AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.935

Böter i brevlådan från Österrike, betala eller blir det någon indrivning ?

Sida 1 av 5
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej !

Bilade i somras genom Österrike och blev fotad av en fartkamera.
Några månader senare fick jag först brevet vilket jag ignorerade och bara kastade då jag inte är så sugen på att betala ( skippa moral och etik här tack) 2 månader senare fick jag ett prioriterat brev på posten vilket jag aldrig hämtade ut då jag visste att det var från Österrike och ingen post som jag vill ha =)
Nu fick jag en tredje påminnelse och kan inte Tyska överhuvudtaget.
Pratade med en som kan lite och de finns risk tydligen för att de ska driva in det på något vis eller ?
Jag vill helst inte betala det men måste jag får jag väll göra det, vad som sen är rätt eller fel är en annan femma.

Någon som kan tyska och kan kolla och hjälpa mig vad som står där.
Jag vill dock inte att det ska gå till kronofogden då jag inte vill ha någon betalningsanmärkning =)
Som sagt jag vill ha fakta och inte veta att betala för att du gjort fel osv osv.

Här är länken på det jag fick med posten för 2-3 dagar sen, 3 utskicket --->

Länk

55€ är väl inget att bråka om? Det står att du skall betala omgående annars kan de driva in skulden. Frågan är dock vilket slags samarbete Österike har med Sverige när det kommer till indrivning av skulder som dessa, nån annan vet säkert. Men som sagt, 500 kr är ingen stor summa, betala o se glad ut att det inte var i Sverige får då hade summan var minst 1200 (?).
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Brevet säger att då du inte betalt tidigare i september så har de lagt på en påminnelseavgift så att du nu skall betala 55€. Betalning måste ske omedelbart eller så kommer de driva in skulden.

I princip kan ett EU-land driva in skulder i ett annat, men jag är osäker med vem de samarbetar i Sverige med för att detta gjort. Någon på forumet som vet?

----
BMW CS/SC #6212
Ekar här inne :D. Iaf, 5€ i påminnelse/förseningsavgift är ju högst humant. Inga 500 kr (?) som om man missar att betala trängselskatten, hur liten summan än må vara...
I vissa EU länder så ärver man skulder. Något jag fick erfara. Svenska kronofogden kunde INTE svara på OM de skulle driva in skulden innan de fått uppdraget. Det sjuka var att skulden INTE var min, utan att jag ärvt den. Var en relativt låg summa så jag betalade för att slippa allt tjafs osv. Galet att man ärver skulden, en nyfödd kan ju i praktiken föddas in i en helt omöjlig skuld som kommer följa personen resten av livet...
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ah, Österrike och Frankrike. De två länderna där man alltid hamnar i klammeri med rättvisan. Det ena billigt och kontrollerat, det andra är korrupt och dyrt. Ibland önskar jag att Frankrike ännu hade varit under en Österrikisk mans kontroll.

Hur som helst, EU-länder äger INTE rätt att driva in böter i andra länder. Inte ens kronofogden i Sverige kan driva in svenska böter.

Däremot kan man verkställa en exekutionstitel med hjälp av andra länders myndigheter, men en sådan kan endast utfärdas av domstol. Det dokumentet du har är inte en exekutionstitel.

Hur exekutionstiteln kommer till stånd avseende böter varierar lite från olika länder - för att ha ryggen helt fri ska du bestrida fordran och skriva att du aldrig varit i Österrike. Norge å andra sidan gillar att kalla svenska medborgare till domstol och döma till fängelse för obetalda fortkörningar, det blir alltså en brottsutredning istället för civilrättslig fordranstvist.

Om du inte bestrider din fordran alls kan en Österrikisk domstol antingen kalla dig till rättegång eller utfärda en exekutionstitel på grunden att du inte bestridit din fordran. Deras bekymmer med detta är att dom sannolikt inte skickat ett rekommenderat brev eller på annat sätt kan styrka att du blivit delgiven. Du kommer därför sannolikt inte få en prick hos kronofogden men istället löper du risk att bli kallad till rättegång i Österrike, och där kan du alltså bli gripen och utlämnad av svensk polis.

