AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

F01 750 när uppgraderades N63...

Visad 2.068 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.778st
Postad/Inlagd2018-01-16 19:02
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, jag har sneglat lite åt F01 750 och budgeten räcker till en 09 eller 10.
Hittade denna, lite trist annons men bra utrustad tyckte jag.
[LÄNK]
Men när jag läser om N63 så blir man ju mörkrädd med kampanjen i USA etc.
När exakt kom den uppdaterade motorn?

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]           IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg5.209 st
Postad/Inlagd2018-01-16 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Här finns lite intressant info, [LÄNK]           IP: ...[188.232]
Antal inlägg3.778 st
Postad/Inlagd2018-01-16 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kane, tack. Ruskig läsning. Frågan är om datumen där stämmer med den Europeiska marknaden? Isåfall ska man ha en bil från som tidigast 07/2012.
Men nu inser jag att man ökade effekten vid uppgraderingen så det är nog trots allt lätt att hitta rätt. Hamnar utanför min budget då tyvärr.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]
          IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2018-01-16 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Ökad effekt är en ledtråd. Min 650 var från Maj -12 och hade den motorn så skulle nog gissa på modellår 13 generellt.

Att det kan vara fel på motorn i den skalan är väl en sak. Men att det går ut en kampanj i den omfattningen i USA men är vad jag vet helt tyst om det i Europa är nästan än mer skrämmande.           IP: ...[.66.129]
Antal inlägg5.209 st
Postad/Inlagd2018-01-16 21:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Modellår 2013 kom väl nyare motorn, N63TU. Den skall man ha.           IP: ...[188.232]
Antal inlägg2.264 st
Postad/Inlagd2018-01-17 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Har en 750Li 2009 som gått snart 20k mil.

När jag läste om actionen som BMW gjorde i USA blev jag så klart mer eller mindre "livrädd". Jag kontaktade de kontakter jag har på BMW i Sverige och var rätt jobbig i detta avseende. Dom letade och letade och kontaktade BMW Tyskland och efter många om och men kom dom fram till att detta var ett problem främst för den Amerikanska (och i viss mån den asiatiska) marknaden. Detta främst för att man där har sämre bränsle och tydligen även sämre oljor. Jag vet att i USA är det svårt att hitta motsvarande 98 oktan även om dom har en annorlunda klassificering vad det verkar. Sen har jag läst här på forumet under diverse oljerelaterade frågor som framför allt Johan B svarar på (det han inte vet om oljor är nog inte värt att veta) som bekräftar att amerikanska oljor har sämre kvalitet.

BMW Sverige sa att den amerikanska aktionen inte var aktuellt i Europa öht då vi har bättre bränsle och oljor och det var det svaret dom även fått från BMW Tyskland. Så om man litar på BMW Tyskland så .... ja det är ju upp till var och en.

Min bil drar i min smak lite väl mycket olja men det ligger inom det spannet som BMW anser acceptabelt, dvs det är OK om den drar 1 liter olja på 100 mil. Personligen tycker jag det är galet men om herr Dr Ingenieur Framke i München har sagt så, så är det väl så.

Det som jag har drabbats av är att jag fick byta alla spridare till det facila priset av ca 40.000 kr. Om det specifikt kan relateras till detta fenomen eller om det mer troligt är att BMW har taskiga spridare låter jag vara osagt men om du söker här på forumet så visar det sig rätt snart att i princip alla modeller och alla motorer har mer eller mindre "besvär" med taskiga spridare. Det finns en teori om att det är den relativt höga inblandningen av etanol i den svenska 95-soppan som kan ligga bakom.

Det där med oljeförbrukningen är även relaterat till den körprofil man har. Kör man mycket kallstarter och korta sträckor så drar den mer än om man kör långa sträckor och med många varmstarter. Detta sägs bero på att en kall aluminiummotor har större spel/toleranser och att dessa blir mindre när motorn är driftsvarm vilket ju låter vettigt.

Som en Quick-fix på en hög oljeförbrukning gav BMW följande råd (står nog att läsa i aktionen) att när bilen signalerar att den vill ha 1 liter olja, pyttsa i 2. Det finns utrymme så det är ingen fara att det blir överfullt så att säga. Det ger ju då bara en UPPLEVELSE av en lägre förbrukning eftersom förbrukningen inte på något sätt minskar. Detta kanske funkar bra i USA då det verkar som konsumenterna där åker till verkstaden för att fylla på och dom får det dessutom ofta gratis.

