AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.627

Böter i brevlådan från Österrike, betala eller blir det någon indrivning ?

Sida 3 av 5
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Transocean : tack för svaret var ganska intressant att läsa den tråden.
Betalade in den igår så det är lugnt som sagt drabbar ingen fattig men ville mest veta vad som sker om man väljer att inte pröjsa den =)

Dawwe: 3 dagar med käk medans resten av familjen får kolla in någon fin stad och mysa i Alperna är helt okej inget jag hade gråtit över kan jag lova dig.
Dock så valde jag att betala då jag förmodligen risker att få böter där igen för att jag har en tung fot på autobahn.
Jag tycker din bot på 200 var mild :P hehe
Det är ju så många kör för fort men polisen fångar enbart den bilen lasern siktas mot.

Ganska typiskt för ett inlägg på AP idag, en tråd skapas och trots att TS tydligt ber om att slippa viss inriktning dröjer det inte särskilt länge innan tråden går off topic. Synd att forumet modereras så dåligt. Många tidiga medlemmar har sen länge tröttnat, flera av dem som faktiskt bidrog med något annat än tjafs.
Min bot var i ett grannland till Österrike o över 10 år sedan. Jag höll trafikrytmen (alla körde i 75-80) men klart som korvspad att de vinkar in den ”fina mörka BMW’n” istället för nån bil med inhemska regplåtar. Ja boten var löjligt låg ville betala på plats men den möjligheten fanns ej (längre) då det tydligen var som så att pengarna hamnade oftast i polismännens privata ficka :D. Så det var antingen att betala på postkontor eller banköverföring, blev det senare när jag väl var hemma i goa Svedala:)
Modereringen fungerar utmärkt. Denna tråd har inte gårt OT. Att tycka att ”det är hål i huvudet” att riskera nåt ovisst för en så låg bot är helt on-topic. Dessutom har väl ingen moralpredikat mer än man har framfört rimliga synpunkter/antaganden?
Modereringen är tyvärr obefintlig. Andra halvan av sida två är på låg nivå och handlar inte särskilt mycket om frågeställningen:
”Jag vill helst inte betala det men måste jag får jag väll göra det, vad som sen är rätt eller fel är en annan femma.

Någon som kan tyska och kan kolla och hjälpa mig vad som står där.
Jag vill dock inte att det ska gå till kronofogden då jag inte vill ha någon betalningsanmärkning =)
Som sagt jag vill ha fakta och inte veta att betala för att du gjort fel osv osv”

Jag tror budskapet gått fram och tänker inte bidra med tafs, tycker någon att man hållit sig till topic och framför fakta, vilket ts efterfrågar, får det stå för dem.
Finns inget som behöver modereras i denna tråd, eller möjligen de sista inläggen vilka rör just modereringen, vilket är OT om man skall hårddra det. Iaf, han fick hjälp o korrekta svar. Man måste få ha en personlig åsikt, även om den är tvärtemot TS. Att säga att "Du gör säkrast i att betala för man kan inte veta med säkerhet vad som eventuellt kan hända vid ett eventuellt besök i Österrike" är ett 100% korrekt svar.
Visa användare
2.834
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Håller inte med dig Dawwe. Om man uttryckligen undanber sig personliga värderingar från moralpoliser, så kan få slippa dessa.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Jag håller med Keiser och Robert Lundberg i detta fallet då jag ganska tydligt inte ville ha några sådana kommentarer men ändå fick dessa med ganska spydiga svar vilket fick mig att reagera på det och där hamnade det lite OT.
Inlägget var ganska tydligt på den punkten vilket 90 % förstod här på forumet.

Vad är det som är "moralpolisaktigt" i att man påpekar att du kan råka värre ut om du inte betalar o planerar att åka igenom landet de närmsta åren? Klarar man inte av ett sånt korrekt svar så är det dags att bli vuxen.

