motsvarande smala "räls" på belägget.

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-04-14 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps. Jag tror jag förstår vad du frågar efter - men lägger upp bilder på bakre inner- och ytterbelägg för säkerhets skull
[LÄNK]
[LÄNK]

Såhär ser förresten slitagesensorn ut
[LÄNK]
Antal inlägg21.809 st
Postad/Inlagd2018-04-14 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det var nog bild 2 jag ville se...det är de små klackarna som ska hålla fast varnare - det som är lite intressant är om den delen är fräst på baksidan (mot skrikdämpningsplattan) så den är tillräckligt tunn för att greppa i spåret på varnaren.

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.317 st
Postad/Inlagd2018-04-14 22:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, förstår nu vad du menar.

Fick ta fram ficklampan och det är materialt bortfräst mellan antiskrikplattan och backing plate (är väl ca 1 mm extra utfräst runt öppningen).

Botten av denna urfräsning är rund (men det tror jag det är på alla bromsbelägg) medans slitagesensorn har en fyrkantig profil fast å andra sidan sitter där en liten fjäderstålbit som gör att profilen i princip blir rund ändåså.
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i touring  -96
Pris: 10.000:-

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08