AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med G30/G31

Visad 43.269 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2018-02-10 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Fastfrusna dörrar börjar bli ett riktigt problem. Varit inne igen och de på BMW har mage att säga att " Hade vi inte en aaaaning om, det får vi titta på"
Ska dit igen och be att få någon typ av handlingsplan.
En säljare kom förbi och pratade om nån ceramic behandling där listen ligger emot som en lösning.
Jag har inte köpt en 2 dörrars bil för 700k !           IP: ...[.23.165]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2018-02-10 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om det största problemet med nya 5-serien är "fastfrusna" dörrar så får jag väl säg att det hela är inget som på något sätt är unikt för BMW. Det är väl bara ta tjuren vid hornen o smörja in listerna med nåt lämpligt medel tills de är helt mättade? Knata in på BMW o töm deras lager av "listmedel" (självklart skall man inte betala för medlet)?

IP: ...[197.202]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2018-02-13 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Listerna på dörrarna är flockade, inte gummi. Inte konstigt att det fastnar när det kommer fukt där. Meningslöst att smörja med nåt.
Dörrarna är inte svåröppnade, dom är helt omöjliga att öppna ibland.           IP: ...[.23.165]
Antal inlägg287 st
Postad/Inlagd2018-02-14 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Ice. Jag hade samma problem som dig i nov dec varje dag när det var minusgrader. Efter smörjnigen har jag inte haft problem nån dag alls. Fråga vad de smort med. Ska vara nån special som måste specialbeställas. Lycka till.

IP: ...[66.1.82]
Antal inlägg2.908 st
Postad/Inlagd2018-02-14 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Ni som "inte kan vara utan bil en hel dag så jag har inte kunnat lämna in den": Det är väl mobilitetsgaranti på 5-serien som vilken annan som helst?           IP: ...[172.252]
Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2018-02-14 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu vill jag inte ta BMW i försvar, men i alla tider har samma förutsättningar låtit gälla.
vatten fryser vid ca 0°C och då gäller det att listerna är insmorda med ngt som inte fryser. alternativt tränger undan vatten.

Köp en flaska glycerol, finns på apoteket, kostar 50 spänn.
Går även att använda till vindrutetorkarna så inte gummit fryser mot rutan.
Likaså i ventilen på däcken så inte nålen fastnar.

Sedan kan man ju tycka att med BMWs priser borde de monterat värmekabel inuti listerna.:)

IP: ...[121.203]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-02-14 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530i IE
Plockade ut min G30 för precis en vecka sedan och har inte upplevt några problem med fastfrusna dörrar (alla fyra öppnas varje morgon när familjen ska stuvas in). Nu har det inte varit jättekallt här i Stockholmstrakten men minusgrader har det i alla fall varit var och varannan dag.

Lite off topic men en trevlig överraskning är att det lilla facket till vänster nedanför ratten numer visst är filtklädd, något som det annars klagats på i mängder på div forum då den bara var ren hårdplast invändigt. BMW kanske lyssnar trots allt :)           IP: ...[174.104]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2018-02-27 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Huka er i bänkarna för nu jävlar har bägarn runnit över.

Har en 520D G31.

I går såg jag på väderprognosen att det skulle bli kallt i natt så jag ställde inte bilen i garaget, med syftet att låta dieselvärmaren göra färden till jobbet behaglig. När jag kollade så var det minus 14 grader ute kl. 06.30. Tror ni att det gick att starta dieselvärmarjäveln??? Nähä! Den hade blivit uppdaterad eller vad vet jag under natten. Nu måste jag ”ansluta fordon”. Jaha tänkte jag jobbig app det här hela tiden massa questionaires/surveys när man startar den och nu detta. Men inte fan gick det så enkelt inte. Närå tyskar gör allt ordentligt, även när de skall rövfucka kunder. Jag hade två alternativ: att skriva in VIN-koden (som finns ute bakom en isig vindruta på parkeringen eller ansluta en USB dvs sätta mig i den iskall bilen och tatta med tåtar). Satan va sur jag blev, frugan och ungarna såg oroliga ut. Men JAWOHL! Jag går ut och skrapar rutan och skriver upp VIN-koden. Knappar in den i app-jäveln, men tror ni det fungerade??? Nein! ”Time out limit exceeded” eller nåt i den stilen. Provade flera gånger men den lilla servern som servar Sverige var väl under uppdatering samtidigt nere i Bayern vad vet jag. Så det blev till att skrapa rutor och åka i en minus 14 grader kall biljävel till jobbet.
Det har varit en del irriterande småfel sen jag fick ut bilen i våras men nu fan sprack bubblan helt.
1. Connected Drive
a. Funkade inte när jag som mest behövde den (dieselvärmaren)
b. Måste a vinkod eller sitta i bilen med en usb för att få igång den
c. Går inte att uppdatera när man följer instruktionerna
2. Säkerhetsinbromsning i garaget
a. De senaste två bilarna jag haft har haft automatisk säkerhetsinbromsning. Men denna BMW är helt jävla omöjlig att köra ut ur garaget på ett värdigt sätt. Den tvärbromsar hela tiden och man sitter och tokgasar och hoppas att det inte helt plötsligt släpper så man flyger ut ur garaget och kör över nån unge på väg till skolan.
b. Och det går inte att stänga av funktionen men den fina knappen på instrumentbrädan inte. Nein nein då kommer man in en nån jävla rullmeny och skall gör val och sedan måste man in igen och ändra tillbaka. På Volvon var det bara att trycka på knappen.
3. Vidrutetorkare. Hur i helvete fäller man upp dem?? Har provat allt som man skall. Ibland funkar det efter otalt ryckande i spaken men nästa gång inte. Torkarbladen är helt kass efter att ha frusit fast. Drive ready mode eller vad fan det heter vad i helvete är det jag har provat alla varianter.
4. Insynsskyddet till bakluckan. Har fastnat i mittläget och ligger i förrådet sedan bilen var ny.
5. Motor kall trots värmaren. Det VERKAR inte som om dieselvärmaren värmer kylarvattnet till motorn. I alla fall så är motorn kall och drar lika mycket soppa som om man inte använt dieselvärmaren. På Volvon så var motorn varm när dieselvärmaren varit igång.
6. Går inte att starta dieselvärmaren utan mobiltelefonen och inte ha den igång när man kör. I Volvon kunde jag starta dieselvärmaren direkt i bilen och jag kunde dessutom ha den på när jag körde ifall det var en kallstart. Motorn blev varm på 5 minuter mitt i vintern.
Inte för att nån i Beyern bryr sig om vad lilla jag tycker om detta praktvrak till skitbil men jag behövde skriva av mig detta.
          IP: ...[.99.162]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2018-02-27 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tillägg:
Jag var så flyg förbannad i morse att jag skickade samma mail till BMW-återförsäljaren. Det tog inte mer än 5 minuter så ringde deras chef upp.
Vi får se hur det reder ut sig, men snyggt/snabbt agerat av Bavaria Danderyd så långt får man säga. Anders           IP: ...[.99.162]
Antal inlägg1.585 st
Postad/Inlagd2018-02-27 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Hahaha, fiberkablarna måste ha smällt när det meddelandet gick till Bavaria :D
Hoppas det löser sig för dig!           IP: ...[.139.83]
Antal inlägg113 st
Postad/Inlagd2018-06-01 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
118i -18 F20
540iX -18 G31
Lite uppdatering gällande div problem:

Jag har kört 400 mil med bilen och det börjar närma sig inlämningsdags till verkstaden, för åtgärdande av följande fel:

* Sätesventilationen verkar inte funka. Man hör att fläkten går men det känns INGEN skillnad i något av sätena.

* Nackstödet på förarsätet (komfortstol). Man kan ju fälla ut sidorna på nackstödet så att det omfamnar huvudet sas. Tanken är att det ska stanna i utfällt läge tills man trycker tillbaka det, men den högra sidan åker tillbaka av sig själv efter någon timme.

* Luftfjädringen verkar läcka på båda sidorna.

* Bakre vindrutetorkaren (se separat inlägg)           IP: ...[149.184]
Antal inlägg113 st
Postad/Inlagd2018-06-11 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
118i -18 F20
540iX -18 G31
Då har ytterligare ett fel dykt upp.
När solskyddet till glastaket dras för, åker det till slutläget, för att sedan åka tillbaka 20 cm innan det stannar med en stor öppen glugg.           IP: ...[.145.50]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2018-06-11 13:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Onelife - det med solskyddet tror jag du kan fixa själv genom att ominitiera soltaket.

Håll reglerknappen intryckt i ca 20 sek tills det börjar hända grejer. Håll knappen intryckt tills att processen är helt slutförd (insynsskyddet stängt)

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[124.142]
Antal inlägg113 st
Postad/Inlagd2018-06-15 17:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
118i -18 F20
540iX -18 G31
Narvselius:
Tack! Jag ska testa det vid tillfälle.           IP: ...[4.149.3]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2018-07-03 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i Touring -18
A1 Sportsback -16
Någon som har behövt fylla på motorolja trots att bilen i princip är ny?           IP: ...[185.139]
Antal inlägg204 st
Postad/Inlagd2018-07-04 07:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 520dx M-Sport -18
Ni som haft problem med vibrationer, har BMW fått ordning på det? Jag har vibbar från bakvagnen i 120-130km/h och ibland i lägre farter. Jag har haft bilen hos NDF i Göteborg (grymt bra ställe) och gjort hjulinställning och vägtrycksbalansering, allt är hundra men vibbarna kvarstår...           IP: ...[.118.20]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2018-07-04 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Jag tror att många bilfabrikanter har försummat att testa sina modeller i temperaturintervallet -5 till +5/10 grader med växlande temp, fukt, regn och sol. De provar sina bilar i polarkyla och ökenhetta. Det är bra så men i mittklimatet finns mycket att önska att fabrikanterna testade ut bättre. T. ex. klimatanläggningen fungerar i min F11 ”så där” i intervallet +10 till +20 då det är mycket sol som gör bilen till ett växthus. På mig verkar det som om klimatstyrningen resonerar ”Det är inte så varmt ute så då behövs det ingen kyla att tala om.”

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg5.142 st
Postad/Inlagd2018-07-19 12:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den här tråden hade man ju önskat att slippa att skriva i men fick min G31 540i i tisdags och igår började solluckan att strula vid stängning. Den fungerade som vanligt på dagen men på kvällen när jag skulle stänga den vid parkering så "fastnar" den där vindavvisaren börjar och går tillbaka i mera öppet läge. Det fungerade endast att stänga luckan genom att med fingrarna trycka ner vindavvisaren och sen stänga luckan, då gick den förbi och stängde andra gången som vanligt. Första gången stängde den inte riktigt men andra, men som sagt inte som den skall. Trist att få problem direkt när man kommit tillbaka från Volvobilar som det inte varit ett endaste problem med (XC90, XC60 och XC40).

/Anders           IP: ...[.129.30]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2018-07-20 20:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 45e - 20
530e - 18
En bekant fick sin nya 540 xi innovation levererad för en vecka sedan, efter ca 30 mil så fick han upp ”reducerad motoreffekt” felmeddelandet. Idag fick han reda på att det är en vevaxel sensor som är trasig - vad det nu innebär, är tydligen en aktion på detta - har inte läst om detta tidigare - någon som har mera info? Skall bytas i nästa vecka så det verkar inte vara någon stor operation!           IP: ...[5.95.46]
Antal inlägg669 st
Postad/Inlagd2018-07-20 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Skrämmande. Köpte en F34a som jag reklamerade, elfel som ingen kunde lösa. Köpte en likadan, åkte på turbobyte direkt (garanti dock). Tycker det är otroligt märkligt att BMW som byggt bra motorer i evigheter kan bygga insuget del så is kommer in och slår sönder turbon.

Tur det finns sådan glädje i att köra och titta på en BMW, annars hade jag gett upp.           IP: ...[9.42.78]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14