AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.276

M3 funderingar

Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Tjeenare!!

Jag äger idag en m3 e92 av en årsmodell 2008 och den är manuell. Den har gått 6400mil lugnt körd och 3 ägare. Jag e 4:e.
Jag sitter och funderar och funderar. Sälja min nuvarande m3:a och köpa en lci modell? Jag är välidgt sugen på att modifiera med annat avgassystem, raka rör eller akrapovic system. Jag har ett schiedmann system idag.

Men sedan sticker tankarna iväg på en m3 f80 också.. Älskar allt med den bilen dock lackar ljudet för min del. Finns det något bra sätt att förbättra det på ett råaare sätt?

Det närmar sig vårkanten med stormsteg och förväntar mig att det kommer komma ut många bilar på nätet inom kort. Jag vill höra vad ni hade gjort och hur ni tänker.

Mvh Robban
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag fick möjlighet att åka i en M3 med M/// performancesystemet i titan. Det tycker jag låter riktigt bra! Om man fortfarande lackar på det ljudet tycker jag man skall åka till Porsche och försöka få tag i en begagnad 911 GTS/GT3 eller något annat skönsjungande..
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
...så om man skall ha en M3/M4 så hade jag absolut valt ett ex med titansystemet!!
Enda sättet att få en F80 att låta bra är att låta bli att starta den ;)
Behåll din E92, fantastiskt ljud!
Tycker att en F8x M3/M4 med Competition Pack låter helt ok, en E9x med annat system låter råare men det är egentligen det enda den gör bättre.

Såhär lät min M3 med Competition Pack:




Ljudet är inspelat med en mikrofon:


Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Kristoffer_L - Vad ligger en sådan porsche på i pris och underhåll?

Phoenix m3 - Haha ;)

Dd88. - Hur är köregenskaperna på en m3 f80? Den låter okej, precis som du säger så låter v8an råare. Jag har aldrig fått köra en, varje gång jag har åkt och kollat på en så får jag aldrig provköra. Vet inte om det är för att jag är för ung eller att de tror att jag ska köra skiten ur den? Jag vill provköra en för att jämföra med min nuvarande. Antar att jag får prova igen i april.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Robban: En begagnad GT3/GTS ligger på dryga miljonen och uppåt. Förra modellen 997 finns från ca 700kkr med 408hk och sugmotor. Servicen kostar ungefär samma som till BMW om den är äldre än tre år. Försäkringen är i många fall billigare på 911 än på M3 eftersom väldigt få krockas eller stjäls jmf med AMG/S5/M3.
Trots det höga priset så är ytterligare en fördel med Porschen dess andrahandsvärde, en begagnad GT3/GTS sjunker knappt i pris, snarare tvärtom.

Fördelen med M3 är att man kan klämma in 4-5 vuxna i bilen. Så har man behov av detta så går Porschen bort.
Tycker klagomålen på ljudet från M3/M4 är starkt överdrivet. Det låter helt enkelt annorlunda. Om man sen gillar det eller inte är en annan sak. Som bil är de ju bättre än föregångarna på nästan allt.

Att de inte låter som de bättre V8orna är ju helt klart och att många föredrar det ljudet är ju som det är.

Men samtidigt så tycker jag oftast det är lite nostalgitänk med. Om jag minns rätt var det ett jäkla liv när det skulle bli V8 i M3:an. Kollar man på bimmerpost är folk livrädda för att bli av med manuella lådan och så vidare. Bara det faktum att coupen heter M4 verkar ju vara skäl nog att ta livet av sig. Man undrar ju hur de som skriver så tänker sig att framtiden kommer se ut?

Är väl egentligen kanon om man har möjlighet att välja. Dessutom är det ju billigare att köpa en E9x än en ny F8x.

Jag väntar på en M4 men har inga illusioner om att den kommer låta som en maffig V8. Tycker heller inte att andra avgassystem låter så mycket bättre, de låter mest bara mer. Men det kommer nog bli kanon ändå.

När jag provkörde så tyckte jag i så fall det var mer störande med ljudet som spelas upp i kupen och att man inte verkar kunna stänga av det (utan att koppla i hårdvaran). Det låter inte direkt konstigt, det är mer tanken på att det inte är "äkta" som stör.

