AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Framtida värdeminskning M2

Visad 1.384 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg71st
Postad/Inlagd2018-02-04 17:10
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Sitter och räknar på om man har råd att byta upp sig till en M2, vilket vore en drömbil.

Tanken är i så fall att äga den länge, 6-8år, och ingen vinterkörning. Körsträckan per år, högt räknat, är 1000mil (har rullat ca 200mil i snitt med C5an de senaste två åren så god marginal). Vad tror ni att värdet kan vara på en sådan om 6år ifall man köper en lätt begagnad på ca 1000mil av årsmodell 2017 vilket skulle innebära att den rullat 7000mil och är 7år gammal då.
I kalkylen, där jag tänker att jag tar i, hoppas jag kunna hitta en sådan för ca 450tkr i sommar och få tillbaka 180tkr år 2024 (40% av inköpet), känns det rimligt?

Om man ser mer kortsiktigt perspektiv, borde inte priserna börja sjunka nu när det inte är lika hårt tryck på nya? Det finns många -18 hos handlare idag men knappt en bil under 500tkr trots att många av de för försäljning antagligen inte var dyrare nya.

Tacksam för all input i jakten på drömbilen :)           IP: ...[143.224]
Annons
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-02-04 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror det kommer komma en dipp nu när det finns många nya ute. Men sen kommer den att plana ut och hålla värdet väldigt bra på 6-8 års sikt. Men köp en ny med bra rabatt och håll dig borta från de begagnade som ligger för högt så du kommer in rätt. Eller ta nån av de begagnade som kommer ut lite lägre i pris. Ibland händer det ju också. :)           IP: ...[125.224]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2018-02-06 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack för inputen Verdi. Om det är som du säger, och som jag räknar, så ska det inte behöva bli så förskräckligt dyr bil att äga i det långa loppet.

Var förbi den lokala handlaren förra helgen som har två stycken ståendes och haft en längre period, kunde erbjuda 8% på stående fot, deras förhoppning är att det blir rusning innan nya skattesystemet slår till.
8% på en DCT utrustad (tror jag det lutar åt) och lite annat trevligt blir dyrt så hoppas på att det kommer några bra alternativ på begagnatmarknaden framöver.
          IP: ...[143.224]
Antal inlägg901 st
Postad/Inlagd2018-02-06 19:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
Man vet ju inte på förhand men jag tror den håller värdet bättre än vad du utgått ifrån, skulle gissa att priset år 2024 ligger runt 200-250K snarare än 180K.

Tror också att du får svårt att hitta en för 450K innan hösten tyvärr.

/DJ           IP: ...[94.10.5]
Antal inlägg9.525 st
Postad/Inlagd2018-02-06 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Köp en manuel, de kommer hålla värdet bättre, speciellt då M2 kan passa bra som
banbil på ”äldre dar”?           IP: ...[9.16.96]
Antal inlägg499 st
Postad/Inlagd2018-02-06 19:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Tror också att det blir svårt att hitta en årsmodell -17 innan hösten för 450’.
Billigaste M2:an på Blocket nu ligger på drygt 490’ och rimligen bör inte priserna gå ner nämnvärt närmaste tiden.
Speciellt inte med tanke på , som du själv nämner, införande av bonus/malus och vad det kostar att köpa en helt ny.

Nybilspriset på M2:an har ökat förvånansvärt mycket, bruttopriset för en helt naken bil när jag beställde min låg på strax under 510’ och nu ligger motsvarande på 547’ nästan 8% prisökning.

Vad en begagnad bil kostar 2024 är givetvis helt omöjligt att ens gissa, våra kära politiker kanske har förbjudit bensin/diesel då eller höjt priset till 100kr/litern osv.
Men om inget dramatiskt inträffar så är det trots allt en entusiastbil och de brukar behålla värdet väldigt bra.           IP: ...[.181.27]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2018-02-06 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det har säkert gjorts några affärer med begagnade M2-or under 490kkr under hösten men då ska man beakta att några av dessa har köpts relativt billigt av den första ägaren (nypriset har som bekant ökat från 510kkr och lägg därtill <12% rabatt beroende på handlare, avtal och utrustning). Att nybilspriset har gått upp beror förmodligen på den efterfrågan som funnits snarare än stigande produktionskostnader eller LCI-uppgraderingen. Den senaste höjningen var marginell i sammanhanget (ca 3kkr).

