Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej, Om några hunda mil säger min bil att det är dags för brombeläggsbyte fram, med tanke på att BMW ville ha 2689:- för jobbet?! så funderar jag på att göra det själv. En funderingar har jag dock, har inte bytt belägg på bilar med servicedator innan, jag misstänker att det är själva slitagesensorns som skickar info till datorn om hur mycket det är kvar av beläggen. Men sedan när jaghar bytt allt, behöver jag in och nollställa någonstans, eller skickar den nya sensorns info om att det är frid och fröjd igen i några tusen mil? Tänkte denna sensor Länk Och dessa belägg Länk Några synpunkter på dessa? Mvh Rickard | |
Blir fin,fint! Men om du ändå ska köpa beläggen från MrAuto så köp varnaren också:Länk. OE,nr:34356790303. | |
Kanon, behöver jag fundera något runt nollställningen? eller sköter den nya sensorn det? | |
Sensorn har inget att göra med miltalet,det är OBC som sköter det. Sensorn löser ut när beläggen är rätt ordentligt slitna. Då får du en varningslampa i displayen! Dock kan man köra ex antal mil efter sensorn löst ut. Men det är en indikation på att nu är det verkligen dax :-). Nollställning:Länk |
|
Top, tack för infon och länken! | |
Kolla först om du verkligen behöver byta beläggen! Datorn är inte särskilt exakt så det kan vara halva beläggtjockleken kvar när den tycker att du borde byta om 1000 mil... Mät beläggen (både på in- och utsidan) på båda sidor. Jag brukar använda en insexnyckelsats - kolla vilken tjocklek på insexnyckel som går in med platta sidorna mot beläggsidan/skivan - då har du minst så mycket kvar på slitytan på beläggen. När det är ca 3 mm kvar kan det vara dags att börja fundera på ett byte i lugn och ro... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
M BMW – Weltmarke aus München! |
|
Kanske var lite otydlig - mätningen med insexnyckel görs givetvis mellan skivan och beläggets stålplatta där friktionsmaterialet är fäst/börjar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Bra tips, det ska jag se till att göra. Står 150 mil på byte nu. | |
är det samma tillvägasätt på f20 118 2014 (nollställningen) there can be only one |
|
Skojar min bil med mig? Tog en bild på beläggen, de ser ju nya ut.. Har inte kommit åt att kolla insidan ännu.. men har ju svårt o tro att de är mycket mer slitna... Länk |
|
Vad är det ser nytt ut,tycker att det liknar nåt som stått på skroten ett antal år,men finns det bara broms så funkar beläggen många tusen mil till. |
|
@NGA Finns där bara broms? Men tack för ditt svar. Det jag tycker ser "nytt" ut är slitagedelen på bromsbelägget ... inget annat |
|
Om alla beläggen är lika slitna (kolla båda ändar - där skivan först möter belägget i rotationen slits mer) är de kanske halvslitna. Dock kan det vara bra att demontera beläggen och rengöra och smörja upp glidytorna mot oken/sadlarna för att de inte ska rosta fast. Kan vara lämpligt att göra vid t ex. däckbyte på våren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Varför inte ta isär det nu och rengöra/putsa upp oken,och putsa upp bromsklossarna och lite kopparpasta så att det löper som det skall, det vill ju till att man kan vara inomhus inte så trevligt att sitta utomhus nu och fixa det.Själv har jag alltid sett över bromsarna både före och efter vintern på mina bilar,har hänt att beläggen sett fina ut men när man demonterat dom har dom liksom skivat sej,och med andra ord kunnat lossnat från metallhållaren när som helst och det var BMW originalklossar ju är det kanske sällsynt men det händer. |
|
Jo, ni har så klart en poäng. Tänkte ge mig på att kolla upp dem lite noggrannare idag. Då händer så klart 2 grejer.. Den slår över till "0KM kvar till service, så nu varnar den med rött varje start" , och jag lyckas inte återställa servicemätaren, den säger bara " återställning misslyckas" Kan den vara så sliten på insidan så att den har nått ner hela sensorn? Jag kommer inte till att lyfta bilen idag, måste skaffa hem en domkraft förts, och en adapter..... |
|
Hade detta "fenomen" på min, saken var den att jag bytte till vinterhjulen 17" från 20" på sommar, så blev avståndet väldigt litet mellan fälg och bromsok så slitagekontakten hade slitits av.... bytte kontakt och gick därefter att nollställa... | |
Är väl aluminiumok? Ett metallfritt fett för ändamålet alt alupasta är att föredra när du smörjer de glidande delarna på beläggen. // Jonas |
|
Nu är det inte aluminium ok på en X3 så det går bra med kopparpasta. | |
Se är ja, då är det framåt på kopparpastan 👍 // Jonas |
|
Läste inläggen ovan med visst intresse. Jag måste byta skivor så småningom på min 2011 F25 30d. Både fram och bak är de ca 1,5 mm för tunna. Så nu har jag blivit tvungen att sätta mig in lite mera i vad som krävs, och det är några oklarheter kvar... Observera att det finns några speciella saker att hålla reda på på X3 F25! Först angående slitagevarnarna. Eftersom jag byter däck två gånger per år, så vill jag inte ha varnarna inkopplade! Dvs jag binder upp kablarna på lämpliga ställen. Då är det så att på framaxeln måste varnaren vara hel! På bakaxeln kan man klippa kabeln och kortsluta de båda ledningarna! Detta är testat! I ett inlägg ovan sägs det att en kabel hade slitits av mot en 17" fälg. Jag fick också kabelbrott på framaxeln och har använt 17" fälgar! Så se till att kabeln (kanske bak också!) ligger intill oket. Vid byte av skivorna skall ju okhållarna demonteras. Åtminstone fram skall skruvarna bytas! De skall sedan dras med 75 Nm, +45°, +10°. Dessa uppgifter lär finnas t ex i Ista+ Hur det är bak kan jag inte säga i detta skede. Uppgifter om moment för övriga skruvar, bultar, slangar och nipplar är rätt lätta att hitta, och förmodligen stämmer uppgifterna också, men alla moment är INTE lika fram och bak. Jag köpte bilen i januari 2023 med 24.600 mil, nu har jag 25.200. Jag har funderat på en separat tråd. Det är så "oerhört" mycket som behöver göras! I första vändan har jag köpt delar för ca 25.000 kr... Då försöker jag köpa sk premium märken (utom på typ bromsbeläggsvarnarna!) från tillbehörs affärer i Tyskland. Daparto.de håller reda på vem som säljer slitage delar billigast i landet! Kan behövas! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.