Sida 2 av 5
|
|
---|---|
Det brevet som de skickade rekommenderat alltså brev 2 hämtade jag aldrig ut så har inte skrivit på något papper alls där jag mottagit något. Brev 3 som jag fick nu står det på kuvertet med texten ”Prioritaire”. Blev inte mycket klokare om man skulle betala det eller inte. Ja man kan göra mycket annat för 500 kr och kan jag komma undan så väljer jag den vägen :P Jag har åkt på stora böter i Sverige och här har jag pyntat varje gång men nu känner jag inte riktigt för att göra det denna gången även fast det är en struntsumma. Det jag inte vill riskera bara är att jag får en prick hos kronofogden resten bryr jag mig inte så mycket om... Jag ska dock bila igenom Österrike i sommar igen så tänker på det också så det inte blir något problem då liksom. |
|
Det bör inte kunna bli nåt problem i Österrike heller eftersom du inte delgivits boten. Visst kanske nån försöker delge dig det på plats osv som strular till det men...då får du väl i värsta fall betala 55 euro där och då. Den lagstiftning som är aktuell är lagen om erkännande och verkställighet av bötesstraff inom EU. Under "Hinder mot erkännande och verkställighet" står att en verkställighetsförklaring inte får meddelas om "5. om bötesstraffet har beslutats efter ett skriftligt förfarande och det inte har bekräftats i intyget att den dömde personligen eller genom behörigt ombud underrättats om sin rätt att bestrida samt om tidsfristen för detta" Detta får antas betyda två saker 1. Kronofogden kan inte påbörja ärendet innan den sökande visat att gäldenären delgivits strafföreläggandet 2. Kronofogden kommer i motsats till sitt sedvanliga förfarande, inte på egen hand arbeta för att delge dig ansökan om betalningsföreläggande. Det måste alltså vara gjort för att KFM ska påbörja ärendet och du eventuellt ska få en betalningsanmärkning. Men om Österrike mot förmodan skickar en delgivningsman efter dig hemma i Sverige, så är det väl bara att betala innan det blir ett ärende för svenska Kronofogden. |
|
Så då ligger det till såhär att om det kommer hem någon och knackar på dörren och jag öppnar och där och då blir delgiven det hela samt att jag skriver på något vid delgivningen så har jag blivit med andra ord delgiven detta och kan då välja att betala själva boten utan att jag ska hamna i problem med Kronofogden. Har jag missuppfattat något eller är jag inne på rätt spår ? Jag har ju fått ett brev hem fast bara i brevlådan samt att jag hämtade aldrig ut det rekommenderade brevet det skickade till mig vid t tillfälle nummer 2 så det gick tillbaka sen fick jag det tredje skickat hem där kuvertet var märkt prioritaire men där har heller inte någon delgivit mig själva brevet utan det fanns i brevlådan när jag kom hem från jobbet. Jag vill självklart inte bli kallad till någon domstol i Österrike eller att bötesbeloppet vid delgivning exempelvis blir 200-300 euro då de kanske räknar in andra kostnader då ? Det borde ju inte bil så då de inte vet om jag fått hem dessa brev eller inte rent teoretiskt? |
|
Som någon redan sagt, du kan få problem om du inte betalar och passerar genom Österrike de närmsta åren, tror det rör sig om fem år sen skrivs skulden av, men det varierar säkert mellan olika länder. Så fråga dig istället om det är värt att riskera några dagar i finkan (blir förmodligen snarare 2 veckor med all "dötid" kring ärendet) samt allt vad det medför (förstörd semester/tjänsteresa/whatever) för dessa 500 kr? Vet du med 100% säkerhet att du inte kommer sätta din fot i Österrike de närmsta 5 (?) åren så... Jag hamnade i samma sits som du i ett annat europeiskt land, fast jag blev tagen i landet. Poliserna var trevliga/vettiga, den ena förklarade för mig att om jag inte betalade boten (ca 250 kr) inom den angivna tiden så kunde jag få sitta av tiden i finkan OM jag åkte till landet i fråga de närmsta 5 åren samt att de kontrollerade min identitet (trafikkontroll/gränsen/whatever) o att det då upptäcktes att jag hade en ej reglerad skuld...Trots att jag var ungefär 99.999% att jag inte skulle sätta min fot i det landet de närmsta 5 åren (vilket sedemera visade sig stämma, dröjde 9 år...) så valde jag att betala. Summan var löjligt låg, jag hade kört för fort (76 på 60 väg) och jag slapp att oroa mig för att om jag blev tvungen att åka till landet i fråga inom 5 år så skulle det bli lite väl "spännande". Så mitt råd är att betala, för 500 kr har du saken ur världen. Eller så skiter du i det o tar den eventuella smäll som kan komma som en man? | |
