AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

f11 -11 underhållsladda

Visad 1.768 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg247st
Postad/Inlagd2018-02-01 08:11
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da f11 -11
Ganska ny med bilen och har läst på lite extra ang batteriet i bilen efter ett litet missöde efter nyår (kolla mina trådar)

När det gäller laddning eller underhållsladdning på era bilar med stora dieselsexor. Enl vissa forum bör man ladda batteriet men jämna mellanrum då det finns mycket elektronik och att startmotorn drar mycket ström. Har även Dieselvärmare som används. Kör också rätt korta sträckor.

Jag har ALDRIG laddat mina bilar genom åren, har alltid funkat. Förutom vissa skrotisar man hade när man var 18.

Vad har ni för synpunkter i detta ärende?
Skulle vara intressant att veta hur ofta ni laddar era batterier.           IP: ...[.51.161]
Antal inlägg1.712 st
Postad/Inlagd2018-02-01 08:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 xDrive Msport -17
Jag brukar ha som regel att slänga på laddaren över natten varje gång jag får lön           IP: ...[178.187]
Antal inlägg20.284 st
Postad/Inlagd2018-02-01 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Under vintern försöker jag nog ladda ungefär en gång i månaden eller så - har dock inget "schema".
Under sommaren blir det kanske varannan månad.

Mina batterier brukar hålla länge, vilket jag tror beror på att jag laddar dem emellanåt.

I E46:an höll originalbatteriet i 40.000 mil/14 år utan att strula. Bilen skrotades ut pga. vildsvinskollision...

I Hyndan (Santa fe) sitter också originalbatteriet kvar (13 år/14500 mil) men har väl tappat kanske 15% av CCA-kapaciteten (är nere på ca 500CCA mot märkning 600CCA) enligt batteritest och instrumentet föreslår byte, men den startar alltid även om den kan vara lite trött när det är riktigt kallt och stått några dagar.
Hur tidigare ägare har laddat batteriet i den bilen har jag dock ingen aning om, men vi har kört den mer än 7000 mil sedan köpet för några år sedan.


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2018-02-02 07:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da f11 -11
Tack för tipsen.
Köpte en smart laddare och ladda i natt. Verkar ha funkat bra. :)

Har ytterligare en fråga.

Har läst någonstans att bilen inte fattar att man laddat bilen med extern laddare.
Är det nått som måste göras när man laddat?

          IP: ...[.51.161]
Antal inlägg20.284 st
Postad/Inlagd2018-02-02 08:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Om du laddar via polerna under motorhuven går strömmen via IBS-sensorn och då detekterar den laddningen = inga problem.

Laddar du direkt på batteripolerna i bagaget känner inte IBS av att batteriet har laddats och då kan det i vissa fall bli strul när IBS tror att batteriets laddning är lägre än verkligheten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.712 st
Postad/Inlagd2018-02-02 08:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 xDrive Msport -17
Bilen behöver inte fatta att bilen blir laddad, den märker att det helt plötsligt blev mer kräm i batteriet. Jag gör ingenting.

Viktigt är att välja en laddare som är gjord för AGM-batterier.           IP: ...[178.187]
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2018-02-02 08:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da f11 -11
Ah, lysande. Jag laddar från polerna i motorutrymmet.
Har en laddare som laddar alla typer inkl AGM.           IP: ...[.51.161]
Antal inlägg3.071 st
Postad/Inlagd2018-02-02 08:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
F25 X3 2013
Måste låna tråden lite då jag skapade en tråd men fick inget svar där.

När jag laddar via polerna eller på batteriet dirket har jag fått varning för urladdat batteri detta häna på mina tvåp senaste F10 bilar vad gör jag för fel?           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2018-02-02 22:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520DA Touring -15
Vad är egentligen bästa sätt för laddning?
Jag har en BMW520dX -16 och en CTEK MXS 5,0 och laddar på batteriet via motorrummet.
Bilen står inomhus i garage ca +15 grC.
Ska jag använda symbolen "stjärna" 5A/14,7V eller "normal" 5A/14,4V?
Kan "stjärna" skada batteriet när bilen står inomhus? Spelar det egentligen någon roll?           IP: ...[9.160.8]
Antal inlägg20.284 st
Postad/Inlagd2018-02-02 23:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Jag har precis varit i kontakt med Ctek rörande frågan om att ladda ett AGM-batteri med en laddare som inte har AGM-läge.

Svaret blev kortfattat:
Man kan inte skada batteriet genom att ladda AGM-batteri med laddare som är optimerade för vanliga "våta" batterier (14,4V) men det kan ta lite längre tid att ladda och det är inte säkert att man får 100% laddning med 14,4V.
14,7 V är korrekt för AGM- och Gel-batterier.

Däremot ska man ALDRIG använda "recond-läge" på AGM- eller Gel-batterier då de inte stratifierar syran på samma sätt som våta batterier!
Man kan t om förkorta livslängden/förstöra de batterierna med recond, då elektrolyten kan "koka bort" och inte är möjlig att ersätta i den typen av batterier.
Slut på "svaret" från Ctek!



Du ska som jag skrev innan, ladda via polerna under motorhuven!

Har du "stjärn-knapp" så laddas batteriet med 14,7V vilket är korrekt för laddning vid +20 grader C.

Vissa laddare har temperatursensor och kompenserar för högre/lägre temperatur än +20 grader C.
Min lite större Ctek-laddare med temperatursensor brukar ligga på ca 15 Volt nu när det är minusgrader och då har den inget speciellt AGM-läge.


