AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.628

Böter i brevlådan från Österrike, betala eller blir det någon indrivning ?

Sida 4 av 5
Löwet, nej, inte stoppad. Såg som sagt aldrig kontrollen och har inte koll på hur väl gömda de är. Kan inte säga att jag var på min vakt så som man är i Sverige.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du har blivit fångad av en fartkamera, du har fått en bild där du som förare är identifierad och ett inbetalningkort. Mer formellt än så blir det inte. Hade det varit större konsekvenser som indraget körkort eller tusentals kronor i böter så kanske det är värt att bråka, men för 20 euro?
acey, jag tycker det verkar enklare att kasta alla brev än att reda ut hur betalningen ska gå till. Vill dock inte hamna i en situation där man på något sätt hamnar i trubbel så som tidigare beskrivits.
Finns ju inget offer här som väntar på upprättelse så hela grejen är så bagatellartad att det förvånar mig att de ens skickar ut alla dessa brev som de ändå inte kan styrka att man fått (om inte vederbörande är dum nog att svara på dom ;)

PS. Är du säker på att fartkameror i Tyskland använder laser? Trodde det alltid var radar i sådana.
Sl
1.125
Slippy
BMW IX 50

Jag har bott både i Luxemburg, Tyskland och Frankrike. Största problemet mot Sverige är att de samkör sina system. Blir du stoppad i en rutinkontroll med stora ej inbetalda böter får du inte åka vidare innan det är löst.

När vi körde mycket på ringen för några år sedan fick kompisen böter för att ha kört 150km/h på motorvägen där det var 120 km/h. Då vi bodde i Luxemburg struntade han i det 60 euro som han fick i böter(betalar man fort brukar man få 50% i rabatt) dessa blev sedan 120 euro. 2 månader senare blev han stoppad i Tyskland och var tvungen att betala 330 euro för att kunna köra vidare, polisen sade att han hade tur då beloppet skulle bli högre snart igen. Nu var detta i samma regnr(bil) som fortkörningen men vet inte om det även följer personen. Men är det värt att chansa för 40 euro?

fe
1.625
ferlin
Audi Q8 e-tron
Betala, jag fick böter från en kamera i Österrike för några år sen och fick ett antal påminnelser innan jag föll till föga och betalade.
Obegripligt att man orkar lägga så mycket energi på att försöka slippa en summa motsvarande 4 Bingolotter..... Betala och glöm saken! Du har ju brutit mot lagen så vad är problemet??
Slippy, blev din kompis stoppad av polis när han togs för 150 och erkände på plats? Låter som snabba ryck om böterna ökat till 330 euro på 2 månader. Försöker bara få klart för mig hur det kunde gå så snabbt.

I breven jag fått står det att jag är anklagad men samtidigt skickar de med ett formulär där jag ska uppge vem som är föraren.
Sl
1.125
Slippy
BMW IX 50

M-P,

Det var en kamera, inget att erkänna eller förneka som i Sverige. Kan ha fel på tiden men det var max 3 månader efter.
Gå bara in på hemsidan och betala via kortet, skriv okänd förare. Aka du kommer inte ihåg.
Transocean
Okänd förare och man betalar 😁
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De kanske bötfäller bilens ägare och inte i Sverige där vi har personligt ansvar för böterna. Dvs som vi hanterar parkeringsanmärkningar (som inte formellt är böter).
Sl
1.125
Slippy
BMW IX 50

Precis, det följer bilen som en parkeringsbot. Men man behöver ange förare i Tyskland och Luxemburg och även Frankrike tror jag, då man blir av med "prickar" i körkortet. Men är man inte därifrån är de mest intresserade att driva in pengarna.
Det där med att ange okänd förare kan nog vara en riktigt god idé om farten är rejält hög.
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Fick idag ett fortkörningsföreläggande från Tysklandsbesöket för 3 veckor sedan, hade tydligen kört 141 km/h där tillåten hastighet var 130 km/h. Trodde att 130 km/h var rekommenderad hastighet på motorväg, har jag missat något? Nu är bara föreläggandet på 40€ så inge fara direkt.
MU
925
MUC
M240i - 2023
Finns det en hastighetsskylt så är det som gäller. När det blir fri hastighet så indikeras det av en överstruken hastighetsskylt och i det läget är 130km/h bara en rekommendation.
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det förklarar saken, tack! Ibland var det, har jag för mig, en överstruken 100/120 km/h skylt också, går det direkt till fri fart då?
MU
925
MUC
M240i - 2023
Japp, om det är en vit skylt utan hastighet med fyra diagonala streck så betyder det att fri fart börjar. Om det är en 120km/h skylt med fyra diagonala streck som ”skriver över” hastigheten så betyder det att nu är det fri fart igen och slut på 120-begränsningen.

Obs dock att detta gäller bara autobahn, det kan finnas t ex en överstruken 30-skylt i ett samhälle - det betyder då att 30-begränsningen är slut och normal hastighet gäller.

I Tyskland gäller 50km/h i samhällen, 100 på landsväg och fri fart på autobahn.
Om det då inte finns en hastighetsskylt som säger något annat.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
MUC har helt rätt. En liten justering bara, jag har bestämt för mig att ”Välkommen till Tyskland” skyltarna som står vid gränserna faktiskt har en blå fyrkantig skylt för Autobahn med 130km/h som rekommendation och inte de runda vita med tre svarta sträck för fri fart. Men det är inte som påbud utan rekommendation.

Det där att standardhastigheten gäller om inget annat anges kan ge intressanta fadäser. Danmark, som faktiskt har 130 som sin standard, fick indirekt 130km/h på sin tungt trafikerade ringled med variabla gränser när det variabla systemet strejkade. Vilket hände rätt ofta i början. Det tog en dag innan polis och myndigheter vaknade, sedan kom vanliga skyltar upp som komplement.
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tack för upplysningen! Båda två. Det var första gången i Tyskland och jag hade inte läst på direkt, får skylla mig själv. Följde mest trafikflödet och om tyskarna körde fort tänkte jag att då är det lugnt haha! :D
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kanske ska uppdatera lite. Efter den första bötern dök det upp en till böter på 320€ + 20€ och indraget körkort i Tyskland i 1 månad. Provade med att chansa att inte betala bötern alls och det har nu gått 4 månader utan påminnelse. Kanske kommer det, kanske inte. Upptäckte i efterhand också att den första bötern var på 40€ + en avgift på 20€ som jag missade (väldigt otydligt i brevet) men inget påpekande om det heller, jag betalade 40€ den gången.
bl
2.051
blixten
325i -88
Stod det var och hur mycket du kört för fort?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.