Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
1.567st
2017-11-16 13:50
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Till helgen ska jag installera slangvärmare (en AN MV3D) i min 535d 2014, vet att det finns ett antal trådar om detta men tar mig friheten att starta en ny. Hoppas någon kunnig har möjlighet att svara :)
1. Slangarna i bilen är 19 mm, anslutningarna på värmaren är 16 mm. Hur har ni löst detta?
2. Värmaren ska monteras på slangen mellan oljekylaren och värmepaketet med flödesriktning bort från värmepaketet, funkar det att den monteras "lutande" eller måste den vara helt stående?
3. Har ni haft problem med luft i systemet efter installation, hur lösa detta isf? Räcker det att låta det självcirkulera ett tag med locket till expansionskärlet av?
4. Övriga tips som kan underlätta installation mottages tacksamt!
/Fredrik
IP: ...[240.206] |
Annons |
|
2.221 st
2017-11-16 15:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130i E81 -08/09 M-sport (325xi E90 -06 såld) (323ti E36 -99 såld)
|
1. Med bättre slangklammor (än de som följer med).
2. Några grader ska inte vara några problem.
3. Lufta enl. instruktion för aktuell motor.
(Enkelt om man har elektrisk vattenpump.)
4. Fixa ett fäste för värmaren.
Kläm åt slangarna med svetsgång/tving innan kap för att minimera spill.
Kör med bilen ett antal mil innan värmaren används första gången.
---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. IP: ...[.13.163] |
1.567 st
2017-11-16 21:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Tack! Vad är bättre slangklämmor?
Vet inte om bilen har elektrisk vattenpump, måste googla.
IP: ...[237.131] |
247 st
2017-11-17 06:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X5 4.0d 2011
|
Angående punkt 2: Kan nån lägga en länk från realoem så det är glasklart vilken slang det ha delar om? Skulle vara grymt uppskattat.
IP: ...[241.220] |
292 st
2017-11-17 12:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530dA X-drive Touring -13
|
N57 har mekanisk vattenpump.
/Jonas
IP: ...[.67.141] |
1.567 st
2017-11-17 12:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
@ja73: OK, tack.
Finns det möjlighet att få komma och kika hur din värmare är monterad, antingen idag el imorgon förmiddag? Skulle nog underlätta mkt om jag fått se en installation! IP: ...[240.206] |
1.567 st
2017-11-17 12:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
@Sverige: Har läst i de trådar där du beskriver installationer i olika bilar (grymt bra btw!) och hittade denna bild på monteringen [LÄNK] Den vinkel funkar alltså utan problem? Tror nämligen jag får svårt att få mer lutning på min. IP: ...[240.206] |
1.567 st
2017-11-17 12:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Fortsatte att läsa i tråden och fann där svaret, verkade inte vara helt optimalt alltså. Får klura på hur jag får till en mer stående lösning... IP: ...[240.206] |
292 st
2017-11-17 14:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530dA X-drive Touring -13
|
@ferlin: Ja det går bra, jag är hemma efter 16 idag, men på gymmet ca 18-20. Skickade powerpost med mitt telefonnummer.
/Jonas
IP: ...[.67.141] |
1.567 st
2017-11-17 15:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Kanon, jag hör av mig! IP: ...[240.206] |
2.221 st
2017-11-17 15:25
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130i E81 -08/09 M-sport (325xi E90 -06 såld) (323ti E36 -99 såld)
|
Nej, liggande placering funkade inte så bra i 325an, blev bättre med stående i 130in. [LÄNK] Se inlägg fyra, fem angående 1.
---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. IP: ...[220.174] |
1.567 st
2017-11-19 07:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Ok
Värmaren ska installeras på slang 7 i denna bild [LÄNK] skulle det vara ok att sätta den "där slangen går vertikalt", dvs ganska nära oljekylaren? Förutsatt att den ryms då. IP: ...[194.208] |
1.567 st
2017-11-19 21:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Nu är den monterad, gick bara att sätta på den horisontella delen så det fanns inget val. Lutar svagt uppåt nu med flödesriktning in i värmepaketet först, gick inte att göra på annat sätt. Inget läckage vad jag kunde se efter en provtur och inget problem med luft, läckte ju ut väldigt lite under monteringen.