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2018-02-03 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520DA Touring -15
Tack Johan B för uttömmande svar.           IP: ...[9.160.8]
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2018-02-03 16:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da f11 -11
Mht uttömmande svar. Tack

Har alla F11:or AGM-batteri?           IP: ...[9.20.97]
Antal inlägg386 st
Postad/Inlagd2018-02-03 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
I och med att IBS:en sitter på batteriets minuspol är det viktigt att inte ansluta något till batteriets minuspol. I stället ska man ansluta minuskablage till
chassit.

Jag har min laddare ansluten till batteriets pluspol via en lös hängsäkring. Minuskabeln från laddaren är ansluten till chassit. På så sätt flyter laddströmmen genom IBS:en. Laddaren sitter på en träbygel, som jag har snickrat ihop, över kardantunneln i baksätet. Jag har bara laddaren inkopplad på vintern. I och med att min laddare relativt lätt går att koppla in och ut kan jag använda till andra batterier som behöver hjälp.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg20.284 st
Postad/Inlagd2018-02-03 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Såg att en sak jag skrev var möjlig att feltolka.

Stjärn-/AGM-läget ska man använda för vanliga batterier om det är kallt (då fungerar den nästan som temperaturkompensering som finns på vissa "större" laddare - har för mig att gränsen för "kallt" går vid +5 grader C eller kallare, enligt instruktionsboken för de mindre laddarna) och vid normal temperatur (eller kallare) för AGM- och Gel-batterier. Om jag inte missminner mig helt står det även att stjärn-läget inte ska användas vid hög temperatur för då kan batteriet bli överladdat/"koka".

Men enligt kundtjänsten hos Ctek är det riskfritt att använda standardladdare utan temperaturkompensering/stjärnknapp eller särskilt AGM-/GEL-läge och ladda AGM-batteri med laddspänning avsedd för vanliga våta batterier
Dock kan det som sagt då ta längre tid och/eller resultera i att de allra sista procenten i AGM-batteriet inte laddas upp.

Utan att ha kollat, skulle jag våga säga att alla F10/11:or etc. har AGM-batterier som fabriksmontering, åtminstone på den svenska marknaden.
Däremot ska det vara möjligt att koda in vanliga våta batterier via datoruppkoppling etc. och man vet ju aldrig om någon bytt batterityp vid batteribyte...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg3.071 st
Postad/Inlagd2018-02-04 07:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
F25 X3 2013
Ingen som har en teori varför min bil lvarnar för urladdat batteri varje gång kag laddar den?           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg34 st
Postad/Inlagd2018-02-04 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d X-drive -14
Impala lowrider -62
Har du stresstestat batteriet? Bytte nyss mitt originalbatteri efter fyra år och jag hade motsatt problem, bilen indikerade inte nåt men vid test var det 300 av 950 cca kvar. Återförsäljaren tycker fyra års livlsängd är rimligt på ett stort AGM-batteri, dessa bilar har en enorm omsättning av ström och stödladdning rekommenderas med jämna mellanrum.           IP: ...[.252.70]
Antal inlägg3.071 st
Postad/Inlagd2018-02-04 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
F25 X3 2013
Nej det har jag inte, Har haft samma varning på två olika F10 varningen kommer vid först astarty efter varja laddning mins 24H hur stor är sanolikheten att båda ska samma problem ? Annars varnar den alrdif bara när jag har laddat som sagt           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg2.336 st
Postad/Inlagd2018-02-05 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
650i F13 -12
328i F30 -14
Z4 3.0 Si E86 -07
Volvo 740 -90 10000 mil
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Catch_me, jag upplever samma sak på min 650 och undrar om det inte var så på min tidigare 530 E60 också. När jag laddar under huven med en modern laddare, dock inte Ctek.

Men bara vid start direkt efter laddning. Nästa gång jag startar bilen är meddelandet borta. Jag har inte gjort någon djupare analys av det eftersom allt fungerar som det ska förutom meddelandet som dyker upp.           IP: ...[5.68.66]
Antal inlägg542 st
Postad/Inlagd2018-02-05 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Jag hade en X5a som drog väldigt mycket vid stillastående och iofs lite korta resor också. Då köpte jag BMW laddaren som sägs vara en CTEK. Det följde med en hög kablar och jag drog ner kontakten till grillen, otroligt smidigt. Blev en slags fast installation men laddaren var på utsidan, bara plugga in. Har letat som f-n för att få tag i endast kablarna då jag har en annan CTEK nu. Men deras egna s.k komfortladdning är inte alls lika smidig med kontakt etc.

Någon som har tips om vart jag kan få tag i bara kablarna till BMWs CTEK laddare?           IP: ...[.43.199]
Antal inlägg3.071 st
Postad/Inlagd2018-02-05 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
F25 X3 2013
Mats
Precis märkligt att det bli så. Vad det kan bero vore intressant att veta           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg1.640 st
Postad/Inlagd2018-02-05 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har en modell mindre ctek, har stjärnläget m.m! Min f11 varnar för kraftigt urladdat batteri varje gång de är över -20. Ska jag använda vanliga laddläget med en bil på?           IP: ...[1.74.84]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2018 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335  -07
Pris: 155.000:-

BMW 320d Touring  -12
Pris: 132.000:-

BMW 325  -08
Pris: 95.000:-

BMW 850i  -91
Pris: 130.000:-

BMW 523i  -97
Pris: 10.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen