AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Köpt min första E65:a ! :)

Visad 883 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg436st
Postad/Inlagd2017-11-19 10:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Hej alla glada

Blev i veckan stolt ägare till den första E65:an. Har rullat E36, E46, E39, E32 och E38 tidigare. Det blev en 745 med 15 000 mil på mätaren med lull-lull att glädjas åt i vaket tillstånd och som man drömmer mardrömmar om under natten.

Tekniken är som från en helt ny generation. Instrument, drivlinas smidighet osv. Sen är känslan väldigt annorlunda. Borta är det rent maskulina i design in- och utvändigt och istället för en rå busbil med lyxframtoning en mer sober genusneutral? glidarlimousin. Designteamet för elstolarna måste ha fått en rejäl budget.

Idrive som fått ta mycket skit när jag började förstå hur det är designat och framtänkt är ju riktigt elegant och smidigt. De har lyckats innovera ett nytt interface jämte datormusen. Sen att en touch screen är en mycket mer praktisk lösning är något helt annat.

Sen är den ju så snygg modellen i verklig livet mot bilder. Bangles booty-butt vinner definitivt i längden.

En kompis kommer säga att vitrockarna kommer för att hämta mig när han får höra att jag förvärvat en elstrulsvagn av rang (årsmodell 2001 bara en sådan sak). Jag fick en hel del gråa hår när jag ägde och fixade med en E38 750 tidigare. Det är tur att man är optimist och har försämrat minne. :)           IP: ...[225.130]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-11-19 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA LCI touring -09
750iA LCI -05
525iA touring -04
Grattis till din nya bil. Även jag har gått från E38 till E65 sedan i somras. Håller med om att det känns som en betydligt modernare bil. Det är bra att du är medveten om alla el/elektronikfel. Jag har haft, och har en del besynnerliga fel som kommer och går. Bytt några moduler och uppgraderat programvara i alla moduler och det har löst en del, men som sagt min känsla är att det inte är en fråga OM det kommer elektronik fel utan NÄR. Men bilens komfort slår det mesta av dagens små/medelstora bilar och det tycker jag väger upp el-problemen Att sedan priset på E65:orna är en bråkdel av nypriset gör inte saken sämre.

IP: ...[191.157]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2017-11-19 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack tack. Det är en sober oxh stolt upplevelse som E65-ägare.

Ja det är mycket bil för pengarna. BMW är ju i framkant med mycket, inte alla bilar som har aktiva krängningshämmare t.ex. 2017.

Elektroniken är en erkänt svag punkt. Roligt att lära sig om samtidigt.

Vad har du för typ av elfel? Uppdaterar du modulernas mjukvara själv?           IP: ...[215.104]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2017-11-19 23:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA Touring-98
har också köpt e65 för ett år sedan. problemen jag har haft är kylvattenröret som går i mellan bankarna började läcka i framkants tätningen . När det kommer vatten från hålet som sitter bakom vattenpumpen då är det tid att bytta rör. fick pris på BMW verksstad ca 45000kr. men är man lite händig gör man det själv med pirat rör från USA 2000 kr. Har också bytat generator den skar i ett lager beg från England 2000 kr samt ny vattenpump från Skruvat fick borra hål för röret till kylningen till generatorn .Det enda elfel jag har på bilen är att airbaglampan lyser men den släcker jag vid besiktningen. Annars är jag nöjd med bilen men man måste kunna meka själv           IP: ...[2.17.77]
Antal inlägg291 st
Postad/Inlagd2017-11-20 06:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Grattis till en härlig bil.

Jag köpte själv tillbaka min gamla e65:a nyligen, härlig bil.

Står just nu utan motor då 3 cylindrar visade sig vara rätt risiga.
Så det är inte bara elmässigt det kan strula! :)