Citat<. . Eller så skiter du i det o tar den eventuella smäll som kan komma som en man?.. En man gör rätt för sig spelar ingen roll om det handlar om 5kr eller 50€ detta handlar bara om att TS är dum snål inget annat., skippa påpeka snacket med ingen moral etik snack osv. Skriver du på internett forum får du också ta att någon tycker saker och ting.. Vad är grejen betala boten, så slipper du oroa dig om eventuela konsekvenser du UPPENBARLIGEN gör. |
|
Catch me: Dum & snål eller bara dumsnål :D ? | |
Ibland blir det fel bara... Dumsnål | |
Jag ska inte säga något med säkerhet, men jag tror inte du ens kan bli kallad till domstol innan delgivning eftersom du inte haft möjlighet att ta ställning till boten innan. Det kan du nämligen inte ens i Sverige - det är därför alla bilmålvakter av olika slag går fria och fortsätter samla på sig böter. Därav tillkom den nya lagen om att man kan beslagta fordonen istället. I en gammal nätartikel går följande att utläsa Länk "Hämtning med polis kan inte ske med mindre än att personen ifråga vet att han är åtalad (rättegång) och det anses inte ha skett förrän delgivning kunnat genomföras." I ditt fall är det i första hand ett bötesbelopp du ska ta ställning till, inte brott/rättegång. Din delgivning handlar om bötern. Sen verkar det enl tidigare länkar som om domstolar överhuvudtaget inte handlägger fortkörningar i Österrike. Jag tänker mig att man aldrig därmed kan hamna i rättegång för en fortkörning då det inte är brottsligt. Jämför exempelvis med parkeringsbot i Sverige - parkerar du på statsministerns plats kan du bli bötfälld men inte åtalad för det. Om en Österrikisk medborgare parkerar på Löfvens plats så kan vi driva in fordran men inte få honom utlämnad för att pröva saken. |
|
Nej utlämnad blir han inte. Men om han blir identitskontrollerad när han är i Österrike (igen) inom en viss tidsperiod så finns risken att de upptäcker denna obetalada bot o sätter honom i fängelse i typ en vecka. Kul o sitta i finkan för ynka 500 kr, fast det e klart man får gratis boende o mat, det är säkert värt mer än 500 kr. Go for it! | |
Det skulle sitta 20 miljoner europeer i Österrikiska fängelser isåfall. Tänk hur många som blir fotograferade utan att man lyckas skicka böterna till rätt adress, jag tänker då mest på bulgarer, makedoner, rumäner, bulgarer etc där Österrike knappast har tillgång till uppdaterade adressuppgifter. Boten är som sagt obetald först han har delgivits den. Fram till dess är det i det närmaste att betraktas som en offert eller varsel om att ett ärende ska påbörjas. Delgivningssystematiken finns där av en anledning, det kan ju faktiskt förhålla sig som så att den fotade aldrig fått hem några brev. |
|
Självklart finns det en rättssäkerhet i systemet som Saab9-5 påtalar! Men grundsvaret är att OM viljan finns hos Österrikiska myndigheterna, så kan de driva det till delgivning och indrivning. Om det går så långt är väl en annan femma - det går nog inte att svara på i förväg... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ja, men i sammanhanget är det värt påpekas att straffet inte kan bli högre av att delgivningen misslyckats. Det kan alltså inte bli fängelse + betalningsanmärkning för att bötesutfärdaren själv inte orkat med ordentlig delgivning, utan i värsta fall får man ta ställning till betala sina 55 euro den dagen de förmår delge en. Annat hade varit fallet om man blivit formellt delgiven och sedan kastar efterföljande kuvert i papperskorgen utan att ta ställning till kravet, det är inget jag hade ägnat mig själv åt. |
|
