AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Tappar motortemp!?

Visad 2.486 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9st
Postad/Inlagd2017-11-28 15:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dx Aut. -17
Hejsan.
Har en fråga, min BMW 520xd -17 F11 tappar temp i motor vid kraftigt gaspådrag. Typ omkörning. Kommer även en del vit rök.
Man ser det i bilen hur vidare sjunker.
Vad kan det vara för fel eller är det "normalt"?

/Sjöling           IP: ...[143.239]
Antal inlägg427 st
Postad/Inlagd2017-11-28 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 540ix UE -18
Det är väl oljetemp som läsas av på BMW och inte vattentemp på motor. Har inte sett oljetempen sjunka på varken F30 eller F10. Vit rök kan det komma på vintern vid kyla. Oavsett låter det lite mysko.

Har du kollat om du tappar kylvatten på motor? Eller oljenivån?

Du har nybilsgaranti så i värsta fall får du lämna in bilen.

Crille           IP: ...[.220.10]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-11-28 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dx Aut. -17
Ok, får ta och åka in med den. Tack för svaret!           IP: ...[143.239]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2017-11-28 17:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket sjunker temperaturen och hur lång tid tar det innan den stabiliserar sig runt 100 grader igen?

Det är som sagt oljetemperaturen som visas i instrumentklustret.

Kan ju vara termostaten som öppnar när du trycker plattan i mattan och låter oljan gå via oljekylaren som då kyler oljan...jag vet inte exakt hur sofistikerat oljekylsystemet är men numer brukar det finnas allehanda elektroniska styrningar av termostaterna för att kunna ligga på "maximal temperatur" så länge som möjligt men ändå skapa tillräckliga marginaler/kapacitet för att kyla snabbt vid behov - allt för att kunna nå minimal förbrukning.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg288 st
Postad/Inlagd2019-01-26 22:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT X-Drive 2013
Hej!

Fick du ordning på detta problem? Vad var isåfall lösningen? Jag har nämligen samma problem...           IP: ...[.235.99]
Antal inlägg1.601 st
Postad/Inlagd2019-01-26 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Johan B är på rätt spår, i alla fall "ökar bilen kylningen" när man trycker fullt. Har läst om detta någonstans. Ser en liten dipp på oljetemp på min när jag gasar på, tillbaka på 100 efter ett kort tag. I TS fall framgår iofs inte hur mkt och hur länge tempen dippar.           IP: ...[132.137]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2019-01-26 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dx Aut. -17
Hej, lämnade in den på BMW och förklaring va att när man gasar på så ökar även kylningen till motorn. Så därför sjunker oljetempen. Fullt normalt sa dom. Har inte tänkt på det något mer efter det. Det som Johan B skriver är högst troligt rätt svar!           IP: ...[.133.47]
Antal inlägg288 st
Postad/Inlagd2019-01-29 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT X-Drive 2013
Mitt problem är att jag aldrig får upp oljetempen till mer än ca 95 grader när det inte är mer än 20+ utomhus, spelar ingen roll hur länge jag kör. Sen rasar tempen ner till ca 70-75 grader inom några sekunder direkt bilen växlar ner. Dvs om jag växlar manuellt och håller samma hastighet så tappar den temp ändå.

Jag har bytt bägge termostaterna som sitter i min bil (”vanliga” samt den till oljekyl) utan framgång. Bmw kliar sig i huvudet själv också och har inga hjälpande förslag tyvärr.

Tror ni att dessa problem kan orsakas av en sån simpel sak som luft i systemet?

Mvh Per
          IP: ...[.235.99]
Antal inlägg1.714 st
Postad/Inlagd2019-01-31 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Har för mig att det finns en tråd som pratar om en tredje termostat här på forumet...
Edit: Här är den [LÄNK] börjar prata om växellådstemp men slutar med att det påverkar både motor och låda.           IP: ...[.165.81]
Antal inlägg288 st
Postad/Inlagd2019-02-01 22:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT X-Drive 2013
Tack för svaret, men i min har jag som sagt bara två termostater, den vanliga och till växellådans oljekylare, bägge dessa är som sagt bytta.
Det känns däremot som att det endast kan vara fel på huvudtermostaten, just för att den vid högre motorvarv tappar så snabbt i temp (Speciellt på vintern), så jag funderar på att se över den en gång till och prova koka den.

Ingen annan som har någon idé?           IP: ...[.235.99]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2023-01-19 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d f10 2013
Hej. Har du hittat felet än? Har nämligen en 530d f10 2013 med exakt samma fel, har bytt båda termostaterna utan framgång, har luftat systemet flera gånger men den sjunker ungefär 20 grader både vatten och olja vid högre varv och går sedan uppåt igen. Blir aldrig så varm så gardinerna i grillen öppnar sig även om det är 30+ ute och det gjorde dom hela tiden förut. Har även som hjärtslag om jag känner på kylarslangarna mot värmeelementet.
Mvh Jack           IP: ...[155.153]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW z3  -97
Pris: 55.000:-

BMW 550i LCI  -07
Pris: 175.000:-

BMW 330Ci  -01
Pris: 35.000:-

BMW 325i Coupé E92  -07
Pris: 78.000:-

BMW 540i  -00
Pris: 65.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen