AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
23.735

Böter i brevlådan från Österrike, betala eller blir det någon indrivning ?

Sida 5 av 5
bl
2.133
blixten
325i -88
Om man som utlänning blir tagen för trafikbrott i Tyskland som skulle ge indraget körkort för en tysk. Så erbjuder de ofta typ dubbla bötesbeloppet och betalning på plats, för att inte rapportera det till Sverige.
MU
927
MUC
M240i - 2023
Att få indraget körkort i Tyskland är inte så farligt, man får själv välja när!

Om man inte bor i Tyskland/ inte har tyskt körkort så blir det inte indraget i egentlig mening, man får bara inte köra bil i Tyskland under perioden det är indraget. Så ofta kan man ju bara välja en period när man ändå inte ska till Tyskland.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Har någon av er andra råkat ut för fortkörning vid kameraskåp i Tyskland och fått ett brev men utan summa eller inbetalningskort? Har vid ett par tillfällen fått ett brev hemskickat med foto där man skall ange vem som kört. Detta brev skall sedan skickas in och därefter skickas ett inbetalningskort ut där bötesbeloppet fastslås. Verkar vara olika modus operandi beroende på vilken delstat det handlar om då jag andra tillfällen fått ett inbetalningskort i första vändan.
Eftersom jag har bilarna via leasingbolag som jagar mig för obetalda böter undrar jag om någon råkat ut för liknande fall och lyckats få något svar från tyska polisen? Efter att jag fyllt i adress mm så har det varit tyst från dem. Kanske en from förhoppning att de inte orkar jaga folk i andra länder för småsummor. Men tvivlar…
Wi
2.070
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag betalade just in för en av sommarens synder i Tyskland. Kom som du säger först ett brev (ej rekommenderat) med foton som beskrev var jag körde för fort och hur mycket för fort. Det var bifogat ett "erkännandebrev" på svenska som jag fyllde i och returnerade. Sen efter några veckor kom ett rekommenderat brev med domen och information om betalning.

Det första brevet var ganska snällt och tillrättalagt på svenska men det rekommenderade brevet var på tyska och mer formellt och korrekt. :)
We
1.917
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@blixten - Det var precis som den första bötern en dold fartkamera, 141 km/h (efter avdrag) på en 100 km/h sträcka. Det var vid "BAB 9 / Schleifreisen". Har inte fått något brev från en svensk myndighet. Det här hände på vägen hem till Sverige så det indragna körkortet i Tyskland spelar ingen roll, påverkar inte mitt körkort i Sverige om jag har förstått rätt.

Båda mina brev har EJ varit rekommenderade, men i båda fallen har bötesbeloppet stått i brevet. 40€ + 28.5 € och 320€ + 28,5€, verkar som att de tar en administrativ avgift á 28,5€ för varje böter som skickas ut.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Inget belopp har stått i brevet jag fått och inte heller har det gått via svenska polisen som det gör vid fortkörning i ex Danmark. Intressant att vissa förseelser kräver erkännande medans andra skickas boten ut på direkten. Nu har det gått snart ett år sedan jag skickade in svaret så jag misstänker att ärendet är preskriberat om ni andra fått svar inom några veckor. Jaja, det var 131 på en 120-sträcka så det kan väl knappast ha varit några större belopp tänker jag.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag vistas en del i Frankrike vilket då ibland medför fortkörningsböter. Jag brukar betala och ta det med någorlunda jämnmod eftersom det är så mycket billigare än i Sverige.
Eftersom jag alltid åker hyrbil, hyrd i Frankrike, så blir min identitet fastställd genom att hyrbilsföretaget svarar på myndighetens förfrågan och tar ut en administrativ avgift av mig (omkring 300 kr?), som de drar från kortet som jag betalat hyran med, och sänder mig ett mail om saken.
Då vet jag att jag har böter att vänta.
Sedan kommer ett brev på flera sidor, på Franska, och inbetalningskort, men inget foto.
Om jag betalar inom en eller två månader så brukar det kosta 45E.
Man kan logga in på deras sida och utföra betalningen med kort, vilket är smidigt.
Om jag vill (om jag förstår saken rätt? Mina franska språkkunskaper är bristfälliga...) kan jag vänta ytterligare någon månad med betalning men då stiger beloppet ganska mycket.

Eftersom min identitet är fastställd genom hyrbilsföretagets försorg och eftersom det är relativt billigt så har jag valt att betala.

På motorvägen gäller ofta 130 km/h och jag brukar då sätta farthållaren på 135. Det brukar räcka för mig i den trafiksituation som råder (Fransmän..!). Även om jag ibland kör lite fortare så är kamerorna synliga på motorvägen. Jag har aldrig fått böter där.

Men som någon nämnt i tråden så finns det kameror som är mer dolda och de sitter uppenbarligen väldigt nära skyltarna där hastigheten sänks.
De gånger jag har fått böter så har det varit på andra vägar där det "plötsligt" blir 90 eller 80, och jag har bara släppt gasen men inte bromsat tillräckligt snabbt.

Jag har nyss (igen) betalat 45E, + hyrbilsföretagets avgift.
Vid 80-skyltar hade de mätt mig till 87 km/h. Efter avdrag med 5 så fick jag alltså böta 45E för återstående 2 km/h över skyltad hastighet.
Det var slarvigt av mig att vid detta tillfället inte vara aktiv och bromsa in tillräckligt snabbt, för jag är rätt säker på att 100 m senare så hade min hastighet sjunkit till under 85.
Min tjänade tidsvinst under dessa 100 m står givetvis inte i proportion till kostnaden, även om 45E är jämförelsevis billigt.
Westerlund, hur slutade det för dig? Hur många brev fick du? Inga rekommenderade brev?
Varit i Tyskland efter detta?

Jag betalade aldrig mina böter (132 på 120, boten var 20 EUR men var vid tredje brevet hade den ökat till 40 EUR någonting, d.v.s. fortfarande ett litet belopp).
Som allmän info så var jag en vända i Tyskland nyligen med samma bil. Tullen/polisen i Puttgarden släppte förbi mig och jag stötte även på en del poliser i trafiken men ingen reaktion. Drygt 3 år sedan förseelsen så den är kanske preskriberad?

Tror dock att jag lyckades bli fotad på A2 i trakterna av Bielefeld i riktning mot Hannover i lite högre hastighet än senast så jag misstänker att bötesbeloppet denna gång kommer ligga mer i linje med vad Westerlund fick.
Jag har fått böter från både Österrike och Tyskland ett par gånger utan några direkta påföljder utöver ett antal brev (varav en del som rekommenderad post)
Ofta får man böterna från en kommun eller lokal region och inte som i Sverige från en central polismyndighet. Jag hade även en diskussion om detta med en Schweizisk polis (där jag också har blivit fotad) han menade på att de kan ta dig i tullen om de ser att du har obetalda böter. Men i regel är boten kopplad till bilen så jag har svårt att se någon risk med att man skulle bli stoppad.
homeros, hur höga böter har det varit frågan om?
Var fotona av bra kvalitet?
De rekommenderade breven hämtas aldrig ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.