|
|
---|---|
Finns det boxar (eller ligger problemet i räckets fäste kanske?) som är GODKÄNDA för mer än 130km/h? | |
Försökte googla om några av Jon Olssons boxar varit godkända men hittade inte ens vilka märken han haft. Beprövade är de om inte annat =). Mvh Thomas |
|
Kör Packline 90 på firmabilen, har aldrig haft några problem med varken takbox eller rails/takräcke. Har troligen alldeles för mycket vikt i boxen. Kör ca 5000 mil om året och har haft samma box i 14 år. Hade ingen aning om att de hade några restriktioner ang hastighet. Har även kört mycket ner till Österrike och har aldrig haft problem trots hastigheter runt 150-180. Ursäkta detta inlägg det var inget svar på TS fråga. | |
Här är en som är godkänd för över 130 :) Länk |
|
Det viktigaste är förmodligen formen och aerodynamiken. Dvs bäst är nog en så slimmad takbox som möjligt. Annars blir det att takboxen skapar en obalans i högre hastigheter. Verkar finnas lite info här: Länk |
|
De gånger jag har bytt bil så har det också varit aktuellt att byta takräcke. När jag då jämfört olika fabrikat, så har jag upplevt att bmw:s originalräcken* haft den mest stabila fastsättningen i själva taket och valt dem då jag ibland kör till alperna. Däremot tycker jag att det är viktigt att man försöker fästa själva takboxen i räcket, så att skruvarna som går genom boxen har en stor platt bricka med gummi i mellan, så lyftkrafter/belastning sprids över en större yta. Jag brukar ha en marchhastighet på ca 170-180 och har inte upplevt några skador på box eller räcke. Boxen har varit packline i glasfiber. Har ej upplevt att bränsleförbrukningen ökat dramatiskt. *Andra räcken kan eventuellt ha bättre aerodynamik än bmw:s, ser i alla fall ut så ibland, men ser klenare ut. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.