AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.585

BSR trim 530dX F11 -12 automat med mätning / loggning tider

Sida 1 av 3
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Då blev det gjort, blev BSR till slut och nu har jag gjort lite loggningar.

Självklart blev det skillnad med nya mjukvaran, fortfarande känslan av original bara att bilen drar hårdare och känns mer vid varje växling upplever också den i normalläget (behöver inte hoppa till sportlägena lika ofta känns det som) både drar bättre och växlar bättre. Typisk/samma karaktär som fabrikstrim men något hårdare skulle jag tro.

Så till tiderna blev ganska många mätningar, svårast var 0-100, det var kallt (några plusgrader) samtidigt som jag inte gör "launch" varianten med automat. Mao jag stod på bromsen och flyttade högerfot till gasen snabbt men bilen börja smått rulla innan jag han ge full gas men ändå nöjd med 0-100 tiderna. Acceleration i rullande start intervall => drar märkbart snabbare hastighetspekaren går mycket snabbare i intervallen, betydligt rappare i landvägsomkörningar och man är snabbt uppe i för höga hastigheter vid omkörning.

Loggningarna är gjorda med RaceChrono och en 5Hz GPS som kalibrerats mot en Racelogic tidigare (rullande start slår det som mest på hundradelar, från stillastående mer oregelbundet som sämst/största skillnad kunde det vara 0,1 till 0,2sek men även enbart någon hundradel på vissa loggningar). PerformanceBox mjukvara har använts för att analsyera/få ut tider mm.

Nedan är då ett medelvärde av de antal repor som står bredvid, vissa repor var snabbare och andra långsammare. Majoriteten gjordes med kickdown, märkte att de tider som jag växla med paddlar blev sämre tider. Samt att t.ex. majoriteten av 100-150 tiderna är hämtade från 100-200 reporna. Mätningarna är gjorda vid två olika tillfällen.

0-100 = 5,70 medelvärde av 22 repor

0-200 = 22,16 medelvärde av 2 repor

100-200 = 17,83 medelvärde av 13 repor

100-150 = 6,35 medelvärde av 17 repor

80-120 = 3,75 medelvärde av 22 repor

Exempel på repor som ligger kring medelvärdestiden kan ni se nedan (hastighet, tid och sträckan) i steg om 10km/h. Har även grafer.

0-100
Hast Tid Sträcka
0 0 0
10 0,66 0,82
20 1,03 2,28
30 1,31 4,32
40 1,74 8,55
50 2,42 16,92
60 2,97 25,39
70 3,51 35,37
80 4,28 51,18
90 4,97 67,51
100 5,73 87,71

0-200
Hast Tid Sträcka
0,00 0 0,00
10,00 0,38 0,64
20,00 0,75 2,17
30,00 1,07 4,38
40,00 1,48 8,37
50,00 2,16 16,93
60,00 2,72 25,41
70,00 3,18 33,57
80,00 4,07 52,15
90,00 4,84 70,44
100,00 5,59 90,17
110,00 6,64 120,73
120,00 7,51 148,60
130,00 8,67 189,33
140,00 10,12 243,42
150,00 11,73 308,59
160,00 13,29 375,60
170,00 15,40 472,64
180,00 17,66 582,81
190,00 20,02 703,76
200,00 22,75 851,95

100-200
Hast Tid Sträcka
100,00 0 0,00
110,00 0,97 28,20
120,00 2,04 62,35
130,00 3,27 105,10
140,00 4,83 163,86
150,00 6,42 227,56
160,00 8,11 300,52
170,00 10,26 399,47
180,00 12,46 506,22
190,00 14,90 631,71
200,00 17,71 784,51

100-150
Hast Tid Sträcka
100 0 0
110 1 29,04
120 2,06 63,04
130 3,25 104,21
140 4,73 159,75
150 6,23 220,45

80-120
Hast Tid Sträcka
80 0 0
90 0,81 19,08
100 1,69 42,35
110 2,74 72,91
120 3,81 107,36

Summa summarum är jag nöjd tom lite bättre tider än jag förväntat mig för en 1960kg tung kombi med automat och fyrhjulsdrift med ca 6,5kg/hk.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Toppen!
//
1.679
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vad blev effekten? 300++ hk? Nm?
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Jag har inte bromsat den men BSR anger 301hk och 623Nm.

