AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.938

"Bonus Malus"

Sida 1 av 2
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual


Uppdatering på "Bonus Malus"-fronten.....

Tänker jag rätt här?

Från regeringen.se:

"För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram. Samtliga bilar, även el- och laddhybrider, åläggs en fast grundavgift på 360 kr/år."

Räkneexempel:

Bmw M140i RWD Aut 163g/km-2018

Nuvarande skatt på M140i registrerad före 1 juli 2018:

Årsskatt: 1504kr (Bil från 2017)

Skatt över 3år = 1504x3= 4512kr

Skatt för år 4 och framåt= 1504kr/år
_________________________________________________________________

Skatt på M140i uttagen efter 1 juli:

Årsskatt: 1504kr+3690kr+2461kr+360kr= 8015kr

Skatt över 3år= 7655x3= 24045kr

140-95= 45

45x82kr= 3690kr

163-140= 23

23x107kr= 2461kr

Skatt för år 4 och framåt= 1504kr+1144kr+360=3008kr/år

163-111= 52

52x22kr= 1144kr

_________________________________________________________________


Sammanfattning

Skillnad på M140i uttagen innan eller efter 1 juli:

Över 3 år= 24045kr-4512kr= 19533kr

Över 5 år= 30061kr-7520kr= 22541kr


///Stefan
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
Mycket pengar, men kaffeved i sammanhanget om man räknare in alla kostnader under perioden. Vad är värdeminskningen på en 140 efter tre år?
Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
Jag är förvånad att det hittills varit såpass tyst om denna närmast absurda skattehöjning som drabbar nästan alla nyregistrerade bilar till sommaren, vet inte om folk i allmänhet inte har fattat eller inte bryr sig om att ny bensin eller dieseldriven familjebil tex Volvo V90 kommer kosta 6-7000 kr i årsskatt istället för 1500-2000 kr som idag?

Det slår också vansinnigt fel mot tex pickuper och skåpbilar och då dem får samma skattesystem och dem som behöver en sådan bil i tjänsten får framöver räkna med att i många falla betala över 12.000 kr i årsskatt.
Naturligtvis är det helt rätt att det i sammanhanget trots allt inte handlar om våldsamt mycket pengar när man ser vad bilägandet kostar, men höjningen är känns trots allt orimlig både i procent och kronor, och nog borde det väl svida för en del privatpersoner som behöver en större bil och inte har möjlighet att välja el eller hybrid?

Det retar mig också att pengarna används för att betala ut subventioner till elbilar och hybrider, men troligen 90% av dessa företagsleasas och då hamnar bonusen på leasingbolagets konton och sänker månadskostnaden, men vad gör några hundralappar i månaden om man leasar tex en Tesla för 10.000 kr?

För min del som har både privat och tjänstebil tror jag inte bonus Malus kommer påverka mitt bilval i tjänsten, där får jag helt enkelt vackert betala dom extra pengarna i årsskatt, men privat känner man sig mindre motiverad att köpa tex en M2 som kommer kosta 8-9000 kr i årsskatt efter 1 juli. Nu passade jag på att köpa en sådan nyligen igen som jag slipper bonus Malus på, men vad man gör vid nästa byte återstår att se. Kanske blir det istället import av något begagnat om man föredrar att köra lite motorstarkare bilar?

BMW CS #5139
16.373
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja vad händer vid import? Får de straffskatt tre första åren oavsett ålder? Eller?

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Löv: enligt frågespalten i Vi Bilägare gäller det från bilens första registrering, dvs importbilar påverkas inte. Se Länk
Ka
583
Kaparn
640i GC -12
Lövet
Bonus/malus gäller tre år fr.o.m. det blir skattepliktigt första gången. Privatimporterat blir skattepliktigt i Sverige när det registreras här. Så din farhåga är berättigad.
Detta är förslaget som kommer att gälla.
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haha, det var olika bud :)
Från regeringssidan : "Fordon som kan drivas med alternativa drivmedel, som E85 (etanol) och fordonsgas (blandning av biogas och naturgas) får ingen förhöjd fordonsskatt."