Återstår bara att prova den, hade inte fått allt kablage från firman så kunde inte göra helt klart. Vad jag däremot gick helt bet på var att komma in i kupén, när jag kom till fläktmotorn och alla kopplingar där så på jag ner, blir helt enkelt att lämna in för det, tyvärr. IP: ...[237.131] |
1.673 st
2017-11-19 21:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
535d xdrive -16
|
Har du kommit ihåg att efterdra slangkopplingarna efter varmkörningen? IP: ...[.49.252] |
1.567 st
2017-11-19 21:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Det har jag inte gjort men får ta och göra det, nu ska bilen stå att tag i väntan på ursprungskontroll och registreringsbesiktning så det kan jag fixa innan den ska användas igen. IP: ...[237.131] |
632 st
2017-11-20 15:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Vit TESLA MY Perf. -22 Vit BMW M2 man. -17
|
Lufta ordentligt, jag har haft sönder calix slangvärmare när jag inte luftade ordentligt, de är känsliga :) IP: ...[154.245] |
1.567 st
2017-11-20 16:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
OK, vet dock inte hur jag ska kunna göra det ordentligare än att bilen blir varm och nivån är OK?
En annan fundering: Vad jag läst så ska ventilerna i värmepaketet öppnas efter ca 15 minuter, innebär det att man inte kan koppla in värmaren förrän efter 15 minuter efter man stängt av bilen? IP: ...[240.206] |
3.844 st
2017-11-22 08:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F10 M550d 2014
|
Ett tips starta inte värmaren på en gång efter montering se till att du har luftat bilen ordentligt, har förstått att dem brinner snabbt om det finns luft i systemet.
Jag monterade en OWL på min förra F10 då fyllde jag på med kylvätska sedan körde bilen ett tag motorvägen och stadskörning alltså varmkörning minst en timma sedan kollade jag nivån fyllde på sedan körde ett tag och lät den stå på tomgång med locket av. Klart. Har du en ex carley eller torque app som du kan följa motortempen eller via I drive så ser man ju om den går upp i arbets temp gör den det är ju skane biff.
lycka till IP: ...[.58.162] |
2.221 st
2017-11-22 16:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130i E81 -08/09 M-sport (325xi E90 -06 såld) (323ti E36 -99 såld)
|
De är ju mkt smartare att koppla in värmaren innan man kör, än efter man kört. ;)
Nej, det är dumt att koppla in värmaren när kylvätskan inte kan cirkulera (stängd ventil).
---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. IP: ...[222.216] |
1.567 st
2017-11-22 21:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Ska se till att köra bilen ett bra tag innan jag kopplar in den första gången.
Hehe, ja det kanske är en bra idé att ha värmaren igång innan man ska köra :) Men då vet jag att man ska vänta med att plugga i den efter att man kört bilen! IP: ...[237.131] |
1.567 st
2017-12-12 08:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Kan återkoppla här efter att ha testat den några gånger; Jag körde bilen ett par svängar innan jag kopplade in den första gången, fick fylla på ca 5 dl kylarvätska.
Värmaren funkar iaf över min förväntan, när jag startar bilen på morgonen hoppar oljetempen upp på ca 60-65 grader (sjunker dock när jag startar bilen), värmaren har varit inkopplad 2 timmar. Bilen blir varm väldigt fort och jag har värme i kupén i princip direkt. Nu står bilen i kallgarage så inte provat när det är -20...
Inget läckage heller, var lite orolig för 19 vs 16 mm men rejäla slangklammer verkar räcka. Värmaren är monterad med ca 20 graders lutning vilket inte är optimalt men utrymmet fanns inte för annat.
Slangvärmare vs kontaktvärmare som jag hade på min förra bil = stor fördel slangvärmare.
Svårighetsgrad för montering: 2 på en 5-gradig skala, dvs vilken hemmapulare som helst fixar detta. IP: ...[240.206] |
|