Sida 2 av 3
|
|
---|---|
@tegel Hehe, va roligt. Precis som jag upplevt min skillnad. Comfort läget mycket bättre/piggare men självklart vassare med sport läget och sportläget på spaken varvar lite längre/högre och känner varje växling på ett helt annat sätt. Kändes lättare... Nackdelen, man vänjer sig snabbt :-) |
|
Min är rätt så brutal i höga farter jag så nyfiken på en trimmad 550d hur den är Min mätare stanna vid 260 ca 10 senare klippte fart spärren till. Enligt GPS gjorde den 259.02km då bar det fortfarande 7ans växel. Borde inte uppfarten vara högre eller få upp den mer ? |
|
Knasigt det blir när man skriver med mobilen , ursäkta stavfel | |
Jag har nu också steg 1 på min 530 och bilen är nu klart mycket trevligare att köra och har nu tillräckligt drag i all interval. Upp till 100 gick den helt ok redan innan men över det upplevde jag den som skapligt seg, omkörningar på landsväg tex vågade man sig inte på i samma luckor som jag tidigare med min 3 serie körde om i utan att fundera öht. Nu med steg 1 så kan jag igen köra om på landsväg så fort det är en liten lucka och den drar nu även bra på motorvägen där den tidigare var seg. Allt som allt så är det fortfarande ingen sportbil men det känns nu inte längre som det saknas kraft i vissa lägen vilket det tidigare gjorde. |
|
@catch_me => Spärren ligger på 263 på mätare tog jag reda på efter första tysklandsresan efter trim min mätare stannade också där men bilen sega vidare. Din 535d skall gå över 260 på gps men tänk på du behöver lång raka lite uppförs eller svängar så tappar man toppfart. Eftersom min 530d klarar 260 på gps så bör din 535d klara mer. Även min stannar på 7:ans växel verkar som 8:an på min inte orkar öka hastigheten. Precis kört genom Tyskland (tre personer och full lastad bil ca 2300kg) och denna gång hade jag med mig min mätutrustning. Fick möjlighet att testa toppfarten 3-4 gånger tyckte mig se en bit över 260 en kort stund när jag våga blicken mot mätaren hehe. Mellan 255 och 260 inga problem. Återkommer när jag är tillbaka och kan kika på loggen. Vad gäller en trimmad M550d, är själv sugen på en sådan. Så jag har kikat en hel del och finns några tester på Youtube nedan är en länk. Den blir brutal med en 100-200 tid som en m3,amg mm ca 12 sek enligt det jag sett. Men kika på filmen den barea drar och drar de får trafik på 281 på gps obs! På gpd det är starkt! |
|
Kontaktade han som mappa bilen han säger att det ska ligga utan fart spärr men kan ha missat nåt. Vill du ha rak strecka testa åk krotien sjuk väg 35 mil rak strecka min stanna som sagt på 259 | |
Då är man tillbaka från Italien och fick testa toppfarten med mätutrustning denna gång. Måste säga att jag blev ganska imponerad med tanke på vikten, Xdrive, automat och ändå låga effekten på motorn. Vikt fullproppad bil och tre personer, återigen ca 2300kg skulle jag tro och runt 30grader ute. Som jag snabbt såg när jag körde var bilen över 260km/h på mätutrustningen några gånger på ganska stabila höjdskillnader enligt loggen (valde de långa rakorna) tom över 260 med lite uppförsbacke på en mätning. Högsta uppmätta blev 262,27 km/h om då bilens hastighetsmätare diffar 3% skulle det innebära hastighetsmätarfart på 270,13 km/h (vet inte vad F11 ligger på, men stämt ganska bra mellan mätare och mätutrustning borde vara lågt). Fick några intressanta race, en MB C63S, nyare Audi S3, Seat Leon, Porsche Boxter, Porsche Cayenne. Det intressanta är att vid hastigheter efter ca 220 börjar bilar som borde vara 5 kanske 10sek snabbare 150-250 (tyvärr fick jag inte en ren/rak acceleration utan sakta stundtals ner omkörningar och så..) att sacka efter (undantaget C63S som nog ville spara bränsle eller något för den hade stuckit iväg som en raket men även han ville nog dra på lite då han nog blev lite sur när jag körde om lol och Porsche Boxtern som nog inte tog i fullt), antingen tar de det lungt/vågar inte och släpper lucka vid de högre hastigheterna (men kändes inte så...de reca ju) och efter 245 drar jag ifrån. Hade en lång stund med S3:an men varje gång vi drog på från ca 150 hamna vi i trafik runt 230, ville gärna sträcka ut den mot honom. Först låg han fram, någon gång sida vid sida, sedan låg han bakom mig sista ca 10 reporna. Men återigen han fick ingen direkt stor lucka och jag drog inte ifrån men hade väl sträcka ut längre speciellt då de har spärrar på 250 :-). Parantes 1 är jag väldigt förvånad att den är så bekväm i dessa hastigheter (hur många bilar kan man sätta