Nästa fråga är då om dom bemödar sig göra detta. Svaret är regelmässigt nej, oavsett vilket land det handlar om med undantag för Norge istället.

På jobbet får jag drivor av fartkameragrejer hitskickade från Tyskland. I början var jag rädd och golade ner dom stackars anställda, allt som oftast sitter kamerorna vid vägarbeten nära en skylt för hastighetssänkning och fotar alla som inte fullt hunnit sänka hastigheten precis vid skylten. Rykten gick att typ alla bolagets bilar kunde beläggas med körförbud vid obetalda skulder.

Efter ett tag tröttnade jag och provade bestrida på olika sätt. Olika delstater har olika varianter av detta, de flesta skickar massa långa obegripliga dokument på tyska, ibland är det översatt till engelska och nån gång fick jag även en kopia på knackig svenska.

En gång invände jag mot att utelämna uppgifterna till den anställde eftersom bilden var grynig, vilket jag svarade på engelska. Nån vecka senare skickade dom en högupplöst bild som täckte ett helt A4, hehe.

En annan gång hade dom gjort en "bedömning att vi ägde fordonet" fastän det tillhörde ett företag med snarlikt namn. Jag bestred skrivelsen sisådär tre gånger och förklarade att de riktat den mot fel part, men dom envisades med att påstå att fordonet ändå var vårt.

För båda exempel ovan och flera andra så provade jag inte göra nånting alls bara för att se vad som händer. Svaret är ingenting. Absolut ingenting. Möjligen finns ingen angivningsplikt, eller så kan dom inte driva process mot varenda fortkörare.

I ditt fall rekommenderar jag följande - fortsätt kasta breven i papperskorgen så länge som du inte blivit formellt delgiven. Lyckas dom mot förmodan delge dig så bestrider du fordran. Får du kallelse till rättegång ändrar du din inställning och betalar 55E.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här finns lite att läsa:
Länk

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
För att förtydliga - det går utmärkt att driva in böter men de fordrar ändå en exekutionstitel samt att du blivit formellt delgiven. En första betalningsanmodan är regelmässigt inte en exekutionstitel, men kan förvandlas till sådan om man inte bestrider den. Dock kräver omvandling att man blivit delgiven förstås.
Hej,

Inte minst Johan B:s länkar visar på att möjligheten till indrivning finns, det beror bara på fordringsägarens vilja. Och där vet man aldrig var det slutar. Enstaka förseelser släpper man antagligen, men när det börjar bli för många utlänningar som kör för fort och sedan struntar i bötesföreläggandena, skulle nog varje myndighet överväga motdrag.

Ett sådant exempel blev jag själv indirekt indragen i, när en i Oslo bosatt son, enligt tidens då gällande svenska sed, parkerade - min - svenskregistrerade bil som han ville och samlade böteslappar på hög.

En dag tröttnade P-myndigheten och sålde alla sina utestående fordringar till svenska Hojab, som lade på 500 kr/bot och skickade ett större antal brev till mig. Sonen fick ta banklån...

Risken finns kanske för ett motsvarande agerande i Österrike?

/Lennart
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra länkar Johan B - tack!

----
BMW CS/SC #6212
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Alltså, det finns möjlighet att driva in fordringar från Zambia om man vet hur man ska driva processen. Lagen som hänvisas till i länkarna syftar bara till att underlätta processen, men grundläggande rättsprinciper gäller ändå.

Man kan mao inte få en betalningsanmärkning bara för nån i Österrike vill skicka böter kors och tvärs - Kronofogden kommer först pröva om du blivit delgiven detta och sedan om det finns skäl för fordran.

Har du inte blivit delgiven boten formellt så blir det heller ingen "prick hos Kronofogden". Har man däremot medgett skuld till Österrikarna eller om ärendet överprövats och en exekutionstitel producerats men man ändå vägrar betala, då kan man få "prick". Det kan till och med gå värre till med utlämning för rättegång i Österrike.

Samma principer gäller hemma i Sverige. Man kan inte bli av med sitt hus för man åkt på semester och grannen hittat på en fordran som han skickar med 2 dagars förfallodatum och tar den till kronofogden tredje dagen.
Fick ett ”semesterfoto” i somras från Tyskland med min förmånsbil. Ganska billigt, 30 Eur (103 på 80sträcka) så jag skickade tillbaka med mina uppgifter för att de skulle skicka mig inbetalningskortet. Det är nu 7 månader sedan och har inte hört ett ljud ifrån dem. Kanske lönar det sig att vara ärlig ibland? :-)
K2
348
K2
523i -97
Själv är jag benägen att tänka som såhär i dylika situationer.

Ok, tydligen har jag gjort ett fel och det är fastställt och tveklöst så enligt bevis som presenteras. Jag får en inbetalningslapp och erbjuds att mot en smärre summa bara lämna detta bakom mig och gå vidare i livet.

Har en tendens att ta det erbjudandet, istället för att ägna timmar, dagar, veckor att utreda vad som verkligen kan utkrävas från mig, "worst case"-scenarios etc. För mig är det inte värt det men jag kan ha förståelse för att andra kan tycka det är ett kul tidsfördriv eller att man har andra anledningar att driva saken till sin spets.

Hade jag varit TS så hade jag betalt redan vid första påstötningen, dessutom en struntsumma. Och ja, jag har blivit blixtad av fartkameror jag med nere på kontinenten (på goda grunder) men de skickade aldrig något hem till mig.
Precis. Hade TS däremot fått en feting-bot på några tusen (€) från säg Finland så kan man ju förstå att man vill slingra sig. Men 55€? Visst, man kan ha roligare för 500 kr, men det är fortfarande 1000 kr mindre än det lägsta bötesbeloppet i Sverige...
Kostade mig 1500kr att köra 90 på 80-sträcka utanför Sunne häromåret. Det var också billigt - lika bra att erkänna inför konstapeln så jag slapp ödsla tid på att åka till Karlstad tingsrätt för att tjafsa 60 mil hemifrån...
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nu undanbad sig TS den moraliska aspekten av det hela utan var nyfiken på rättsläget, men får predikan ändå.

Våra stater har visat att dom inte kan hantera de intäkter som fås från oss. Vidare ökar konstant trafikrelaterade kostnader - hastighetsgränser sjunker och böter ökar och det spelar ingen roll vem vi röstar på, för de berikar sig ändå bäst de kan när de kommer till makten.

Ju mer pengar politikerna får, desto mer kriminalitet importerar som dessutom. Det torde därför ligga i vårt gemensamma intresse att TS undkommer boten.
K2
348
K2
523i -97
Själv angav jag inga moraliska aspekter, endast den praktiska aspekten om det vore jag som fick en räkning.

Det betyder inte att jag tycker diskussionen är oviktig, det är bra för alla att få rättsläget utrett. Så jag tycker detta är en bra tråd, intressant fråga.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Jag hade betalat oavsett om dom kan driva in pengarna eller inte, om det inte är en felaktig bot...
Det kan bli problem nästa gång man är i landet. Inte värt risken anser jag.
Saab: Vad tycker du själv du bidrar med i tråden mer än felaktigheter och svammel?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Typ den mest korrekta redogörelsen av rättsläget som presenterats samt klargöranden av sedvanliga missuppfattningar på utsökningsrättens område.

Fast jag förstår att det blir svammel i dina öron. Du vill nog bara höra "går att driva in" eller "går inte att driva in", ungefär som att det bara finns ett moment i att fastställa en fordran.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag vill också ta avstånd från Saab 9-5:s beskrivning i andra och tredje stycket i sitt inlägg 19.32. Detta till trots av hans 101-åriga livserfarenhet.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.