AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Felaktig diagnos av verkstad. 318i -04

Visad 836 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2018-01-20 12:52
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -04
Tjena!
Skulle behöva lite råd av er ang. en situation som har uppkommit med en verkstad jag nyss har bytt till.
Detta är min första bil, så bare with me :)

Jag lämnade in min bil på service och missljudsfelsökning härom veckan.
Får tillbaka den dagen efter med följande svar:

1. Servicen behövs inte, det är dags för den nästa år. Spara pengarna tills dess! OK fantastiskt.
2. Missljudet hittar vi inte. OK, det kommer och går då och då.
3. Du har dock två andra problem:
4. Fjäder HB har brustit och behöver bytas omgående, samt fjäder VB har rostangrepp. Rekommendation: Byt båda, prisförslag 4,500 kr. Citat: "Du bör inte köra runt såhär, du ska definitivt inte försöka ta dig till Stockholm på de här fjädrarna.. Du kan köra hem, det är längst upp den har brustit, men försök byta inom en vecka."
5. Bromsrör sidogående bak har mycket rost vid fästena. Rekommendation: Byt båda, prisförslag 4,800 kr.

Fjädrarna har jag sett någon byta innan, så jag beställer två stycken själv och utför ingreppet tillsammans med en van kompis. Vi kan konstatera att där inte är något brustet på HB, och att där mööjligtvis är lite rostfärg på HV. Vad gör man? Hade man inte orkat/kunnat kolla själv, hade man ju varit livrädd och betalat på studs... Känns inte kul :)
Samma sak om rostangreppet på bromsrören, på sin höjd lite rostfärg som gick att borsta bort. Definitivt inget mjukt.

Några tips? Kan jag ha missförstått något? Ska jag köra dit och skrika på dem? Jag har offerten på reparationen här vid mig. Det står klart och tydligt "brusten fjäder HB"           IP: ...[.248.28]
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2018-01-20 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Åk inte dit igen är väl ett bra alternativ           IP: ...[152.167]
Antal inlägg1.287 st
Postad/Inlagd2018-01-20 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
523-99, 530d -10
Man bör fråga sig om det är rätt att strunta i servicen, vad innebär den olja,filter eller annat? Att köra mer än 1500mil på samma olja skulle inte jag göra i alla fall (jo jag vet--long life.....håhå jaja).

Det kan vara svårt att konstatera fjäderbrott, speciellt om det är högt upp. Om biten lossnar kan den skära upp däcket, inte kul. Här bör man vara riktigt säker innan man dömer.

FAF
          IP: ...[.164.48]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2018-01-20 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fast fjädrarna brukar gå av i ändarna, typ sist halva varvet eller närmre änden än så, inte helt lätt att se alla gånger... Skulle fjädern "hoppa loss" under färd så kan det sluta illa. Normalt när fjädern går av så där nära änden så är det ingen större fara att köra vidare en tid, precis som verkstaden påstår?
Bromsrör är definitivt inget man vill ha rost på, gissar att verkstaden försökte med en liten fuling, dvs det finns liiite rost på de, men inget som ens är i närheten av att vara en säkerhetsrisk?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2018-01-21 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i -04
Ok :) Tack för era svar.
Jag är som sagt novis så det är mycket möjligt att jag inte kan se bristningen. Jag återkommer med ett par bilder :)           IP: ...[.248.28]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2018-01-23 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i -04
Jag ringde dit och frågade vad de tyckte. De sa att jag skulle komma förbi med dem, vilket jag gjorde. De kunde konstatera att de hade sett fel, men att de sannolikt hade velat byta dem ändå trots rost... Haha :)

Mekanikern förklarade att han inte hade tittat, utan bara känt efter, och då kan ha känt något annat vasst - typ färglagret - eller något sånt.

Nå väl, de var jättetrevliga och verkade inse sitt misstag. Tyvärr räcker det här för att jag inte ska kunna lita på dem. Jag får söka mig vidare efter en annan verkstad för mig kära bil :)

Tack för er hjälp!           IP: ...[.248.28]
Antal inlägg22.713 st
Postad/Inlagd2018-01-24 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Böt en kamrem på en Golf idag där tidigare verkstad som servat bilen anmärkt på att den var fransig. De hade inte ens kikat inget fel på den kamremmen som dock rullat 10.000 mil sedan senaste bytet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[157.239]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07