AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dra kontrollavgift till tingsrätten

Visad 801 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg607st
Postad/Inlagd2018-01-20 02:43
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Parkerade i en Stockholmsförort. Alla P-skyltar var sprejade med svart färg där det stod ”avgift”. Så endast själva ”P” syndes. Betalningsautomaten var helt inplastad, såg ut som någon eldat på den. Det fanns ingen information om sms betalning som syndes. La dit p-skivan istället. Fick en bot på 750kr.

Överklagade och fick svar att jag borde ha använt alternativ betalning som sms. Som sagt, ingen information om detta fanns att tillgå. Dessutom har p-vakten fyllt i att han kollat alla skyltar, vilket inte stämmer eftersom de var svartmålade.

Funderar på att dra detta långt. Pratade med en jurist som sa att det kan max bli ca 1500 i kostnaden om jag förlorar i rätten.

Mina bevis är bilder på alla skyltar och p-automaten.

Nu är frågan om jag orkar, men.. någon med erfarenhet av detta? Juristen lät övertygad om att de lägger ner fallet. Dock är det Hojab som kräver in pengarna och de verkar helt galna.

Har begärt att få prata med personen som tog beslutet att jag ska betala, men de vägrar låta mig göra det. Personen ”har ingen telefon eller e-post”.           IP: ...[4.170.6]
Antal inlägg2.379 st
Postad/Inlagd2018-01-20 07:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Första svaret på ett första klagomål som ditt är alltid Nej. Det ingår i P-bolagets rutin, särskilt om det är ett av alla dessa privata bolag, som har "kontrollavgifter" som en viktig del för lönsamheten.

Du behöver säkert inte dra detta så långt som till tingsrätten. Överklaga skriftligen och iaktta formella krav, så släpper man dig. Särskilt som du dokumenterat skyltar etc.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg2.327 st
Postad/Inlagd2018-01-20 08:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
630CS -76 (ägt sedan 1985)
Läs på om felparkering på internet så skall du se att att grundtipset är att du är chanslös även om du går till tingsrätten. Det har tydligen utarbetats en praxis att parkeringsbolaget alltid har rätt.

Skall du "bråka" så är en av de viktigaste sakerna du skall göra att låta bli att betala avgiften om det är ett bolag som "bötfällt" dig. Är det kommunen som bötfällt dig så skall man betala så får man pengarna tillbaks om dom gjort fel.

Jag fick för ett par månader sedan en felparkeringsavgift i Sundbyberg från ett bolag. Jag betalade boten för det har man ju lärt sig att man skall göra. Det var dock ett stort misstag för om jag vill ha rätt så måste jag stämma dom inför tingsrätten. Hade jag inte betalt så måste dom stämma mig inför tingsrätten och det blir ju besvärligare för dom. Speciellt om dom har fel och då kan dom "ge sig" bara för att slippa bekymmer.

I mitt fall hävdade jag att det saknades en parkering förbjudet skylt. Och enligt lagen så skall det vara tydligt utmärkt med en skylt annars får dom inte ställa ut en felparkeringsavgift.
Till saken hör också att straxt efter det att jag börjat "bråka" med dem så sattes det upp en sådan skylt. Precis som jag tyckte att det borde varit redan från början.

Jag hade förberett allt för att stämma dom inför tingsrätten. Det var bara att skicka in beskrivningar, kort etc men bestämde mig till slut för att låta bli. Chansen att få rätt är alldeles för liten. För man skall ha klart för sig att man kommer att möta proffs som hela dagarna sysslar med sådana här saker och som har "obegränsade" ekonomiska resurser. Dom har säkert stått inför samma situation hundratals gånger och har lärt sig hur slipstenen skall dras för att dom skall få rätt. Speciellt när dom vet att domstolarna tenderar att redan från början utgå från att dom har rätt.           IP: ...[.23.220]
Antal inlägg3.600 st
Postad/Inlagd2018-01-20 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har fått rätt mot carpark så visst går det att vinna mot parkeringsbolagen.
Jag hade också kort som bevis och en förklaring till varför jag inte borde betala.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[.35.195]
Antal inlägg607 st
Postad/Inlagd2018-01-20 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för svar.

@JohanE - hur långt drog du det? Gick det till rätten?

Klurar lite.. läste det du skrivet Per, verkar som praxis att dessa maffiametoder fortsätter.. det jag hakar upp mig på är att p-vakten fyllt i att han kollat alla skyltar. Der har han ju uppenbarligen inte gjort. Deras svar att alternativ betalningsmöjlogjey fanns och att jag inte felanmält håller inte heller då det inte fanns någon information att tillgå. Men det är ju maffiametoder..           IP: ...[.33.104]
Antal inlägg607 st
Postad/Inlagd2018-01-20 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sorry för stavningen, mobilen...           IP: ...[.33.104]
Antal inlägg566 st
Postad/Inlagd2018-01-21 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 F15 -16
Det är ytterst sällan gäldenären behöver dra borgenären inför tingsrätt. Alltså behöver man inte stämma p-bolaget utan det är dom som ska stämma dig. Endast felparkeringsavgift måste betalas först, och detta ska alltså vara en kontrollavgift.

Annars gör man en sk negativ fastställelsetalan, men då i normalfallet för att ett rättsförhållande "länder gäldenären till förfång", annars finns ingen mening med det.

Det är skitsamma, är i alla fall p-bolaget som ska driva ärendet och det behandlas då som ett förenklat tvistemål, men förlorande part får betala mer än "maximalt 1500". Detta avser endast ombudskostnader men man får också betala vinnande parts ansökningskostnader samt deras resa till rätten.

Däremot stämmer det inte att p-bolagen alltid får rätt i domstol. Ofta blir det så när ord står mot ord, men här finns omfattande skriftlig bevisning och det ankommer på p-bolaget att vedergälla den. Jag hade med andra ord struntat i att betala den - om det är en kontrollavgift, ej felparkeringsavgift.

Kan även hjälpa dig med att driva den i rätten om det går så långt.           IP: ...[.201.95]
Antal inlägg607 st
Postad/Inlagd2018-01-21 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för utförligt svar @Saab9-5. Jag är lite busy men funderar ibland på det. Återkommer till dig om det blir aktuellt! Ha en fin söndag!           IP: ...[.37.226]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW M5  -02
Pris: 300.000:-

BMW 525 Touring  -02