Dags för en E85-boom igen?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Danielb, nja kaffeved kan man väl inte kalla det då det motsvarar kanske 8-10% av värdefallet på 3år. Eller bensin för ett helt år. Ett rejält påslag på redan skyhög beskattning. Det slår även hårt på vanlig medelklass samtidigt som det förmodligen gynnar de som redan har det gott ställt.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Inte konstigt att sånt här skit flyter igenom utan minsta möjliga motstånd när somliga ursäktar sig med att det är "kaffepengar på totalen" finns väl ingen som INTE vill spara dom där 12-15k som helhetsbilden ökar med bara för det är utslaget på tre år? Just detta förslaget som var spiken i kistan för mig att byta bil innan 1 juni.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
12-15k över tre år är väl inte ett skit mot värdeminskningen på samma tid? Är ju till och med inom give or take på försäljningspriset.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tja jag kan tänka mig rätt mycket trevligt för 10-15.000 kr! :)

Om inte annat är det ca 1000 liter soppa till bilen...



Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Eller en ny uppsättning däck av god kvalité... När går gränsen för att det inte ska vara kaffepengar över tre år 30-40k? Eller ska man fortsätta sätta det i relation till värdeminskningen? Inte dryg genuint nyfiken.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Bonus Malus.
Malus förstår jag att så gott som alla får med bil nyare än 2006, men vilka får Bonus?! Knappt ingen alls vad jag förstår. Detta är bara en helt vanlig skattehöjning ala Sossar.
Tänk på detta när ni röstar i höst.

We
1.915
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kan det eventuellt bli ett uppsving i pris på fina lågmilade bilar äldre än -06? Eller är folk för bortskämda med nya bilar? Tänkte på bruksbilar då och inte entusiastbilar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Cykeltjuv: jag vet inte riktigt, säkert personligt. Jag är kanske extremt slarvig med pengar, men jag finner mig lätt i saker som dessa.
Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
Frågan vad som gäller med importbilar är intressant, jag har inte hittas lyckats hitta någon källa som ger ett entydigt svar på vad som verkligen gäller.
Skulle man gå på de svenska regdatumet och få bonus malus även på äldre bilar som registreras i Sverige kommer det garanterat bli väldigt sparsamt med import till Sverige. Skulle det tvärt om vara det utländska reg datumet som gäller som första regdatum eller om importbilar blir undantagna bonus malus tror jag man tvärt om får se en massiv privatimport.

Oavsett tror jag utbudet av sv sålda motorstarka bilar sålda efter 1 juli 2018 kommer bli väldigt begränsat vilket borde leda till starkt andrahandsvärde på sådana bilar som inte är reggade före 1 juli.
På detta viset är ju bonus malus dessutom kontraproduktivt eftersom det hämmar nybilsförsäljningen och folk hellre behåller en äldre bil med löfte skatt.
Det finns ju trots allt som inte är intresserade av elbilar eller hybrider oavsett hur dessa subventioneras




BMW CS #5139
Lasse Eklunda: Är en relativt enad regering som står bakom regleringen, dock så verkar moderaterna vilja ta åt sig äran:

"Moderaterna och Alliansen har länge drivit på för att ett nytt bonus–malus-system ska införas. Detta i syfte att påskynda omställningen av fordonsflottan för att därigenom bryta transportsektorns fossilberoende och minska utsläppen. Tyvärr har regeringen dragit frågan i långbänk. Nu har dock regeringens utredare äntligen lagt fram sitt förslag – ett förslag som utgår ifrån Alliansens supermiljöbilspremie och som bygger vidare på dagens system med en koldioxiddifferentierad fordonsbeskattning."

Länk
Jag tror att priskänsligheten inte är så stor ändå. Visst är det säkert en del som kikar på det, speciellt om man köper en bil runt brytpunkterna datummässigt men det är ju som sagt en marginell del.

Jag kan också tänka mig mycket annat kul för 10-15k men köper jag bil för några 100k så blir det ju ändå inte direkt avgörande om det inte är så att jag hittar 2 identiska bilar på varsin sida om gränsen. Den absolut största skillnaden blir ju trots allt på större bilar som säljs nya efter att det införts och den största kostnaden är de första tre åren.

Hade det däremot varit så att det berört bilar under 100k då hade det nog blivit en rätt rejäl jakt på "rätt" bil.

Det är ju det som är det jävliga egentligen, skatten införs, vi gnäller och så fortsätter vi som vanligt.
thekinglives
Länk

Var står något om att bilar ned till 06 ska drabbas?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@dd88 Usch då, då får man emigrera... ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.