AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.868

BMW däcförsäkring gäller inte om däcket lagas?

se
20
sefreon
118i-17
Fick punktering på ett av däcken, en bult satt rak på slitbanan. Hjulen är köpta kompletta hos BMW och är 2 månader gamla.
Lämnade in bilen hos handlaren och fick betala 600 för att laga däcket.
Frågade då om inte deras försäkring täcker detta, han skulle kolla upp och återkomma.
Nu ringde han, och föga förvånande var svaret nej, försäkringen täcker inte detta eftersom däcket lagades. Om däcket hade byttas ut helt hade den täckt det.
Det roliga är att tillverkaren av däcket inte rekommenderar att man lagar ett Run-Flat däck och deras garanti slutar gälla om så görs.

Så här står det i BWM garanti när man köper kompletta hjul hos dem:
3 ÅRS DÄCKFÖRSÄKRING INGÅR.
Däckförsäkring med omfattande fördelar.
BMW däckförsäkring ingår alltid (fr.o.m 1/6-2016) vid köp av lösa däck och kompletta hjul som ingår i BMW’s produktportfölj, och är giltig i 36 månader från inköpsdatumet.

BMW's däckförsäkring täcker**:

Punktering orsakat av ett skarp föremål (t.ex. spik eller glas)*
Skador orskade av påkörning av trottoar/kantsten.*
Skadegörelse.*
Stöld.*

*Försäkringen omfattar endast däcken. Stöld och skador på fälgar och monteringsarbete täcks ej av försäkringen.

** För fullständiga villkor, vänligen kontakta din återförsäljare.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vi fick punktering på bägge däcken på höger sida då min fru körde på ett föremål på Älvsborgsbron. Bilen hade vinterdäck som följde med i köpet då vi hämtade ut bilen några dagar tidigare. Det visade sig att bilen inte hade runflat och fick bärgas till BMW.

Kundmottagaren i verkstaden hade ingen koll på däckgarantin men som tur var hittade vi vår säljare som förklarade för verkstaden. Vi fick två nya däck på garantin men det tog nästan två veckor för BMW att skaffa fram dem. Vi bestämde oss för att göra en fyrhjulsinställning och dessutom. Ingick inte däcktryckssensorerna och skiftet vid bytet så det gick på 3500 kr ändå :(
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är det som är så förvånande? En försäkring har ju villkor och föreskrifter, och följer man inte dessa så blir man utan ersättning. En av föreskrifterna som gäller för BMW:s runflat-däck är att man inte skall laga dem.

Då är det väl rätt naturligt att man inte får någon ersättning för kostnader OM MAN NU VÄLJER att laga dem. ELLER?

En annan grundbult med försäkringar är att dessa inte kommer att ge dig en BÄTTRE situationen än du hade innan, så därför är det rätt så självklart att man inte kommer få RDC-ventiler på en försäkring om man inte hade det innan. ELLER?

Vill man veta villkoren för en försäkring så är det liksom bara att läsa villkoren.
Personligen tycker jag att sådana här specifika produktförsäkringar är ett stort skämt, de finns bara till för att ytterligare en försäkringsgivare skall tjäna pengar och inte för att täcka ett reellt behov, utan snarare ett inbillat behov. Det finns knappast någon bilägare som inte har råd med nya däck till bilen.
se
20
sefreon
118i-17
Försäkringsvillkoren var inget som delgavs eller skickades med när jag köpte hjulen. Enligt deras hemsida står det: För fullständiga villkor, kontakta din handlare. Försäkringen är inte heller något jag tecknat utan följer med de kompletta setet hjul.

Men, hela historien avslutades med att det lagade däcket bytes ut mot ett nytt (som försäkringen stod för) och jag fick tillbaka mina pengar jag fick betala för en lagning som aldrig skulle gjorts i första skedet.
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sefreon, du skriver handlare, avser det en BMW återförsäljare?
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För i så fall var det ju givet från början att de gjorde bort sig när de lagade och att du skulle vinna denna fight. Om du har en däckförsäkring hos dem som ger dig rätt till nytt däck så kan de ju inte laga dem och ta betalt av dig och tror de kommer undan.

AlexanderK verkar inte ha förstått situation för det är ju handlaren som inte följt försäkringen som kunden har rätt till via dem. Alex, läs om, läs rätt och så förstår du att handlaren missade att läsa villkoren, inte kunden. Det är faktiskt förvånande!
se
20
sefreon
118i-17
Stämmer. En BMW handlare.
Det fick bli lärdomskostnader för dem i mitt fall. ;-)
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det står det ju faktiskt om man läser noga. Det var ju konstigt att handlaren inte visste villkoren på sin egen däckförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.