Länk

rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Ja då körde man på Autobahn nyligen och kan säga med tre pers och full lastning bak gick den över original toppfart :-)

Gjordes kontrollerat med passageres tillstånd :-) med full koll på gps och hur lång rakan var samt utan trafik. Blev ett par sådana försök.
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vad blev det för toppfart? Mätt med GPS?
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@catch_me

Dumt nog tog jag inte med mig min mätutrustning då jag hade två andra i bilen så trodde jag inte de skulle låta mig sträcka ut, intressant nog tyckte de det gick lite sakta i marschfarten runt 200km/h lol. Bilen är verkligen gjord för att bara mala på, drog ca 1,2L/mil vid 200km/h och vikten kanske drygt 2,3 ton.

Vad gäller toppfarten så verkade det som mätare stannade en bit över 260km/h gissningsviss 265km/h (vid de hastigehterna håller man ögonen på vägen och bilar man kör om) men upplevde nog att bilen sega något vidare ändå konstigt nog. Fick aldrig prova/växla över till 8:ans växel. Har mätaren någon blockering vilket gör att den aldrig går över en viss hastighet även om bilen går fortare? Tidigare mätt diff mellan gps och bilens farthållarinställda hastighet och den stämmer väldigt väl vid 70 visar gps 68/69, vid 90 visar gps 88.

Men någon 285km/h som spärren är lyft til gör den inte. Själv i bilen skulle jag gissa ca 260- 265km/h på GPS.

Bilen var förvånandsvärd pigg mellan 170 till ca 235/240 (en focus ST fick problem flertalet ggr vid fullgas acc han sacka efter trots han var själv). Men över ca 240km/h gick det segt och raksträckorna tog snabbt slut i förhållande till ökningen i hastighet och vågade inte riktigt hålla i när man ser en sväng närma sig på bilens gps. Det rör sig fort i dessa hastigheter.

Med mig själv i bilen och utan hela bagageutrymmet fullt hade varit lite intressant att testa och man kunde varit lite aggresivare både innan raka och när man närma sig slutet.

Men fick några intressanta omkörningar, roligast var en Porsche Cayenne (tror det var en äldre modell) som fick flytta på sig och föraren titta långt på oss när jag körde om (passageraren i min bil nämnde det). En Panamera fick också flytta på sig :-) troligen V6 eller Diesel. Förutom måmnga andra bilar som inte hängde med i accelerationer till lägre hastigheter dvs i toppfart.
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för återkopplingen , kommer att nappa min med inom snar framtid.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Tror det blir riktigt bra på en 535d blir ju nästan 70hk och 100Nm mer och säkert något piggare än en M550d trots samma effekt och vrid.

Var ju inte tänkt att jag skulle trimma familjebilen dvs 530d då jag kör mycket och långa sträckor med den, har ju lekbilen men kört BMW'n så mycket så det blev trim. Så nu i efterhand skulle jag ha valt en 535d det var inte så stor prisskillnad och nu har ju tom M550d blivit riktig överkomlig prismässigt. Sett en holländskt reportage(autotopnl) på Youtube om en trimmad M550d 281km/h på gps utan ansträngning.
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tror att det blir trevlligt min polare har en 535d mappad till ca 360hk den går sjukt bra. Vill göra samma sak nämligen.
Visa användare
1.442
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
gjorde samma sak på min 530d F07 idag inför resan ner på kontinenten och kan bara instämma, bilen känns flera hundra kilo lättare. Känns helt rätt. Får se vad det gör i upplevd prestanda norr om 180 km/h, har upplevt bilen som lite slö i de farterna tidigare år.

