AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Hur svårt är ska det vara att byta bromsar på en E91?

Visad 901 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9st
Postad/Inlagd2017-11-14 19:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har en BMW 325D E91 som jag haft inne hos Mekonomen i Luleå nyligt för byte av bromsskivor, belägg och backar bak. Dagarna efter upptäckte jag att handbromsen inte tar knappt något. Så fick en tid att komma in så dem skulle justera handbromsen. När jag sedan var på väg hem med bilen efter justeringen så upptäcker jag att det luktar bränt, stannar bilen och går ut och känner på fälgarna bak och dem är riktigt varma så backarna ligger på...

Fick en ny tid och åkte in med bilen för justering igen. Mekonomen hade även haft inne bilen på bilprovningen och provat bromsarna. Detta fick jag papper på och värdena var 1.9 och 2.0.

Påväg hem så upptäcker jag att det är djupa revor/repor runt höger bromsskiva. Och när jag lossar höger fälg så upptäcker jag följande.

Bromsoket tar i fälgen, jag fick inte in ett bladmått på 0,10mm mellan skivan och oket. Slitagevarnaren hänger runt bränsleslangen. Gummiskydden för infästning av oken saknas helt. Då vet jag inte hur det ser ut på vänster sida, där hänger väl slitagevarnaren också.

[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]

Detta blir fjärde gången bilen är inne på Mekonomen för bromsarna bak. Jag vet inte vad det är för klåpare till mekaniker som skruvar i min bil men jag blir fan mörkrädd...

IP: ...[96.0.16]
Antal inlägg21.522 st
Postad/Inlagd2017-11-14 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Misstänker att du enbart bytte beläggen.

"Revorna" beror nog på att bromsskivan är lite mer sliten på den ytan och att de nya beläggen ännu inte slitit in sig mot skivan så den möter hela skivans yta ännu.
Lär försvinna så fort beläggen är inslitna mot skivan.

Lite svårt att se 100%:igt, men de verkar inte heller ha rengjort glidytorna och fettat in dem - dvs. där beläggens "tungor" möter oken/bromssadlarna.

Känns som ett slarvjobb...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-11-14 19:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har bytt skivor, belägg och handbroms backar. Så detta är helt klart dom som klantat sig ännu mera...           IP: ...[96.0.16]
Antal inlägg21.522 st
Postad/Inlagd2017-11-14 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, vad är det för fabrikat på prylarna?

"Revorna" hade jag inte oroat mig över så mycket, de bör rätta till sig efter några mils körning - sträckan beror givetvis på hur bromsarna används...

Jag hade liknande "revor" på bakre skivorna efter byte av skivor och belägg på Santa fe:n - det var dock färg som skivorna var målade med "coatade" från fabriken som rostskydd som det tog ett litet tag att bromsa bort.

Men man kanske bör kolla så det inte kommit in grus/stenar mellan skivor och belägg om det är "riktiga repor" och inte bara lite rost.

Mvh
Johan B

Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-11-14 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du bör nog läsa om mitt inlägg och kika på bilderna. Bromsoket ligger an mot skivan, därav revorna. Och nya skivor ska inte se ut sådär, revorna är inte "repor" utan revor, rätt djupa. ATE verkar dem ha monterat.

Jag bytte själv skivor, belägg och hela köret fram för ett år sedan. Skivorna ser ut som nya än idag helt utan revor och ok som ligger an...           IP: ...[96.0.16]
Antal inlägg21.522 st
Postad/Inlagd2017-11-14 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmmm, har aldrig sett något liknande....trodde inte ens att det var möjligt att montera saker så att oket tar i skivan.
Missuppfattade lite och trodde att det var mellan belägg och skiva som du inte fick in bladmåttet.

De verkar ju ha våldat dit delarna - något sitter uppenbarligen felmonterat om oket tar i skivan eller så är det fel delar som monterats!

Ate gör bra saker men de måste givetvis monteras rätt och rätt delar användas...

Mvh
Johan B

Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2017-11-15 07:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 325i -10
Som vanligt ska man behöva göra allting själv för att det ska bli rätt..
Vad är det för årsmodell på bilen?

Nu är det svårt att se på dina bilder hur ok/okhållare är monterade men en tanke är att du kan ha fått fel skivor? Kontrollera mot realoem vilken storlek de ska ha.           IP: ...[3.84.11]
Antal inlägg630 st
Postad/Inlagd2017-11-15 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 340ix -17
Har den där mekonomenverkstaden någon heder så skulle dom givetvis fixa problemet och ge en REJÄL rabatt på jobb & delar, förstår inte hur man lyckas montera så oket tar i skivan så länge det är rätt grejer.           IP: ...[8.79.42]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2017-11-16 00:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
328i F34 M-sport -14
Funderade på om de vänt på det yttersta bromsbelägget åt fel håll därav oket ligger emot skivan ( ser inte så ut). Är det inga missljud? Går ju inte montera belägen på så många olika sätt.           IP: ...[.176.85]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-11-16 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fick tillbaka bilen idag och det visade sig att dem monterat hjullagret fel när dem bytte detta för 1-2 månader sedan. Det skulle ha pressats in mer men slarv mekanikern fattade väl inte det. Det visade inga symptom i och med att dem gamla skivorna inte var av samma tjocklek som nya skivor. Tur det inte hände något värre i vart fall.

Dem har bytt hjullager och den svarvade skivan och så fick jag 8 liter olja till bilen som plåster på såren efter allt besvär...           IP: ...[96.0.16]
Antal inlägg325 st
Postad/Inlagd2017-11-16 19:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Schysst att det ändå löste sig. Men man kan ju inte annat än undra vad som händer med de som inte förstår att något är fel. Att de inte själva märkt att något gått snett, eller skitit i att berätta det och hoppats på det bästa känns ju sådär.           IP: ...[.66.129]
Antal inlägg21.522 st
Postad/Inlagd2017-11-16 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på spåren i skivorna, bör det ha låtit väldigt mycket när de körde ut bilen ur verkstaden...

Men det var som redan nämnts bra att verkstaden tog sitt ansvar och gav dig kompensation för de upprepade missarna!

Rengjorde de oken och smorde upp glidytorna?
De såg väldigt torra ut på bilden, även om det är svårt att avgöra utan mer detaljbilder.

Mvh
Johan B

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02