Jag vill ogärna spekulera i framtida andrahandsvärden och låter därför bli men jag är nyfiken på vad som kommer att ske när "den nya" M2-an lanseras i april/maj. Ett annat motoralternativ borgar för bättre prestanda men sannolikt också ett högre pris vilket gör att vi antingen kommer att se ett pressat pris på den "gamla" versionen med N55-motorn eller tvärtom, efterfrågan går upp om den nya är väsentligt högre (dvs utanför min och andras budget). Ska man köpa en ny så bör man fundera över vad som är viktigast, pengarna eller prestanda.

8% rabatt på en ny M2-a var ok för ett år sedan men nu skulle jag räkna med mer. Vill du få en alternativ att jämföra med så skicka ett pm.

/Per           IP: ...[4.52.60]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-02-06 23:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det ligger 50+ M2 på Blocket idag, har svårt att tro att det finns tillräckligt många köpare för dessa innan sommaren, trots bonus/malus-systemet som träder i kraft för MY19.

Finns fortfarande handlare som har allokeringar för de sista MY18-bilarna, hade det varit en bonus/malus-rusning så hade dessa redan varit borta.

Tror marknaden klarar sig på befintligt utbud av bilar, många väntar säkerligen även på M2 Competition. Blir den en besvikelse så lär det dock finnas gott om spekulanter på vanilla M2.           IP: ...[9.13.90]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2018-02-07 09:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack för svaren.

Förstår att det är svårt att sia om ett pris 6år i framtiden men för att få ihop en någorlunda vettig kalkyl behöver jag gissa och låter inte som jag gissat på ett för högt andrahandsvärde såvida inga andra faktorer ändras markant.

Vad gäller begagnade så har jag de senaste månaderna sett några bilar ute för 470tkr, någon har försvunnit snabbare (o dykt upp igen men 30tkr dyrare) och någon har legat kvar en längre tid. Antalet bilar kring 500tkr fortsätter dock växa så hoppas att någon snart tar ett kliv nedåt.

Gällande låda velar jag, å ena sidan alltid skoj med manuell i en sådan här bil, utbudet är större kring min tänkta budget och ett eventuellt högre andrahandsvärde. Medan automaten är snabbare. Får bli att försöka provköra båda innan affär.

Hade jag pressat min handlare kunde jag nog fått bättre än 8%, känns dock surt som ni säger att nypriset har ökat så pass mkt utan några egentliga skillnader. Finns ju dock nya bilar ute med bättre rabatt som det inte verkar vara något riv efter exempelvis [LÄNK]           IP: ...[35.0.28]
Antal inlägg76 st
Postad/Inlagd2018-02-07 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
On the same note, how much do you assume mileage would affect the sale price? I have my car since September and barely covered 350mil (200 of which are the Welt-Delivery), so very low.

When I initially bought it I destined it to be my all-rounder, knowing my daily mileage is low anyways. But circumstances change, and I might take a position that would require long drives- which now I can't decide if should be done on the M2 or not.

I'm thinking of getting a 330e for the increased work related commutes, but that would mean the M2 usage would be knocked even lower to basically being a summer weekend car. In that case, I'm having a hard time deciding if I should even keep the M2 or sell it for a Lotus or something in that range as I won't require the daily comforts anymore.

On the other hand, I truly love this car. What do you reckon, sell it and get a daily+extreme weekend or just rack up the mileage on it?
Doesn't seem like a good timing to sell anyways. If it matters, it's a manual LCI fully loaded with all the options ticked (well, except for tinted windows, I look like a drug dealer as it is already), 350mil - new price 626,000.           IP: ...[.188.44]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-02-07 09:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja det är lätt att glömma att nypriset ökat så pass mycket.

Angående låda: Jag har ju faktiskt haft en av varje. Både manuell och DCT. Båda har sina fördelar. Skulle nog ändå rekommendera DCT-lådan faktiskt.           IP: ...[6.28.75]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 735i  -90
Pris: 15.000:-

BMW 535  -92
Pris: 45.000:-

BMW 320  -04
Pris: 35.000:-

BMW 735 IA  -92