Jag hade försökt få till provkörning. Smaken är ju delad och du kan bara avgöra om det är en dealbreaker eller inte genom att faktiskt testa. Det står en jäkla massa M4or på blocket så någon av dem borde väl vara sugen nog att sälja för att bjuda på en provkörning. Även om det är en M3 du vill ha så är ljudet om jag förstått det identiskt.
Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Kristoffer_L - Jag trodde de låg högre än så. Det var som tusan, då blir det genast lite jobbigare hehe. Men jag tackar självklart för infon och kommer ta en funderare på en sådan med! Problemet blir nog att få provköra en. Jag är 21år gammal.. Därav har jag redan problem med m bilar till provkörning.

Nimgaard - Jag har olika saker om ljudet på en m3/m4 f80 serien. Folk säger att det låter som en gräsklippare? Vissa säger traktorer. Jag har aldrig hört en i verkliga livet. Endast på videoklipp och jag har svårt att bedöma då. Jag vill höra ljudet live ^^
Jag har försökt att få till en provkörning sen augusti förra året. Gav vid november för att jag vill inte köra med dem i snö och slask.
Robban19: I jämförelse så känns E90 mer som en muskelbil, tung när det svänger och man får dra mer på växlarna för att det ska hända något. F80 känns betydligt mer agil, många tycker att den elektroniska styrservon förtar en del av känslan men jag tycker att den är lättare att placera och att den förmedlar underlaget bra, även om det känns aningen artificiellt.

Är det viktigare att låta mycket så finns det bättre bilar, men i övrigt så är F80 överlägsen E90.

Boka in en provkörning hos en handlare i god tid, är nog svårt att få ut en om man bara trillar in.
Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
dd88 - Okej tack för ett bra svar! Jag är ute efter allt typ, ljudet, kraften och körkänslan. E92an är en grym bil, inget annat. Men den har inget vrid. Vridet har ju dagens m3a, körkänslan verkar den ha enligt dig? Ljudet är okej ifrån dem enligt mig. Men visst det går att mata i kompressor och få 650hk i e92an. Drar inte det ner värdet på den? Min är lågmilad, välskött samt helt original bortsett ifrån exteriören. Då jag har folierat den samt monterat kolfiber spoilers.
Verdi
Med tanke på begpriserna på Porsche 991 så är det nästan lika bra att köpa en ny tyvärr. En M4 har ju i regel tappat en del. Men det är klart. Den fortsätter ju nedåt också. Men skillnad att köpa bil för 600 tkr och för 1+ miljoner. Det kommer man inte ifrån.

Nej de låter inte som en traktor. De låter raspiga, metalliska och liksom hostar ur sig ljudet. Vissa tycker det låter förjävligt, andra tycker de låter vassa och rejsiga. Själv är jag lite kluven.

Jag var med och körde M3/M4 med ZCP på Mantorp en dag i våras. En sån där BMW M Experience dag. När man stod i depån och den andra gruppen dammade förbi på rakan så lät det ändå mäktigt. Det är ju ett annat avgassystem på ZCP-bilarna också så det kan ju hjälpa till.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Håller med Nimgaard till 100% i vad han skriver. En annan intressant sak är att de främsta kritikerna till motorljud eller avsaknad av manuell låda aldrig ägt en M3. Och jag tvivlar på att många av dem knappt kört en.
"Tomma tunnor skramlar mest" som det så vackert heter :-)

Något som youtube inte förmedlar är känslan av fart och körkänsla. Detta ger mycket för den totala upplevelsen!
Avsaknad av manuell låda? M4 finns iaf som manuell..
Ja absolut, men om du kollar bimmerpost så är det fullt av folk som spekulerar om nästa generation och än längre fram och förfasar sig över potentiella förändringar. Just en möjlighet att manuella lådan försvinner är det många som härjar om.

Jag kan i viss mån förstå det, de som använder bilen för roligare körning uppskattar nog det som gnället handlar om mer. Men samtidigt så finns ju alternativ. M2 är ju oftast mitt i prick för många av de som har sådana farhågor. Samtidigt så kan man ju köpa den äldre versionen om man tycker så mycket om den.
He
141
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Robban,
i min mening kokar det ned till behov av (mer) kraft eller ljud/körkänsla. Tycker man E90an är tröttsamt långsam men vill fortsätta åka M3 så får man gilla läget med F80an ljudbild och så vitt jag förstås en viss avsaknad av körkänslan som gör E90an speciell (en kombo av ljud/styrning och chassi).