Så det jag kom fram till och så jag numera lever med min underbara 750 är följande:

Kör på 10W60 olja
Fyller på 2 liter när den önskar
Kör på 98 oktan
Servar 1 gång om året oavsett hur långt den gått (kanske max 1000 mil då det är en sommarbil)
Kör i en Injector Clean lite då och då. Vet inte om det bara är placebo eller faktiskt funkar
Undviker i möjligaste mån att köra korta sträckor

Om jag klarar mig 20.000 mil till låter jag vara osagt men jag hoppas att den ska hålla många år till. Dock är det nog bra att ha en buffert för oplanerade utgifter om man köper sig en sjua, detta problem oaktat.

Några ägare har haft problem med denna motor även i Sverige, finns en tråd här vill jag minnas. Men då det inte sålts så många bilar i Sverige med denna motor är det svårt att dra några bra slutsatser.

Är bilen servad som den ska och annars verkar välhållen så bör det inte vara några bekymmer men med ett begagnat bilköp vet man ju ALDRIG vad framtiden kan erbjuda :-)

Niklas

Fransosen           IP: ...[165.165]
Antal inlägg3.778 st
Postad/Inlagd2018-01-17 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fransosen, det låter ju som en vettig approach.
Men samtidigt så känns det för mig som jag undviker denna motor ändå.
Jag har ju lästom "Marek" här på forumet och det började precis så för honom med spridare och sen hög oljeförbrukning.
Kör idag en gammal 540 35000 mil som drar noll olja och några spridare är ju aldrig bytta. Däremot åkte jag, som alla med M62TUB44, på att byta kamkedjestyrning med allt det innebär. Men problemen med N63 verkar ju som när de väl kommer mer fatala.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[.154.51]
Antal inlägg2.264 st
Postad/Inlagd2018-01-17 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
OlaO, just det så hette han, Marek, det var den tråden jag syftade till.

Helt komfortabelt kanske det inte känns trots allt men jag älskar bilen och håller tummarna :-)

Just spridarna på äldre bilar är inte lika avancerade som de på nyare bilar. Dom är små tekniska "under" dom nya, då dom är fokuserade på låg förbrukning mer eller mindre endast. Detta gör att dom så klart packar ihop lättare och den kostnaden drabbar oss ägare. Allt på den låga förbrukningens heliga altare.

Så om det var bättre förr eller sämre nu är väl en fråga som är lite lurig att besvara :-)

Niklas

Antal inlägg3.778 st
Postad/Inlagd2018-01-17 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja, jag skulle gärna ha en F01 men vågar inte riktigt. Får invänta några år kanske på att årsmodell -13 får plats i min budget.
Hoppas det går bra med din!

Mvh Ola

Min bil:
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2018-01-17 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Skulle säga att största problemet är just att det inte verkar finnas något specifikt problem som man kan åtgärda.

Jag fick byta spridare på min, det kom från i princip ingenstans. Som tur var så gick det på försäkringen då bilen var så pass ny. Känslan jag fick efter att ha läst forum och pratat med folk är att det är ett lotteri. Bilen kan gå 20k mil utan ett problem, den kan få ett allvarligt motorfel imorgon. Min hade gått 7500 mil när det hände.

Jag hade varit _väldigt_ försiktig med att köpa en bil med den motorn utan garanti eller gällande försäkring. Att betala bensin eller någorlunda dyr service har jag inga problem med, men slumpmässiga fel till den kostnaden är surt. Även om man kan åtgärda det själv så är materialet inte direkt billigt.           IP: ...[223.196]
Antal inlägg4.912 st
Postad/Inlagd2018-01-17 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
Jag är enig med Nimgaard gällande N63. Jag har hört alldeles för mycket smuts om den motorn för att den ska kännas komfortabel som begbil utanför garantitid, iaf för mig.           IP: ...[3.92.70]
Antal inlägg2.264 st
Postad/Inlagd2018-01-17 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Finns ju sjuor med mindre maskiner med. Du har ju 740 som inte verkar vara lika drabbad.

Upplevelsen och känslan av att åka sjua är ju inte bara kopplad till motorn :-)

Det finns ju även dieselstånkor att välja om man kör mycket och tycker sig kunna leva med den lite tristare gångkulturen i en sådan maskin. Det märks öht inget väl man är uppe i fart. Har en vän som har en 730d som han är mycket nöjd med.

Iofs så är det väl så att en 750 oftast har mer utrustning än en 730 men om man inte har bråttom och kan vänta in det "perfekta exemplaret" så lägg inte tankarna på en sjua åt sidan.

En 730d eller 740d har ju även lägre försäkringspremie än en 750i. Misstänker att det skiljer rejält mellan 740i och 750i också.

Tack, hoppas det går vägen :-)

Niklas

Antal inlägg3.778 st
Postad/Inlagd2018-01-17 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej jag är ingen dieselkille ;-)
Vill fortsätta åka V8 bensin.
Jag kanske gör så att jag pressar ut ytterligare mil ur min e39 och väntar ett par år och sen slår jag till på en sjua med uppgraderad motor.
Kan tänka mig en M5 e39 också men det känns inte riktigt rätt som "daily drive".