farthållaren på 230 och cruisa på?) men skulle nog behövt Adaptive Drive, höga hastigheterna och lite sväng skulle den nog behövt sitta betydligt mer klistrad på vägen så att säga. Parantes 2, jäklar vad det går undan/rör på sig i toppfarten de extra ca 20-25km/h gör skillnad Parantes 3, snålt går det också...start med full tank och en tankning till så är man frammei norra Italien... @catch_me => Låter som en fin raka (kört E-70 och E-75 en gång och ja långa rakor där också och blev omkörd av många i hög hastighet) men skillnaden mot Tyskland är att fri fart inte är tillåten och vill inte vare sig få dryga böter, mitt kort klippt eller annat... Men väldigt sugen på en M550d hade gärna velat prova en trimmad sådan :-) |
|
Kul läsning ! Fråga klippte fartspärren vid 262kmh ? | |
@catch_me Hastighetspärren från BSR är lyft till 285km/h men det gör bilen inte och definitivt inte med hastighet mätt på GPS mätutrustning (nu vet jag inte hur den spärren mäts mot är det bilens hastighetsmätare så finns ju % i skillnad att ha med i beräkning). Borde då inte vara en spärr (räknat tillbaka från 285km/h med t.ex. 5% diff ger 271km/h på GPS) som gick in utan att den orka nog inte. Konstigt nog växla den aldrig till 8:e växeln, provade själv manuellt men kändes inte som hastigheten öka mao den orka inte (kan ha med utväxling växel kontra luftmotståndet). 3% diff känns lite lågt i den höga hastigheterna men 5% på 262,27 ger ju 275km/h på bilens mätare om den klarat visa det. Fortfarande dock inte 285km/h. Vore nog också märkligt att en bil med den vikten, utrustning och drygt 300hk skulle klara en 285km/h då behövs nog ca 400hk. Som parantes => BMW hastighetsmätare stannar vid 263km/h därav måste man mäta med mätutrustning för att se toppfarten. Har du fått undersökt din mjukvara med toppfartsspärren? |
|
Nej inte ännu då jag fortfarande är utomlands och kommer i månadsskiftet. Jag Har Adaptive drive och kan säga att min fick som ett strykjärn i dom hastigheterna. Ska testa igen på vägen hem får vi se hur det blir. |
|
Testade precis på väg hem från landet där jag har en rak strecka på ca 6km enda skillnaden den här gången körde jag med sport + och manuell maxade 7ans växel ut petade i 8an faaaan va den gick bra, kom upp i 266.02km sen vart jag tvungen att släppa då jag närmade mig en kurva.. tror starkt att den hade grejat mer. Undrar om inte sport + gjorde skillnaden? | |
@catch_me Visst kan/borde det göra skillnad blir den inte aggresivare och växlar bl.a. högre upp? Kul läsning och gissar nog också att med effekthöjning så borde den kunna ge mer än 266km/h. Gissar kanske mellan 270 till 275 på gps men beror på lådans utväxling mm. |
|
Körde en ganska lång sträcka i landet idag med BMW, aktuell färddator visade 693km och förbrukning 0,56 l/mil får väl vara nöjd med det :-) | |
Nytt försök på 100-200 km/h på Autobahn denna gång själv och med nytt grenrör och turbo och det gjorde stor skillnad speciellt på 100-200 tiden. Länk till tre repor och film finns in tråden "Filmer olika intervall 530dT Xdrive BSR trimmad". | |
Läste precis igenom tråden och kan lägga till att min G31 530d med BSR trim maxar 268 Km/h på GPS:en vid 3-4 toppfartstester i somras på Autobahn. Försökte pressa upp bilen i 270 km/h men det gick inte! Hastighetsmätaren stannar alltid på 263 km/h. 100-200 km/h görs på mellan 15-16sek. 720nm och 314 hk utlovas efter trimning, original 620nm och 265hk. |
|
Min stannar också på 263 | |
@Jovasir, fina tider! Svårt med toppfarten i min har alltid varit många i bilen samt fullt bagage eller bilar i vägen. Skulle vilja testa bara med mig i. Själv har jag lyckats drygt 263km/h på GPS men med folk osv i bilen. Den hoppar aldrig till åttonde växeln känns som den inte orkar det, gjorde din det? Hade varit kul om du filmat mätaren 100-200 så kunde vi gjort en F11 vs G31 film med mätarna bredvid varandra :) @jovasir & catch-me => stämmer att mätaren stannar på 263km/h på BMW förutom de riktiga prestabdabilarna M. Man får mäta med GPS helt enkelt. |
|
Det här jag gjort och landa på 266.7 har jag för mig | |
@rs_530dX Jag vet faktiskt inte om 8:an gick i, hade inte koll på det faktiskt! Testade en gång i vintras att filma 0-220 Km/h, ska kolla om jag har kvar den filmen. Mätaren slår ca 5 km/h fel när jag har 200 i mätarfart. Bilen gör 0-100 på cirka 5 s, 0-200 på ca 20-21 s och 0-220 på ca 28-29 s. |
|
@Jovasir riktigt fin 0-100 tid säkert kul vid rödljus :) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.