Det din tråd, egentligen, handlade om är att du ville ha "garantier" för att det aldrig kan bli som så att du får betala mer än de där 55 €. Det kan ingen garantera, lika mycket som vi kan garantera att de kommer driva in skulden, eller att om du blir identitetskontrollerad i Österrike o de upptäcker den här ej betalda boten att de verkligen kommer sätta dig i finkan eller kvarhålla dig på annat sätt. Är du nyfiken så skit i o betala, åk till Österrike, se till att bli identitetskontrollerad så får vi facit på hur bra/dåligt det kan gå. Det skall givetvis nämnas att poliser är människor de med, så det är inte alls säkert att de upptäcker den här obetalda boten, beror på hur just ditt ärende är "registrerat", jag vet inte, men det gör den Österrikiska polisen, kanske läge o ringa o fråga :D?
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Om du läser hela tråden så lär du nog förstå vad vi andra menar och påpekar.
Kollar du vad andra skriver här med så lär du förstå var några briser i moralpolis kommentarerna.
Nu lägger jag inte mer tid på att diskutera det hela angående den frågan utan låter det bara vara.
Har som sagt pröjsat in det redan igår så tackar alla som kom med info angående själva topic frågan.

Det omoraliska är alltså att vi inte kan garantera att du inte kommer råka mer illa ut än max 55€. Vad är det de säger i staterna, "If u cant do the time, dont do the crime"...Det finns inget moraliskt i det, ren o skär fakta. Ingen har väl predikat eller propagerat för att du måste betala under alla omständigheter? Däremot har du, vad det verkar, insett själv att det är mer sejf att betala denna låga summa än riskera en högst eventuell mer kännbar påföljd? Jag kan till viss del hålla med dig i sak (Varför betala om man inte måste?), men en strunt summa som denna, o dessutom från/i ett land du förmodligen kommer behöva passera inom en snar framtid framställer egentligen hela frågeställningen som dum. Du har begått ett "brott", du vet att du är skyldig. Du vill slippa undan "straffet" (fullt förståeligt), men du vill ändå ha garantier för att om du råkar begå samma "brott" igen, i samma land, eller att du blir identitetskontrollerad/whatever i det landet, att det då inte kommer bli värre än de där 55€... Snålheten bedrog inte visheten, denna gång...
Intressant ämne.
Fick själv hem en böteslapp för fortkörning i Tyskland i juli. Enligt brevet genomfördes mätningen med laser på A1 strax norr om Hamburg (såg aldrig kontrollen) och beloppet var 20 EUR. Med tanke på hur mycket trafik det var och att jag bara följde strömmen så lär de ha dragit in massor med pengar denna dag. Vägpirater...

Brevet kom några veckor efter själva förseelsen. Brevet innehöll en svart/vit bild något större än ett frimärke. Endast föraren syntes på bilden och kvaliteten var inte precis passfoto om jag säger så. Gick ej att se om bilden var tagen på A1 eller på t.ex. en rastplats eftersom inget av omgivning eller annat, som t.ex. reg.nr syntes på bilden.

Jag tänkte att om de mailar en stor bild som visar hela bilen och omgivningen så kan jag betala 20 EUR. Mailade adressen som fanns angivet på brevet och bad om en större bild där hela bilen ink reg.nr. och omgivning syns. Fick inget svar.

Exakt 1 månad efter första brevet skickade de ett nytt brev med samma dåliga bild. Nu var jag less och gav blanka fan i brevet.

1 månad och 10 dagar efter brev nr.2 skickade de brev nr.3. Allt samma som tidigare förutom att böterna nu var 40 EUR någonting.

Efter detta har jag inte fått några brev. Inget breven var rekommenderade så de kan inte styrka att breven faktiskt kommit fram, förutom det första som jag svarade på. Det kanske var dumt gjort..

Jag kommer köra på SAAB9-5´s linje och bara ge fan i detta. Om tyska polisen inte ens kan bemöda sig med att maila hela bilden så tänker inte jag bemöda mig med att betala om jag inte blir tvingad till det.
Bilden i länken nedan visar vad jag skulle gissa är en bild som kanske är något beskuren men man ser i alla fall var bilden är tagen och reg.nr
Länk
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som kan hända vad jag förstår är att böterna kan överlåtas för indrivning till svenskt inkassobolag. Den typen av samarbeten finns. Men även om det går så långt kan du bestrida och då blir det en rättsak av det. Oklart om en sådan kommer prioriteras eller om den sker i Sverige eller Tyskland.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Obetalda böter kan ge problem om du stoppas senare i Tyskland!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B’s synpunkt är inte oväsentlig.