Har kört min E90M i 4 år nu och kan inte tycka att jag saknar kraft. Förstås kräver den ett annat körsätt med full effekt först efter 8000rmp men där är den åandra sidan riktigt rask. Vill man inte riskera lappen så utnyttjar man ju inte fullt pulver dagligen. Här tycker jag dock att ljudet kommer in som en väsentlig faktor, med rätt ljud är det helt enkelt kul åkning även i måttliga farter. Jag började med standard burk, gjorde sedan en "OEM mod" och har efter det växlat vidare till ett Borla. Tok-njuter fortfarande av bilen efter 4 års dagligkörande. Verkar billigare att prova ett annat avgassystem till att börja med, om ljudet är en issue.

Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Helmsman - Jag är väldigt svag för designen på f80-f82an. Det är det som gör mig mest fundersam. Lci e90 i mitt tycke är bra mycket snyggare än den modellen jag har, särskilt med competition package. Det var för mycket pengar för en lci eller f80 när jag var på jakt efter sommarbil för 2 år sedan. Nu har det hänt lite i ekonomin och pengarna finns till båda. Det är allra mest körkänslan/egenskaparna jag är ute efter. Ljudet spelar rätt stor roll med. Jag har aldrig hört en f80-f82 i verkliga livet. Kompressor lär det o bli i en LCI om jag inte blir kär i f80:in
He
141
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Robban,
gillar du bilen men tycker LCI Sedan smäller högre så skulle jag satsa där. Inget illa meant F8x folks, men S55an och efterföljande varianter har kommit för att stanna, med ett vimmel på marknaden. S65an är slutproducerad och förvinnande. I min mening bara att passa på att njuta av en högvarvig sug V8. Turbomotorer kan man välja och vraka på framgent.

si
449
sirtobbe

Bmw M2 competition - 2019
Som fd ägare av en kompressor matad m3 e46 vill jag påpeka att en kompressor på e92an ger det bästa av 2 världar. Det underbara ljudet av V8:an......OCH vridet från en överladdad motor utan de nackdelar som turbomotorn ger i form av turbolag. Jag äger idag en m3 e90 LCI med eisenmann race ljuddämpare. Den låter så nackhåren reser sig, men jag kan instämma i att vridet lämnar mer att önska. Tänk på det ett tag. Låt de sjunka in...........
Fr
7
Fredrik Matsson
BMW m4 cab -15
Jag har en m4 cab och tidigare en m4 coupe.
Det var förs när jag fick köra nercabbat som man verkligen hör ljudet.
Inget större fel på det enl mej.
Tror absolut att den som säger att m4/m3an låter skit inte hört en på riktigt, bara genom Youtube upplagda av BMW hatare men blider på gräsklippare och kor i bakgrunden.

M4/m3 låter enl mej högt och brutalt som fan, iaf när den körs hårt.
Bättre än många gt3or när man är ute på banor.
Men visst, jag kan (som BMW fan) ändå erkänna att för så mycket pengar och för att andra lyckas bättre (dock inte c63 som är lite väl överdriven) så kunde ljudet varit bättre, men det är inte misslyckat för det.
Det beror lite på av man jämför med, Ferrari, Lamb, Maclaren tex är ju en helt annan liga.

Jag har nog bestämt mej för att skaffa ett M-performance avgassystem till våren för att jag vill ha mer.
Men det kostar ju en del med m-p ca 55000kr.
Som man om man vill kan tycka borde varit monterat från början...? kanske

Har kört m4 i över två och motorljudet från högtalarna har aldrig stört mej ett dugg.
Det är isf vetskapen om det som retar en.
Samma där, mest BMW hatare som skriver en massa skit om detta.
Löjligt att påstå att det låter som ett tv-spel. det gör det inte...
Visste du inte om det hade du aldrig märkt det.

Visst kan en Porsche vara en bättre bil på bana osv, men mycket mer pengar.
Men m3/m4 är mer praktisk (särskilt m3) och minst sagt tillräcklig prestanda.
Värdeminskningen är inget argument att avstå från en m3, ett riktigt fint ex från 08 kostar fortfarande nära 400 000sek och ett sämre ex ändå nära 300 000sek.

Jag har kört både m4 coupe och cab en del på bana, och båda funkar bra
och hänger med det flesta andra där.
Dock inte gt3orna.. såklart.


Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.