En grej jag märkte efter mappningen är att Sport Display i iDrive nu visar 320 hk som maxeffekt. Maxvrid kvar på 560. Eftersom jag aldrig använder Sport Display minns jag inte vad den visade original på hk...rs_530dx har du samma fenomen på din Sport Display?

/M



Mina bilar: Länk
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@tegel

Du kommer märka stor skillnad i de högre hastigheterna större skillnad än de lägre mot original. Över 140 uppåt märks skillnaden markant och ju högre hastighet desto större skillnad.


Tyvärr har jag inte den funktionen, har letat en gång men inte kunnat hitta.

/RS

Visa användare
1.442
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
@rs_530dx detta låter ju helt underbart och är just det jag söker. Kul!

/M

Mina bilar: Länk
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@tegel, återkom gärna hur du upplevde det.
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tegel det visar alltsid 320Hk även om du har mer eller mindra hk och NM så allt lugn där.

Även jag har mappad min 535d vilken skillnad det blev speciellt i högre farter det tar aldrig slut sjukt trevligt.
Visa användare
1.442
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
catch_me ok, då löste vi den gåtan. Hoppas jag inte blir stående med blinkande motorlampa på Autobahn imorgon ;-)

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nä då det tror jag inte att du blir hoppas inte iaf. Själv ska jag resa på Onsdag så det ska bli roligt.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Naä, det tror jag inte. Har jag inte blivit stående med det så lär inte du men man vet aldrig. Bilar skall köras och köras hårt de mår bara bra av det. Gjort ett par resor nu till Italien, Frankrike mm + några tjänsteresor i Tyskland då utan fegkörning. Tankar dock alltid premium diesel.

Gjorde Flensburg - tyska gränsen mot Basel på ca 6h (i stort sett nattkörning i princip utan trafik aldrig haft sån flyt, finns en begränsning på hur hög hastighet man kan ställa farthållaren ;-) ) beskrivet i inlägget ovan 2018-04-08.

Motorn med trim skall vara rätt beprövad och fördelen med riktigt trim att säkerhetssystem finns där jämfört med piggybox. Men har man otur så har man otur...

Det som ni däremot skall vara försiktiga med är bromsar, tung bil och mycket värme på frambromsar lätt att de blir lite skeva om de inte är original eller bättre OEM.

Visa användare
1.442
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ojojoj hej vad det går! Nu sitter jag nere i Rom och kan bara konstatera att BSR's optimering känns mer än siffrorna visar. Med fem pers i bilen och full last i övrigt känns bilen lätt, snabb och agil på ett helt annat sätt än jag minns från förra året.

Favveläget för Autobahn är Adaptive Drive i "Sport", växelspaken till vänster och manuell växling med paddlar. Förra året var bilen seg norr om 180 km/h, nu bara matar den på från 2500 varv och uppåt. Grymt! Lusten att byta till den där fina beggade Cayenne Turbo S'en har minskat...;-)

Dessutom är den nu helt körbar i vardagen i "Comfort" läget, den där initiala allmänna segheten vid lite gaspålägg verkar borta.

Diggar GT'n med detta trim!

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Härligt! Lite Of topic men undrar en sak, hur var vägarna i Tyskland? Köer? Vägarbete?
Visa användare
1.442
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
A7 var lite seg på sina ställen, en hel del "80 km/h". Min känsla/erfarenhet är att ju längre "österut" i Tyskland man kan hålla sig, desto bättre ur trafiksynpunkt. De gånger vi kört A9 har det runnit på fint medan A7 alltid har lite hyss för sig.

Kiel - München helt ok men en del byggen, Munchen - Rom inga konstigheter, lite bättre fart.

Kul med tempoväxlingar + trim :-) Kasselbackarna var ju riktigt skoj.

/M



Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.