Men det som Löwet pekar på är en högst påtaglig risk. När det blir för många obetalda böter, uppstår det en marknad för indrivningsbolagen. Det innebär lite pyssel för dem i början - i Tyskland tror jag trafikböterna utfärdas regionalt - men sen kommer böterna, givetvis med ett saftigt ”administrationstillägg”.

Precis så hände det i Oslo på sin tid. Svenskar parkerade vilt och struntade i att betala böterna. Till slut blev det för mycket för norman och ett svenskt inkassobolag blev inkopplat. Sonen fick ta banklån...

När jag själv körde lite för fort i Danmark, blev jag senare kontaktad av den svenska polisen. Möjligheterna är många.

Som sagt, det finns en tröskel, men när den är passerad inkasseras det. Klarna, Hojab, Svea och allt vad de heter letar ju bara efter såna enkla pengar.

/Lennart
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag har också en del erfarenheter - som Johan B är inne på verkar det finnas olika lokala regler om hur bötfällningen går. Något som ändrats senare år är att det går ganska snabbt att få hem boten - ofta tar det inte mer än 2-3 veckor. Är det någon av leasingbilarna har jag oftast inget val än att betala. Vill inte heller få problem med min arbetsgivare och som redan nämnts är det ofta kaffepengar. Senast var på bron innan gränsen mot Jylland där det var 60 (motorväg) där jag lite slarvigt höll 80. Kostade 20 Eur så inget att bråka om.

Däremot har jag en erfarenhet från 2016 där jag torskade utanför Stuttgart. Där fick jag först en ”erkännande blankett” från lokala kommunen i Tyskland. Efter mitt erkännande skulle de skicka ut inbetalningskort och belopp. Jag erkände faktiskt med fick aldrig något svar. Antingen blev det för krångligt eller så kom inte mitt brev fram.
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man får i såna här sammanhang inte glömma bara att Tyskland består av fristående delstater med olika regler och rättstillämpning. Dvs bara för att någon "kom undan" så behöver det inte gälla andra om de körde för fort i en annan delstat. Bara en passus.
En kollega fick en bot hemskickad för något år sedan (satt med i bilen), vi struntade i det och hörde sen inget mer. Så vitt jag vet har de inte haft problem när de bilat genom Tyskland efter det. Är beloppet litet (som i ditt fall) är det ju svårt att motivera tiden för att undersöka och (försöka) driva in det. Dock har du ju svarat i första läget vilket kanske räcker för att trigga dem?!
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Blev ni stoppade någon gång? Det är ju först om någon börjar kolla som problem uppstår. Framförallt blir man ju osugen på att börja dividera med Polizei (som inte kommer prata engelska med dig) hur man ska betala sin 20€ skuld för att få åka vidare på sin semester. Trist att behöva lägga en hel dag på nån tysk polisstation för att få rätt stämplar på rätt papper.
Jag har i detta läge inga obetalda böter eftersom det än så länge har handlat om en anklagelse. Är alltså inte dömd och jag vet inte om fotot duger för en fällande dom.

Om jag faktiskt blir dömd, ja då hamnar saken i ett annat läge eftersom jag vill slippa problem så som Johan och Lennart beskriver.
Att hålla sig undan indrivning när det bara gäller några 100-lappar har jag inte ork med och troligen skulle det inte heller gå vägen.

Jag är inte säker på om jag är formellt delgiven för brottet i detta läge.
Kanske är jag det i och med att jag svarade på första brevet via mail. Å andra sidan tycker jag att det är oacceptabelt att låta bli att svara på min begäran om det är accepterat att svara via mail.

Bilen är min privata så inget krångel p.g.a. leasing eller annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.