AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Blåste negativt i polisens sållningsinstrument

Visad 1.389 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg333st
Postad/Inlagd2018-01-09 11:09
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Blev stoppad efter en hastighetsöverträdelse och fick i samband med detta blåsa dagarna före jul.
Fick en smärre chock när det står negativt (vilket jag först trodde var bra) i displayen och polismannen säger: Å du har druckit också, kliv ut ur bilen!

Vi hade kört i 3-4 timmar efter E4, startat på morgonen. Druckit en tekopp, och ätit två mackor till frukost.

Hade inte druckit en droppe på minst en vecka. Försökte i halvchockat tillstånd bedyra min oskuld, sa att vi bara druckit vatten under vår färd - att det orimligt kunde vara ett korrekt utslag. De frågade om jag ätit praliner, tagit munskölj osv. Jag så återigen att vi BARA druckit medhavt vatten hemifrån.

De gjorde ett undantag (förhoppningsvis för att jag såg skötsam och oskyldig ut) och lät mig slippa att åka med till stationen för att göra ytterligare ett test. Fick blåsa igen på plats, nu efter att ha stått utanför bilen en stund. Nu blev testet positivt. Puh!

Grubblade sen länge på detta - tills en anhörig som kört ambulans sa att ånga från spolarvätska kan ge utslag. Jag hade en -35 blandning på spolarvätskan (som alla riktiga norrlänningar) och hade såklart använt en del spolarvätska under vår färd ner, vi hade heller inte pausat nåt/öppnat dörrarna förrän vi blev stoppade. Googlade en del på detta och ser att det är fler som råkat ut för det. Spolarvätska nämns även som en felfaktor på polisen/nfc hemsida.

Så ett tips om ni ska blåsa och inte vill få en smärre chock, är att kliva ut ur bilen före ni ska blåsa och ta några andetag.           IP: ...[6.144.2]
Annons
Antal inlägg2.363 st
Postad/Inlagd2018-01-09 16:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
F22 220i M-Sport -16
Men hallå, ett negativt test menas ju med att det inte finns alkohol i utandsningsluften...
Jag antar att du menar tvärtom, alltså att det första testet var positivt (alkohol i utandningsluften) och att det andra testet var negativt (ingen alkohol i utandningsluften).

A & O i nästan alla fall där polisen vill bötfälla på plats, är att neka på plats och ALDRIG skriva under böter på plats. Det är alltid bättre att få några dagar/veckor på sig att tänka igenom vad som har hänt och sedan möta upp det i tingsrätten. Har man en gnutta tur så kanske det blir avskrivet p.g.a. bristande bevisning eller liknande.           IP: ...[128.129]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2018-01-09 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
X1 28i xDrive N52B30

Nope. Negativt står det i deras instrument. Å då menas det negativt.
Positivt - ja då är det positivt.

Så jag menar inte tvärtom.           IP: ...[6.144.2]
Antal inlägg9.945 st
Postad/Inlagd2018-01-09 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Blåser man "rött" i polisens alkomätare så är det positivt (ingen alkohol, eller i vart fall ej mätbar halt i utandningsluften). Blåser man grönt, ja då är det negativt, dvs man har alkohol i utandningsluften.           IP: ...[0.46.98]
Antal inlägg4.906 st
Postad/Inlagd2018-01-09 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
[LÄNK]
"Om sållningsprovet ger positivt utslag är nästa steg att den misstänkte erbjuds att lämna ett utandningsprov i ett bevisinstrument. Föraren ska då blåsa två gånger med 6-9 minuters mellanrum. Från de båda delproven beräknas automatiskt ett medelvärde och från detta görs ett säkerhetsavdrag innan analysresultatet redovisas."           IP: ...[3.92.70]
Antal inlägg21.523 st
Postad/Inlagd2018-01-09 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så här skriver polisen själva:

[LÄNK]

Dvs. om du får positivt utslag innebär det att instrumentet har detekterat för hög alkoholhalt i utandningsluften och vidare provtagning ska genomföras...vice versa är om det blir negativt - då ligger halten under gränsvärdet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg566 st
Postad/Inlagd2018-01-09 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 F15 -16
Jag körde några år sen ett fordon med alkolås. Gick in på en mack och köpte nån konstig läsk, typ exotiska frukter med inslag av allt. Skulle blåsa igång bilen igen men fick utslag för att jag var full. Blåste som en tok otaliga gånger med samma utfall.

Sedan provade passageraren blåsa en enda gång och den gick igång direkt. Så behöver inte vara spolarvätska som ger utslag utan tydligen går även alkoholfri dryck...           IP: ...[229.202]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2018-01-09 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
X1 28i xDrive N52B30

Vid första blåsningen stod det negativt i displayen, andra gången positivt. Så så är det med det.

Nu var det inte främst det jag ville förmedla. Utan tipsa om att spolarvätska kan påverka utandningsprovet.           IP: ...[109.143]
Antal inlägg963 st
Postad/Inlagd2018-01-10 05:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror att det är mindre risk om man håller sig till att dricka den färdigblandade spolarvätskan-Man vad vet jag..           IP: ...[173.129]
Antal inlägg1.245 st
Postad/Inlagd2018-01-16 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
BMWE21323: Tack för att du delar med dig, jag har hört om ett sådant här fall tidigare också där spolarvätskan var boven.

Hade det varit större behållare på bilen hade jag kört med -35 men jag kör med -18 blandning nu, tycker det fungerar väldigt bra oftast. Testat med -10 på vår och höst men slutat för när det kommer en köldknäpp så fryser det =(           IP: ...[3.61.34]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02