Mvh

DuNegro           IP: ...[4.58.50]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-11-20 08:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA LCI touring -09
750iA LCI -05
525iA touring -04
ABS enheten var trasig när jag köpte bilen. Den lämnande jag in till OBD Tuning för reparation (omlödning). Sedan var det krångel med bakluckans öppning/stängning. Jag uppgraderade då samtliga (!) moduler (53 st) i bilen till senaste mjukvara med ISTA -P som jag har installerat på min vanliga PC. Detta med hjälp av en vanlig kina-adapter typ Ola´s. Nu fungerar bakluckan perfekt igen. Det gick ganska bra, enbart en modul vägrade att fungera efter uppgraderingen och jag köpte en ny krocksensor på Ebay. Nu har jag fått nått skumt med K-Can signaleringen i vänsterdörren. Oklart vad som är orsaken då bilen nu är avställd för vintern. Jag har bytt dörrmodulen en gång men felet kom igen efter några dagar. Men det är nog en fördel om man kan göra en del själv, inte minst kolla på elfel. Jag rekommenderar dig att köpa INPA + kabel från exvis OlaO på Blocket (om du inte redan har gjort det). Men återigen, bilen är helt fantastisk att köra, speciellt på motorväg. :-)

IP: ...[.31.210]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2017-11-20 11:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA Touring-98
Du hade problem med bakluckan , vad var problemet ? Min lucka fungerar den öppnar och stänger men har svårt för att bli öppen sjunker sakta ned får då trycka på öppningskontakten igen hör då hydraulik pumpen startar . Du hade uppgraderat din baklucka hur då . Jag har INPA i min PC köpt från Ola. Jag hade problem med låsningen av bakluckan. felet var en liten fjäder som sitter i lås anordningen som var sönder/släppt . Fick öppna låset med vinkelslipen och haka fast fjädern igen sedan ok

IP: ...[2.17.77]
Antal inlägg2.268 st
Postad/Inlagd2017-11-20 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Du kanske måste fylla på hydraulikvätskan till luckan, den verkar sjunka med åren.

Inte helt trivialt att fixa...

Niklas

Fransosen           IP: ...[165.165]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-11-20 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA LCI touring -09
750iA LCI -05
525iA touring -04
Mitt problem var att luckan inte hann öppna tillräckligt innan den drogs ned igen av softclose låsningen. Problemet försvann med ny(are) mjukvara. Det borde gå lika bra att lägga in det med WinKFP som ingår i Olas program. Om det är för lite hydraulolja finns det att köpa ett färdigt kit på BMW för ca 400:- med en liten flaska (ca 200 ml) olja och någon tätning.

IP: ...[.59.216]
Antal inlägg2.268 st
Postad/Inlagd2017-11-20 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Ang hydrauloljan i luckan....

Vi har denna funktion på e39:an med och jag kollade med BMW som gärna ville sälja rätt olja. Så klart är den lilla lilla flaskan inte billig :-( med det priset som Lars-Eric hintar om kostar oljan 2000kr litern. Eller om man vill vara snäll kostar den 1950 och så kostar tätningen 50 pix.

Så efter nån timme på Internetet så kom jag fram till att det borde gå att använda vilken ATF-olja som helst. Köpte en liter på OKQ8 för under hundringen och pytsade i. Tänkte att det kan gå, eller i vart fall inte bli sämre än funktionen innan påfyllningen.

Detta var i somras och det fungerar hur fint som helst ännu :-)

Så det behövs kanske inte att fylla på BMWs redan smällfeta kassakista med ännu mer lättförtjänta pengar.....

Niklas

Fransosen           IP: ...[165.165]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2017-11-20 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA Touring-98
Har också använt ATF olja fungerar bra

IP: ...[2.17.77]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2017-11-20 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
328i E46 -98
745i E65 -01
Ja luckan är en svag punkt. Behöver själv fylla på olja i min. Sen har en dämpare läckt på modulen under vänster bak. Verkar dock klarat sig. Får lägga skydd där och i sinom byta den.

Inpa / Ediabas har jag sedan början av 2010-talet. Nu behöver man inte gå in på "older models" längre och kommuniktstionshastigheten är som natt och dag mot förr. Mycket fina värden i motor en enstaka felkod på en lambda bank 2 bakre.

I sammanhanget vore det intressant med en diskussion hur man minskar risken för att få elfel. Värme / kylcykler? Hur mycket ström som flytit i kretsarna? Kvalitet på batteriladdare och batteri?

Strongt gjort att uppdatera alla moduler. Vissa säger if it aint broken dont fix it men skön känsla veta allt har senaste mjukvaran också.

Någon som har bra tips på vilket smörj man lämpligen använder för dörrarnas softclose-mekanismer, dörrhandtag samt gångjärn?           IP: ...[161.104]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95