|
|
---|---|
Hej, Nu har jag haft två identiska bilar, Audi A6 allroad där den ena hade programvara från Stertman ca 340hk och den andra med BSR 328hk. Tänkte det inte är så vanligt att man har haft två identiska bilar med olika programvara. Stertman. Den här uppgraderingen känns mer genomarbetad och mer skonsam för växellådan. Det ligger med en inbyggd tröghet om man inte kör i sportläget växlingarna sker inte lika fort som hos BSR. Hos BSR känns det som dom aktiverat växlingen som finns när man kör launchcontol "slår i växlarna" så det känns i ryggen. Med BSR så slirar också växlingarna lite på mellangas i normalläget(drive) som om den tvekar på vilken växel den skall ha i. BSR så är gasresponsen mer direkt och den har mer vrid på låga varv men tappar på toppen mot Sterman. Stertman gick riktigt bra vid lite mer aktivkörning i sportläget lite mer besinaktig i sin karaktär(varvvillig) där också momentkurvan kommer senare bilen går också lite jämnare. Nu låter som BSR är helkasst men så är inte fallet det är små skillnader mellan dessa två, dock är den stor skillnaden växlingen som är bättre med Stertman. Är det då värt att betala det dubbla för att få bättre programvara, jag hade sakt ja, men inte så dålig så att jag vill byta programvara. (Bilen gör ju 0-100 på 5,2-5,1 med respektiv programvara så den går ju riktigt bra för att vara 218hk orginal) Hoppas det hjälper någon. | |
Med "besinaktig" karaktär, menar du att det är en dieselmotor det handlar om, och kanske automatlåda? (i så fall vilken typ?) För oss som inte har djup erfarenhet av tyska bilar är bestyckningen inte självklar... |
|
Hej, Miss av mig. 3.0tdi 218hk 6-cyl med automat. | |
Tack, som man kan misstänka. Stertman gör ju en riktig optimering till den enskilda bilen. Jag skall göra detta i år hos Stertman eller Dahlbäcks. Dahlbäcks är billigare. |
|
Kane, det har gjort egen programvara som var mycket bra, dock var den nog för alla 3,0 tdi dvs inte just bara för min bil. Min gissning är att BSR köpt in en trimfil från någon tredjepart som det använder som inte är lika genomarbetad. Speciellt att växlarna slår in i ryggen även vid lugnare körning var irriterande. Helt klart värt att lägga lite tid på att välja ett företag som lagt ner tid på sin trimfil. På just allroaden 3.0tdi har många börjat begränsa vridmomentet då växellådorna gick sönder. SMO gör ju en sådan fil som jag också hört gott om, körde den på min Q7 3.otdi 272-->340hk och var nöjd, ganska lik Sterman. Fördelen med SMO(svensk motor optimering) var att det skickade hem en ODB-box som jag läste ut WIN nummret med och mailat till dem, sedan kom trimfilen på mail som jag mha boxen laddade upp i bilen. Slapp åka någonstans. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.