catch_me skiter väll fullständigt i vad du tycker! kan du inte läsa? Skriver tydligt att jag inte bryr mig om moral eller etik i detta fallet men ändå ska du påpeka det och vara nån moralpolis.Tydligen har du så tråkigt hemma att du måste skriva något om det hela. Gå ut och skrapa dina rutor eller något. Kan jag komma undan från det hela så spelar det ingen roll om det är 20 eller 54 euro det handlar om utan frågorna var vad som kunde hända om man inte betalade. |
|
Jo kan faktiskt läsa och skriva till och med även om jag är kass på det så grejar jag det. Fick själv böter i somras 26/6 i Östrerrike 50€ på boten som kom i brevlådan var både på tyska och svenska det borde du ha fått med där man uppmanas att betala och uppe vem förarenr var osv även på samma härliga brev påpekar dom konsekvenser. Betalar man inte boten blir det inga rättsliga följder just därför vill dom att man ska berätta vem föraren var. Drt var iaf så jag tolka brevet. Ps.Har diesel värmare så jag slipper skrapa rutorna. |
|
Det är nästan så man hoppas att Tandsten, sorry Silversten, får bita i ett riktigt surt äpple snart. Inte för att han vill slingra sig från betalningen utan mer pga attitydsproblemen mot andra forumsmedlemmar | |
Dawwe: kasta inte sten i glashus. Ditt inlägg ovan är ju inte mycket bättre eller din forumpolares innan jag skrev något. "Skriver du på internet forum får du också ta att någon tycker saker och ting" var det någon som skrev innan då hade du ingen åsikt om det hela. PS har du tandsten ska du nog gå till tandläkaren innan det blir riktigt illa =) |
|
Men Silversten, jag vet att du avskrivit dig alla moralkommentarer men ärligt talat, hur är det möjligt att lägga så mkt energi på att avskriva sig något som du själv erkänner dig skyldig till samt att ta risken att den ursprungliga struntsumman för fortkörningen ökar till något betydligt högre? Att blanda in byråkrati i Österrike och Sverige för att undersöka ”vad som kan hända om man inte betalar” är obegripligt för mig. Om det är frågor som på något sätt intresserar dig så starta gärna en diskussion på forumet men betala först bötern så är ju saken ur världen för alla andra inblandade. Varför ska det vara så svårt att bara erkänna att ibland gör man fel o då blir det konsekvenser, det finns två val att gå vidare, den enkla eller den svåra. Vill du revoltera mot byråkratin så varsågod men jag tror det finns enklare och bättre sätt att välja |
|
acer84 Jag undrade vad som hände och var nyfiken på det hela. vet att många struntar i det hela och inget händer men ville kolla om det finns folk som har koll på det här i forumet. Det kommer sluta med att jag betala det hela då jag ändå ska igenom Österrike för att ta mig vidare till Kroatien denna sommaren. Man kan tycka det är liten summan men behöver man inte lösa den så hade jag inte gjort det heller. Betalar självklart alla mina böter här då jag vet vad som händer om man inte betalar. Men visst vi kan avsluta det här då jag kommer betala in summan idag för att slippa oroa mig när jag kör igenom där i sommar. Vill det sig illa hade jag förlorar ett par timmar vilket inte är värt det för den summan. Hälsningar Silversten |
|
Transocean |
Tja Silversten! Denna frågan har varit uppe tidigare här på AP. Bifogar länken här Länk Det kan mycket väl bli så att slutnotan blir högre än 50€ om man väljer att inte betala. |
Synd. Jag hade sett fram emot en ny tråd om nåt år där Silversten undrar ”Österrikiska polisen satte mig i finkan i 3 dagar för en gammal obetald fortkörningsbot, kan jag begära ersättning för förstörd semester?”. Men bra att du gör det rimliga, speciellt om du redan nu vet att du kommer passera genom landet. Polisen i Österrike kan vara rätt nitiska, fick tex böter för oläslig regskylt (snöoväder, skylten igensnöad men så var det på många bilar den dagen), hände på autobahn o polisen var en ”civilbil” liknande de svenska. 200 kr kostade det, överkomligt även om jag tyckte att det var en hård bot med tanke på väderförhållandena samt att ungefär hälften av trafikanterna hade oläsliga skyltar bak... | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.