AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.606

Takbox/räcke för högre farter

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Finns det boxar (eller ligger problemet i räckets fäste kanske?) som är GODKÄNDA för mer än 130km/h?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Försökte googla om några av Jon Olssons boxar varit godkända men hittade inte ens vilka märken han haft. Beprövade är de om inte annat =).

Mvh Thomas
Kör Packline 90 på firmabilen, har aldrig haft några problem med varken takbox eller rails/takräcke. Har troligen alldeles för mycket vikt i boxen. Kör ca 5000 mil om året och har haft samma box i 14 år. Hade ingen aning om att de hade några restriktioner ang hastighet. Har även kört mycket ner till Österrike och har aldrig haft problem trots hastigheter runt 150-180. Ursäkta detta inlägg det var inget svar på TS fråga.
MU
927
MUC
M240i - 2023
Här är en som är godkänd för över 130 :)

Länk
Det viktigaste är förmodligen formen och aerodynamiken. Dvs bäst är nog en så slimmad takbox som möjligt. Annars blir det att takboxen skapar en obalans i högre hastigheter.

Verkar finnas lite info här: Länk

bl
2.146
blixten
325i -88
De gånger jag har bytt bil så har det också varit aktuellt att byta takräcke. När jag då jämfört olika fabrikat, så har jag upplevt att bmw:s originalräcken* haft den mest stabila fastsättningen i själva taket och valt dem då jag ibland kör till alperna. Däremot tycker jag att det är viktigt att man försöker fästa själva takboxen i räcket, så att skruvarna som går genom boxen har en stor platt bricka med gummi i mellan, så lyftkrafter/belastning sprids över en större yta.
Jag brukar ha en marchhastighet på ca 170-180 och har inte upplevt några skador på box eller räcke. Boxen har varit packline i glasfiber. Har ej upplevt att bränsleförbrukningen ökat dramatiskt.

*Andra räcken kan eventuellt ha bättre aerodynamik än bmw:s, ser i alla fall ut så ibland, men ser klenare ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.