Mvh Ola

Min bil:
Antal inlägg2.338 st
Postad/Inlagd2018-01-17 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
760i-10 F01 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har också haft problem med spridare men behövde bara byta 2st å luftpumpen men de blev dyrt ändå så de räckte till           IP: ...[.89.186]
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2018-01-17 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Synd för det är en sjukt härlig motor att glida runt med. De 408hk innan uppgraderingen räcker gott. Tycker karaktären passar väldigt bra till t ex 6-serien som jag hade. Bra resurser men väldigt behaglig att köra om man bara vill glida fram.           IP: ...[.66.129]
Antal inlägg2.264 st
Postad/Inlagd2018-01-18 07:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Jag ska nog inte helt gå in på vad som pajat på min men det är inga roliga räkningar. Inte alla hör ihop med motorn.

Det är många grejer som lider av ska vi säga barnsjukdomar för att vara lite lagom snällt diplomatisk....

Niklas

Antal inlägg2.598 st
Postad/Inlagd2018-01-18 08:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
650i F13 -12
328i F30 -14
Z4 3.0Si Coupe -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
På min svensksålda 650i har det varit många uppgraderingar under första ägarens fyra år och de 3800 mil som de körde. Som jag tyder det, är det nio besök på verkstad som är uppgraderingar. Vad som är gjort har jag ingen information om.

Sedan jag köpte den för 2,5 år sedan (jag är andra ägaren) har jag besökt verkstad endast en gång för en vanlig service. I samband med den gjordes en uppgradering för styrningen av elbakrutan. Men den har bara rullat 6700 mil också.

Så bra historik är troligtvis ännu viktigare på N63 än med andra motorer.           IP: ...[4.17.36]
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2018-01-18 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Det hjälper ju självklart om man sköter den, men det jag fått höra är att det kan hända på även en välskött motor med tätare oljebyte etc.

Med det sagt så ska man framför allt kolla upp vad tidigare ägaren hittat på. En bil med N63 som ägaren t ex trimmat lär ju vara en pengafälla av sällan skådat slag. Förra året låg en annons ute på en "fyrhjulsdriven M6" som visserligen var en -14 med den uppgraderade motorn. Illa nog på den, hade det varit en N63 så hade det ju varit en ren kamikaze-bil att köpa begagnat. Känslig x-drive och en lynnig motor som körts på 20%+ mer effekt...

Välservad och välskött är nog ett absolut minimum. Och helst garanti kvar...           IP: ...[223.196]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2018-01-18 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Någon som har bytt kamkedja och spännare på sin n63?           IP: ...[2.40.78]
Antal inlägg34 st
Postad/Inlagd2018-05-30 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mercedes E400 4-matic Estate -17
X3 2.0d -11
650i cab -11

Ford Mustang -65 cab
Hej,

Fransosen - hur yttrade sig problemen när du byte dina spridare? Har ramlat på en N63 som misständer o hackar, bytt tändstift och tändspole på en cylinder som indikerade fel, men problemet kommer igen?

IP: ...[243.210]
Antal inlägg2.264 st
Postad/Inlagd2018-05-30 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
M6artin,

Den gick oroligt på låga varv vid kall och låg belastning men gick fint när man fick upp lite värme och körde på i lite högre fart.

Sen vips gick den som en påse nötter och gick knappt att köra hem. Då hade jag på morgonen tyckt att den luktade soppa när jag ställde den ifrån mig.

Fast den hoppade igång och gick fint ett par veckor vid nästa start. Sen återkom det plötsligt och då skickade jag den till BMW som först gjorde en "uppdatering" men kunde inte konstatera nåt fel. Vad dom exakt gjorde då vet jag inte men den gick fint i nån månad. Sen pajade den igen och då hittade dom att spridarna var dåliga.

Dock kan dom inte säga exakt vilken utan deras system säger bara att spridarna är dåliga och om dom är av version 11 eller tidigare (minnet sviker lite) så måste ALLA bytas även om det kanske eg bara är 1 som faktiskt är defekt.

Vill minnas att jag fick version 12 som jag tror är den senaste (sista??). Men bara det faktum att det ALLS FINNS 12 versioner talar för att konstruktionen var kass från dag 1 och att BMW borde vara lite mer prisbegåvade när dom säljer på oss nya versioner.

Finns nya att köpa från USA (tull + moms tillkommer) men det är tydligen inte helt trivialt att byta dessa. BMWs interna system säger att det ska ta 6 timmar men på min tog det dom 2 dagar..... Påverkade inte priset utan det är mer eller mindre ett fast pris.

Men om man har tid och är kunnig borde man kunna byta dom själv och kanske komma undan med att bara byta en eller ett par?!?

Niklas

Fransosen           IP: ...[.240.74]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02